Af! De YPR765 met ERA. (Versie 2009)

Dit model is af!
Mooi werk Arne! Die draadjes zijn echt een mooie toevoeging.
Die UV-lijm staat ook al lang op mijn wensenlijstje om te proberen.
Looddraad en secondenlijm gaan slecht samen is ook mijn ervaring.
Same here.....ik heb het idee dat het wel eens in de oxidatie van het lood zou kunnen zitten........laagje wegschrapen zou kunnen helpen, maar is natuurlijk k*t als je dunne draadjes ergens langs wil leggen.

.ik heb het idee dat het wel eens in de oxidatie van het lood zou kunnen zitten........laagje wegschrapen zou kunnen helpen, maar is natuurlijk k*t als je dunne draadjes ergens langs wil leggen.

Ik denk ook dat dat het probleem is.
Als ik looddraad wil lijmen haal ik er altijd eerst even voorzichtig een glasvezel pen overheen.
Het matte/zwarte laagje gaat er dan vanaf en heb je geen probleem met lijmen.
Met 0.2mm draad wordt dat wel wat lastig want deze is wel erg kwetsbaar.

Groeten
Leon

Is het dan niet makkelijker om dan heel dun koper- of messingdraad te pakken? Iets stugger dan lood maar veel sterker. Je kunt dat met fijn schuurpapier of schuurwol ook even voorbewerken zonder dat het bij de minste beweging breekt.
Ik heb er ooit eens verschillende klosjes, in verschillende diktes en kleuren, gekocht op zo'n Creabeurs waar de focus ligt op allerlij knutsel en decoratie hobbies voor vnl. vrouwen. Ook rollen flinterdunne loodfolie heb ik daar toen gevonden.

Is het dan niet makkelijker om dan heel dun koper- of messingdraad te pakken? […]
Ik heb er ooit eens verschillende klosjes, in verschillende diktes en kleuren, gekocht
Als je een elektriciteitskabel van een oud apparaat stript zit daar vaak ook iets van 0,2 mm koperdraad in, of spoelen die je in sommige kleinere apparaten vindt. Spoelen uit oudere TV’s en monitors (met beeldbuis) hebben eerder 0,5 mm, maar als je er daar eentje van vindt om te slopen heb je ook voor de rest van je leven genoeg 🙂

Als ik looddraad wil lijmen haal ik er altijd eerst even voorzichtig een glasvezel pen overheen.
Ja dat.....of tussen een stukje Scotch Brite of staalwol doorhalen.....maar "in het heetst van de strijd" vergeet ik dat dan weer😆

Maar net wat Rob zegt.....ik ben ook meer een liefhebber van koper en messingdraad. Koper is ook zacht en goed vormbaar; messing is dan weer meer geschikt voor strakke leidingen, omdat het wat stijver is (zonder uitgloeien). Beide hebben voor mij als voordeel tov looddraad, dat je het ook niet zo makkelijk plat knijpt met je pincet.
Als je een elektriciteitskabel van een oud apparaat stript zit daar vaak ook iets van 0,2 mm koperdraad in, of spoelen die je in sommige kleinere apparaten vindt. Spoelen uit oudere TV’s en monitors (met beeldbuis) hebben eerder 0,5 mm, maar als je er daar eentje van vindt om te slopen heb je ook voor de rest van je leven genoeg 🙂
Precies.....vol "JLA de Grave-stijl" uit oude electra apparaten bij de inleverbak van de gamma.......of zoals Rob zegt in rolletjes bijvoorbeeld bij electronica zaken of dumps zoals BACO in IJmuiden.

Sorry Arne........het draadje over de YPR escaleert volledig uit de klauw. Maar nogmaals....jouw draadjes naar de rookbussen en lampen zien er super uit!

Laatst bewerkt:
Ik heb ook van allerlei diktes uit apparaten, spoelen, kabels….werkt veel beter dan lood. Lood gebruik ik vanaf 0,4 mm

Ziet er gaaf uit.
Heb van een heleboel topics geen melding gehad, dus was even bij lezen...
Je zei dat de neus leek of het wat schade had.
Een boom kan zeker. Maar een (halve) quala muur is veel aannemelijker.
😉
De omheinde woningen van daar heten Quala's, de muren zijn rete dik. De halve muurtje werden gebruikt om paden van velden te scheiden en zo. De bovenzijdes van die muren waren alles behalve netjes afgewerkt. Een YPR kan makkelijk opgereden hebben tot tegen een muurtje, waarbij het geraakt is. Met een gangetje om er doorheen te breken kan, of of met een keer actie waarbij ze het 'stoepje' raakten...
Met wat verlies van verf op de ERA heb je de schade verantwoord zegmaar.

Na alle heisa over UV-lijm en looddraad, nu back to business:

Dit weekend de veerconstructie in elkaar geprutst, en de beschermbeugels geplaatst. Daarmee is de vorm van de voorkant af.
Ik maakte een klein vreugdedansje over de hobbyzolder toen ik in de onderdelendoos vier kleine veertjes (1,5 mm diameter) vond. Volgens mij afkomstig uit een piano. Normaal gebruik ik ze als antennevoet,
Soms zit het even helemaal mee in het leven.

IMG_2787.JPG
Lang was ik bevreesd of de beschermbeugels links en rechts, zich wel goed lieten namaken.
Het bleek een peulenschilletje: Vooral goed meten en tekenen waar ze horen, zodat het symetrisch wordt. Stukje bloemenbinddraad op maat knippen, gaatje boren, plaatsen en dan met een gepunte lucifer een ietsie pietsie secondenlijm er bij.
Speciale aandacht voor de stangetjes helemaal bovenaan: vandaag was mijn geluksdag.

IMG_2786.JPG

Volgende stappen: beetje "soort van" interieur er in achterin, en dan de verfspuit er overheen.
Wordt een bijzonder patroon, want het basisvoertuig had nog het camouflagepatroon, terwijl alle toevoegingen bronsgroen bleven

IMG_2791.JPG

En ach...
Het weekend is pas voorbij als de klok middernacht aangeeft.

IMG_2793.JPG

Heel vreemd om zo wat te doen met een camouflagepatroon. Normaal ben ik uren aan het afplakken van te voren.
Nu is dit maar een basis en komt er nog stof en zand (Iraqi desert) overheen.
Het is maar een eerste laagje.

IMG_2794.JPG

Mooi!!!! Vergeet de 25 mm niet van voren open te boren trouwens!

Mooi werk, erg leuk om te volgen! Doordat ie zo doorzakt vind ik dat ie gaat leven, prachtig! Heel realistisch geheel geworden!

Hij mocht al even mee naar Overloon maar foto's waren er nog niet van deze fase. Sinds de vorige posting is
  • de markeringen aangebracht,
  • interieur afgemaakt / aangevuld
  • verlichting ingekleurd,
  • antennes en bekabeling voor de Jammers voor en achter aangebracht (staan nog wel los en scheef),
  • reserve loopwielen op de boeg,
  • accent / stof aangebracht op de ERA panelen op het front,
  • het harde contrast tussen het camouflagepatroon van de oude YPR en het bronsgroen van de later aangebrachte bepantsering afgezwakt met een fijne overspray met Iraqi desert.
Ik blijf het spannend vinden hoe ik de juiste balans moet gaan vinden tussen: basis kleuren, stof, wash (zand en/of zwart?), modder en overschilderwerk. Maar tot nu toe gaat het niet slecht. Klaar met de oversprays, denk ik.

IMG_2811.JPG

Ja het interieur is een fantasie-variant, maar ik vind dat niet relevant. Er komt nog van alles achterin: op de vloer en tegen de wanden.

IMG_2813.JPG

Ik weet niet meer met wie, maar in Overloon mijmerde ik met iemand over de tijd dat er nog serieus gescratched werd.
Het is mooi dat er zo veel te koop is, maar soms schud ik mijn hoofd wel eens over de stijgende kosten. Is modelbouw nog leuk voor wie krap bij kas zit? Het scheelt gelukkig als je niet alles in één keer besteld, maar iedere maand iets. En zo heb ik tot nu toe verwerkt of besteld:
  • YPR765-PRI
  • YPR 765A1 PRI Photo Etched Mesh
  • link-by-link setje met Diehl tracks
  • FV432 Mk3 Buldog van TAKOM
  • YPR765A1-PRI SFOR
  • M113 van Tamiya
  • Setje Modern U.S. military equipment van Tamiya MM166
  • Setje waterflessen van MACONE MAC35600
  • setje koperen sleepkabels van EUREKA XXL
  • moderne munitieblikken van EASY LINE EL029
  • Setje laser gesneden pallets / planken voor op het achterdek van DIODUMP DD156
  • en een MAG voor op het achterdek.
  • Antennes: US-style AS-1729 Aerials van LEOPARD WORKSHOP
  • 3D geprinte spanners voor spanbanden die de bagage op zijn plek gaat houden. (Ratchet lashing strap van HOBBYMARKET.GR)
  • 4 heads with US tank crew headgear & microphones 1980s onwards, HUH07 van Hornet
  • 2 x Colt C7 (and Colt C8 UGL) van Hobbymarket.gr
  • en voorlopig als laatste de drie Afghanistan figuren van Sylly's.
  • maar ik zoek nog van die militaire klapstoeltjes.
1696079389124.png En ik heb transfers laten maken waarbij ik onder andere de etiketten voor gevarenklasse 1.4 (munitie) heb opgenomen.
Moderne munitieblikken zijn hiervan voorzien en ik kon ze nergens bestellen. En terwijl ik het opschrijf, schrik ik er zelf van.

IMG_2815.JPG

En maar weer even genieten van mijn tandartsen-hap-twee-componentenrubber-met-Alabistine-polyesterhars-combinatie.
Er komen straks twee (gebruiks gerede) sleepkabels op de boeg, aan de bolderhaken.
Dus de sleepkabel op de achterklep is er weer afgehaald. (De beugels zijn gebleven)
Maar eerst heb ik een een afdruk gemaakt in de pasta. Daarna polyesterhars er in, uitharden en opschuren.
In Overloon vond ik een prachtig setje met tien (?) diktes koperdraad.

Dit worden twee rachtige en plooibare sleepkabels, die straks daadwerkelijk om de bolderhaken gaan passen!

IMG_2808.JPG

Laatst bewerkt:
Heel erg gaaf.
Ik onderken een foutje.
Het bankje wat je hebt gebruikt is zoals de KMAR YPR765 het heeft.
yprkm-7.jpg

Maar in een YPR765 en YPR765A1 (PRI en genie Bak) zaten ze rug tegen rug.

images (88).jpeg
20210201142301-751dd216-me.jpg

In Afghanistan werd dat bankje er als eerste eruit geropt.
We deden er kisten in om zooi in op te bergen en net iets hoger uit het luik te staan.

Ik hoorde je er over praten in Overloon, maar eigenlijk landde het niet helemaal wat je nou zei.
Het is jouw bakkie.
Maar dit is wat ik zie.
😁👍

Thx. Dan was dit wel héél erg fantasy. Knipper-de-knip & breker-de-breek: dit was zó gecorrigeerd.
Straks meuk er voor in de plaats en klaar.

Laatst bewerkt:
We werken samen lekker tegelijk op Sylvain!
Die gaan precies op tijd komen.

Prachtig model geworden, wat ik erg apprecieer is de lijst met opsomming van gebruikte onderdelen/materialen!

hele mooie YPR, altijd zelf al een willen bouwen.

mischien een beetje mosterd na de maaltijd maar mocht je het interieur nog correct willen maken.

7pHfoIe.jpg

Je kan alle bankjes eruit halen en een plaat met een rubberen flap erin maken, dit diende als extra IED bescherming.

ook nog een detail om eventueel toe te voegen:
d8NGAbQ.jpg

dit was bedoeld om de 'footprint' van de klep te verkleinen wederom vanwege pressure plate IED's

mocht je meer foto's willen, ik heb er nog wel een aantal uit de prive collectie.

Gijs,
dank voor de nieuwe informatie.
Ik begon met bijna niets, en iedere keer komt er op het goede moment weer informatie vrij/bij. Dit lijkt me een interessante aanvulling die ik nog wel voor elkaar krijg.
Het bouwen ligt stil in de maand oktober. Het eerste wat ik nu ga doen is bagage maken op de bakboord rand, vier tank pakketten die met een spanband links achterop gehouden worden. Ik ben net gebeld dat de bestelde miliput is aangekomen in de winkel.

Daarna het achterdek afvlakken met palletplanken en dan rugzakken en munitieblikken op de stuurboord kant.
Verheug me nu al.

Laatst bewerkt:
Zitten?
Staan!
In Afghanistan hadden we meer voertuigen dan organiek.
Dus, zoals in mijn eenheid, hadden we zes (soms zeven) voertuigen. Dus een MB softtop had drie tot vier man. De YPR'en hadden vier tot vijf man (één daarvan kon chillen op de rugzakken onderin). En we leenden mensen uit aan voertuigen die krap in de bemanning zat, in onze patrouille. Ik zat vaak bij onze waarnemers op de MB, omdat ze met twee lui waren. Zo had iedereen wat te doen en was er geen krappen bedoeling in het vrachtluik van de YPR.

Zat er nog wat opgeplakt? Ik zie van die “plak spul” sporen.
En dan die modificatie niet ook even mooi groenwit schilderen …waar is de tijd van verven, verven en nog eens verven (vraag ik mezelf ook wel eens af😉)

Dit ziet er leuk uit, maar alleen gebruikt in het laatste jaar van de missie in Uruzgan. Lijkt net of we er tientallen jaren waren, maar als je daarvoor gaat...moet je dat doen natuurlijk.
Wel makkelijk bouwen.
Eind 2006 is de voorzijde uitgerust met ERA en de zijkanten met staal platen.
In mid 2008 zijn de zij ERA modules erbij gekomen.
Volgens mij begin 2009 de dubbele vloer.

Na een lange vakantie en daarna het wegwerken van de diverse achterstanden, kan er dit weekend weer gehobbyd worden. 🙂
@Gijs van Iperen , Inmiddels zit de verhoogde vloer er in!
Dat was nog best een gedoe om die er later in te prutsen.

Even wat snapshots met de telefoon, het weekend is nog niet voorbij.
IMG_1786 (002).jpg

IMG_1784 (002).jpg

Ziet er gaaf uit!
Vooral met die figuurtjes!

Één opbouw bedje bestaat niet, je hebt vier man op de bak, dat is sowieso vier bedjes aan de bak. (misschien drie om te smokkelen).
Bedjes hadden op of in de voertuigen geen taak...dus hingen ze vaak aan de auto.
Veel YPR'en hadden ze aan de flanken hangen, op de neus heb ik ook wel eens gezien, of twee of drie in de Pad Bak. Naast het vuurbanket kan, maar denk dat je dan de 5% opzoekt.
Hetzelfde geld voor de poepstoel (neem aan dat het een poepstoel is, onder het bedje?)
Dat hing aan de zijkant (als ze die mee hadden, vaak hadden ze er eentje per half peloton.
Terug naar de bedjes, die zouden bij ons aan het rek hangen, leunend op de zij ERA. Twee bandjes eromheen en klaarie.
Maar aan de andere kant, alles kon en niets is echt fout. Alleen niet alles gebruikelijk.

Ik heb nog gewoon twee complete stoeltjes gebruikt, maar een poepstoel zoals hij hier aan het voertuig hangt, geeft wel een fijne nuance

YPR765 PRI (86).jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb nog gewoon twee complete stoeltjes gebruikt, maar een poepstoel geeft wel die fijne nuance

Bekijk bijlage 31419
Die poepstoel ga ik ook voor de Leopard 1V maken, die op mijn to do lijstje staat, om daaraan te hangen (heb een foto daarvan en ziet er wel weer eens “anders” uit)

Over poepstoelen gesproken ...
Als je het eenmaal gezien hebt, zie je ze overal.
Net als een Porsche… als je er op let zie je er veel …en beiden handig voor de racerij!

Nu ken ik alleen de Tamiya klapstoeltjes bij de M577 en de set met alleen de figuren. Zijn er ook 3D klapstoeltjes 1:35 ergens te koop?

Grappig effect qua weathering die foto, net na een doorwading zo te zien.
Doe dat in 1/35 en zet m los op de wedstrijdtafel en geen enkele jury zou je een prijs geven
Dat realiseerde ik me al lang geleden toen ik in een wedstrijd een model inzette dat ik zo goed mogelijk geweatherd had naar een foto van het voertuig dat ik nagebouwd had, die foto bijvoegde, en op het juryrapport iets stond als: „De weathering is niet erg realistisch” …

Terug
Bovenaan