Af! Centurion Schaarbrug

Dit model is af!
Er is voor zover ik weet maar één land dat Amerikaanse bruggenleguitrusting op een Centurion-romp gemonteerd heeft, dus: ja, dat is een ex-Nederlandse 🙂

Yep, het was een nederlandse ontwikkeling.
En volgens mij staat het originele kenteken met de hand geschilderd op de romp.
Dat het de enige en laatste is, hoeft niet helemaal waar te zijn trouwens,
Zie mij link naar een echte “WalkAround” op YouTube, voorin dit draadje.
(Is zandgeel en staat ergens in Isreal????)

9DD07049-DBA4-4288-BE71-6B19BA6BB150.jpeg
En had super mazzel dat de “panzergarten” toegankelijk was. De “Panzergalerie” is enkel in het weekend open.
Zeer interessant museum trouwens!
Met veel informatie over het interbellum en de chaotische geschiedenis van Oostenrijk, voorafgaand aan der Anschluss.

En wie nog eens een Centurion-tankdozer wil bouwen …
Hier staat ie, met struiken tussen de wielen.

Laatst bewerkt:
Is dat een Centurion bulldozer helemaal rechts? Links een ARV die me niet ex-Nederlands lijkt gelet op de rookbussen, maar de tank tweede van rechts is dat duidelijk wel.

Yep!
Rechts staat inderdaad een Nederlandse tankdozer (en dat is wat anders dan een bulldozer 🙃)
zoals ooit in gebruik bij de pantergenie. (Twee brugleggende tanks en twee tandozers per compagnie. Eén compagnie per brigade) Onhandig dat ie achterstevoren is ingeparkeerd trouwens. De bergingstank is ook Nederlands.
(Zie bijvoorbeeld de walkaround op de site van de IPMS)

Jammer dat er niets meer is te herkennen was van onderdeelsaanduidingen of namen van de voertuigen.
Ik verwachtte dat die zó dik gekwast geweest waren, dat een laagje groen niet alles zo verbergen maar helaas …
Enkel het kenteken KX-15-71 is met de hand geschilderd op de boeg van de bruglegger.

Laatst bewerkt:
Rechts staat inderdaad een Nederlandse tankdozer (en dat is wat anders dan een bulldozer 🙃)
Ik noemde hem bewust „Centurion bulldozer” omdat dat de KL-aanduiding is die ik tegenkwam voor dit voertuig toen ik onderzoek aan het doen was voor m’n artikel over de Centurion in De Tank zo’n 15 jaar geleden 🙂

De bergingstank is ook Nederlands.
Toch? De rookgranaatwerpers leken me dat niet, maar dat zal ik dan wel niet goed gezien hebben op de foto.

Ook die bergingstank is NL als ik de rookgranaatbuizen zie.
A71CAB0B-55F2-4EAD-A6D8-6CA9ED520970.jpeg

Klaar met de zomer luiheid. Dit model moet nu een keer af.
De vorm zit er vrijwel in, nog wat details maar het nadert.

Nu mijn grenzen verlegd met het maken van de decals.
Nog nooit afbeeldingen gemaakt op een transparante achtergrond, maar dat is gelukt.
Telkens eerst getekend in PhotoStudio, dan geplakt in MS Publisher, waarin je de mogelijk hebt om aan te geven welke kleur transparant moet worden. Daarna de gewijzgde-PNG afbeelding opgeslagen.
Alle afbeeldingen zijn daarna geplakt in WORD. (Hier nog met groen op de achtergrond, maar dat is verwijderd voor het versturen.)
En tenslotte het WORD-bestand afgedrukt als PDF en opgestuurd naar Webwinkel

Heel apart als je (eindelijk) de gele vierkantjes voor de NBC-stickers in detail (zeg maar 1:1) kunt ontwerpen en dan 35x verkleinen.
Ik ben héél erg benieuwd naar het resultaat.

resultaat.jpg
De resolutie op deze afbeelding is wat slecht omdat het een uitgezoomd screenshot is.

Laatst bewerkt:
Mag ik een tip geven? Gebruik het juiste gereedschap voor de klus 🙂 Je haalt ook de bramen op een onderdeel niet weg met een zaag, dus waarom al die omslachtige stappen om een PDF te krijgen met de markeringen die je wilt?

Ik zou dit tekenen in een vectortekenprogramma, zoals Adobe Illustrator of het gratis Inkscape. Dit heeft het voordeel dat je volledig kunt schalen zoveel je wilt, zonder kwaliteitsverlies, en je kunt ook heel eenvoudig een al gemaakte markeringen kopiëren naar ergens anders op het virtuele blad papier waarop je aan het tekenen bent. Ben je klaar, dan exporteer je in één keer naar PDF-formaat dat je naar de drukker kunt sturen 🙂

Gebruik het juiste gereedschap voor de klus
Dank voor de tip Jakko, maar "kweenie hoe da' ga' ...".
Ik ben namelijk al zoooo trots dat ik dit voor elkaar heb gekregen 💪
Ik heb me VECTORNATOR als tekenprogramma laten adviseren, maar toen moest van alles uitzoeken en kreeg daar geen lol in.
Daardoor bleef het project ook maanden stil liggen.

Nu heb ik de figuren heel groot getekend en verkleind. Ik hoop daarom dat de kwaliteit acceptabel wordt.
Dit is hoe het op het printvel terecht is gekomen.
1662666921521.png
Het onderdeelsteken is maar 3,5 mm hoog, dus op mijn beeldscherm x 0,2
Dus "Ja, er zijn pixels", maar wie ze straks ziet krijgt een sigaar van me.
(Althans dat hoop ik allemaal maar ....)

Laatst bewerkt:
Je moet alle soorten programma’s leren gebruiken, natuurlijk, maar als je met één fotobewerkingsprogramma om kunt gaan, is een vectortekenprogramma niet zo’n grote stap. Eenmaal een beetje erin thuis is het voor allerlei tekenwerk heel handig: niet alleen markeringen, maar ook bijvoorbeeld tekeningen voor onderdelen die je uit plastic plaat wilt maken (tekenen, uitprinten, op plaat plakken en uitsnijden).

Je moet alle soorten programma’s leren gebruiken,
Ik zou nog wel eens een cursus 3D-ontwerpen willen volgen.
Heb net het ontwerp gezien van de schaarbrug van @Marcel von Hobe: Jaw dropping
Printen voegt écht een nieuwe dimensie toe aan modelbouw
wil ik eigenlijk ook kunnen
als ik mijn zoldervoorraad heb afgebouwd

Nu heb ik de figuren heel groot getekend en verkleind. Ik hoop daarom dat de kwaliteit acceptabel wordt.
Bekijk bijlage 19502
Dit onderdeelsteken wordt straks maar 3,5 mm hoog.
Dus "Ja, er zijn pixels", maar wie ze straks ziet krijgt een sigaar van me.
(Althans dat hoop ik allemaal maar ....)
Ter vergelijking heb ik deze markering even snel nagemaakt in Adobe Illustrator (ook 3,5 mm hoog) en dan dan wat in- en uitgezoomd voor deze schermafbeeldingen:

Markering uitgezoomd.jpegMarkering ingezoomd.jpeg

Ik zou nog wel eens een cursus 3D-ontwerpen willen volgen.
Ik ook, maar ik kan heel slecht overweg met 3D-software, grotendeels omdat de conventies daarvan totaal indruisen tegen die van 2D grafische software zoals Illustrator of Photoshop waar ik wél mee kan werken. Het komt bijna over alsof de makers van 3D-software bewust alles anders doen 🙁

Nee hoor, 3D tekenen is gewoon een andere tak van sport tov grafisch ontwerpen. Het grafische werk is op het eindresultaat gericht, het 3d design is op het proces gericht. Ik heb vooral het 3d deel geleerd op school, intussen al weer zon 16 jaar geleden, maar al zulke programmas zijn 20 stappen verder als nu, en ik kan met de huidige programmas dan ook niet veel meer 🙁 overigens trekt onze chromebook zulke software ook niet, want een 3D printer blijft trekken...

een andere tak van sport
Ik bedoelde het als grapje, maar historisch gezien is de reden dat verschillende soorten software onafhankelijk van elkaar ontwikkeld werden, en de meeste mensen die vroeger met één soort werkten, dat amper of niet met een ander deden. Daarom bedient een CAD-programma (in 2D) behoorlijk anders dan een vectortekenprogramma, of een spreadsheet dan een tekstverwerker.

Dat maakt het overschakelen nu net lastig als je goed thuis bent in één van de twee: het lijkt op elkaar, maar allerlei dingen werken heel anders dan je verwacht, en vaak op een heel basisniveau. Bijvoorbeeld: om een rechthoek te tekenen in een vectortekenprogramma klik je op het punt waar je een hoek wilt hebben, houd je de muisknop ingedrukt en sleep je naar waar de tegenoverliggende hoek moet komen, waar je de knop loslaat. In een CAD-programma moet je (vaak?) echter op de eerste hoek klikken-en-loslaten, en dat daarna ook doen op de tegenoverliggende. Het gevolg is vaak lichte frustratie omdat je die verschillen niet goed doorhebt en/of soms vergeet, waardoor het programma niet doet wat je wilt. (Illustrator geeft bijvoorbeeld een venster waarin je lengte en hoogte van de gewenste rechthoek moet typen als je klikt-en-loslaat op de eerste hoek.)

Terug naar de kern: het model.
Zoals gezegd wil ik nu doorpakken. Het moet af. Kan ie mooi mee naar Overloon, en vooral: kan ik weer wat nieuws open trekken.
Nog een paar kleine dingetjes aanbrengen (ná het schilderwerk mischien?) zoals spiegels, de koplampen en hydrauliek leidingen.
Maar verder is dit hem wel.

IMG_1793.JPG

IMG_1796.JPG

IMG_1802.JPG

IMG_1797.JPGIMG_1807.JPG

Laatst bewerkt:
De Centurion is al geen kleine jongen. De romp 'verdwijnt' als het ware onder de opbouw. In de vitrinekast zie je deze niet over het hoofd.

En het 'gepriegel' ziet er netjes uit.

Groeten, Jan

die brandstofaanhanger, was dat een must of een add-on?
In het echt, bedoel je? De meeste foto’s van Nederlandse Centurions zijn zonder, hoewel er net zoveel van gekocht waren als tanks zelf. Het schijnt een onding geweest te zijn om mee door terrein te rijden: hij maakt het voertuig nog veel langer, scharniert alleen op en neer, en het achterwiel zwenkt voor bochten, maar dat maakt het heel moeilijk om netjes achteruit te gaan ermee, zeker op niet-vlakke ondergrond. Hij verdrievoudigde wel het bereik van de tank, maar volgens mij werd dat al snel niet de moeite waard gevonden (behalve misschien voor marsen?).

Heb je ook foto’s met de brandstof aanhanger er achter?
De mono-trailer was uit tactisch oogpunt een must.
Hij is later toegevoegd omdat de Centurion in het veld 10:1 verbruikte. Voor elke tank was een mono-trailer
Het was natuurlijk een onding die de beweeglijkheid hinderde. De bruglegger kon (met de mono-trailer) volgens mij niet zelf over de brug om hem aan de andere zijde weer op te nemen. Ik meen me te herinneren dat er springladingen op zaten, zodat in geval van paniek de koppelingen de trailer achtergelaten kon worden. Ik vond er dan ook maar één foto's van:

C2.gif

Ik las in het artikel De Centurion in Nederlandse dienst van P. Smits
1663410036365.png

Eén lollige foto wil ik jullie niet onthouden. Het is echter geen Nederlander.
image-3125-8.jpg

Laatst bewerkt:
Iemand enig idee hoeveel liter brandstof (liep de Centurion op benzine!?) in zo'n monotrailer ging? Ben benieuwd met hoeveel de actieradius verlengd kon worden.

... scharniert alleen op en neer, en het achterwiel zwenkt voor bochten, maar dat maakt het heel moeilijk om netjes achteruit te gaan ermee, zeker op niet-vlakke ondergrond. ...
In een goed aanvalsplan is de enigste richting naar voren dus achteruit rijden met een monotrailer zal een bijzaak zijn geweest 🙂

Afhankelijk van de staat van de motor, transmissie en chassis kon een Centurion met één tankbeurt van 550 liter niet meer dan 80-100 km afleggen op een goede weg. In het terrein nam dat af tot 55 km!

Uit de NC-80:

Mono-trailer
NSN 2330-17-612-8913
inhoud 909 liter
max 28,8 km/h
prijs fl 3.000,-

Centurion mk 5/2
NSN 2350-17-039-3046
verbruik terrein/ weg 0,1/0,18 km/l
prijs fl 600.000,-

Dus de mono-trailer voegde 90 tot 160 km toe.

Nu even uitrekenen hoeveel zegeltjes dat zijn, en hoeveel handdoeken je per tankbeurt mee naar huis kunt nemen.

Laatst bewerkt:
Ja, als je dat in de lege brandstoftank giet krijg je het druppel op de gloeiende plaat effect.

Ik vindt een benzinemotor in een tank, nog steeds geen heel goed plan, maar, aan de andere kant kunnen alle ex centurion chauffeurs wel zeggen dat ze hun diensttijd rolls royce hebben gereden!

Hier wat VS 2-1351-B/1 Handboek Tankpeloton van 20 juli 1964 daarover zegt, hoewel dat helaas de monotrailer amper of niet behandelt, en al helemaal niet meeneemt in de gegevens:

0769A8E3-90E9-4E1C-8402-B5A5983A5B9B.jpeg

Over die aanhanger staat er nog wel dit interessante stukje in, dat mooi aansluit bij de foto die Arno plaatste:

A24611EF-1D9E-4DD3-92B5-8555670965B7.jpeg

Tja, als we nu toch de handleidingen gaan napluizen ...
Ik wilde weten hoe het zat met die vermeende springladingen. Klinkt namelijk zo spannend 😨
Maar dus niet de hele trailer-arm wordt opgeblazen,
maar een pennetje dat een veertje tegenhoudt, waardoor de klamp vrijvalt

Schermafbeelding 2022-09-18 233627.jpg

Ik ben er een beetje klaar mee, zo langzamerhand merk ik.
Het model staat nu helemaal in de XF-62 Olive-drab en de eerste wash is aangebracht en die mag een paar dagen uitdampen.
In gedachte is ie al af, maar elke keer ontdek ik dan dat er éérst nog iets anders moet.

Het goede nieuws is dat, zodra ik begin met het maken van een lijstje van "wat er nog moet" moet, dit doorgaans betekent dit dat het einde echt overzichtelijk en nabij is. Nu dus eerst de terpentine de gelegenheid geven om te verdampen.

Dan een beetje kleur er in, de plakplaatjes er op, dry-brushen, trailer vast zetten, antenne er op, rekjes om de koplampen, eitje dus.
En dan nog iets verzinnen voor het tentoonstellen: met een opgevouwen brug zie je niets van het voertuig. Dus ik denk aan een steun (verenstaal 0,5 mm) waardoor de brug circa 60 graden opgetild kan blijven staan.

IMG_2227.jpg

10_BgLr01.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ken dat soort “nog te doen” lijstjes. Soms zet ik er bij hoeveel tijd ik denk nodig te hebben per punt…..soort van moed inspreken dat er een einde nadert (van de bouw dan in mijn geval 🙄). Valt meestal weer in het water omdat er weer iets opduikt wat veel meer tijd kost. Toch helpt het wel om wat ordening in je hoofd te krijgen.

Het goede nieuws is dat, zodra ik begin met het maken van een lijstje van "wat er nog moet" moet, dit doorgaans betekent dit dat het einde echt overzichtelijk en nabij is.
Heel herkenbaar. Succes met de laatste stappen.

Groeten, Jan

In gedachte is ie al af, maar elke keer ontdek ik dan dat er éérst nog iets anders moet.
ook voor mij zeer herkenbaar... daarom zegt men dan denk ik dat die laatste loodjes het zwaarst zijn 😅

De bruglegger ziet er in ieder geval al goed uit, veel plezier met de afwerking/ afronding 🙂👍

Laatst bewerkt:
Er schijnt écht licht aan het einde van de tunnel.

Centurion Bruglegger (9).jpg
IMG_2230.JPEG
En voor wie begint over de koplampen i.r.t. het origineel ... Ja, ik heb ook foto's van een brltk met zwart buiten en wit binnen 🙂

IMG_2237.JPEG

IMG_2235b.jpg

Als ik nu eens kan stoppen met spelen (uitklappen, inklappen) en als er dan niets meer af breekt, komt ie af komende week.

21:57 uur:
Inmiddels zit de sticker brugclassificatie (MLC 65) midden voor op de romp en niet aan bakboord.
Verder is zojuist, bij het aanbrengen van gele strepen op de brug en de stempel, de stempel er afgebroken. 😢

Voor de fijnproevers: Het kenteken KX-15-71 is een eerbetoon aan de bruglegger in Wenen, waarvan het kenteken met de hand geschilderd is op de boeg.
Centurion AVLB Wenen (138).JPG

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan