"Defeat of the dutch" klaar!

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 27/11

Deze thread van Roger staat ook heel veel info over zijn manier van schilderen, incl. how to do ogen 😉

JW

Hoi Maarten,

Ik heb een tijdje geleden wat uitleg gegeven met foto's van het schilderen van figuren maar dat was in mijn topic Stuhlweissenburg sdkfz251/9 kanonenwagen .(paar paginas terug!)

groeten,

Roger

Maarten van Campenhout zei:
Ik heb dit topic even grondig geïnspecteerd met de ctrl.F woordzoekfunctie en kan geen uitleg vinden over het schilderen van de ogen 😉 🙄 .

Groeten,

Maarten

Moet ik natuurlijk wel de thread inpassen:

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=21999

JW

Heb vandaag een nieuwe camera op proef en heb hem even getest.Ik heb alleen daglicht gebruikt.Het is een Nikon coolpix P100.Weet iemand of dit een geschikte camera is voor het fotograferen van modellen en wat voor verliching kan ik nu het beste aanschaffen?

DSCN0014.jpg

Groeten/Roger

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 4/12

Heb je hem al gekocht, of alleen om te testen?

Anders zou ik ietsje meer geld uitgeven en kiezen voor een spiegelreflex, veel meer gebruiksmogelijkheden en ook betere kwaliteit foto's. Er zijn regelmatig tegen stuntprijzen leuke dingen te koop.

Gr. Albert

Hoi Albert,

Ik heb hem alleen maar op proef.Is een spiegelreflex echt veel beter? Wat is het grote voordeel van een spiegelreflex?Ik ben een leek wat fotografie betreft dus ik wil het liefst een gebruiksvriendelijke camera die scherpe/duidelijke foto's maakt.

Groeten/Roger

Hey Roger,

Camera's zijn er in alle soorten en maten maar zo te horen is een spiegelreflex niks voor jou 😉
Tegenwoordig kan je echt wel hele mooie foto's maken met andere toestellen. Probeer ook eens een Canon die gebruik ik zelf voor het snelle werk ( IXUS) of als ik een handzaam toestel wil meenemen naast een Nikon spiegel reflex.

Laat je eens goed adviseren bij b.v. een combi fotozaak Succes met de aanschaf.

Grtzz

Elco Elings zei:
Laat je eens goed adviseren bij b.v. een combi fotozaak Succes met de aanschaf.

Voor een goed advies moet je inderdaad bij de fotograaf of aanverwant zijn...

Ik kocht vroegàh, toen kamelen nog kickstarters hadden en vissen achteruit zwommen om geen water in hun ogen te krijgen, mijn eerste camera op advies van een fotograaf.
Heb me toen eerst eens voor laten lichten en bekeken wat de bedoeling van de aankoop was. Hij nam er een uurtje voor en legde me alles uit, voor noppes.

Na een weekje denken kocht ik voor toen nog 1800,- gulden een van de eerste digitale toestellen, een olympus.
Ik heb het ding nog steeds, en hij maakt nog steeds mooie foto's...

Heb nu weer een olympus, maar ben stukken minder tevreden, volgende keer toch maar eerst weer een naar de fotograaf...

😉

Rico

Een spiegel reflex camera is alleen beter als je weet wat je er mee wilt en wat je er mee kan.
Ik heb die van mijn pa kunnen overnemen en ben er uit eindelijk zeer tevreden mee. Maar het simpele klikken is wel een beetje verleden tijd.
Maar aan de andere kant kan je er zo veel kanten mee op.
On topic,

Weer echt mooi werk. Je figuren zijn erg goed en inspireren mij enorm om ook figuren te gaan schilderen.

Groet Martin

Heej Roger 😀
over camera's heb ik nix te melden. Ik wil enkel even zeggen
dat je weer fantastisch bezig bent ! Vooral je figuurwerk 😱 schitterend....

figuurlijk groetje 😀
Peter

Zoveel mensen zoveel meningen. Ik had een goede compact camera gekocht voor erbij, om niet altijd met dat zware spiegelreflex ding te hoeven lopen slepen. Keer op keer zware teleurstellingen over de kwaliteit en hij ligt nu steeds werkeloos in de kast of mijn zoon van 10 loopt er mee rond. Maar zelfs hij spaart voor een spiegelreflex omdat die ook ziet dat het gewoon niet werkt zo´n compact ding. Voor het geld hoef je het niet te laten, je hebt een Canon spiegelreflex voor € 350. Moeilijk? Ook niet mee eens. Zet ´m op het groene vakje en je hebt net zo´n makkelijke camera als je compact. Maar dan wel in een fractie van een seconde scherp. En als je iets verder er mee wilt (en zo moeilijk is dat niet) dan gaat er een wereld open aan mogelijkheden.

🤣
Groet Oscar

Bedankt voor de reacties!

Peter: Bedankt,maar jou figuurwerk mag er ook zijn 😀
Wat betreft de keuze voor een camera wordt dit alleen maar moeilijker gemaakt.Wat is nu eigenlijk het belangrijkste waar je naar moet kijken bij de aanschaf van een camera? Volgens mij is dit al eerder onder de loep genomen ergens op dit forum maar ik kan het zo snel niet terug vinden.

Ik ga de camera die ik op proef heb vandaag eerst nog maar eens uitgebreid testen 😉 (heb deze trouwens op advies van een fotozaak waar ze ook spiegelreflex verkopen )

groeten,

Roger

Hoi Rutger,

Allereerst complimenten met je figuren!!
Naast de kwaliteit van je sculpt en schilderwerk, spreekt vooral het Nederlandse tintje van je dio's me erg aan!

Wat betreft de camera, zijn de belangrijkste dingen om op te letten voor modelbouw fotografie:
- macro-stand aanwezig? (bij een compact-camera)
- diafragma getal van je toestel zo groot mogelijk (bij een spiegel-reflex). Denk hierbij aan ergens rond de 29.
- diafragma getal van je lens zo klein mogelijk (bij beide toestellen). Denk hierbij het liefst rond de 2.8 - 3.5, en als het kan zelfs nog lager.
- zelfontspanner aanwezig?
Dit alles om zoveel mogelijk licht te kunnen gebruiken en je modellen zo scherp mogelijk op de foto te krijgen.

En daarnaast zijn natuurlijk niet te missen:
- statief
- daglichtlampen

Tegenwoordig zijn de spiegelreflex camera's behoorlijk gelijkwaardig van alle merken. Maar net als met kwasten heb je natuurlijk wel kwaliteitsverschil: van instapmodel tot profesioneel model. Maar als je je alleen beperkt tot modelbouw kan je al erg goed wegkomen met een instapmodel als bv. een Canon Eos 1000.

Ik ben het helemaal met OScar eens, ook ik vind het ondertussen een stuk makkelijker om te schieten met mijn SLR dan met mijn compact camera. De laatste gebruik ik eigenlijk nooit meer. Je hebt namelijk een stuk meer controle, kwaliteit is vele male beter en de camera is een stuk sneller. En als je eenmaal wat verder bent, of meer uit je camera wilt halen, kan je dit eenvoudig doen door nieuwe/betere objectieven aan te schaffen.
En wil je lekker makkelijk uit de losse pols schieten, dan is het door Oscar genoemde groene vlakje (of de P-stand) absoluut een aanrader!!!

Just my $0.02 🤣

Sterkte met je keus!!! Ik weet uit ervaring hoe lastig het kan zijn 🙄

ps. Nog een laatste tip: ga zeker eens langs bij de fotozaak waar je je leen-toestel van hebt. Ze kunnen je een heel stuk meer vertellen over de verschillende typen toestellen, objectieven en doeleinden. En nog belangrijker: hier kan je lekker proberen met verschillende camera's om erachter te komen wat voor toestel JIJ het lekkerst vind werken voor je er 1 aanschaft!!

Roger,
Ik heb even de specificaties van jouw genoemde test camera bekeken. Ik denk dat dit GEEN geschikte camera gaat zijn. de lens is vast en is eigenlijk opgebouwd om het groothoek segment te dekken. Wat je voor omze tak van sport nodig hebt is een macro stand. met een groothoek macro opnames maken is niet wenselijk. Het lenzenstelsel(binnenin) is daar niet op berekend.
Ik werk met een Canon 1ds Mark II en heb een losse macro lens (100mm Macro). Maar dan ben je alleen voor het objectief alleen al een honderdje of 6 verder. Kan me niet voorstellen dat je dit soort bedragen wil spenderen, alleen om af en toe een mooie model foto te maken. ik heb makkelijk praten, deze camera heb ik nodig voor mijn werk, dus de baas betaald. 🙂
Kijk eens of de lokale foto boer een compact camera heeft die een zoom bereik heeft van minimaal 10x OPTISCHE zoom. meer is mooi mee genomen. veel camera's hebben daarboven nog digitale zoom. maar dat is bagger. dan gaat de camera digitaal dingen erbij fantaseren. Dat is niet optimaal en doet afbreuk aan je werk.
Ik hoop dat het relaas een beetje te volgen is. Ik heb het in Jip en janneke taal neergezet. kan ook in vaktaal, maar dan ga je het echt niet meer snappen.
V.w.b verlichting. Hou het simpel. twee halogeen bureau lampen elk onder een hoek van 45 graden op je werkstuk zouden moeten volstaan. daarna is het een kwestie van afregelen met je diafragma wat je wil laten zien. Hoe groter het getal, hoe meer scherpte diepte je krijgt. Maar hoe meer licht je nodig hebt. of je moet de sluitersnelheid aan passen(verlengen) Tip: Werk met dit soort werkzaamheden altijd vanaf statief, zeker bij lange sluiter snelheden. Werk in ieder geval met ISO 400. daarboven krijg je ruis vorming in je beeld. Zeker bij uitvergrotingen. Ik werk zelf het liefst bij dit soort opnames met een zo laag mogelijk ISO getal (25 ).
Groet,
René

Hey Roger,

Ziet er weer subliem uit. Schitterend werk!

Waarom wil je een ander fototoestel kopen? Foto's zien er toch goed uit?
Ook ik ben een leek op dit gebied, maar heb vorig jaar voor mij vriendin een spiegelreflex gekocht, een Nikon d5000. Ook ik heb me toen goed voor laten lichten via internet en fotospeciaalzaak.

Grote voordeel van spiegelreflex is dat je een enorme keuze hebt aan lenzen.

Verder is mijn ervaring tot nu toe dat het een zeer gebruiksvriendelijke camera is, met een makkelijk menu om bijvoorbeeld macro te fotograferen. Wanneer je een goede macro lens hebt, kan je echt mooie foto's maken.
De macro lens heb ik nog niet, maar gaat er binnenkort wel komen.
Nu nog uitvinden hoe ik foto's kan verkleinen zodat ik ze ook op het forum kan plaatsen.

Groeten,

Eelco

Roger,
bekijk deze link eens. Hier wordt alles in beschreven hoe je modellen op de plaat zet.

http://www.scalemodelguide.com/guide/display/photography-1/

Het is een tutorial in 5 delen.

Goed en duidelijk.
Succes,
rené

Niels: bedankt voor de link zoiets heb ik nu liggen maar dan met 26x optical zoom/ 4.6-120mm
Eelco: Die keer dat ik wat foto's voor een publicatie met mijn huidige camera maak krijg ik het commentaar dat mijn foto's te grof zijn.Dit kan natuurlijk ook aan het gebruik van te weinig licht liggen.
Dus als ik het goed begrijp moet ik een extra macrolens aanschaffen om goede foto's te kunnen maken.
Rene: bedankt,ik ga het eens bestuderen 😉

Groeten,

Roger

Eelco,

Foto's verkleinen is heel makkelijk. Als je windows gebruikt moet je als het goed is het programma paint erop hebben zitten. Fototje naar dit programma slepen, de combinatie CTRL W intoetsen en je krijgt een schermpje waarmee je de foto kan verkleinen(werkt met percentages). That's all.

Roger: Zeer mooi werk.

Groeten,

Richard

eelco brugman zei:
Nu nog uitvinden hoe ik foto's kan verkleinen zodat ik ze ook op het forum kan plaatsen.
Of gewoon uploaden naar photobucket.com, en dan vink je daar bij 'Upload Options', resize to 800x600 aan.

Groet, MartinD

Hoi Martin,

Ga ik zeker een keer proberen. Upload al via Photobucket, dus weer wat geleerd!

Binnenkort maar weer eens aan Twenot gerelateerd gaan bouwen, zodat ik ook hier weer eens kan gaan posten 🙂

Groeten,

Eelco

Ik ga met Rene mee, hoe lager de iso waarde des te strakker de foto's. SLR's in de betaalbare prijsklasses hebben volgens mij als laagste iso waarde 100, das genoeg voor hele scherpe foto's. Megapixels zeggen niet altijd wat, alleen wanneer je poster formaat foto's wil maken.

Wanneer je een SLR koopt van Canon of Nikon, dan heb je een super toestel voor rond de 400 a 500 euro volgens mij. Belangrijk is echter om een goede lens te kopen! Een SLR is niks zonder een goede lens. Aangezien je foto's van je modellen maakt die in bladen komen denk ik dat je het recht doet om een goede lens erbij te kopen. Een statief is inderdaad ook een noodzaak! Foto's voor modelbouw maak je inderdaad vaak met een hoog diafragma getal, om het gehele model van voor naar achter scherp te krijgen. Een hoge diafragma waarde geeft automatisch een langere sluitertijd. Vandaar het statief. Handig om dan foto's te schieten middels de automatisch ontspanner, hierdoor hoef je niet meer aan je toestel te komen nadat je de knop ingedrukt hebt 😉

Maar minstens zo belangrijk is voldoende licht en liefst diffuus licht. Dit kun je krijgen door gebruik te maken van een foto tent, verkrijgbaar in vele maten. Hierop zet je normale halogeen lampen of wat dan ook. Hierdoor krijg je een mooi diffuus licht en zie je haast geen schaduwen.

Met alle info van een ieder wordt het niet makkelijk ... maar genoeg info krijg je wel.

Gr,
Jeroen

hoi Roger,

het voordeel van spiegelreflex is dat je er meerde lenzen op kunt zetten. Als je een makro lens gebruikt krijg je prachtig resultaat!

Groetjes Lars

Ik zou het gerust eerst maar eens proberen met de standaard 18-55 kitlens. Ik heb ´m zelf nooit gehad maar hij staat bekend als behoorlijk goede lens en volgensmij kan je er redelijk dichtbij je model mee komen. Voordeel van deze lens is dat je er ook nog gewone foto´s nee kan maken. Macro is helemaal niet nodig. Ik heb ook de 100mm macro maar fotograveer er alleen mee als ik echt details wil hebben, zeg een 1/35 hoofdje beeldvullend. Alle moderne reflexen hebben voldoende pixels om er een uitsnede uit te maken voor op internet waardoor je toch nog details kan plaatsen. Iso is ook niet van belang. Je fotograveert met een statief. Dus gewoon zo laag mogelijke iso stand en afdrukken maar.

Vragen? Stel ze gerust.

Oscar

Ik heb zelf een Canon EOS1000D met standaard 18-55 lens en maak alle foto's met behulp van een statief. Een goed statief is essensiëel voor het maken van mooie foto's, evenals goede belichting. Ik gebruik twee (schuin van voren)of drie (schuin van voren en een recht van boven)daglicht lampen voor de belichting en fotografeer in de "AV" stand, met een zo lang mogelijke sluitertijd en een zo hoog mogelijke "F" (= depth of field) waarde. Een close-up van bijvoorbeeld een figuur kun je beter maken door foto van wat meer afstand te maken, en dat deel uit het resulterende plaatje te 'snijden' en daarna groter te maken met photoshop oid. Met een macrolens fotograferen is meestal niet nodig, te dichtbij wordt het model of figuur alleen maar lelijk (bij mij tensminste wel 😛 )

Jan 🙂

ps verder geniet ik alleen maar van je werk Roger! 😉

Dit is wat oscar zegt:
Iso is ook niet van belang. Je fotograveert met een statief. Dus gewoon zo laag mogelijke iso stand en afdrukken maar.

Ja wat willen we nou eigenlijk????? 😕
Wel of geen lage ISO. 🙄 🙄 🙄

Wat ik alleen jammer vindt, is dat dit soort berichten altijd uit de hand gaan lopen. Vele meningen en nog veel meer wijsheden. ZIET U DOOR DE BOMEN HET BOS NOG?????? 😳 😳

Doe lekker je ding en laat je niet gek maken door een ander (wijsheid van de week) 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Nee hoor, heel simpel,

voor een brood heb je de bakker,
voor vlees ga je naar de slager,
voor groenten ga je naar de groenteboer,

voor een goede (gratis) uitleg over fotografie ga je naar...

Rico
(ja, ik weet dat je alles bij de Aldi kan krijgen...)

René ketting zei:
Dit is wat oscar zegt:
Iso is ook niet van belang. Je fotograveert met een statief. Dus gewoon zo laag mogelijke iso stand en afdrukken maar.

Ja wat willen we nou eigenlijk????? 😕
Wel of geen lage ISO. 🙄 🙄 🙄

Wat ik alleen jammer vindt, is dat dit soort berichten altijd uit de hand gaan lopen. Vele meningen en nog veel meer wijsheden. ZIET U DOOR DE BOMEN HET BOS NOG?????? 😳 😳

Doe lekker je ding en laat je niet gek maken door een ander (wijsheid van de week) 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Kan het toch niet laten om nog even te reageren...

Wat Oscar zegt klopt namelijk precies. Het lijkt misschien alsof hij zichzelf tegenspreekt, maar dat is niet zo.
Fotograferen doe je namelijk normaal gesproken op een zo laag mogelijke iso-waarde. Dus vandaar...

Je iso-stand maakt voor modelbouwfotografie totaal niets uit zolang je een statief en lampen gebruikt.
De iso-waarde bepaald namelijk alleen hoeveel licht je camera/sensor "absorbeert". Des te hoger de waarde des te meer licht er op je sensor valt. Dit houdt in dat je beter/langer kan fotograferen in donkere ruimten of schemer zonder te hoeven flitsen.
In het geval van modelbouw-fotografie wordt er geflitst en zet je ook nog eens je diafragma zoveel mogelijk dicht (waardoor er maximaal licht op je sensor komt), en dus heeft het geen toegevoegde waarde.
Wat dit betreft is het dus gewoon schieten op wat je zelf gewend bent, en JOU bevalt!!

Ter info: Er zit echter wel een beperking aan je camera wat iso-waarde betreft: meeste compact camera's kunnen tot ca. iso800 foto's trekken zonder dat de foto's korrelig worden... SLR tegenwoordig al tot ca. 1600-3200. Dit is heel makkelijk uit te proberen door in schemerige omstandigheden (of bv. een oude kerk o.i.d.) foto's te maken en iedere keer je iso op te schroeven. Op de computer kan je dan perfect zien wanneer je camera het niet meer trekt.

Groet, Erwin

Prachtig Roger,

Je figuren zijn altijd erg kenmerkend en ook erg passend bij de omgeving en overige elementen.
Tevens zit er (naar mijn idee) een soort emotie/ overdracht van gevoel in welke goed bij de setting/ het achtergrondidee passen.
Top werk!

Groetjes

Wordt weer een mooi stukje werk Roger.

Lange periode geen tijd gehad voor de site maar nu even de rust om plaatjes te kijken. Als jij nu eens eens een cursus figuur schilder gaat geven ben ik zeker van de partij. Erug mooie stijl.

Maar zoals altijd heb ik wel iets.

Misschien heb ik iets gemist maar waarom zit de commandant onder het pantser. Je hele voertuig zit vol met je makkers in een niet al te beste staat en je laat dit over aan de lader?

Volgens mij is het zo dat je als commandant altijd voledige controle moet hebben over je voertuig. Dat doe je in een situatie als deze niet door onder pantser te blijven zitten lijkt me.

Ik ben benieuwd wat jou kijk hier op is.

Succes er mee

Marcel 🤣

Zo jongens wat een overdosis aan informatie 🙄 waarvoor dank! Met name de link van Rene was erg duidelijk en informatief.Ik heb uiteindelijk besloten om toch maar voor een spiegelreflex te gaan.hoofdwaarschijnlijk wordt het een Nikkon D200 met extra 60mm AF micro lens en een paar daglampen.
Een spiegelreflex is natuurlijk wat moeilijker in het gebruik dan een standaard camera maar het is de bedoeling dat ik een opstelling maak en deze kan laten staan. Met wat hulp van een fotograaf die hem in eerste instantie in de goede positie zet moet het toch wel goed komen denk ik.

Boris: bedankt voor de mooie omschrijving van mijn werk 😉

Marcel: Je hebt hier een punt!!Probleem is nu dat ik nu het luik vast heb zitten.Mocht ik hem netjes los krijgen dan komt er nog 1 figuur bij .Dat is het mooie van jou visie,ik kijk nog te veel naar de compositie ipv wat gebruikelijk was . Als je naar de foto kijkt waar ik mij door heb laten inspireren is de commandant inderdaad ook in het zicht!.Wat betreft het schilderen van figuren,ik heb het nu heel druk met mijn werk maar in het voorjaar wil ik best wel een keer wat afspreken dat je naar mij toekomt of ik naar jou om wat te experimenteren,lijkt me gezellig 😉

Groeten,

Roger

Roger, je zou de kommandant nog kunnen plaatsen boven op het luik om de terugtocht route te bepalen d.m.v. zijn verrekieker 😉
Rene heeft al aardig wat plaatjes geschoten, letterlijk en figuurlijk waar ook geschoten word, dus zijn info kan je wel van op aan!

Mooi figuur trouwens!!!!!! Naja de rest ook!!!

JW

Hoi JW,

Bedankt voor de tip!,zal eens kijken hoe ik dit ga oplossen.Ik heb net de twee gesneuvelden afgerond en heb op 1 van hen een diagonaal vlaggetje met oranje geschildert.Hoe kwam ik ook al weer op dit idee 😀

Groeten/Roger

roger hurkmans zei:
Hoi JW,

Bedankt voor de tip!,zal eens kijken hoe ik dit ga oplossen.Ik heb net de twee gesneuvelden afgerond en heb op 1 van hen een diagonaal vlaggetje met oranje geschildert.Hoe kwam ik ook al weer op dit idee 😀

Groeten/Roger

Zeker gelezen in de Donald Duck 🤣 🤣 🤣 🤣

JW

Roger,
Eerst een compliment voor jouw manier van schilderen.ERG realistisch en sfeervol.
Het is altijd weer een feest om jouw werk te zien.

V.w.b de camera keuze. Ik denk dat je daar goed aan gedaan hebt.
Tip:
Plaats de lampen onder een hoek van 45 graden ten opzichte van je werkstuk.
Dit zowel zijwaarts als van boven.Dan heb je de beste opstelling.
V.w.b een licht tent, deze kan je eenvoudig maken met een stuk(dun) wit laken. Ik heb een eenvoudig open doos model van metaal draad gemaakt.
daaromheen het laken (voorkant open houden) en dan de lampen tegen het laken aan plaatsen
Zo heb je een mooie egale en diffuse verlichting van het werkstuk.

Zo wat een verhaal ....

Ik heb de foto's zitten te bestuderen omdat ik zelf ook wat aan het sculpten wil gaan, heb een boek gekregen van de Sint over figuren detaileren en aanpassen.

Wat me opvalt is de scene met de gewonde soldaat. Zijn hoofd wordt vastgehouden door de man erachter met 1 hand. Ik vind dat wat onlogisch. Probeer voor de aardigheid iemands hoofd op die manier vast te houden, stel je wilt hem iets laten zeggen tegen de staande man voor de tank, dan pak je zeker een ziek of gewond persoon met twee handen of je legt zijn hoofd op je been. Wel zo aangenaam 😉

Je manier van figuren verwerken vind ik top en leerzaam, ben benieuwd naar het vervolg.

Oh, van die spiegelreflex krijg je geen spijt, net als airbrushen, is het een kwestie van doen en leren. Heb een Nikon D200 en die is prima in te stellen. Vooral een goed statief en licht maakt het af, die bepalen wat de camera kan.

Gr Johanna

Rene: nogmaals bedankt voor de tips .Een licht tent heb ik al nu de rest nog 😉 .
Johanna: De arm van het figuur die het hoofd omhoog houd rust op zijn been.zo kan je zonder te veel inspanning het hoofd omhoog houden.Probeer het maar eens 😉

Groeten/Roger

nou dit over die camera's kiezen brengt mij op een idee!
Ik ga binnekort naar de mediamarkt, neem een supercamera met macro lens op proef, maak super foto's, en daarna een super UPDATE van mijn jagdtiger 😀 😀

Heej Roger,

Een late reactie, maar wat heb jij die figuren waanzinnig mooi geschilderd, ik heb je stappen beschrijving even doorgenomen en ga het aan de hand van je foto`s maar eens in de praktijk brengen.

En verder; ontzettend sfeervol neergezet, erg mooi.

Cheers,
Bouke

Wederom bedankt voor jullie reacties.
Rene,ik heb camera en licht inmiddels besteld. Ik moet het nu nog even met mijn oude camera doen!.Bedankt voor de layout.

De gesneuvelden heb ik inmiddels ook geschildert:

DSC01345.jpg

Op naar het volgende figuurtje 😉

Groeten,

Roger

Zeer zeker een pakkende stijl! Als je dan weet ongeveer 7 uur per figuurtje en je denkt, ga ik ook eens proberen, je dan na 2 uur 'prutsen' erachter komt dat dat niet voor jou gaat gelden(logisch) ... het maar weer eens aangeeft dat zoiets niet voor iedereen weggelegd is. Tenminste niet wanneer je iet wat ervaring mist 😉 Of misschien beter gezegd geen ervaring 😀

Blijft wel zeer mooi om naar te kijken. En alhoewel de stijl en kleuren bij elk 'werkstuk' gelijk lijkt, valt me de mond toch elke keer weer open van waardering.

Gr,
Jeroen

Rene/Jeroen bedankt voor jullie reactie 😉 .
Ik heb de stuglader inmiddels ook geschildert.Dit is een figuurtje van het merk dog-tag met hornet hoofd en handen.alles is met olieverf geschildert behalve de camo die heb ik met enamel gedaan.
DSC01350.jpg

Groeten,

Roger

Re: "Defeat of the dutch" stug III ausf G 12/12

Ha die Roger,

Wederom een mooie creatie van je die ik al een tijdje in stilte volg.

Toch even een opmerking: bij de gesneuvelden zitten de mouwemblemen bij de ene links, en bij de andere rechts op de mouw. Is dit correkt?

Verder dit: hoewel het mosterd na de maaltijd is (de figuren zijn immers al gesculpt en geschilderd) wil ik het toch even over de houding hebben. Er van uit gaande dat de heren niet gezamelijk (zeg maar "hand in hand") zijn gesneuveld, vind ik het een beetje merkwaardig dat de ene gesneuvelde zijn arm over de andere heeft liggen. Omdat ze door hun kameraden naderhand op het achterdek van de StuG zijn gelegd, zou je haast denken dat ze zo door hun kameraden zijn gepositioneerd. In mijn optiek is de enige mogelijkheid dat ze zo liggen dat ze samen (naast elkaar) zijn gesneuveld, dat die met zijn arm iets later gestorven is dan de ander en nog zijn arm om de ander heeft geslagen en dat ze zo zijn bevroren. Vervolgens zijn ze door hun kameraden in die houding op de StuG gelegd. Al met al een beetje te veel "what if"...

Ik weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden, hoop dat het je duidelijk is wat ik bedoel. Neemt ook niets weg van je schitterende sculpt- en schilderwerk.

groeten, Richard.

Niels: bedankt
Richard:Mijn gedachten van de positie van de gesneuvelden was dat eerst het figuur met de lange jas op de stug gelegd was en daarna de ander.vanwege de beperkte ruimte is hij op zijn zijde gelegd met het gevolg dat zijn arm op het andere figuur gelegd is .
Wat betreft de Nederlandse emblemen.Hiervoor was geen standaard voorschrift al zag je meestal wel bij de feldbluse dat ze meestal rechts onder de adelaar zaten (meteen eronder of onderkant mouw)Bij de gesneuvelden heb ik ook 2 verschillende emlemen aangebracht,1 recht en 1 diagonaal, de 1 met oranje en de ander is met rood.

Ik heb intussen het rechterluik van de stug in open positie geplaatst (na de opmerking van Marcel) en heb hiervoor een commandant gemaakt .
Het figuur dat voor de stug staat ga ik vervangen door een ander omdat deze bij nader inzien niet helemaal goed bij de andere figuren past.Ik had hem al wel geschildert, mischien gebruik ik hem nog wel in een volgend diorama.

Groeten,

Roger

Ziet er weer strak uit Roger.

Erg strak geschilderd, met name de camobroek en het felgrau spreken me erg aan.
Wat ik me wel afvroeg. Moet de huidskleur van de twee lichamen niet een wat grauwer kleurtje krijgen.
Die twee zijn al een tijdje (uurtje of 4 denk ik) dood, bij koude krijgt de huid dan al snel een grauw/bleke kleur.
Dit komt doordat er geen bloedstoevoer meer is en bloed aan het stollen slaat.

My 2 cents.

Keep it up.
Greetz
Axel

Hoi Axel,

Long time no hear 😉

Je ziet het mischien niet zo op de foto maar ik heb bij de huidskleur wat paars gedaan zo dat de handen nog wat 'kouder' lijken + wat meer wit toegevoegd.

Groeten,

Roger

Terug
Bovenaan