Dingo Dieppe 1942

Ik ben niet zo thuis in de Britse voertuigen en vraag mij af welke uitvoering van de Dingo gebruikt werd tijdens de landing/aanval bij Dieppe?
En welk model en merk hiervoor het beste gebruikt kan worden?

Ik hoor het graag!

Wat een zinloze actie is dat toch geweest.... gedoemd te mislukken

Mocht je meer willen weten over de Daimler Scout Car en Armoured Car, dan is dit een mooie Site.

Als kit zou ik gaan voor Miniart, tenzij je niet van kleine details houdt. In dat geval is er nog steeds de oude Tamiya.
Persoonlijk heeft de Miniart mijn voorkeur. Deze kit is de mk II. Daimler Dingo Mk II

Succes, Jan

Laatst bewerkt:
Eventueel heb ik de decals van Hunter uit de Mk Ib kit van Miniart. Volgens bovenstaand overzicht was dit een Mk II. De Mk Ib heeft niet de juiste stuurstangen voor een Mk II.

Laatst bewerkt:
Wat een zinloze actie is dat toch geweest.... gedoemd te mislukken
Op zich wel, maar de lessen die eruit getrokken zijn hielpen twee jaar later wel om de landing toen te laten lukken.

De Mk Ia heeft vierwiel besturing, de Mk Ib niet. De stuurstangen van de Mk Ia lopen buiten het chassis naar de wielen. Bij de Mk Ib ook, maar daar zijn de stangen naar de achterwielen vastgezet. Zie Bericht in onderwerp 'Daimler scout car Mk Ib

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allen voor de info!
Ik moet dus een MKII uitvoering hebben, begrijp ik!
Een kit van MiniArt vind ik geen probleem.
Ik zag dat MiniArt ook een Mk1b uitvoering heeft en daarbij zaten decals van "Hunter" die bij Dieppe is ingezet, maar dat is dan niet de correcte uitvoering?
Ik zie ook op de foto's van de verschillende Dingo's een soort van bumper /plaat aan de achterkant (met de naam van het voertuig erop), deze lijkt niet in de kits van Miniart te zitten. Is dit een speciale veldmodificatie o.i.d.?

Ik zit met een klein vignetje met een Dingo op het kiezelstrand met een paar Duitse soldaten erom heen, in mijn hoofd. Vandaar mijn vragen over de Dingo.😉

Op zich wel, maar de lessen die eruit getrokken zijn hielpen twee jaar later wel om de landing toen te laten lukken.
Voor wie een goede kijk wil hebben, op de zin, uitvoering en resultaat van deze actie, Operation Jubilee, is b.v. Wikipedia (de engelstalige versie is erg diepgaand) aan te raden; Al zal er beslist meer literatuur over zijn.

@ Bert (e.a.) : uit welk boek komen deze foto's ?

Bedankt allen voor de info!
Ik moet dus een MKII uitvoering hebben, begrijp ik!
Een kit van MiniArt vind ik geen probleem.
Ik zag dat MiniArt ook een Mk1b uitvoering heeft en daarbij zaten decals van "Hunter" die bij Dieppe is ingezet, maar dat is dan niet de correcte uitvoering?
Ik zie ook op de foto's van de verschillende Dingo's een soort van bumper /plaat aan de achterkant (met de naam van het voertuig erop), deze lijkt niet in de kits van Miniart te zitten. Is dit een speciale veldmodificatie o.i.d.?

Ik zit met een klein vignetje met een Dingo op het kiezelstrand met een paar Duitse soldaten erom heen, in mijn hoofd. Vandaar mijn vragen over de Dingo.😉
Inderdaad de Mk II. De Mk Ib heeft veel gelijkenis met de Mk II, behalve de besturing van de vooras. Het zou kunnen dat Hunter een Ib was, maar dat verwacht ik niet.

Zoals aangegeven mag je van mij de decals van Hunter overnemen (kosteloos), ik gebruik ze niet op mijn Ib model. Als je me adres geeft in een pb, komen ze naar je toe.

De 'goot' lijkt iets van de betreffende eenheid. Die zul je moeten scratchen o.i.d.

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan