Focus ligt vaak op de tanks en troepen van Canada en niet onterecht , verliezen waren bijna 4000 man gedood , gewond of krijgsgevangen gemaakt van de 5000 man .Minder aandacht krijgen de acties op de Flanken door Britse en Franse Commando's en US rangers die relatief volgens plan gingen en in dat opzicht een soort van succesvol waren .
Waar ik in mijn eerste posting al naar hintte, was succes tijdens de operatie in Dieppe niet het primaire doel.
Omdat de Geallieerden vroeg of laat aan de Atlantische kust zouden gaan landen, werden plannen opgezet, om zoveel mogelijk informatie te verzamelen inzake, hoe of de landingen zouden moeten worden uitgevoerd.
In het (engelstalige) Wikipedia-stuk wordt b.v. ingegaan op de eerste landingsplannen (niet uitgevoerd) tot waarom in augustus 1942 en waarom Canadezen. En uiteraard de evaluatie van alles wat er goed en fout ging tijdens de landing en de gevechten.
Deze directe aanval op een havenstad (Dieppe) bracht dus zeer nuttige informatie voort, waaruit -zoals Jakko al aangaf-, conclusies werden getrokken, die in 1944 operatie 'Overlord' zo succesvol maakte.
De offers die gebracht werden, waren dus noodzakelijk, om lering van te trekken, en niet zinloos, maar juist zinvol, in mijn optiek.
Zinloos zou het zijn geweest, als er niets met die opgedane ervaringen en leermomenten, zou zijn gedaan.
Maar dat is, hoe ik er tegen aan kijk.....