- Interesses
- Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
- Schalen
- 1:35
⏰ Dit model nam deel aan FOC 26: Conversies maar kwam daarin niet af.
Dan mijn FOC-project: de centurion Schaarbrug, een oude liefde.Want in de zomer van 1983 kwam ik tijdens mijn detachering vanuit de KMA terecht bij 12-PagnCie. Die had twee Centurion dozers en twee schaarbruggen. Ik ben toen over de plaat gelopen en heb daar, en later tijdens een oefening,wat foto's gemaakt voor "ooit".

Zo rond 1986 heb ik een model gemaakt door de Tamiya centrion Mk III samen te voegen met de Scissors Bridge van Revell. Die laatste kit lijkt uit 1961 en nadien zou enkel de doos vervangen zijn. De schaal is 1:40 en de brug is korter dan de Nederlandse schaarbrug omdat omdat het middenstuk ontbreekt. Kortom: Eigenlijk een onacceptabele uitganspositie.
Maar goed: het was1986, de technische- en leveringsmogelijkheden waren kleiner en de (c.q. mijn) normen lagen nog niet zo hoog als nu. Ik heb plezier gehad aan het bouwen en het werd toch nog "one of a kind".
Toch ziet het model er op het eerste gezicht nog best overtuigend uit. Als je er niet aan gaat meten. Bovendien had ik EVERGREEN nog niet ontdekt dus het is maar een zo-zo (krom) model. Dd brugdelen sluiten niet goed. Maar het is desondanks al een indrukwekkend ding:
12,5 cm hoog en 30 lang in transportstand (en nog steeds 2 cm te kort geloof ik).

Ook deze kwam onlangs (Corona) uit de donkere kast en in de (nieuwe) vitrinekast. "Dat moet toch beter kunnen" dacht ik.
Want niet alleen ik heb iets bijgeleerd; ook de huidige, nieuwere modellen zijn veel beter dan die uit 1961 en 1971. Tenslotte is de mogelijkheid om beelden te verzamelen sterk vergroot ten opzichte van de tijd vóór het internet. (ja ... da's lang geleden)
Rond oktober '20 heb ik onderstaande kits verzameld. De M-48 kwam uit Japan. De "Hush-Puppy" tracks met rubber pads lieten nog het langste op zich wachten. Als mijn huidige sprint-projectje "figuurverven, de YA-4442" klaar is, kan ik starten.

Ik vond op het internet deze (letterlijk) walkaround:
Het moet een Nederlandse zijn, omdat de Centurion schaarbrug geheel is ontwikkeld voor en door het Nederlandse leger.
Marc Tempels leverde me een enorme verzameling materiaal. Onder andere 170 foto's van "onze" Centurion in het museum in Oostenrijkse Heeresgeschichtliches Museum.

Kortom, nog even een waterwagen prutsen achter mijn YA-4442 en komende week gaan de dozen open.
Bijlagen
Laatst bewerkt door een moderator: