Peter Donkerlo zei:
Hoi Roger,
zoals i al eerder zei WOOOWWW. ik heb jouw topic met veel plezier gevolgd en zie een prachtig eindresultaat staan.
Alleen heb ik een vraag omtrent foto's van de 4e Freiwilligen SS Division Niederlande. Heb jij hier nog wat meer foto's van 😢 , kan zelf maar weinig vinden en veel wordt dan ook doorgelinkt naar "Nordland" .
Groetjes Peter 😉
Hoi Peter,
foto's zijn schaars en boeken al helemaal met dit thema! De meeste foto's kan je vinden in de boeken:
Nederlandse vrijwilligers in Europese Kriegsdienst 1940-1945 van Jan Vincx en Viktor Schotanius
Dit is een 4 delige serie vanuit de voormalige vrijwillgers van deze eenheid/eenheden. Deel 1 gaat bijv. heel specifiek over Landstorm divisie.
Deel 2 over het Legioen en deel 3 over Brigade en 23.Pz.Grend.Div.Nederland. Er is ook nog een deel 4 die nagenoeg compleet over Wiking gaat maar is heel schaars en zo af en toe te vinden. Komt omdat dit deel als laatste is uitgebracht en in heel beperkte oplage op de markt is gekomen. De V&D heeft ze zelfs ooit in haar assortiment gehad maar vanwege de ladig en de uitgeverij (Etnika ontstaan in België vanuit de Vlaamse Oostfront Vrijwillgers) op zeker moment uit haar assortiment gehaald!
Deel 1 t/m 3 zijn wel te vinden op het net/boekensites/antiek boekenshops maar weet dat je al gauw tussen de 200,00 en 400,00 zal moeten neerleggen! De boeken zijn voor het grootste deel voorzien van de orginele KTB's uit Freiburg en aangevuld met foto's en andere geschreven informatie. Zeker een aanrader als je je wat verder wil verdiepen! Het al veelal genoemde boek van Tieke, Tragedy of the Faithfull en dan wel de engelse editie bevat foto's van de gebroeders Cuypers en dan veel Stug's!
Ik ken een aantal historici die bezig zijn met een boek/boeken m.b.t. dit thema en op hoog niveau werken. Veel vanuit ooggetuigenverslagen, onderzoek in de diverse archieven, onderzoek op genoemde plekken van dit diorama maar aangezien deze mensen overdag ook hun werk hebben zal dit langer duren! Van 1 iemand weet ik dat ie vanuit Niod veel op reis is en echt veel informatie heeft maar goed ook dat is wachten.
JW