Alex van de Wetering zei:
Thanks voor de bevestiging Jakko. Ik meen dat ik ooit in België een Easy eight Sherman heb gekocht.....ook een oude Tamiya in Academy doos...
Ik heb dit toevallig vorige week uit zitten zoeken, want op een ander forum had iemand een StuG IV van Tamiya en Academy, en vroeg welke hij het beste zou kunnen bouwen. Ik dacht: volgens mij zijn die in principe hetzelfde, maar helemáál zeker wist ik het niet. Na opzoeken van foto’s van de gietramen bleek dat de onderdelen anders geplaatst zijn in die van Academy, maar dat het model eigenlijk uit precies dezelfde bestaat als dat van Tamiya. Ik weet alleen niet of ze ook de nummers aangepast hebben, maar waarschijnlijk zou je de instructies om kunnen wisselen en amper of niet doorhebben dat je dat gedaan hebt.
Let wel: dit geldt alleen voor de hele oude Academy-modellen. De nieuwere, van zeg maar (ik schat) 25 jaar oud tot nu, zijn wel originele ontwerpen. De Academy M113 is bijvoorbeeld véél beter dan die van Tamiya (maar heeft wel nauwkeurigere rupsbanden nodig).
Alex van de Wetering zei:
en er werd destijds ook gezegd dat de Nederlandse Tamiya importeur de verkoop van die oude Tamiya/Academy kits had weten tegen te houden voor Nederland.
Daar heb ik ook nog een leuke anekdote over: ik wilde een jaar of dertig geleden een Sherman bouwen met T48-rupsbanden (rubberen chevron, voor wie er niet zo in thuis is), maar toen kocht je natuurlijk nog niet zomaar een setje daarmee. De enige echte bron was de oude Tamiya M10 tank destroyer, maar die stond allang niet meer in de catalogus. Ik kreeg toen van iemand in de TWENOT de tip om een bepaalde modelbouwzaak te bellen (ik weet niet meer welke) en te vragen naar de rupsbanden van de Academy M10. Zo gezegd, zo gedaan — maar de man aan de andere kant van de lijn wilde eerst weten van wie ik z’n telefoonnummer gekregen had. Toen ik de naam zei was blijkbaar z’n achterdocht weg en wilde hij best de rupsbanden aan me verkopen. Het leek wel of ik drugs wilde kopen of zo …