Firefly klaar.

HI allemaal,

Bedankt allemaal voor de reacties.

Jan : Die tie-downs vallen best mee , het zijn die andere dingen.

Chris : Trail & error , vroeger smodderde ik ook , maar door het veel te doen en dus ervaring op te doen leer je ook wel met lijmen werken.

Marten : Bedankt!

Steven : Als je geduld hebt is het iets moois. Ik heb dus geen geduld ! 🙂

Martin : Ik heb de set van Aber special voor deze kit. Maar eerlijk gezegd , ik ga een halve set over hebben , want sommige dingen moeten gewoon niet vervangen worden.

Grtz

Kristof

HI allemaal,

De Firefly is klaar voor de verf. Tenzij iemand me nog op foutjes kan wijzen ? 🙄

Toffe kit om te bouwen en moet zeggen dat ik niet zoveel gebruikt heb van de Aber set, de kit is gewoon zo goed.
Zoals je ook kan zien zitten de Duckbills erop, en ik ga dan ook geen Poolse versie maken maar een engelse , tenzij er nog iemand met bewijzen afkomt dat de Polen WEL met Duckbills gereden hebben.

Nu me nog wat bezig houden met de "stowage".

Ik wil ook nog Eelke Warrink bedanken voor me de nodige info te bezorgen en mijn vragen te beantwoorden.

Feel free to comment.

Grtz

Kristof

Erg netjes gebouwd allemaal, mijn complimenten.

Een kleine opmerking.
Ik zou twee lasnaden toevoegen (boven- en onderzijde) aan de beugel waarmee de extra kist achter op de toren hangt. De beugel werd inderdaad met nagels vastgemaakt aan de kist maar met twee lasnaden (links en rechts) aan de toren vastgezet.

groeten Maarten

...die niet even snel een afbeelding hiervan kon vinden.

ha kristof,
zeer mooi model,enige opmerking is de extra pantserplaat in combi met geen pistolport,het ontbreken van de pistolport maakt het een late lowbustle-toren,hiervoor was de gietmal aangepast waarbij meteen de verdikking van de rechterwand was meegenomen,dit even ter info,ik dacht ook dat dit op de tasca-toren we correct was,is te zien aan het iets inspringen can de koepelwand ter hoogte van waar nu de plaat zit,de verdikkibg begint iets hoger dan de onderzijde van de koepel,
groeten,bert

Kristof Pulinckx zei:
Kristof,

Je Alidade sight zit verkeerd om. Dat is het U vormige beugeltje, naast de periscoop voor de schutter en voor het commandanten luik. Het hoge stuk moet aan de kant van de commendant.

Ik ben erg benieuwd naar je spuitwerk!

Groet, MartinD

Kristof,

Strak gebouwd, maar ik vrees dat de heren Dogger (vwb de Alidade sight) en Lindenboom (vwb de extra turret armor plate) gelijk hebben.
de sight aanpassen zal het probleem niet zijn; de add-on armor op de toren vrees ik wel....

Suc6, John.

de opmerking is voor algemeen gebruik,of kristof het wil wijzigen is zijn keus.er is een ontsnappingsluik in deze kwestie,de eerste firefly-modificaties waren op M4A4 chassis zonder extra-armour op romp en koepel,tijdens en kort na D-Day zie je die niet,later werden batches gebruikt met extra armour op koepel en romp,simpelste oplossing in dit geval is simpelweg een pistolport aanbrengen uit een kit van tamiya of dragon,dan klopt het hele plaatje weer,
groeten,bert

Hoi, Bert,

Maar deze Tasca Firefly heeft toch al de "Cheek"? Werden op deze turrets soms ook die extra armor plaat gelast icm een pistolport?
Of begrijp ik je nu verkeerd?

Martin

ha martin,
in een eerdere reactie gaf ik ook al aan dat de tasca die dikkere wand heeft en dat de cheek-armour sowieso niet op zijn plaats is,echter om het model evt. toch historisch wat correcter te maken en het weghalen van de cheekarmour waarschijnlijk niet te doen is is het aanbrengen van een pistolport een optie,dat was de strekking van mijn opmerking,uiteraard is de toren correct in de zin van verdikking en geen pistolport maar kristof is 1 stap verder gegaan door toevoeging van de pantserplaat,
groeten,bert

Hi allemaal,

Bedankt voor de opmerkingen.
Dus er scheelt hier en daar wel wat , ok dus gewoon een pistolport toevoegen en hij is historisch correct?

Dan voeg ik ook kleine lasjes toe waarmee die koffer is vast gemaakt en draai ik dat Alidade sight om ?

Is er dan nog iets ?

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.

Grtz

Kristof

HI allemaal,

Ik heb enkele dingen verbeterd.
Lasnaden aangebracht waar de extra kist is mee bevestigd.
Dat richt ding heb ik ook omgedraaid.
En heb uit de Dragon kit het pistol port gestolen.

Is hij nu correct ?

Grtz

Kristof

Als je de extra pantserplaat rechts op de koepel hebt laten zitten is hij nog niet 100% goed: de koepels met dikkere zijwand, zoals jouw firefly heeft, kregen geen extra pantserplaat.
Maar als je die eraf haalt, heb je een koepel met dikkere zijwand én een pistol port, en die komen niet voor op Fireflies.

Aan de andere kant, de dikkere wand valt niet echt op onder de pantserplaat, dus je kunt het ook zo laten zitten.

Je hebt weer een erg mooi model neergezet. Ik zou de laatste puntjes nog aanpassen, je hebt veel tijd in dit model gestoken om hem zo accuraat mogelijk te maken. Ik weet het, de laatste loodjes wegen het zwaarst, maar het is zeker nog aan te passen en de moeite waard!

Ik kijk nu al uit naar de verf en verweer fase 😀

Kristof:
oogkleppen op en spuiten die hap!!!

Je kan bezig blijven zo!

welles

Hahahahaha

Nee hoor, ieder moet doen wat tie zelf wil, maar ik wil verruf zien! 😉

Cheek armour en pistol port

@ Bert :

ik snap het niet meer 😕

Eerst zeg je
...de torens met de verdikking op de rechterhoek hebben ook geen pistolport aan de zijkant,op een gegeven moment was vastgesteld van hogerhand dat deze niet nodig was,bij torens die al geproduceerd waren werden ze vervolgens dichtgelast bij de nieuwe(toen dan) werd de wand verdikt en de port volledig weggelaten.Fireflies werden in eerste instantie gebouwd van exemplaren zonder cheek-armour,de vraag was dermate hoog dat ze later we van tanks met cheek-atmour werden omgebouwd, ...later bleek dat de pistolport toch handig was en werd deze weer ingevoerd,dit was kort voor de introductie van de zg high-bustle toren,deze hebben ze dus altijd,er is een kleine serie low-bustles gemaakt met de pistolport,dikke rechterwand en een ladersluik,maar dit zijn er niet veel,tot nog toe kwam ik ze alleen tegen op foto's van M4A1's,met name de DD's maar ook een paar 75mm gun-tanks

maar in een latere post schrijf je:
...in een eerdere reactie gaf ik ook al aan dat de tasca die dikkere wand heeft en dat de cheek-armour sowieso niet op zijn plaats is,echter om het model evt. toch historisch wat correcter te maken en het weghalen van de cheekarmour waarschijnlijk niet te doen is is het aanbrengen van een pistolport een optie,dat was de strekking van mijn opmerking,uiteraard is de toren correct in de zin van verdikking in combi met pistolport ....

🙄

volgens een diagram van Dan Fong uit 2007 dat ik ergens van een website heb gehaald is er enerzijds een combinatie van turret cheek + NO pistol port (oa M4, M4 Composite, M4A4) en anderzijds een combinatie turret cheek + wel pistol port + (!) ovale loader hatch (alleen M4A1 DD en E13), beiden overigens met late low bustle.

Groeten,

Hugo

Hello kristof, kijk hier eens naar.
http://web.me.com/davedepickere/World_War_II,_analyzed!/Liberation_of_the_Low_Countries/Paginas/Tielt.html#grid

http://web.me.com/davedepickere/World_War_II,_analyzed!/Battle_of_the_Scheldt/Paginas/Klein_Willebroek.html
De link is blijkbaar te lang, je zult hem moeten kopieren en plakken

Groetjes

Eddy

ha mensen,
ik snap de verwarring,de suggestie aan kristof om een pistolport toe te voegen is alleen van toepassing op zijn model omdat het mijns inziens makkelijker was dan het verwijderen van de pantserplaat,ik gaf dat ook duidelijk aan,uitgaande van het feit dat je die kleine verdikking dan toch niet zo ziet,maar tevens heb ik gesuggereerd om het in springen van de koepel op die plek op te vullen.De late lowbustles met ladersluik zijn (waarschijnlijk uitsluitend)
achteraf van een ladersluik voorzien,dit is in het d-day-wrecks museum in commes,normandie goed te zien.Dat overzicht van fong ken ik,wat je goed moet bedenken is dat de wijziging van pistolport en ladersluik tevens behelst dat de gietvorm moet worden aangepast,toen het ladersluik werd geintroduceerd werd tevens de highbustle geintroduceerd,plus de pistolport kwam terug ,werd allemaal meegenomen in het nieuwe ontwerp,
.

ik snap de verwarring ,maar als je de berichten van mij leest in de juiste volgorde en op welke vraag deze op dat moment gericht is dan moet het volgens mij duidelijk zijn,enige wat ik foutief zei en me inderdaad tegenspreek is dat ik op een gegeven moment schrijf ,de toren is correct wat betreft verdikking en pistolport,dat is niet juist,een toren met verdikte wand heeft GEEN pistolport,sorry voor de verwarring,
groeten,bert

Hi allemaal,

Jongens wat een chaos , konden die geallieerden niet een beetje simpeler tewerk gaan? 🙂

In ieder geval , bedankt iedereen om me te helpen.
Maar ik ga nu Eelke's advies gebruiken en hem zo bouwen zoals hij zegt dat het was. Dus de extra armour op de toren er terug af net zoals het pistol port.

Zo blijven we bezig he ! 🙂

En voor degenen die verf willen zien , kijk hier onder ! 😉

Grtz

Kristof

Zo dan, dat zijn tegenwoordig ook al weer bijna collectors items
🙂 🙂

Hey

Hey Kristof

Nu dat we terug internet hebben kunnen we de boel weer onveilig beginnen maken hier. Heb even de build van begin af aan herbekeken ik wist helemaal niet dat je al zover was. Het enige wat me bekent voorkwam was de eerste post 😀. Wat een verhaal zeg he he.... Toch ben ik blij dat je hebt doorgezet en voor historisch correct bent gegaan 😀 Right on, het duurde wel even maar hier kan niets tegen op!! Op naar de verf nu!

Grz Roel

Ziet er nu inderdaad goed uit, ik wacht met spanning op de verfbeurt.

groeten Maarten

Bedankt allemaal,

Hij staat gereed om te spuiten maar het te warme weer houd me een beetje tegen momenteel.
Het is plezanter op een terasje naar de soms te korte rokjes te kijken ! 🙂

Eerdaags krijgt hij zijn verflaagje.

Grtz

Kristof

Hi allemaal,

Ik heb toch doorgebeten ondanks de warmte en mijn Firefly van een laagje verf voorzien.

Ik hoop met de weathering de kleuren wat in elkaar te laten over gaan.
Blenden zoals ze zeggen.

Feel free to comment.

Grtz

Kristof

Hi allemaal,

Bedankt voor de reply's. Hij staat nu te drogen en binnenkort beginnen we ( eindelijk) aan de weathering.

André : Zo denk ik er ook over.

Jacco : Ik heb zandgeel toegevoegd aan het groen om het op te lichten.

Marten : Laten we hopen he. Ik ijk uit naar de weathering.

John : Bedankt en veel succes nog met je reuze Verlinden kit.

Eelke : Dat motordek zit los is makkelijker om te weatheren en ook om die ster aan te brengen.

Steven : Bedankt !

Grtz

Kristof

Mooi kleurverloop, nogal licht maar dat zal wel veranderen bij het weatheren.

groeten Maarten

...die even geen puf heeft om te bouwen.

Hi allemaal,

Eindelijk nog eens een update. ( heb ook verlof gehad ) Ben begonnen met de weathering. Heb slechts een klein deeltje gedaan. Wel bijna helemaal afgewerkt. Beetje experimenteren met kleuren enz en terug de "feeling" krijgen met het penseel.

Laat me gerust weten wat julie ervan vinden !

Grtz

Kristof

Ziet er goed uit, Kristof. Dit is wel zo'n beetje het maximum aan chipping dat ik kan verdragen, dus pas op dat je niet te ver gaat. Is het stof weer de gebruikelijke olieverfmix?

Kwijl, kwijl. Dit is echt het beste van het beste. Hoe breng jij het stof aan. Meerdere laagjes? En krijg de overgang zo zacht? Ook zou ik graag willen weten welke pencelen je gebruik, want ik het het idee dat ik zelf met het verkeerde materiaal werk.

Terug
Bovenaan