FOC 24 2019/2020 Low Budget, Old school---> Start september 2019

Alex van de Wetering

Lid van de TWENOT
FOC-begeleider
FORUM ONLINE CONTEST
FOC 24 “Low budget, Old school”



Onderwerp:
(bii voorkeur oud) Voertuig bouwpakket op hoger niveau tillen door eigen verbeteringen/toevoegingen en zo min mogelijk aftermarket sets.
Alle schalen zijn toegestaan. Zowel softskin als pantser is toegestaan. Iedere periode (WO1, WO2, Korea, Afghanistan etc.) is toegestaan.
Edit 27 aug: Oude FULL resin en FULL vacuvorm kits mogen ook meedoen. Echte conversies vallen buiten deze FOC....dus blijf zoveel mogelijk bij het voertuig uit de kit.

Beoordeling:
Zowel eindresultaat als de weg daarnaar toe worden beoordeeld. Degene die veel technieken deelt en anderen helpt op het forum maakt een grotere kans op de winst van deze FOC

Prijs voor de winnaar:

VHS band met beelden Saumur 1995 + cover DE TANK en begeleidend artikel

Looptijd:

September 2019 t/m Twenot meeting Overloon 2020 op www.twenot-forums.nl



Wil je meedoen? Ga naar het FOC sub forum hier op het TWENOT forum en maak een nieuw onderwerp. Plaats in de titel je voornaam en de kit die je wilt aanpakken....en plakken maar!




Alex
FOC begeleider
 
De insteek
Het plan voor deze FOC is wat meer terug te keren naar de oorsprong van de Forum Online Contest; het delen van technieken en elkaar helpen/adviseren....en dat alles met veel foto's van tussenstappen op het TWENOT forum.
Het is geen geheim dat de activiteit op het forum de laatste tijd nogal is teruggelopen; dus deze FOC heeft ook tot doel om weer wat meer actie te creëren op het forum.

Daarnaast ziet het bestuur natuurlijk graag dat de FOC modellen aan het eind van het traject hun weg zullen vinden naar volle wedstrijdtafels op de TWENOT meetings.
Ben je niet zo van de echte wedstrijden, neem dan gewoon je model mee voor de showtafel op de meetings, in aanbouw...of compleet afgewerkt; de showtafel staat voor beide open.



Jurering
Bij deze FOC zal niet alleen het eindresultaat meetellen in de beoordeling, maar ook de weg ernaartoe. Degene die veel technieken deelt en veel anderen helpt, maakt een grotere kans op de overwinning.

Laat je werk ook vooral zien op meetings, shows, andere fora of de TWENOT facebook pagina, maar de FOC speelt op het TWENOT forum en je wordt dus beoordeelt op wat je op het forum plaatst aan tekst en foto's.

Prijs voor de winnaar:
Deze keer bouwen we niet alleen voor de eer, maar ook voor echte prijzen!

Omdat er de laatste tijd wat rumoer was dat het forum niet meer van deze tijd is, krijgt de winnaar ook een passende prijs.....Een VHS band met beelden van Saumur 1995. Maar daarnaast komt het winnende model ook op de cover van DE TANK, uiteraard vergezeld van een artikel in het blad. Kanttekening is wel dat voor de cover t.z.t. een hoge resolutie foto nodig is, dus die zal dan mogelijk op een TWENOT meeting gemaakt moeten worden. Gooi dus tijdens de bouw niet je hoge resolutie foto's weg.....de redactie van DE TANK maakt daar graag dankbaar gebruik van.

Bij voldoende deelnemers wordt er ook een 2de en 3de prijs uitgereikt....respectievelijk “DAS BOOT” op VHS en het boek “Een brug te ver” van Cornelius Ryan.


Onderwerp
Het doel van deze FOC is om een, bij voorkeur een wat oudere, kit op een hoger niveau te tillen, zonder daarbij direct naar aftermarket sets te grijpen

Het komt dus bij deze FOC wat meer neer op het bouwen en eigen creativiteit. Dus spatbordjes dunner maken met een dremel, een loop naadloos lijmen uit 2 helften, misschien toch eens kijken wat je met die spaghetti tracks kan doen....en vooral zelf toevoegingen/verbeteringen maken uit messing draad, plastic plaat/profiel, karton, putty en rommel uit de spares box. Maak zelf een huif.....maak een interieur in je voertuig, giet wielen na in resin etc.

Laat zien wat je doet en hoe. Op die manier kunnen we wat van elkaar leren. Ook als er iets fout gaat of niet gaat zoals je wilt; laat het zien en anderen kunnen je helpen en ervan leren.

Wat vooral goed in het plaatje past zijn de wat oudere Tamiya en Italeri kits (bijv. M4A1 sherman, Opel Blitz, Jeep, Stug IV). Je kan ook verder in de historie gaan richting Monogram, Renwall, Matchbox, Airfix, Fujimi of misschien zelfs een 1/25 Tamiya. Of juist wat recenter, richting Zvezda, Skif, ICM, Roden.
Zoek een kit waar wat aan te verbeteren valt, dan maak je het meeste kans op de winst.

De FOC staat open voor soft-skin en pantservoertuigen van alle periodes...(WO2, Vietnam, modern) en alle schalen.

Je kan deze FOC dus doen met een beperkt budget en daarmee hopen we op veel deelnemers waaronder hopelijk ook jeugdleden.
Sommige oude kits worden nog steeds uitgeven, dus je kan ze nieuw kopen bij 1 van onze bekende leveranciers.....maar je kan ook een oude doos op de kop tikken op 1 van de komende beurzen, via marktplaats of het TWENOT forum.


FOC FAC
  • Mag je dan helemaal geen recente kit gebruiken? Ja hoor, dat mag wel, maar bedenk wel dat als je een state-of-the-art nieuwe kit gaat bouwen, dat er binnen deze FOC waarschijnlijk weinig aan te verbeteren valt en je dan dus minder kans maakt op de overwinning. Tenzij je er natuurlijk zelf een compleet scratchbuilt interieur in maakt.

  • Mag je dan helemaal geen alu loop, Friul tracks, Photo etch of Resin verbeteringen toepassen? Ja, dat mag wel; EDIT 27 augustus: voor bijvoorbeeld gaas/roosters, een vizier of een automerk-embleem kan je soms haast niet zonder photo-etch.....dus doe dat vooral gewoon, maar beperk het zoveel mogelijk om kans te maken op de winst! . Het doel is immers om technieken te delen en om zo min mogelijk pasklare aftermarket sets te gebruiken.

  • Moet ik dan ook al de bepakking en figuren zelf maken voor deze FOC? Nee, het FOC onderwerp is het voertuig, dus als je bepakking uit een setje wilt gebruiken, dan mag dat.
    Figuren, diorama of ondergrond mag, maar hoeft niet


Looptijd
Deze FOC loopt t/m de TWENOT meeting in Overloon in 2020 (Exacte datum volgt zsm) Om een formele start datum aan te houden, zou ik zeggen....starten vanaf 1 september 2019. 28 september is de TWENOT meeting in Breda, dus daar kan je mooi op jacht naar een leuke kit. Later instromen mag natuurlijk altijd.

Iedereen wordt aangemoedigd om z'n FOC model, compleet afgewerkt of juist nog in aanbouw, mee te nemen voor de wedstrijd dan wel showtafel, in Overloon 2020.

Het bestuur denkt erover om aan de modelbouwwedstrijd voor die meeting een thema te hangen; vooralsnog wordt er gedacht aan een thema als bijvoorbeeld “1945”. Bij de meeting in Breda wordt daar meer over bekend gemaakt, dus wil je hieraan meedoen met je FOC model, houd hier dan bij de keuze van je FOC model rekening mee. Voor de uitslag van de FOC zelf maakt het niet uit...je kan dus ook gewoon een Vietnam, WO1 of Golfoorlog model maken!


groet,
Alex
FOC begeleider
 
Mooi!
Ik ga even snuffelen tussen de oude bouwdozen en doe zeker mee. Leuk bedacht en iedereen kan mee doen en die prijzen ..... VHS banden
Hartelijke groet en veel bouwplezier,
Willem
 
leuk idee. Vooral omdat je dan technieken kan tonen/delen om bv een pre-2000 kitje te detailleren met onderdelen, plasticcard, ijzerdraad... leuk en leerzaam! Ik ga de oudste kit uit de voorraad trekken, vermoedelijk een Tamiya voertuig...
Eric
 
Mag mijn topic naar het fotoalbum verplaatst worden, ga de e-100 nog wel afmaken natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

Erik
 
Ik weet nog niet met wat (we hebben nog wat tijd ) , maar ben zeker van plan mee te doen !

Ik hoop dat nog vele zullen volgen ......

Greetz Ronald
PS: wie wil er nu niet een echte VHS band van Saumur.?
:D
 
Alex van de Wetering zei:
Onderwerp:
(bii voorkeur oud) Voertuig bouwpakket op hoger niveau tillen door eigen verbeteringen/toevoegingen en zo min mogelijk aftermarket sets.

Hoi Alex,

Prima idee (moet even mijn stash door pluizen maar dat komt goed) noteer mij ook maar..
Maar even omtrent bovenstaand. Waar eindigt dit?
Voorbeelden:
* M12 Academy - Ombouwen naar een M30 Cargo Carrier; Serieuze Ingreep maar compleet scratch
* Valentine MKIII (vele merken) - Ombouwen naar Close Support; Ingreep minimaal
* Crusader - Ombouw naar Gun tractor (dmv conversie kit)
* Matilda - Ombouw naar CDL (Koepel vervangen)

Dus waar trekken we de lijn...? Of niet... :D :D

Greetz,

Herman
 
Tja, waar eindigt dit?

Old school, low budget, geen aftermarket. Dat klinkt bekend, Mijn Austin K2Y is klaar.....

Ik heb nog wel zo'n gebakje:
2019-08-26_granit_schmidt.jpg


Nog in het originele zakje van Ron Perry......

Maar het kan ook aan een tamiya 8 tonner (Krauss Maffei SdKfz 7) maar dan beetje opgepoetsd, worden.
 
Yup!
Ben erbij!

Een gouwe ouwe van Tamiya;
Tamiya-1-35-US-Army-Marines-M151A2-Ford-Mutt-Jeep.jpg


Niet mijn kit, maar ff gauw een kiekje geleend van 't net.
 
Leuk om al die enthousiaste reacties te lezen....en de bijbehorende zoekopdrachten in Vraag en aanbod!
Maar even omtrent bovenstaand. Waar eindigt dit?


Herman, de Italeri Crusader en Tamiya Matilda zijn an sich uitstekende kandidaten voor deze FOC, maar conversies gaan voor deze FOC een stapje te ver. Conversies wil ik eigenlijk bewaren voor een volgende FOC. Ik zou zeggen, laten we ons voor nu concentreren op het opfrissen van een voertuig, zonder daarbij echt om te bouwen naar een ander voertuig of een flink andere versie.
Ik weet het....de grens is nogal grijs, maar de Valentine die je noemt is wat mij betreft wel een kandidaat voor de FOC.....een iets ander kanon vind ik nog niet onder "conversie"vallen.....bovendien, als je uitgaat van de VM/Maquette/Dragon Valentine, dan valt er denk ik ook genoeg te verbeteren voor deze FOC!

Nog in het originele zakje van Ron Perry......
Piet, Vacu op zich lijkt me prima voor de FOC, maar The Phanomen is denk ik meer een conversie? Zoals hierboven aangegeven, lijken conversies me een leuk onderwerp voor een toekomstige FOC.
Uiteraard is de Tamiya SdKfz7 wel een prima kandidaat voor deze FOC.

Ik heb ook een vraag gekregen over een oude full resin kit. ....zo lang het niet een kwestie is van alleen de onderdelen rechtplakken...en zolang het een Full resin kit is en geen ombouw....dan is een oude resin kit wat mij betreft OK.....maar ook hier is natuurlijk het doel om verbeteringen/toevoegingen aan te brengen.....dus probeer wel wat meer te doen dan alleen wat accessoires erop plakken


Alex
 
Leuk! Ik ben van plan om mee te doen met een Dodge Weapon Cartier van Afv Club (rebox van een Skybow kit uit 2001). Het idee is om er een veldconversie guntruck van te maken zoals gebruikt in Indonesië, dus met extra pantserplaten, zandzakken e.d.

:rofl:
 
Piet,
Echt alleen de wielen? Of stiekem ook het hele chassis? Alleen wielen, dan zeg ik DOEN!......als het stiekem toch het hele chassis is, dan moet ik dat toch conversie noemen. :|

Rob,
Die Dodge is een taaie......Ik bedoel, dat is een vrij goeie kit, dus moeilijk om iets aan te verbeteren(?), maar volgens de regels mag je het zelf zo gek maken als je wilt. De Italeri Dodges passen wat dat betreft beter in deze FOC, want daar is een hoop aan te verbeteren.
Qua veldconversie......je hoort het al in de naam......"conversie". Dus als het wat platen en zandzakken zijn, dan kan dat nog voor deze FOC......als ook echt de neus helemaal gepantserd is, dan moet ik dit toch echt aanmerken als conversie en is hij geschikter voor een volgende FOC.

Alex
 
Ja ik moet ook even goed nadenken.
Een laadbak op een Steyr 1500 plaatsen voor een Jaboscreck, of een scratchbuilt Funk opbouw achterop een LKW is al snel een conversie lijkt me.
Dus eerder een scratchbuilt interieur in een SdKfz 223 maken en/of de buitenkant pimpen met opbergrekken en andere goodies.
Leuk!
Eric
 
Hey Alex, succes met je nieuwe uitdaging, leuk dat je dit op je neemt.

Misschien dat ik ook weer mee doe met de FOC. De laatste twee onderwerpen waren niet mijn ding dus moet ik nu maar weer eens een poging wagen.
Zag net de Dodge voorbij komen in een reactie van Rob.
Ik wil de Anti tank Dodge M6 nog eens bouwen.
Misschien dat ik deze kit maar eens ga aanschaffen.
Zal wel even zoeken worden naar zo'n mooi oud exemplaar maar lijkt mij een mooie uitdaging.

Wie weet, Peter.
 
Ronald,
Als je dat Eduard setje niet gebruikt.....prima kandidaat voor de FOC.

Peter,
Anti tank Dodge M6....super goeie kandidaat. (die basiskit dateert, dacht ik, uit de jaren '60/70!)
Dus eerder een scratchbuilt interieur in een SdKfz 223 maken en/of de buitenkant pimpen met opbergrekken en andere goodies.

Eric,
Super plan. Die andere twee zijn inderdaad meer conversies, dus misschien een andere keer.

Wel leuk om te zien dat zovelen plannen hebben voor conversies; dat had ik hiet verwacht. Dat wordt echt leuk voor een toekomstige FOC, maar voor nu eerst maar eens kijken of we het forum weer een beetje tot leven kunnen wekken met deze FOC.

Overigens ben ik er zelf ook nog niet over uit, welk model ik wil aanpakken. Net als sommige anderen heb ik zelf ook vaak de neiging om snel tot conversies over te gaan!

Alex
 
Ik had in gedachten deze foto's als voorbeeld te nemen;
SP9Rsmgl.jpg

rhwNRlBl.jpg

Het is dus niet zozeer een conversie, meer een paar staalplaten tegen het bestaande voertuig gelast.

De evergreen en miliput e.d. heb ik al liggen en heb de kit zelf voor n tientje op de kop kunnen tikken, dus low budget is het zeker :D
 
Net even door de zolder heen gerommeld en daar kwam ik een centurion mk3 tegen van acedemy (hoewel t is een beetje verspreid over twee kits maar ze zijn wel t zelfde).
Ik ga daar dus binnenkort maar eens voor gaan zitten, lekker erbarmelijke kit met hele lompe details hier en daar, terwijl die op andere fronten dan wel weer oke is.
jullie gaan hem wel zien verschijnen, zit nu te denken aan een korea setting.

Met vriendelijke groet,

Erik
 
Alex van de Wetering zei:
Leuk om al die enthousiaste reacties te lezen....en de bijbehorende zoekopdrachten in Vraag en aanbod!
Alex

Ik heb mijn inzending verraden ....
Een Tamiya Daimler Scout car in de versie die in Dieppe werd gebruikt
Bundesarchiv_Bild_101I-362-2211-02%2C_Dieppe%2C_Landungsversuch%2C_englischer_Sp%C3%A4hpanzer.jpg


Hartelijke groet,
Willem
 
Wat een top FOC echt heel vet deze. Alle keus maar toch ook niet.
Ik heb namelijk hoeveel bouwdozen met update sets en zo staan ook oude. Ik vind het heel leuk zelf dingen toe te voegen maar wel lekker om wat ets te gebruiken. Dus ik ben op zoek gegaan naar een oude doos waar ik geen setjes bij heb en ben op deze uitgekomen. de T-29 tank (nee niet de Amerikaanse van Takom) de beoogde opvolger van de Russische T-28.
Het is weliswaar een kunsthars bouwmodel maar er kan nog veel aan verbeterd worden. En zo kan ik mijn tips en tricks van kunsthars eens delen. Misschien dat iemand er wat mee kan of beter nog met een beter idee komt. Natuurlijk hoop ik dat een volledig kunsthars kit mag, het is weliswaar niet makkelijk verkrijgbaar maar wel oud (ik geloof dat deze uit 1994 is) en op veel punten een draak van een kit. Tevens heb ik al een maas in het net van de reglementen gevonden er staat bij voorkeur van plastiek (dus niet verplicht). En het is geen conversie, en ik heb hem voor een prikkie op marktplaats gekocht dus low budget ondanks kunsthars.
Hierbij de foto's. Ik hoop dat het mag.
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg
 
Rob,
Beetje op het randje....maar wat mij betreft doen.

Erik,
Die Centurion is een uitstekende kandidaat. Is dat niet zelfs van oorsprong een Tamiya kit???
Ik heb mijn inzending verraden ....
Willem,
Mooi project!.....en van die oude Tamiya Dingo is echt wat leuks te maken.

Stijn,
Leuk project hoor.....nog nooit gezien. Full resin kit, dus GO! (en ja Boefje.....je had een maas in de regelementen gevonden :rofl: ) Als er maar voldoende aan te verbeteren valt.

Alex
 
nou, Phaenomen ingepakt, heeft weer genoeg zuurstof gezien, na 25 jaar, Dus het wordt een 8 tonner. Ik heb nog even getwijfeld of het een Famo zou worden. Of een Opel Blitz van Italeri. Maar das te makkelijk.
 
Ik zou graag de SdKfz 223 willen pimpen.
Is wel de HobbyBoss ipv die ik heb liggen, niet de oudere Tamiya.

2782_0-auto_downl.jpg

2782_5-auto_downl.jpg

2782_6-auto_downl.jpg


er zitten dus wel enkele PE stukjes bij (het frame op het bovendek)

Dit is het doel:
- interieur pimpen met oa radio opstellingen en andere aanpassingen
- buitenzijde flink aandikken met attributen (ook de lange antenne maken)
alles met plastic, geen PE set of aftermarketsets

66f1b32fb3355fd21031c4db09e60d3e.jpg


Is dit passend binnen de 'pimp-my-panzer' opzet?

Dank en groet,
Eric
 
Terug
Bovenaan