Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 4/12
Hoi Rutger,
Allereerst complimenten met je figuren!!
Naast de kwaliteit van je sculpt en schilderwerk, spreekt vooral het Nederlandse tintje van je dio's me erg aan!
Wat betreft de camera, zijn de belangrijkste dingen om op te letten voor modelbouw fotografie:
- macro-stand aanwezig? (bij een compact-camera)
- diafragma getal van je toestel zo groot mogelijk (bij een spiegel-reflex). Denk hierbij aan ergens rond de 29.
- diafragma getal van je lens zo klein mogelijk (bij beide toestellen). Denk hierbij het liefst rond de 2.8 - 3.5, en als het kan zelfs nog lager.
- zelfontspanner aanwezig?
Dit alles om zoveel mogelijk licht te kunnen gebruiken en je modellen zo scherp mogelijk op de foto te krijgen.
En daarnaast zijn natuurlijk niet te missen:
- statief
- daglichtlampen
Tegenwoordig zijn de spiegelreflex camera's behoorlijk gelijkwaardig van alle merken. Maar net als met kwasten heb je natuurlijk wel kwaliteitsverschil: van instapmodel tot profesioneel model. Maar als je je alleen beperkt tot modelbouw kan je al erg goed wegkomen met een instapmodel als bv. een Canon Eos 1000.
Ik ben het helemaal met OScar eens, ook ik vind het ondertussen een stuk makkelijker om te schieten met mijn SLR dan met mijn compact camera. De laatste gebruik ik eigenlijk nooit meer. Je hebt namelijk een stuk meer controle, kwaliteit is vele male beter en de camera is een stuk sneller. En als je eenmaal wat verder bent, of meer uit je camera wilt halen, kan je dit eenvoudig doen door nieuwe/betere objectieven aan te schaffen.
En wil je lekker makkelijk uit de losse pols schieten, dan is het door Oscar genoemde groene vlakje (of de P-stand) absoluut een aanrader!!!
Just my $0.02 🤣
Sterkte met je keus!!! Ik weet uit ervaring hoe lastig het kan zijn 🙄
ps. Nog een laatste tip: ga zeker eens langs bij de fotozaak waar je je leen-toestel van hebt. Ze kunnen je een heel stuk meer vertellen over de verschillende typen toestellen, objectieven en doeleinden. En nog belangrijker: hier kan je lekker proberen met verschillende camera's om erachter te komen wat voor toestel JIJ het lekkerst vind werken voor je er 1 aanschaft!!