Firefly klaar.

he Kristof,

erg mooi zeg! ziet erg echt vet uit.
welke kleur en techniek gebruik je om dat mooie metaal effect te verkrijgen?, want ik probeer het wel eens maar ik krijg dat nooit echt helemaal naar mijn zin?
voor de rest zou ik zeggen ga zo door 😀
succes en veel plezier met de verdere bouw!

gr, simon 😉

Hi allemaal,

Mike : Bedankt .Het oogt allemaal zwaar gechipt , maar eerst en vooral de foto toont het geheel groter dan het in werkelijk is en dan valt het wel mee. En het is de voorkant waar de crew op het voertuig klom. Dat is zo'n beetje mijn redenering. 🙂

Benjamin: Bedankt !

Bas : Bedankt ! Het stof breng is aan in één laagje en soms blend ik het in als het nodig is. Ik gebruik de Winsor&Newton serie 7 penselen. ZE zijn niet goedkoop ( +/- 10 euro's per stuk ) maar ze gaan wel mits goed ondehoud veel langer mee dan de andere penselen die ik al gebruikt heb.
Ik vind ze zo goed dat ik geen andere meer wil.

Steven : Bedankt !

Simon : Bedankt ! Welk metaal effect bedoel je ? Het blank metaal , da's gewoon met een ordinair potlood.

Grtz

Kristof

Beste Kristof

Hier wil ik toch even inspringen. Ik hoop dat het nog niet te laat is.

Een aantal jaar geleden heb ik ook twee Sherman’s gebouwd en het was tijdens het verf proces dat er op Missing Lynx een interessant stuk voorbij kwam over de verf van voertuigen die gemaakt waren in de US. Ik was toen zelf net begonnen om de twee Shermans te voorzien van allerlei beschadigingen in de verf. The US armour men himself, Steve Zaloga schreef dat de militaire voertuigen die gemaakt werden in de US op de een of andere manier werden gebakken in hun verf. Hierdoor was de verf erg sterk en sleet het bijna niet. Aan de hand van sommige voorbeeld foto’s van de verf in deze tijd liet hij zien dat er dus bijna geen beschadigingen voor kwamen.

Ik heb gisteren geprobeerd dat stukje te vinden maar das niet gelukt. 😳 Waarschijnlijk ben ik niet zo handig maar ik weet als je het Steve zou vragen je zo antwoord krijgt.

Ook moet je niet vergeten dat je hier niet te maken hebt met bemanning die spijker zolen dragen. 😉

Al met al weer lekker gemier maar misschien heb je er iets aan.

Succes met de bouw

Marcel 😀

Ik denk wel dat je een goed punt hebt. Volgens mij staat dit artikel ook in een oude Military modelling.
Maar de manier waarop Kristof het nu heeft gedaan is zeer subtiel en meer 'afgesleten' dan 'afgestoten'. Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen. Een doorschijnend metaal op randen en hoeken lijkt me wel kunnen op een Sherman en zo nu en dan een zeer fijne chip, klaarblijkelijk waar dan fel contact is geweest met een muurtje, ijzer of wat dan ook.

Hi allemaal,

John : Inderdaad ik wil lakbeschadigingen aanbrengen op de punten die onderhevig waren aan slijtage. Zoals ik al zei is dat punt dat ik nu al afgewerkt heb volgens mij een plaats waar de crew het voertuig besteeg en als je dat honderden keren doet laat dat zijn sporen na.

Marcel : Die uitleg van Steve Zaloga heb ik ook eens ergens gelezen. En dat klopt. Maar we hebben hier te doen met modelbouw en daarin mag je volgens mij een beetje overdrijven met de weathering want anders is je model niet aantrekkelijk. En nu effe iets anders. De auto's van tegenwoordig , daar word de laklaag ook gebakken en daar zit zelfs een beschermende vernislaag op. En die slijt ook zonder dat er 5 man bovenop de wagen kruipt , loopt enz. Dus volgens mij is dat allemaal een beetje relatief en daarom maak ik gebruikt van de artistieke vrijheid.
En dan is er nog de persoonlijke smaak, de ene ziet graag propere modellen en ik bv zie graag afgeleefde voertuigen.
Leuke discussie ! 🙂

Grtz

Kristof

MARCEL ZWARTS zei:
de militaire voertuigen die gemaakt werden in de US op de een of andere manier werden gebakken in hun verf. Hierdoor was de verf erg sterk en sleet het bijna niet.

Aan de andere kant schijnt het dat Firefly's meestal werden overgespoten in "british green" in de werkplaats die de conversie uitvoerde. Daar was volgens mij een discussie over op ML. Zou je zo'n kleur dan met US-OD moeten chippen?
Volgens mij o.a. terug te vinden in Hayward. Anders zou ik ook op zoek moeten naar een ML post\

Cheers

he kristof,

ik bedoelde de onderliggende laag van je chips, die ogen als licht geroest blank metaal( zoals bovenop die opliggende rand van het voorspatbord!). doe je dat dan met een bruinachtige kleur ofzo, of op een heel andere manier? nogmaals erg mooi gemaakt 😛

simon 😉

Benjamin de Groot zei:
MARCEL ZWARTS zei:
de militaire voertuigen die gemaakt werden in de US op de een of andere manier werden gebakken in hun verf. Hierdoor was de verf erg sterk en sleet het bijna niet.

Aan de andere kant schijnt het dat Firefly's meestal werden overgespoten in "british green" in de werkplaats die de conversie uitvoerde. Daar was volgens mij een discussie over op ML. Zou je zo'n kleur dan met US-OD moeten chippen?
Volgens mij o.a. terug te vinden in Hayward. Anders zou ik ook op zoek moeten naar een ML post\

Cheers
British Green? Welke kleur is dat?
De Britten gebruikten voor hun voertuigen SCC. No 15. om te zorgen dat Lend Lease voertuigen juist niet overgespoten hoefden te worden.

@Kristof: terribly well done!!! Misschien niet zoals het zou zijn geweest, maar het maakt het inderdaad interessant om naar te kijken.

Groet, MartinD

Martin Dogger zei:
De Britten gebruikten voor hun voertuigen SCC. No 15. om te zorgen dat Lend Lease voertuigen juist niet overgespoten hoefden te worden.

My bad on the SCC No.15: heb al genoeg moeite met de verschillende RAL's. Baseerde me vooral op deze post: http://www.network54.com/Forum/47208/message/1240973370/Maybe+not...

Het zal wel zo'n eeuwig-punt-van-discussie blijven, net als alle US OD en Panzergelb.

@ Kristof: sorry voor het hijacken. Kijk uit naar de volgende update

Cheers

Prachtig werk Kristof!
Ik geef je groot gelijk dat je de wheatering iets overdrijft en inderdaad om de reden die je zelf aanhaalt. ik ben echt helemaal weg van de stof effecten. Ook de chipping met metaalschijn is erg goed. Heb je dit gedaan met een potlood? Ik ben benieuwd naar het vervolg. Misschien wordt de Sherman (M4A3 76W) voor mij ook wel de volgende nu de StuG op z'n eind loopt. 😉

Groetjes!

Hi allemaal,

Tja we kunnen blijven doordrammen over wat wel en niet kan , maar ik ga gewoon mijn gang. Zolang we maar plezier hebben.

Benjamin : Het niet te ingewikkeld maken he ! 😱

Simon : Die chipping kleur is inderdaad donkerbruin. Het is het alombekende Brown Bess van Humbrol met wat zwart bij. En mijn voorraad Brown Bess geraakt er door dus ik zal een andere kleur moeten gaan gebruiken.

Anette : Bedankt , kom maar kijken !

Martin D : bedankt ! Inderdaad zo denb ik er ook over .

Maarten : Bedankt , ben blij dat dit je blij maakt. Een dip maken we allemaal mee , maar geen nood daar kom je wel uit.

Boris : Bedankt , ja het is inderdaad een gewoon potlood ! 8)

Jan : Bedankt , het is olieverf ! Blijven kijken he ! 🙂

Grtz

Kristof

he kristof,

bedankt, dan ga ik dat ook eens proberen! 😛
volgens mij heb ik in de winkel waar ik werk nog een aantal potjes brown bess liggen, dus als je nog nodig hebt zal ik wel ff voor je kijken 😉
succes verder1

simon

Hi all,

Ik weer wat voortuitgang geboekt met de weathering van de Firefly.
Naar gelang de commentaren heb ik de chipping beperkt , het was niet gemakkelijk !
Maar ik weet niet wat te denken van het stofeffect.

Feel free to comment.

Kristof

He Kristof

De chipping is lekker subtiel: heel aangenaam om te zien. De stofophopingen onderaan de zijkanten zijn naar mijn smaak wat te veel van het goede. Oliespoor is dan wel weer dik in orde.

Cheers

Dat stof kan prima Kristof. Wel denk ik dat (iets) meer vandijck bruin/ brownbess hem niet te monotoon zullen maken. Beetje zoals op je IS2. Uiteraard is het nu wel moeilijk te beoordelen nu ik alleen één kant zie van het voertuig. 😉 Succes!

Groeten

Hi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. ! Zoals ik al zei , was ik niet echt tevreden over het stof. Dus heb ik het opnieuw gedaan. En deze keer ben iets meer tevreden. 8) Ook heb ik iets meer weathering aangebracht.

Laat me maar opnieuw weten wat jullie er nu van vinden.
Als jullie de verschillen zien! 🙂

Grtz

Kristof

Volgens mij is het stof een beetje 'geler'. Ook zie ik nog 2 meer chips aan de achterkant. Ik vind dit er beter uit zien, als de vorige. Het valt nu een stuk minder op, en word je er door minder afgelijd, en past het beter in het geheel. Al met al, een goede verbetering.

En nu snel door met de rest van het model 😈

greetz, Ben

Moet deze ook nog af voor dat tripje over het kanaal? 😉

Verbetering zijn zeker te zien, ook dat het een verbetering is. Wat meer napels geel aan het stof toegevoegd?

hoi kristof,

ik vind het helemaal top, lekker smerig en goed stoffig. toch vind ik het jammer dat je je inhoud met het chippen, ik vind het zonde dat je het doet.
nu lijkt het al een panzer overlever, maar met wat meer chipping kan het zo`n zeldzame tank worden die altijd maar geluk heeft.

het olie/ brandstof spoor vind ik te, net als of de crew bezopen van de wijn geprobeert heeft te tanken met jerry cans.

maar toch blijft hij erg mooi.

Bedankt voor de reacties heren,

Ben : Bedankt , je hebt een oog voor detail merk ik !

Eelke : Bedankt , als een kenner het zegt .

Bas : Ja deze moet nog af , word een eitje , zacht of hard gekookt ...gebakken we zullen wel zien.

Steven : Bedankt. Ik heb al ergere sporen van gemorste brandstof gezien op Shermans. Misschien een kwestie van smaak.

Grtz

Kristof

Goeieavond allemaal,

Vandaag heb ik wat zitten experimenteren met de bogies. Het resultaat is hieronder zichtbaar.
Het stof is wederom met olieverf gedaan en momenteel blinkt het nog wat.
Maar over enkele dagen is het hopelijk mat uitgedroogd.

Feel free to comment.

Grtz

Kristof

Hm... het stof ziet er goed uit, maar de highlights overtuigen nog niet. Ga je die nog een beetje inblenden?
Nog een tip: het uiterste randje van de velg van de loopwielen werd vaak blankgeschuurd door de tracks, die zou je nog eens met een zilverpotloodje kunnen behandelen.

Met Eelke in deze, Kristof.
De highlights kan ik wel mee leven, die zullen er minder sterk uitvergroot best goed uitzien.
Maar de velgranden, de stalen toproller en de bovenzijde van de trackgeleider zullen glanzend gepolijst worden bij intensief gebruik van de tank.
Dat is allemaal staal op staal wat de klok slaat

Hoi Rob en Eelke.

De randen van de wielen en de geleider zijn voorzien van een metaallaagje.
Blijkbaar niet duidelijk te zien op de foto en zal daarom proberen een andere foto te maken.

Rob in werklijkheid zijn de highlights beter dan op de foto.

Grtz

Kristof

HI allemaal,

Hier zijn we weer met een update.

De hull is bijna gedaan op enkele details na.
By the way welke zijn de juiste kleuren om de achterlichten te schilderen? Heb van horen zeggen dat er verschillende kleuren zijn , kan dat kloppen?
Er staat vanalles op de instructies maar mijn Japans is zo goed niet. 🙂

Voor de rest werk ik stevig door aan het model , ik verbeter niet alles waar ik niet tevreden over ben , want ik wil dit model zo snel mogelijk afkrijgen. Dus het model kan hier en daar wat slordig overkomen. 😳

Maar feel free to comment !

Grtz

Kristof

Kristof Pulinckx zei:
By the way welke zijn de juiste kleuren om de achterlichten te schilderen? Heb van horen zeggen dat er verschillende kleuren zijn , kan dat kloppen?
Niet specifiek andere kleuren, wel andere lichten.
Zie bijvoorbeeld dit draadje.

Weathering ziet er goed uit zo. Misschien kun je wat watervlekken rond de radiatorvuldop toevoegen?

Groet, MartinD

he kristof,

slordig overkomen? misschien voor jouw, maar voor mij en velen van ons zeker niet! 😱 echt super strak hoor in mijn ogen!
oh ja, ik heb die potjes brown bess voor je klaar liggen, dus als je even je adres naar mij wilt doorsturen, stuur ik ze naar je op 😉

gegroet, simon

Kristof;
een erg mooi tegenwicht voor allen die beweren dat olive drab maar saaie modellen oplevert.
Ik geniet van elke foto hier 🙂

Terug
Bovenaan