Daimler scout car Mk Ib

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Ik start toch een draadje voor dit voertuig.
Doos: 1000015254.webp
Welke ik wil bouwen als
1000014896.webp
In het kort: dit voertuig is ontworpen met vierwiel aandrijving en -besturing. Voor dit laatste bleek de stabiliteit onvoldoende. De Mk Ib had alleen voorwiel besturing, de achterste stuurstangen stonden in een vaste positie:
1000015253.webp
Miniart heeft dit goed weergegeven, op de latere Mk II is ook de gewijzigde ophanging aangebracht (model van de 11th Hussars):1000015250.webp
Hier de Mk Ib:
1000015252.webp
Dit zijn leuke modellen om te bouwen met veel detail. Hoewel ik ze niet over de top vind. Gewoon klein maar fijn.
1000015251.webp
En meteen een vergelijking tussen AFV club en Miniart. Beide merken hebben veel detail. Bij Miniart vaker losse delen, bij AFV wordt detail iets vaker mee gegoten. Het iets zachtere plastic van Miniart werkt fijn. Een voordeel van Miniart vind ik de betere indeling van de gietramen. Bij AFV lopen de onderdelen veel meer door elkaar. De vergelijking is gebaseerd op de Daimler van Miniart en de Matador van AFV. Niet te vergelijken als model, maar meer algemeen.

Groeten, Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor wie ze ook wil bouwen: controleer tijdens het opbouwen van de vloer de passing van de zijwanden A41 en A42.
Hier zit ook een fout in de handleiding: Cb3 zit niet op Cb9, maar tussen Cb7 en zijwand A42.
1000014790.webp

De scharnieren van de luiken staan onvoldoende in de handleiding:
1000015257.webp
De handleiding van de Mk II is beter.

En wat foto's van het interieur:
1000014787.webp1000014788.webp

Groeten, Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Kittig karretje!
Staat op m'n verlanglijstje, maar vind ze nou niet bepaald economisch verantwoord.
Weinig plastic voor veel kronen, zeg maar.

Ik snap je Ron.

De mk II heb ik al vroeg op een beurs gekocht. Deze als 2e hands overgenomen. De winkelprijs is in verhouding hoog. Hoewel ik ze meer waard vind dan bijvoorbeeld de Tamiya jeep. die is verhoudingsgewijs ook niet goedkoop. Deze biedt je meer plezier (als je bouwen leuk vindt).

Groeten, Jan

Vanavond de wielophanging en besturing afgerond. De Mk I heeft voor elk wiel een stuurstang vanuit het midden van het chassis. Bij de Ib zijn de achterste gefixeerd. De voorwielen heb ik iets gestuurd gemonteerd.
1000015265.webp1000015267.webp1000015266.webp
Voor de stuurarm rechtsvoor heb ik een nieuw gat geboord. Het bestaande gat ga ik dichtmaken.

Groeten, Jan

Mooi uitgewerkt Jan. Werden de wielen alleen op de vooras gestuurd? Of kon vanuit een rijrichting beide assen tegensteld gedraaid worden? (Om hiermee een scherpe bocht te kunnen maken) Dat laatse kon dacht ik bij de duitse Poema panterswagen.

Op de Mark IA werden voor- en achterwielen tegelijk gestuurd, en altijd tegengesteld natuurlijk. Vooral voor onervaren bestuurders was dit een probleem, en ik vermoed dat ze daarom dat bij de latere uitvoeringen de achterwielen vastgezet hebben, want in oorlogstijd is er natuurlijk veel minder tijd om mensen goed op te leiden. De stoel van de bestuurder staat trouwens schuin om het makkelijker te maken door het achterluikje te kijken bij het achteruitrijden, want deze pantserwagens gaan net zo hard achter- als vooruit.

In De Tank 152 staat trouwens ook een artikel over de Daimler Scout Car waarin de techniek (kort) uitgelegd wordt.

bedankt voor de info Jakko. Dat de stoel scheef staat is trouwens geen keuze, er is geen plaats om recht te zitten met je benen ivm de wielkasten. Achteruit kijken gaat dan inderdaad makkelijker. Volgens mij had de Landsverk daar ook last van. Terwijl deze wel twee stoelen had voor de bestuurder.

Nou heb ik toch de hele ochtend zitten graven in mijn geheugen. Heb ik die nou vroeger eens gebouwd?
En opeens vind je het deurtje, ik had een Daimler van Britains vroeger, die cast dus.
Een kittig karretje, zoals Ron zegt. Fijne uitleg erbij, Jan, bedankt!
Staat ook op de lijst nu.

...en de vitrinekast raakt minder snel vol met deze maat voertuigen.

Deze is lekker simpel zonder radio, de Mk II uit mijn onderwerp over de 11th Hussars heeft deze wel. Voor deze mag ik (ook) een vlag maken.

Groeten, Jan

Ik heb hem in de kast liggen, alles nog in het plastic. Dank voor de fijne uitleg Jan, dat gaat mij in de toekomst zeker goed helpen!

Terug
Bovenaan