FOC Willy's Jeep laatste update "KLAAR"

Interesses
Militair, Auto's, Motoren, Diorama's, af en toe een vliegtuig of schip.
3D printen.
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:6
  3. 1:16
  4. 1:35
  5. 1:72
Nu bezig met
teveel om op te schrijven
Hallo,
Met jullie wel vinden wil ik ook deelnemen aan de FOC.
Niet dat ik een top bouwer ben, maar het feit dat de kit in maart 2017 af moet zijn, word mijn motivatie.
Ik ben namelijk van het starten aan kits, maar het afmaken is over het algemeen een wat groter probleem.
Nu wil ik een Willy Jeep gaan maken, alleen ben ik er nog niet helemaal uit welke, ik heb nogal wat keuze:

11e8d5a6cf575a9260382405c0afd0fe.jpg


Goof doet al de ambu, en Rob maak helemaal iets aparts met de figuren op zijn jeep, dus het was even wikken en wegen maar ik heb besloten toch ook maar de Ambulance versie te gaan bouwen: dan kan ik de kunst afkijken bij Goof :)

712aa373726b059c556d8c3f5a1852ea.jpg


en dan uit de oude doos, deze figuren erbij:

7a4e87c84678efba9c51a9f562d1ab13.jpg


Nu alleen nog op zoek naar een bescheiden passende ondergrond.

Oke, wish me luck :)
 
Re: FOC Willy's Jeep

Hoi Jw,

Dank je wel, dat vond ik dus ook :)
 
Re: FOC Willy's Jeep

Omdat de griep mij al 2,5 week in zijn greep heb, en het weer erg guur is ben ik maar meteen begonnen met de bouw van mijn Willy's Jeep.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die her-uitgaves van Italeri wel kan waarderen, net als de oudere kits zijn ze altijd leuk om te bouwen.
De inhoud van de doos is natuurlijk erg beperkt, maar dat betekend meteen dat de detaillering erg goed moet zijn, anders word het een dertien in een dozijn bouwdoos.
Even een blik op de inhuod, en de zeer uitgebreide bouwbeschrijving :)

227e2dc49e525597f932c3c510f42258.jpg


54fe9d3219f82946476a96b70b722886.jpg
6173029d9db495f108d604a67c8be640.jpg


de sinkmarks bij deze kit zitten in ieder geval op plaatsen waar ze niet meer opvallen als de kit gebouwd is, ik heb dit wel eens anders ervaren ;)

b3c489f8f6f30e2000f9d2098dc0448d.jpg


En dan ga ik al meteen de fout in, bij het samenstellen van de bodemplaat en de zijkanten moet je er goed op letten dat het randje van de zijkant boven de bodem komt en niet eronder zoals ik gedaan had.
Dit is zeer tegennatuurlijk, want je zou denken dat dit soort randjes aan de "onzichtbare" dus onderkant zouden zitten, gevolg, lijmresten in het zicht :oeps:

d1860f6fe546bb73b5fe8b758bccac03.png


terwijl het wel duidelijk in de tekening staat:

2518d96488cef01b2565c5fab93bf10d.png


en als je het in 1 keer goed doet ziet het er beter uit:

e79efdc5cd46e30e2d7736dfa0535707.jpg


Maar wie zonder fouten is, werpt de eerste steen :)

oke, let's go gleu ;)
 
Re: FOC Willy's Jeep

Hoi Erik,
Leuk om nog een ambulance te zien :)

Het is inderdaad een fijne kit om te bouwen. Dat vind ik eigenlijk van alle Italeri jeeps. De Tamiya jeep is beter en makkelijker, maar de varianten van Italeri zijn gaaf.
Het bouwt hoe dan ook makkelijk weg. Dus afkijken zal er niet zo erg bij zijn. Gisteren, tijdens het 10-jarig jubileum van de bouwgroep Zuid-Holland Zuid heb ik de kit in elkaar gezet. Ik zal vanmiddag wat foto's posten. Waar ik wel wat moeite mee had, was dat het voor-frame voor de brancards dat krom was en dus niet goed paste. En gietnaadjes van het frame verwijderen bleek een uitdaging. Dat is (hoop ik) goed gekomen ;)

Veel succes (en vooral plezier) ermee !!
 
Re: FOC Willy's Jeep

Nog weer even verder geknutseld.
Het frame bouwt lekker weg:

bf0491acf6db1ee606f4c25ecb82e226.jpg


Net als bij Goof past de body niet echt op het frame:

09b686269891cee9ffb7c76f1b1cf5c3.jpg


Hier kwamen wat klemmen en tijd aan te pas om het goed te krijgen.

Wat dan wel weer heel leuk is, is het feit dat Italeri een motorblokje mee levert, deze ga ik niet gebruiken, want de kap blijft dicht, maar ik zal hem vast nog wel eens een keer kunnen gebruiken:

12301729283bcbbad0447f1455ca6db0.jpg

7fa6ad4a70cf58d73fd04269980b04ab.jpg


Oja, Italeri denkt waarschijnlijk dat dit soort kitjes eenmaal gebouwd leuk zijn om mee te spelen, want als je goed je best doet blijven de wielen draaien :)

f30143ad9a2bd680b073259035b88174.jpg


terwijl de body en frame rustig één kunnen worden ben ik aan de figuurtjes begonnen, de romp bestaat uit twee delen :( nou ben ik al geen figuren ster, en nu gaan ze de figuren ook nog eens een dubbele romp geven :oeps:

2b1114f11d824d7f48ebc82062c652f8.jpg


enne.......... gietnaden?................ een beetje :duivel:

5c9e2fbe63bd548847f4be05337b545a.jpg


Ook maar even andere hoofdjes zien te organiseren :(

a7f78a56370f19b8aa94ed57aa9b16c6.jpg


Tot zover, hopelijk snel weer nieuws.
 
Re: FOC Willy's Jeep

Ha die Erik,

Heb deze Jeep ooit ook eens gebouwd voor de FOC (#14: zie Galerij der Groten). Leuke kit die niet al te moeilijk is. Gek genoeg heb ik geen problemen gehad met het frame en het chassis... Ik denk dat je hier een mooie setting van kan maken

Die figuren zijn niet van al te beste kwaliteit inderdaad. Als ik het me goed herinner bracht Italeri eind jaren '80, begin jaren '90 een hele serie figuren van Heller opnieuw uit, waarvan dit setje er dus één is Zo nu en dan zie ik ze op Marktplaats of E-bay nog wel eens voorbij komen. Onder het mom van "vintage en/of collectors item" worden er dan belachelijke prijzen voor gevraagd :nouja: . Om eerlijk te zijn zou ik hier geen ander hoofd opzetten, in ieder geval geen resin kwaliteitshoofdje. Dat is haast iets als de spreekwoordelijke vlag op een modderschuit...

Ben benieuwd hoe je de kit verder afbouwt :) . Ik blijf je volgen.

Groeten, Richard.
 
Re: FOC Willy's Jeep

Hey Richard,

Thanks for the comments, dat is ook meteen de charme van dit soort kits, de mindere kwaliteit en pasvorm :) dat houd de hobby uitdagend.
Misschien knapt het hoofdje op als er wat verf opzit :)
 
Re: FOC Willy's Jeep

Schiet al leuk op zo!!

Draaiende wielen zijn leuk voor dochterlief. Dan kan ze er nog even mee heen en weer rijden. En daarna heb ik ze vastgelijmd. Ook ik heb het motortje eruit gelaten. Zie je niks meer van, tenzij je de jeep op z'n kop legt. Het chassis past bij alle Italeri jeeps die ik gebouwd heb net niet. Zoals je al zei: beetje lijm, beetje klemmen en het zit :)
De Tamiya jeeps bouwen makkelijker, maar het blijven hele leuke kits!
 
Re: FOC Willy's Jeep

Vanavond weer even kunnen freubelen, en eigenlijk is hij bouwtechnisch wel af :)
Nu komt mijn grootste struikelblok, spuiten, decallen en afwerken :( maar ik geef niet op :)
Eigenlijk is het een erg leuk kitje, hoewel de pasvorm niet fenomenaal is, is het wel leuk om te bouwen.
De figuren komen ern achteraf gezien toch maar niet bij, die ga ik bij iets anders gebruiken.
afijn, de foto's...........

1869b47dfd7bf7dce2e71794e2098876.jpg


593392a372cdb9103af50e7821ffa65b.jpg


eb76d8a61578e24348aa9a67c0048857.jpg


82a4ef873b1d82cbd23dfbc4db71e6a4.jpg


Oja, de wielen zitten nog niet vast, dat is straks makkelijker bij het spuiten enzo.....

Tot plaks.
 
Re: FOC Willy's Jeep

Hey JW,

Ja hoor inspiratie zat opgedaan, was alleen errug koud waar we stonden :nouja:
Maar het was zeker de moeite waard, leuk om al die bekende gezichten weer te zien en te spreken :D
 
Re: FOC Willy's Jeep

Zo hé, kijk je ff niet op dit forum en dan zie jullie aardig door bouwen, en ik? ik wil wel maar het gaat wat trager omdat ik er nog niet helemaal uit ben, wat, hoe en waarmee.
Wel ga ik iets nieuws proberen, ik heb hele dunne stoken tissue op de stoelen geplakt, hiermee hoop ik te bereiken dat het er wat meer als stof/canvas lijkt.
Ook het ondergrondje roept nog wat vraagtekens op, maar goed, ik heb nog even de tijd :)

hierbij de stoelen met tisseu

6bdad7fe4d48abaecd7d5fc9a5676b8e.jpg


4acdbbdff8ee630404610022928939f9.jpg


en nu wat verf erop prutsen.
 
Re: FOC Willy's Jeep

En zo is het alweer half februari en komt de einddatum schrikbarend snel dichterbij.
en..... mijn bouwen schiet niet op, wel heb ik de stoelen bekleed en een likje verf gegeven, ziet er wel geinig uit al zeg ik het zelf.
Ze moeten nog wel even bijgewerkt maar dat komt goed (hoop ik)

zo ziet het er nu uit.

9facf76ca56b0e1cf4daf42dca58f27a.jpg
 
Re: FOC Willy's Jeep

Ziet er inderdaad wel mooi uit zo, die stoelen. Iets wat ik moet onthouden :)

En ja, de tijd begint al een beetje te dringen. Zal van 't weekend eens kijken voor wat foto's.
 
Re: FOC Willy's Jeep

Leuk Erik,

Mooi zo die stoelen, hier en daar nog wat randjes afwerken zie ik maar het idee is top.
De tijd dringt, ga je het halen?

Succes, Peter.
 
Re: FOC Willy's Jeep

Thanks Peter, de randjes zijn bijgewerkt, of ik het ga halen?? Word kielekiele vrees ik, jeep is bijna klaar, ondergrondje nog (lang) niet en er moeten toch wat figuren bij enne..... daar moet ik nog aan beginnen :huh: maar we blijven positief :) :)
 
Re: FOC Willy's Jeep

Hoi Erik,

Als de rest die hier mee doet aan de FOC dat nou ook is, wordt het met hun misschien ook nog eens wat. Volgens mij gaan we het samen uit vechten....
Ik hoop dat je het haalt.

Succes. Peter.
 
Re: FOC Willy's Jeep

Ik ben er mee bezig, maar ik ga het niet op tijd af krijgen.
Zal desondanks toch eens een update posten.

Geloof dat Richard ook bezig was, maar hoe het daarmee staat weet ik niet.
 
Re: FOC Willy's Jeep

Nou Peter, als ik tegen jou moet vechten verlies ik al bijvoorbaat :) maar dat geeft niet, het is een leuk projectje geworden :)
 
Re: FOC Willy's Jeep

is niet minderwaardig, is realistisch, als ik zie wat jij allemaal in elkaar freubeld, nou dan zakt mij de moed wel eens in de schoenen, maar dan bedenk ik me dat ik voor mezelf bouw en ga ik weer met frisse moed verder. daarbij ben ik niet snel tevreden over mijn eigen werk dus dat maakt het extra lastig. :)
Belangrijkste is dat ik weer lol in bouwen heb, want dat is lang weggeweest.
 
Terug
Bovenaan