"Defeat of the dutch" klaar!

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 28/01/2011

Bedankt voor jullie reacties.
Heico, ik had dit nog niet vermeld! Ik heb van dijck bruin met een beetje alzarin crimson gebruikt om uit te lijnen en de verweerde effecten aan te brengen.

Ik ben nu bezig met een diorama ondergrond.Er komt een deel van een begraafplaats bij ,dit heb ik gedaan omdat :1 Er bij de omgeving SchotfeldLilienbach(Narwa) waar het dio zich afspeelt een begraafplaats is en 2 om zo het geheel naast de doden en gewonden nog extra somber te maken.

Groeten,

Roger

Fantastisch werk Roger, net zoals velen hoop ik m op Schiedam te mogen aanschouwen.

Toch nog een vraagje, in Tragedy of the Faithful staan ook deze jongens als zijnde Nederlandse Stugs (al staan ze bij andere weer als Nordland te boek) en de foto is natuurlijk een mooie inspiratie voor een dio maar kan voor de rest weinig vinden over de gebruikte Stugs deze periode?

Nordland-10.jpg

Succes met de rest van het dio!

Elco: Er zijn inderdaad maar weinig foto's te vinden van abt 54 Diegene die er te vinden zijn staan in het boek.Van abt 11 "Nordland" zijn er inderdaad meerdere te vinden.
Niels: Ik ben er nog druk mee bezig dus nog even geduld!
Boris: Bedankt 😉.

Groeten,

Roger

Meer dan de inderdaad alom bekende Oh's an Ah's kan ik niet toevoegen .. Nou ja een kleintje dan... Misschien iets meer variatie in de uniformen qua kleur (feldgrau dan), lichter dan wel donkerder had een mooie variatie gegeven. Mocht dat door de foto's niet mooi overkomen dan heb ik niks gezegd 😉

Verder alleen maar smullen!

Gr,
Jeroen

Hoi Jeroen,

Het is jammer dat je het op de foto's niet kunt zien maar elk feldgrau uniform heeft een andere kleur,de een is wat bruiner de ander grijzer.Hieronder zie je een foto van verschillende kleuren van feldgrau die zijn gebruikt
DSC00958.jpg

Groeten/Roger

Roger,
Ben benieuwd naar de vervolg foto's
Kan helaas niet in Schiedam erbij zijn. Jammer, want dan kan je echt zien hoe het totaal en de kleuren eruit zien. Een foto is en blijft een fotografische benadering van de realiteit. Hoe is het licht op dat moment. Dat is ook bij daglicht zo. Het licht (intensiteit etc.) veranderd per seconde door bewolking e.d.
Dus ook hier veranderen de kleuren regelmatig. Een tijd geleden hebben wij bij wijze van test een serie foto's genomen van dezelfde F-16 met verschillende tijdstippen. Je ziet het grijs verschuiven van blauw achtig('s morgens vroeg) tot roodachtig('savonds).
Kortom, het is makkelijk om commentaar te leveren, maar het is beter om je eerst eens te verdiepen in het fenomeen licht en wat het doet met het menselijk oog.
Jouw foto's zien er goed uit. rekening houdende met de verlicchting en belichting. Dat subtiele verschillen niet naar voren komen is dan ook goed verklaarbaar. Het gaat om een impressie, niets meer en niets minder.
Ga vooral gewoon door en wat mij betrft hoef je niet voor elke opmerking een bewijs neer te leggen of het wel of niet zo is.
Het geheel ziet er gewoon GOED uit.
Welgemeende hobby groet,
René

Wij wordt mooier en mooier Roger.

In Schiedam maar eens goed kijken hoe dit meesterwerk er in het eggie uit ziet.

Gelijk een vraag. Is je spanwiel nog te verstellen? Je moet namelijk uitkijken dat de rupsbanden niet te slap hangen. Je ziet dit vaak bij modelbouwers maar dat zou in een echte situatie vervelende problemen veroorzaken als een bocht genomen moet worden.

Ik verheug me op Schiedam en de semi afspraak die we hebben voor de toekomst.

Trouwens als je info nodig hebt over die HG Stug’s in Nederland weet je me te vinden.

Tot over twee weken.

Groet

Marcel 😀

Hee Sven,
Sven van Rooy zei:
Ik volg het ook al een tijdje..kan er alleen maar lovend over zijn.

Ik reageer omdat ik zie dat je éen loopwiel (flink) hebt beschadigd. Een enorme hap eruit.

Is het realistisch dat de tank/crew er mee doorrijdt ?
Was het een granaat inslag, dan zou de rups ook kapot zijn geweest, en dus zou én de rups én de loopwiel gerepareerd worden. Toch ?
hmmm. 🤣
Tijdens een terugtocht van een gevecht zal de bemanning niet de tijd nemen om loopwielen te vervangen, hiervoor zullen ze zich verplaatsen richting een veiliger gebied. Uit eigen ervaring, op een M109, kan ik zeggen dat doorrijden geen kwaad kan aan de loopwielarm. De wielen kunnen gewoon kapot gereden zijn tijdens het gevecht en niet door granaten, dan ligt zeker de track eraf.
Door deze situatie ziet de Stug er zeer realistisch uit. 😉

peter

Rene: Bedankt voor je toelichting!Wat betreft het reageren op een reactie,het is de aard van het beestje zullen we maar zeggen 😉
Marcel: Wat mij betreft staat deze afspraak nog steeds!! HG weet ik nog niet zeker maar ik heb nog wel een Arnhem dio op mijn lijstje staan ! Zodra ik daar aan ga beginnen kom ik zeker bij je aankloppen 😉 .Wat de spanning van de tracks betreft deze zitten nog los .Ik kan indien nodig nog eenvoudig een track er tussen uit halen.
Sven/Peter: Mijn gedachten over de schade aan de loopwielen was dat deze is ontstaan door een granaatinslag en in de haast alleen de tracks zijn hersteld zodat men zich weer kon verplaatsen.Ik heb daarom ook de fenders op deze hoogte ook wat verbogen(op foto niet zichtbaar) en de schurtzen ophanging is daar ook krom daarom hangen deze ook niet meer recht.

Groeten,

Roger

Ik heb mijn vignette en de stug zo goed als klaar.Na het maken van de foto's heb ik het figuur voor de tank nog iets meer gedraaid in de richting van de gewonde zodat meer interactie is.

Hierbij een paar foto's

IMG_0248.jpg

IMG_0254.jpg

IMG_0251.jpg

Het grootste uitdaging bij dit diorama was met name het integreren van de figuren met elkaar en het sculptwerk.

Nu dit verhaaltje klaar is kan ik weer aan een nieuw verhaal beginnen 😉

Groeten/Roger

Subliem! Echt prachtig afgewerkt, ik vind deze denk ik nog mooier dan je Stuhlweissenburg diorama. Alles klopt met elkaar. Het enige wat je misschien nog zou kunnen doen is het geheel wat meer aankleden.

Groeten,

Maarten

Beste Roger, wederom een plaatje geworden met een wederom een wederzijds thema van interesse!!! Super gedaan en de simpelheid maakt het helemaal super!!! De doden achterop en de begraafplaats ernaast maken het niet alleen compleet maar ook een diorama zoals een diorama in mijn optiek moet zijn!! pakkend en met een verhaal en desnoods een boodschap!!

Denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt met het staande figuur voor het Sturmgeschutz!! Hoewel het Evolution figuur mooi is denk dat deze veel pakkender is en aansluit bij de uniformen van de anderen!!

Mijn enige opmerking zou zijn de volledige benaming te gebruiken:

4.SS-Freiwilligen-Brigade 'Nederland' i.p.v. de benaming die op je sokkeltje is neergezet!!! Geeft het net even die historische lading die het verdiend!!!

Maar wederom briljante setting en moet hem zien komende week in Schiedam!!!!!!!!!!!

JW

Hallo Roger,

Ik heb deze in stilte gevolgd, en ik moet zeggen zeer goed gedaan. Het hele idee is duidelijk als je het bekijkt.
Wederom een topper 😀 😀 😀

Ik hoop hem in Schiedam te kunnen bewonderen.

Groetjes Steven

Het is weer een meesterwerkje geworden, Roger. Alles is perfect in balans, qua layout, kleur, enz. Ik heb het vast al eens gevraagd, maar wat gebruik je als sneeuw?

Ach en wee... wederom zo'n prachtige winterse setting van Meester Hurkmans. Je voelt ook de kou van het tafereel. Ook het winterse licht is mooi gevangen in de kleuren van de StuG, uniformen, gezichten en het kerkhof. Hulde!

ALS er als iets te suggereren zou zijn: wellicht iets van sneeuw en/of bladeren mee omhoog getrokken met de tracks, en licht klonterend nabij het spanwiel achter. Verder zit ik toch wat bevreemd te kijken naar de wulpse houding van die staande soldaat; van opzij lijkt zijn onderlijf wel ver naar achteren vergeleken met zijn bovenlijf. Maar het waren dan natuurlijk ook wrede tijden.

Eric

Weer een topwerk onder de pannen Roger, alles is al gezegd dus dat bespaar ik je verder ! Over het beschadigd loopwiel, ook een weggeslingerd stuk shrapnel kan met gemak een hele hap uit zo'n wiel rukken.
Dikke proficiat van me !

Bedankt voor jullie reactie!
Eelke: Ik heb voor dit diorama natrium bicarbonaat gebruikt oftewel zuiveringszout.Dit was de eerste keer dat ik dit middeltje gebruikt heb en het werkt heel fijn.Voorheen gebuikte ik sneeuw van het merkj scale-line (ken je die nog 😉 )maar die is meer geschikt voor ijzige sneeuw en glinsterd nogal.
Eric: de blaadjes met sneeuw zitten op de tracks maar niet zo dik dat je ze aan de zijkant kunt zien.En ja wat dat figuur betreft dat is 1 van de weinige figuren waar ik niet veel aan veranderd heb .Dit figuur is van Corpus en heeft inderdaad een een beetje surinaams kontje 😉 .

Groeten,

Roger

Mooi Roger 😱 .... mooimooimooi :!:

mooi groetje 😀
Peter

Een topper. Persoonlijk hou ik niet zo van doden laten zien (in onze hobby) maar te samen met het kerkhof maakt het wel een indrukwekkend geheel. Heel erg mooi gemaakt.

Groet
Oscar

Roger, ik zal de loftrompet even in de kast laten zodat ik in Schiedam waarschijnlijk een volle overwinningsmars ten beste kan geven.
Nee, even serieus ...een mooi diorama met alles erop en eraan dat de kijker geboeid houd en een dramatisch verhaal verteld.
Ik zie er naar uit om het in 't eggie te zien, dus tot in Schiedam.

groet, Willem

Leuk dat je eens iets van het Oostfront hebt gemaakt, doe je leuk. 🙂
Hijs weer erg fijn Roger.
Ook kerkhof attributen zijn zeer mooi.

Zo, en nu weer verder aan je Tilly oke?

Massel,
Marcel.

Peter,Frank,Gert jan,Wijnand,Jan,Willem,Peter,Boris,Lars,Elco bedankt voor jullie reacties 😉
Martin,Ik neem hem zaterdag mee naar Schiedam
Robert, mijn interesse gaat met name uit naar Narva en Hongarije en dat speelde zich nu eenmaal met name af in de wintermaanden ! vandaar al die whitewash voertuigen en sneeuwtaferelen 😉
Marcel: Het is geen oostfront maar noordfront 😉
Chris: Ik ga een FH18 10,5 cm maken die waarschijnlijk door een 7 tal figuren vooruit geduwd wordt.Ik werd geinspirreerd door de film Stalingrad waar je zo'n moment ziet.Mijn tafereel wordt (uiteraard) Narva 😉.

Ik hoop de meesten van jullie zaterdag of anders tijdens D-day te spreken!

Groeten/Roger

ah, dus daarom moesten de grafzerken blijven waar ze waren.... nou maar goed ook, anders hadden ze nu al mooi in 'n verhuisdoos gezeten. maar ze zijn mooi terecht gekomen.
roep je nog hoe laat je zaterdag op pad wil?
grtz ruud

Sven, deze setting van Lilienbach is een onderdeel van de strijd aan de Narwa bij de plaats Narwa waarvan Lilienbach een voorstadje/dorpje was.Dit deel van het front was onder het commando van de nederlandse troepen van 4.SS.Pz.Grend.Brigade en dus in bewoond gebied. De troepen van III.SS-Pz.Korps hebben tot de zomer 1944 stand gehouden en het gebied was daarvoor dus al poosje in handen van de duitse legers. De gevechten in en rond Narwa stonden bekend om veel actie, d.v.m. snelle aanvallen van de russen maar ook relatief langere en korte pauzes. De russen maakten gebruik van de bekende snelle aanvallen met veel verlies aan manschappen en was veelal infanterie gerelateerd. Zowel russen als de duitse troepen maakten gebruik van vliegtuigen en hoewel anders doet geloven is er aan dat front nog veel voorraad/supplies/manschappen naartoe gestuurd en lang opengehouden door de duitse legers. Hoewel het het stiefkindje was van het duitse opperbevel toch relatief sterke troepen aanwezig incl. de bekende Tigers I. Heb in Freiburg de orginele KTB's onderzocht en bestudeerd en je staat versteld wat er nog allemaal naartoe is gegaan. Narwa is ook één van die plaatsen die tot bruggenhoofd is benoemd en tot elke prijs te houden voor een evt. nieuwe aanval van de duitse legers richting Leningrad en was zwaar versterkt door de duitsers maar zeker ook door de lokale bevolking. Men zag de duitsers als bevrijders van het russische juk. Voor de russen was het ook het stiefkindje omdat er grote belangen waren aan andere fronttonelen.

Behalve dat elke divisie van III.SS.Pz.Korps hun eigen kerkhof hadden lagen er ook veel kerkhoven van de lokale bevolking zo ook bij Lilienbach. Dit kerkhof lag vlak aan de rivier de Narwa in de buurt van een kleinere brug over de Narwa rivier. Narwa gaat al vele eeuwen terug in de geschiedenis met veel cultuur en ontwikkeling. Het geloof in de omgeving was en is nog steeds een belangrijke factor en vandaar ook de vele kerkhoven. Heb Roger klein beetje mogen helpen met de historische input 😉

JW

Oké, back on topic now 🙄
@ Roger: Heb je voor die pilaar op het kerkhofje ook de haarlaktechniek toegepast of is dit gedaan met een sponsje?
Mooie gelaagdheid zit hier in!

Groetjes

Boris: ik heb de grafzerken inderdaad met de hairspray techniek gedaan!

Ik wil iedereen bedanken voor de over het algemeen positieve reacties maar zeker niet in de laatse plaats diegenen die gedurende de bouw mij hebben voorzien van een constructive comment! Doordat jullie de tijd hebben genomen om kritisch naar mijn werk te kijken en nuttige tips te geven is dit alleen maar ten goede gekomen van het eind resultaat.Ik vind het dan ook erg jammer deze topic op deze manier moet eindigen.Voordat er nog meer met modder gegooid gaat worden beschouw ik mijn topic dan ook vanaf nu als gesloten!

Groeten/Roger

IMG_0256.jpg

Heho Roger,

Ik ga Schiedam niet redden maar zou heel graag wat meer foto's van de eindsetting willen zien, liefst uit verschillende hoeken. ZOu je het topic kunnen vervolmaken met wat extra fraaie foto's van dit fraaie model in die fraaie setting???

Groeten,

Eric

Hoi Roger,

zoals i al eerder zei WOOOWWW. ik heb jouw topic met veel plezier gevolgd en zie een prachtig eindresultaat staan.
Alleen heb ik een vraag omtrent foto's van de 4e Freiwilligen SS Division Niederlande. Heb jij hier nog wat meer foto's van 😢 , kan zelf maar weinig vinden en veel wordt dan ook doorgelinkt naar "Nordland" .

Groetjes Peter 😉

Peter Donkerlo zei:
Hoi Roger,

zoals i al eerder zei WOOOWWW. ik heb jouw topic met veel plezier gevolgd en zie een prachtig eindresultaat staan.
Alleen heb ik een vraag omtrent foto's van de 4e Freiwilligen SS Division Niederlande. Heb jij hier nog wat meer foto's van 😢 , kan zelf maar weinig vinden en veel wordt dan ook doorgelinkt naar "Nordland" .

Groetjes Peter 😉

Hoi Peter,

foto's zijn schaars en boeken al helemaal met dit thema! De meeste foto's kan je vinden in de boeken:

Nederlandse vrijwilligers in Europese Kriegsdienst 1940-1945 van Jan Vincx en Viktor Schotanius
Dit is een 4 delige serie vanuit de voormalige vrijwillgers van deze eenheid/eenheden. Deel 1 gaat bijv. heel specifiek over Landstorm divisie.
Deel 2 over het Legioen en deel 3 over Brigade en 23.Pz.Grend.Div.Nederland. Er is ook nog een deel 4 die nagenoeg compleet over Wiking gaat maar is heel schaars en zo af en toe te vinden. Komt omdat dit deel als laatste is uitgebracht en in heel beperkte oplage op de markt is gekomen. De V&D heeft ze zelfs ooit in haar assortiment gehad maar vanwege de ladig en de uitgeverij (Etnika ontstaan in België vanuit de Vlaamse Oostfront Vrijwillgers) op zeker moment uit haar assortiment gehaald!

Deel 1 t/m 3 zijn wel te vinden op het net/boekensites/antiek boekenshops maar weet dat je al gauw tussen de 200,00 en 400,00 zal moeten neerleggen! De boeken zijn voor het grootste deel voorzien van de orginele KTB's uit Freiburg en aangevuld met foto's en andere geschreven informatie. Zeker een aanrader als je je wat verder wil verdiepen! Het al veelal genoemde boek van Tieke, Tragedy of the Faithfull en dan wel de engelse editie bevat foto's van de gebroeders Cuypers en dan veel Stug's!

Ik ken een aantal historici die bezig zijn met een boek/boeken m.b.t. dit thema en op hoog niveau werken. Veel vanuit ooggetuigenverslagen, onderzoek in de diverse archieven, onderzoek op genoemde plekken van dit diorama maar aangezien deze mensen overdag ook hun werk hebben zal dit langer duren! Van 1 iemand weet ik dat ie vanuit Niod veel op reis is en echt veel informatie heeft maar goed ook dat is wachten.

JW

j.w.stokkers zei:
Peter Donkerlo zei:
Hoi Roger,

Groetjes Peter 😉

Hoi Peter,

foto's zijn schaars en boeken al helemaal met dit thema! De meeste foto's kan je vinden in de boeken:

Nederlandse vrijwilligers in Europese Kriegsdienst 1940-1945 van Jan Vincx en Viktor Schotanius
Dit is een 4 delige serie vanuit de voormalige vrijwillgers van deze eenheid/eenheden. Deel 1 gaat bijv. heel specifiek over Landstorm divisie.
Deel 2 over het Legioen en deel 3 over Brigade en 23.Pz.Grend.Div.Nederland. Er is ook nog een deel 4 die nagenoeg compleet over Wiking gaat maar is heel schaars en zo af en toe te vinden. Komt omdat dit deel als laatste is uitgebracht en in heel beperkte oplage op de markt is gekomen. De V&D heeft ze zelfs ooit in haar assortiment gehad maar vanwege de ladig en de uitgeverij (Etnika ontstaan in België vanuit de Vlaamse Oostfront Vrijwillgers) op zeker moment uit haar assortiment gehaald!

Deel 1 t/m 3 zijn wel te vinden op het net/boekensites/antiek boekenshops maar weet dat je al gauw tussen de 200,00 en 400,00 zal moeten neerleggen! De boeken zijn voor het grootste deel voorzien van de orginele KTB's uit Freiburg en aangevuld met foto's en andere geschreven informatie. Zeker een aanrader als je je wat verder wil verdiepen! Het al veelal genoemde boek van Tieke, Tragedy of the Faithfull en dan wel de engelse editie bevat foto's van de gebroeders Cuypers en dan veel Stug's!

Ik ken een aantal historici die bezig zijn met een boek/boeken m.b.t. dit thema en op hoog niveau werken. Veel vanuit ooggetuigenverslagen, onderzoek in de diverse archieven, onderzoek op genoemde plekken van dit diorama maar aangezien deze mensen overdag ook hun werk hebben zal dit langer duren! Van 1 iemand weet ik dat ie vanuit Niod veel op reis is en echt veel informatie heeft maar goed ook dat is wachten.

JW

Dit is leuk te lezen. Heb ik kennelijk een heel erg dure serie in mijn boekenkast staan (alle vier de delen).
En nee, ik ga deze niet verkopen 😈

Roger, puik werk en zie er naar uit om dit mooie vignette in het echt te aanschouwen.

Groeten,

Eelco

Als je ze alle 4 hebt dan ben je spekkoper!! Kan je mooie prijs voor krijgen!!! Zal ff stoer doen... die van mij zijn gesigneerd. Door wie laat ik maar even voor wat het is...voor je het weet krijg ik weer een stempeltje achter mijn naam!

Wat trouwens ook een aanrader is qua foto's is Battle for Narva 1944. In Veldhoven bij Rob Trommelen gekocht en ook super interessante foto's

JW

Terug
Bovenaan