"Defeat of the dutch" klaar!

Peter Donkerlo zei:
Eelco,

staan er ergens in de boeken nog foto's van de Nederlandse SS. Ik ben op zoek naar een getrouwe foto om er een leuke dio van te maken 😀

Groetjes Peter

De boeken maar weer eens tevoorzijn gehaald, was alweer enige tijd geleden.
Staan zeker wel foto's in, maar ik vind ze minder geschikt voor dio ideeën. Komt misschien ook dat ik over het algemeen niet zoveel heb met nabouwen van foto's (sorry Roger 😳 , maar ook jij hebt een artistieke vrijheid in deze gehouden 😀 )

Ik weet niet wat voor soort foto's je zoekt.

695 Euro 😱
Geloof dat ik nog geen 200 gulden kwijt was voor de vier.

Groeten,

Eelco

Peter, zoals ik al aangaf zijn die foto's schaars! De 4 delige serie bevat wel foto's maar veel meer portret foto's en de bekende foto's van Mooyman met zijn Ridderkruis! De Nederlandse PK (propaganda Kompanie) was heel beperkt. Veel meer is er juist op grammofoon gezet maar ja dat is nog geen foto 😉

Het genoemde boek over Narwa geeft wat meer info wat foto's aangaat maar veelal zijn de foto's van het "Nord" front heel erg beperkt ieder geval wat de nederlandse oostfrontvrijwilligers aangaat.

JW

Peter/Eelco,

Zoals Jan-Willem al aangegeven heeft zijn er helaas maar een beperkt aantal foto's beschikbaar van de Nederlandse vrijwilligers.Naast de boeken die de revue al gepasseerd zijn zou ik alleen nog Kriegsberichter van Gerard Groeneveld nog toe willen voegen.Maar of hier het ideale dio idee in staat ? Ik heb dit dio afgeleid van een foto en daar mijn eigen invulling aan gegeven naar aanleiding van hetgeen wat ik heb gelezen of informatie die ik ontvangen heb (nog bedankt JW 😉 ) Als je een foto precies namaakt zit je vast aan hetgeen er op staat en kun je niets aan de compositie veranderen!Wat filmpjes van de wochenschau op youtube kijken helpt ook altijd!

Bis morgen 😉

Groeten/Roger

Roger, Eelco en Jan-Willem,

bedankt voor jullie antwoorden. Ga nog even op Feldgrau kijken of er nog iets staat en op de Nederlandse SS site. En anders moet ik toch Duitsland mailen voor eventuele foto's. Mijn interresses liggen vooral bij de voertuigen van het Legioen.

😱 Dus nog even verder zoeken

Groetjes Peter 😉

Peter Donkerlo zei:
Roger, Eelco en Jan-Willem,

bedankt voor jullie antwoorden. Ga nog even op Feldgrau kijken of er nog iets staat en op de Nederlandse SS site. En anders moet ik toch Duitsland mailen voor eventuele foto's. Mijn interresses liggen vooral bij de voertuigen van het Legioen.

😱 Dus nog even verder zoeken

Groetjes Peter 😉

Peter,

Voertuigen in het legioen, brigade en later divisie zijn beperkt! Behalve de al veel genoemde Stug's en en uitgebeeld in Roger zijn werk zal je weining spannends tegenkomen. Over grote deel is vrachtwagen voor transport geweest. Halftracks kan je gemakshalve vergeten omdat ze ze gewoon niet hadden. Je zou nog kunnen uitwijken naar Artillerie! Waarbij je het gebruik binnen het legioen al helemaal beperkt kan houden want Stug's had het legioen al helemaal niet!

Wat dat aangaat heb je met Nordland wat meer variatie mogelijkheden!

JW

Een aantal berichten uit dit topic heb ik verwijderd, zodat deze weer gewoon verder kan gaan waarvoor deze bedoeld is. Vwb Sven...hij staat nu op non-actief. En voor diegene die hier nog wat over kwijt willen kunnen mij een PB sturen.

@ Roger, wederom een pracht stukje werk. Helaas ben ik morgen niet in de gelegenheid om je werk live te bekijken, maar volgende maand in Eindhoven wel. Neem aan dat je hem dan bij je hebt? En daar je al wat hebt verteld over je volgende project ben ik erg benieuwd naar de vorderingen en eindresultaat.

Groeten,

Richard

Bedankt richard !

Ik zal dit diorama en nog een paar anderen mee naar D-Day nemen.Zodra ik wat meer progressie gemaakt heb met mijn nieuwe project zal ik een weer nieuwe topic openen !

Groeten,

Roger

Hoi Steven,Jij ook gefeliciteerd 😉

Ook al was het minder druk dan vorig jaar was het toch weer een gezellige bijeenkomst !
Hierbij nog een paar foto's van mijn dio.

IMG_0260.jpg

IMG_0261.jpg

IMG_0249.jpg

Groeten/Roger

Hoi Roger,

Ik heb het in "het cafe" ook al geschreven. Hij is erg mooi. Een plezier om naar te kijken. Dit soort stukken zijn toch het toonbeeld van onze hobby. Een combinatie van geschiedschrijving met een leuke hobby. Wat willen we nog meer.
Het geeft mij als modelbouwer een enorme kick.
Ja, neem ze alle drie mee naar Eindhoven a.u.b. en laat ons weer genieten. 😉

Van harte gefeliciteerd met deze drie hoofdprijzen! In het echt is hij nog mooier dan op de foto's 😱 . De figuren zijn echt heel mooi!

Het was inderdaad veel rustiger dan vorig jaar, maar toch erg gezellig!

Groeten,

Maarten

Roger, van harte met het behaalde resulaat te Schiedam! Was puur genot om naar, wederom, een mooi stuk modelbouw te kijken. Alle combinaties van de hobby wederom aanwezig en na afloop samen met nog wat anderen aantal punten doorgelopen om nog kritischer te kijken om zo het resultaat naar een nog hoger niveau te halen. Als je op dit niveau nog altijd kan zeggen dat je nog weer wil leren om jezelf nog weer te verbeteren dan gaan we nog heel veel meer moois van je zien. Punten blijven misschien altijd persoonlijk maar het is altijd leerzaam om samen met gelijkgestemden modellen te bekijken om zo weer van elkaar te leren. Was daarom happy dat we na afloop nog even de tijd hier voor hebben genomen. Als je naar Euro gaat dit jaar zeker deze meenemen (nog beetje sneeuw toevoegen bij muurtje 😉 😉 ) en gaat een absolute knaller worden.

Nu op naar Wiking??? Artillerie??? 🤣 🤣 Zal van de week eens in het boek van de Truppenkameradschaft kijken voor de nodige info!!

JW

Rob,Willem,Maarten,Peter bedankt voor jullie reactie 😉
JW:inderdaad de puntjes van kritiek besproken,deze zijn inmiddels allen opgelost!Ook enkele punten die gewoon een kwestie van smaak zijn dus die laten we gewoon zo 😉.
Ik wacht verder je info af wat betreft mijn volgend te maken dio.

Groeten,

Roger

Geweldig mooi eindresultaat Roger.
helaas was ik niet in Schiedam aanwezig om hem eens van dichtbij in reallife te mogen aanschouwen.
Maar dat komt wel een andere keer hoop ik.
Wel nog 1 vraag. Hoe bevestig jij de sneeuw (noem het maar even maagzout)?

grtz jacco

Idee voor een volgend dio.......iets van Grossdeutschland??? 😀 😉

Ik kan mijn voorgangers alleen maar bijstaan; prachtig werk en een terechte prijswinnaar! Ik heb hem tijdens de jurering even rustig kunnen bekijken en inderdaad....in het echt is het nog mooier om naar te kijken dan op de foto's. Hopelijk lukt het me een plekje te veroveren bij je figuren-demo op D-day, want ik ben heel benieuwd hoe je zo eenvoudig (?), zo'n mooi resultaat krijgt.

Wat Rob ook al aangeeft; het is niet alleen een mooi model met mooie figuren en een treffende ondergrond; er zit ook een stukje geschiedenis achter, wat het geheel nog wat extra's geeft.

Alex

Alex, bedankt,zie je op D-day

Philip/Jacco,

De ondergrond heb ik eerst in lichte aarde kleuren gespoten daarna fijn zand, kleine blaadjes en wat takken aangebracht.het geheel wat bij elkaar gebracht met verdunde olieverf(raw umber) en als laatste met verdunde hout lijm de bi carbonaat(zuiverings zout) aangebracht .Ik kwam er later achter dat je de sneeuw ook alleen met water al kunt bevestigen,dus de ondergond nat maken en daarna besprenkelen (eventueel in even in een zoutvaatje doen)
Wat mijn nieuwe dio betreft,ik was bezig met een fh 18 maar na deze ruw in elkaar gezet te hebben werd ik er niet echt warm van dus op dit moment ben ik weer helemaal blanco!
Ik ga maar weer eens mijn boeken in duiken om wat inspiratie op te doen 😉 .

Groeten,

Roger

Misschien moet je iets gaan doen bij Narwa 🤣 🤣 Zonder gekheid, heb je het nieuwe boek over de Aufklärungsabteilung 11 "Nordland" al binnen want die zal je genoeg inspiratie gegeven voor een nieuwe setting aan het Nord Front!!

JW

roger hurkmans zei:
Hoi JW,

Was te lui geweest om hem te bestellen 🙁 .Ga dit nu alsnog doen !!

Groeten/Roger

had ik moeten weten had je mijn exemplaar even kunnen bekijken!! Is echt het geld dubbel en dwars waard!!!

JW

De foto die Chris hier heeft gepost vind ik zeer interessant.Ik ben er inmiddels achter dat het de terugtrekking uit Novgorod(Leningrad) is dus het moet Januari 44 zijn.Weet iemand welke Wehrmacht eenheid dit zou kunnen zijn?

Groeten/Roger

Hoi Roger, de motor geeft al bijna het antwoord op je vraag. De 1.Luftwaffe-Felddivision die is vernietigd bij Novgorod!

Gr.JW

Dat ik dat zelf niet gezien heb! Thanks JW.Dan moet de winterkleding van de heren op de fh18 wel worden voorzien van een ruitmotiefje!.Het idee begint in mijn hoofd al te broeien 😉 Als Dragon nu nog eens opschiet met het uitbrengen van een nieuwe RSO 😉 .

Groeten/Roger

De Nederlanders hebben daar ook nog poosje in de buurt gezeten in de Legioenfase! Heb in mijn archief deels het orgineel van het KTB van 2. SS-infanteriebrigade waar het Legioen toen deel van uitmaakte en bij aankosmst was het al direct prijsschieten voor de russen 🙄 🙄

Anders die van Italeri/Dragon niet te gebruiken??

JW

zit al tijdje weer mee te kijken met het forum.
en al poosje met gedachte om het weer op te pakken.

erg mooi gedaan, dit werkt motiverend 😀

Terug
Bovenaan