GMC Clubmobile

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Jagdpanther, Crusader, Savoia Marchetti SM79, Clubmobile
Daar ik zit te wachten op verf voor mijn Ford GPA en onderdelen voor de M7 HMC Priest ben ik maar begonnen aan de GMC Clubmobile.
Het is de Tamiya kit van de GMC 2 1/2 ton, 6 x 6 met een Eduard setje en de CMK conversie voor de Clubmobile.
De dame is kwestie is genekt voor het Ford GPA project.
Chassis klaar en de cabine vlot ook. Het spannende wordt natuurlijk de resin bak, dat is voor mij iets geheel nieuw.

99154F99-1431-426F-999F-E20E26CD801F.jpeg

87B0DC55-523C-4119-9792-FB23AE803C84.jpeg

A21CEABB-522F-4015-A955-1A1B82EF1785.jpeg
 
Wat een sjtub (stof), gelukkig zijn er mondkapjes in overvloed.
Alle resin delen van gietblokken en -randen ontdaan.
Een manco aan het dak ontdekt, een rand was al beschadigd.
Na de boel opgefrist te hebben, is de rand wat smal geworden
Wordt nog een dingetje…
Evergreen strip erop, scupey of green stuff?



E8DA14C6-A30F-455C-8FB3-52CE5EE3B0ED.jpeg
6A386EFC-51C9-4A0C-89D4-24725861CF52.jpeg
 
Wat een sjtub (stof), gelukkig zijn er mondkapjes in overvloed.
Alle resin delen van gietblokken en -randen ontdaan.
Een manco aan het dak ontdekt, een rand was al beschadigd.
Na de boel opgefrist te hebben, is de rand wat smal geworden
Wordt nog een dingetje…
Evergreen strip erop, scupey of green stuff?



Bekijk bijlage 14496
Bekijk bijlage 14497
Evergreen er op. Ik zweer bij dat spul. Ideaal voor deze situatie
 
Let‘s call it a year.
De bak in grove vorm klaar.
Veel schots en scheef en niet passend.
Wat zijn we toch eigenlijk verwend met de moderne kits uit de 21e eeuw.
Ik vind het leuk om te doen, mijn werktafel staat in de woonkamer, mijn vrouw is minder enthousiast met al dat geschuur. 😎

een goei roetsj allemaal, veel bouwplezier, geluk en gezondheid in 22



F012F881-7E20-4A9D-A455-3F5191A377D8.jpeg

5BE7EC77-A068-40D0-B390-2EFFEC63279C.jpeg
 
in de woonkamer, mijn vrouw is minder enthousiast met al dat geschuur
Schuren van resin doe ik zoveel mogelijk buitenshuis, gewoon buiten. De wind voert het stof af. Ik ben naar aanleiding van de waarschuwingen misschien te voorzichtig, maar voorkom dat het zich zelfs via de stofzuiger verspreidt. Het is erg fijn van structuur en ik vraag me af of dit in een stofzuiger voldoende wordt gefilterd. Schrapen doe ik wel deels binnen, al is ook dat niet stofvrij. Werkplek en snijmat met vochtige doek afnemen.

Voortgang ziet er goed uit.

Groeten, Jan
 
Het nieuwe jaar begon bouwtechnisch slecht, in de bodemplaat van de opbouw zit ruim 1 1/2 mm verschil tussen de linker- en rechterkant.
Ik snapte eerst niet waar de fout zat. Daarom stond mijn opbouw scheef erop.
Weer wat geleerd bij resin, meten is weten. Maar dan wel van te voren…
Ik heb een miter cutter besteld bij AK en ga de bodemplaat van Evergreen maken. Even on hold dus…
Een tijd geleden had ik al een oud Frans tijdschrift gekocht met de bouwtekeningen.
Wellicht biedt dat ook nog soelaas.

9EE27D14-3D6E-48B7-A402-9F633BD60454.jpegD53B47A3-0D6D-4BF5-9575-410CBC406618.jpeg
 
Ik snapte eerst niet waar de fout zat.
Ik wel: het is CMK ;) Niet dat dat het slechtste merk van resin-delen is dat je tegen kunt komen, maar van wat ik ervan gezien/gebouwd heb loop ik ook niet over van vertrouwen.

Weer wat geleerd bij resin, meten is weten. Maar dan wel van te voren…
Ja, bij resin modellen is dat heel erg belangrijk: bij het gieten krimpen de onderdelen iets, en niet noodzakelijk overal evenveel. Alle delen passen, kijken of alles goed uitlijnt, deze stappen een paar keer herhalen en dan pas naar de lijm pakken :)
 
Ik wel: het is CMK ;) Niet dat dat het slechtste merk van resin-delen is dat je tegen kunt komen, maar van wat ik ervan gezien/gebouwd heb loop ik ook niet over van vertrouwen.


Ja, bij resin modellen is dat heel erg belangrijk: bij het gieten krimpen de onderdelen iets, en niet noodzakelijk overal evenveel. Alle delen passen, kijken of alles goed uitlijnt, deze stappen een paar keer herhalen en dan pas naar de lijm pakken :)
Ik heb ook wat mindere ervaringen met CMK maar ook met Azimuth. Krom en verschillend. Ook oudere Legend setjes vielen soms bar tegen trouwens.
 
Bedoel je het AK-apparaat op de foto? Zo te zien is die precies hetzelfde als die van RP Toolz, die ik heb staan, en dan denk ik niet dat je er langere stukken mee moet gaan knippen.
 
PE sheet gebruik
Ik denk dat Jakko gelijk heeft,@Walter Jonkers. De draagbalken van de bak heb ik ermee geknipt. In 2 x, eerst de ene kant, dan de andere.
(lengte van het mes, dat is net geen 4 cm). Maar dus niet ideaal…
Als je lange stukken wilt knippen, zou je eens een papiersnijder moeten proberen, zo’n ouderwetse met een “kaasmes”.
Daar heb ik wel eens kunststof lamellen van 12 mee geknipt.

91CDA512-BB67-414F-BF84-D37AA0D34287.jpeg
 
Shelf queen 3 van deze zomer. We pakken de draad weer op
Na overleg met Mister Evergreen (Walter J.) spanten gemaakt en het dak van Evergreen gemaakt.
De inhoud van bak klopt voor geen meter met de originele inhoud, dus we gaan scratchen.
Er waren ook nog ter versteviging in de lengterichting wat hoekprofielen nodig.
IMG_3242.jpeg


IMG_4307.jpeg
 
Mooi man :+: uiteindelijk dus heel weinig gebruikt van de CMK set... beetje jammer maar nu wordt-ie wel mooier 😄
 
Mooi resultaat!!
 
Nu het langzaam tijd wordt te gaan denken over de grijze kleur van mijn GMC Clubmobile wordt alleen de kleur
Ocean Grey (FS 35164) genoemd. Is dat correct Voor de U.S. Army?
Dat is niet dezelfde kleur als de voertuigen van de Navy dat men Navy grey noemt?
Natuurlijk zijn er de nodige schakeringen te zien online bij grijs gespoten militaire voertuigen,
maar je weet maar nooit… voordat ik dadelijk 5 liter van het verkeerde goedje in huis heb 😉
Alvast bedankt!

IMG_4312.jpeg

IMG_1807.jpeg




Groet, Tini
 
Terug
Bovenaan