Af! Centurion Schaarbrug

Dit model is af!

Arne Ρоirοt

Penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35

Dit model nam deel aan FOC 26: Conversies maar kwam daarin niet af.

Dan mijn FOC-project: de centurion Schaarbrug, een oude liefde.
Want in de zomer van 1983 kwam ik tijdens mijn detachering vanuit de KMA terecht bij 12-PagnCie. Die had twee Centurion dozers en twee schaarbruggen. Ik ben toen over de plaat gelopen en heb daar, en later tijdens een oefening,wat foto's gemaakt voor "ooit".

Jun12_03.jpg

Zo rond 1986 heb ik een model gemaakt door de Tamiya centrion Mk III samen te voegen met de Scissors Bridge van Revell. Die laatste kit lijkt uit 1961 en nadien zou enkel de doos vervangen zijn. De schaal is 1:40 en de brug is korter dan de Nederlandse schaarbrug omdat omdat het middenstuk ontbreekt. Kortom: Eigenlijk een onacceptabele uitganspositie.
Maar goed: het was1986, de technische- en leveringsmogelijkheden waren kleiner en de (c.q. mijn) normen lagen nog niet zo hoog als nu. Ik heb plezier gehad aan het bouwen en het werd toch nog "one of a kind".

Toch ziet het model er op het eerste gezicht nog best overtuigend uit. Als je er niet aan gaat meten. Bovendien had ik EVERGREEN nog niet ontdekt dus het is maar een zo-zo (krom) model. Dd brugdelen sluiten niet goed. Maar het is desondanks al een indrukwekkend ding:
12,5 cm hoog en 30 lang in transportstand (en nog steeds 2 cm te kort geloof ik).

IMG_1322.JPG

Ook deze kwam onlangs (Corona) uit de donkere kast en in de (nieuwe) vitrinekast. "Dat moet toch beter kunnen" dacht ik.
Want niet alleen ik heb iets bijgeleerd; ook de huidige, nieuwere modellen zijn veel beter dan die uit 1961 en 1971. Tenslotte is de mogelijkheid om beelden te verzamelen sterk vergroot ten opzichte van de tijd vóór het internet. (ja ... da's lang geleden)
Rond oktober '20 heb ik onderstaande kits verzameld. De M-48 kwam uit Japan. De "Hush-Puppy" tracks met rubber pads lieten nog het langste op zich wachten. Als mijn huidige sprint-projectje "figuurverven, de YA-4442" klaar is, kan ik starten.

IMG_0783.jpeg

Ik vond op het internet deze (letterlijk) walkaround:

Het moet een Nederlandse zijn, omdat de Centurion schaarbrug geheel is ontwikkeld voor en door het Nederlandse leger.

Marc Tempels leverde me een enorme verzameling materiaal. Onder andere 170 foto's van "onze" Centurion in het museum in Oostenrijkse Heeresgeschichtliches Museum.

Centurion AVLB.jpg

Kortom, nog even een waterwagen prutsen achter mijn YA-4442 en komende week gaan de dozen open.

Bijlagen

• Jun11_02.jpg
    Jun11_02.jpg
    166,9 KB · Weergaven: 32
  • Jun11_01.JPG
    Jun11_01.JPG
    149,8 KB · Weergaven: 31
  • Jun12_01.JPG
    Jun12_01.JPG
    126 KB · Weergaven: 33
  • IMG_1319.JPG
    IMG_1319.JPG
    167,1 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk Arne,

Een imposant voertuig en naar ik van je langs heb zien komen, wordt dit weer iets fraais.

Succes, Jan

Indrukwekkend voertuig Arne, veel succes gewenst!

Dit ga ik goed volgen Arne want dit staat ook op mijn “ooit nog eens” lijst (helaas geen lijstje)

Het schiet niet echt op, maar nu dan toch eindelijk een stap afgerond: het loopwerk.
  • het veringsysteem is weer eens nodeloos ingewikkeld uitgevoerd, met bewegende delen en springveertjes. Kom op jongens, het is geen speelgoed! Dus alles vastgelijmd voor de sterkte.
  • Het was lastig om uit de beschrijving af te leiden hoe (ver) de rubber ringen om de wielen moeten. Het internet bracht de oplossing.
  • De beide tracks van Accurate Armour zijn nu in de vorm. Zeer tevreden over de kwaliteit! Ze worden geleverd in zes strips plus vier losse schakels per zijde. Ik vond het eng om ze in heet water te leggen, maar daarna lieten ze zich prima in hun vorm buigen.
Na een paar seconden onder de koude kraan en klaar is Kees.
- Nu de rupsen op kleur brengen en plaatsen.

Ik ga deze Centurion bouwen zonder de bazooka schilden. Zo oefenden ze vaak (makkelijker onderhoud) en het maakt het model spannender (meer gedetailleerd) om naar te kijken. Daarom moet het er hier allemaal een beetje netjes bij komen liggen.

wielen.jpg

IMG_0843.jpeg

eng om ze in heet water
Ziet er echt goed uit, Arne. Ik heb ook nog een model op een plank liggen met resin tracks.
Met nadruk op een plank. Dus eng, ja.
Maar wie weet is dit inspirerend genoeg 💪🏼.
Waarom werden ze hush puppies genoemd?

groet, Tini

Hush Puppie was een Schoenenmerk uit de 70-er jaren met als kenmerk: suede bovenkant en rubberen zolen. (Bij je de NATO-jas droeg je half hoge Hush Puppie's) De soepele rubberen zolen waren de link met de rubberen blokken die de Centurions in die tijd kregen om straatschade te voorkomen.

Laatst bewerkt:
het veringsysteem is weer eens nodeloos ingewikkeld uitgevoerd, met bewegende delen en springveertjes. Kom op jongens, het is geen speelgoed!
Bij modellen als dit kan ik het wel begrijpen: je kunt zo in een diorama de wielen ingeveerd voorstellen, en de metalen veertjes zorgen voor een realistischer aanblik (en je hoeft geen gegoten plastic deel schoon the maken!). Van werkende plastic torsiestaafvering, zoals bij de AFV Club M113, ontgaat mij dan weer wel het nut.

De beide tracks van Accurate Armour zijn nu in de vorm. Zeer tevreden over de kwaliteit! Ze worden geleverd in zes strips plus vier losse schakels per zijde. Ik vond het eng om ze in heet water te leggen, maar daarna lieten ze zich prima in hun vorm buigen.
Met een föhn gaat het ook goed. Als alternatief heeft AFV Club ook losse schakels voor de Centurion, zowel met als zonder rubber blokken. Ik heb die laatste ooit gebruikt, en die bevielen me wel goed.

Bij je de NATO-jas droeg je half hoge Hush Puppie's)
Ik ken natuurlijk het merk Hush Puppie, maar bedoel je dat naar een hippie met een Nato jas tracks werden vernoemd 🤔??
Of bedoel je legerkistjes? Ik kreeg eerst deze (78-5)
D7CA5646-C517-4205-8AE2-C7E9DFAE05DB.jpeg
Dat was niet veel soeps en al snel ritselde ik een paar van deze, hartstikke cool, maar spekglad.

DED43BC1-526D-433A-B166-94A507FE01DC.jpeg

Bij modellen als dit kan ik het wel begrijpen: je kunt zo in een diorama de wielen ingeveerd voorstellen, en de metalen veertjes zorgen voor een realistischer aanblik (en je hoeft geen gegoten plastic deel schoon the maken!). Van werkende plastic torsiestaafvering, zoals bij de AFV Club M113, ontgaat mij dan weer wel het nut.
Ja klopt, de M113 torsiestangen zitten tijdens de bouw enorm in de weg door de kwetsbaarheid. Die veren van metaal zien er wel realistischer uit.

@Arne Ρоirοt, waarom gebruik je de AA tracks en niet de handzamere van AFV-Club? Veel foto’s van de bouw plaatsen! Ik wil (ooit) deze conversie ook bouwen.

waarom gebruik je de AA tracks
Was geen bewuste keuze Walter. Dit was het eerste soort dat ik vond.
Maar als ik een keuze had moeten maken was het ook AA geworden.
Ik heb het niet zo op bewegende delen die nergens toe dienen. (heb me behoorlijk geërgerd aan de tracks van de CV90).
Maakt het kwetsbaar, kost veel tijd en de stukken van AA zijn gegarandeerd mooi vlak.

Voor jouw model geen optie, maar op de AFV Club Centurion die ik lang geleden (toen hij pas uitgekomen was) bouwde, heb ik de rupsbanden netjes strak getrokken met garen: genoeg losse schakels bouwen dat ze over de span- en aandrijfwielen komen, maar niks voor bovenaan, en dan garen door de schakels aan de uiteinden doen. Daarna kun je de rupsbanden om de wielen leggen, het garen aantrekken en er een knoop in leggen, zodat alles daarna verborgen wordt door de bazookaplaten.

Ik heb geen foto’s van de Centurion, maar hier dezelfde techniek op een Churchill, waar het onder het spatbord (links op de foto) komt te zitten:

IMG_4524.jpeg

Ik wil dus de bazookaplaten weglaten, en dan komt het heel precies of je uit komt met de blokken.
Met deze methode kan je 'net zo hard trekken' tot er een geheel aantal blokken tussen past.

Of ik trouwens op tijd klaar ga zijn voor de FOC is nog maar zeer de vraag ....

Mooie kleur tracks trouwens Jakko!

Laatst bewerkt:
Ben je al begonnen Arne? ik ben wel benieuwd naar hoe groot het geheel is? En die FOC? Wat zou het, het is een mooie opsteker om mee te beginnen, maar afmaken is het belangerijkste uiteindelijk, en wel of niet binnen de tijd? Lekker belangerijk, je bent ook veel later begonnen!

En die FOC? Wat zou het, het is een mooie opsteker om mee te beginnen, maar afmaken is het belangerijkste uiteindelijk, en wel of niet binnen de tijd? Lekker belangerijk, je bent ook veel later begonnen!
Foei foei.....afmaken die hap!

Maar serieus.....we hebben nog geen einddatum voor deze FOC, maar er is sowieso nog enkele maanden te gaan. Ik heb begrepen dat er plannen zijn voor SMC Veldhoven in Oktober, dus ik overweg daar de einddatum van te maken.
Verder is het inderdaad gewoon vooral lekker bouwen en elkaar motiveren en nieuwe technieken leren.

Iedere dag een stukje ...

De tracks halen nu de vaart er wel uit, maar dat scheelt straks weer in tijd.
Voordeel is dat je nu overal nog aardig bij kunt.

Ik kan nog wel wat foto's plaatsen van het contrast met eerdere Centurions: de 'horlogebandjes' om mijn Mk III van Tamiya (de bruglegger) en de blokjes die ik op de tracks van mijn Mk 5/2 heb gelijmd, maar zo is ook wel duidelijk dat je met goed uitgangsmateriaal, goede resultaten kunt krijgen.
Er moet nog een wash van zwart/Burnt Sienna overheen maar de matte lak moet eerst een paar dagen drogen.

q.jpg

n.jpg

ik ben wel benieuwd naar hoe groot het geheel is?
Hij wordt 31,8 cm lang en 11,5 cm hoog en breed Timo.
Gisteren 100 foto's van de bovenbouw laten afdrukken bij de Hema.
(want lekkerder op de modelbouwtafel dan een PC-scherm) Dus voldoende inzicht in de details.

Dat is nog niet eens echt groot dan, ik heb een k5 in bijna klaar modus, en die is met een klein lokje totaal 115 cm lang, precies de lengte van een ikea fotoplank!

Mijn eerste nieuwe posting over de Centurion in vier maanden ...
Op de foto is eigenlijk niets boeiends te zien, maar er is tenminste weer wat geplakt!

Het onderstel van de brltk wordt standaard. Het AFV model past goed: beetje husselen met de doos en alles zit op z'n plek.
(Maar het zijn veel onderdelen dus ook het husselen neemt zijn tijd in beslag.)
Wel telkens goed scherp blijven of de onderdelen van de early- of de late version moeten worden gebruikt.

Maar nu begint zo ongeveer het leuke werk: alles wat hierna komt is specifiek voor de brltk

IMG_1388.jpg

Een tijdje terug las ik ergens iets van iemand, waardoor ik de indruk kreeg dat je zelf transfers kunt maken?
De heren van de Genie waren nogal creatief met toekennen van koosnaampjes:
GOLDEN GATE, POPEYE, PRO MEMORIE, SPEEDY GONZALES, PAC MAN, IN GOD WE TRUST, ALFA CENTAUER.
En dan natuurlijk het Genie wapen

Dus zo iets zou er op moeten komen
Centurion Bruglegger (9).jpg

Laatst bewerkt:
Wie weet hoe dat werkt?
Ik heb voor mijn Sherman en Centurion decals laten printen bij www.printmetwit.nl. Je besteld per A4, dus als je dat vol kan krijgen ben je aanzienlijk goedkoper uit dan de andere alternatieven. Nadeel is wel dat je dan zelf de decals zult moeten ontwerpen. De bestanden kunnen in verschillende formats aangeleverd worden dus welk programma je daarvoor gebruikt maakt dus niet echt uit.

Heel leuk project Arne, hoewel ik er verder niets mee heb, betrap ik mezelf er nog wel eens op naar van die how-to genie-filmpjes op Youtube te kijken, en dan niet één keer maar drie keer achter elkaar.
Groet en succes, Anne
PS: Misschien even kijken nog hoe de tracks van het aandrijfwiel naar het loopwiel overgebracht zijn, ze zullen niet hangen, maar andersom ook niet zo snel, meen ik.

GOLDEN GATE, POPEYE, PRO MEMORIE, SPEEDY GONZALES, PAC MAN, IN GOD WE TRUST, ALFA CENTAUER.
Dus zo iets zou er op moeten komen
Wie weet hoe dat werkt?
Arne, Black Lion decals kan je zeker helpen; in het draadje van Tini kan je zien wat zij voor de 2CV gemaakt hebben.
Zelf doen kan natuurlijk ook; je kan van die decal vallen kopen, onder andere van Testors, zowel voor Inktjet als Laser printer en dan zelf wat maken. Net wat Jasper zegt....in dat geval moet je ook zelf het decal ontwerp doen en het drukken van wit is vaak het probleem.

Ik ben wel gefascineerd door jouw bouw- schilder methode; ik zie dat bij sommige anderen ook; een deel van het voertuig is al geschilderd en verweerd, maar een ander deel van het model is nog in de bouwfase; ik vind dat wel een interessante aanpak. Doe je dat vooral ter afwisseling/motivatie of is het meer omdat je er later niet goed meer bij komt? Misschien ga ik dat ook eens proberen.

Mijn methode daarvoor is om de bazookaplaten los te laten, alles te schilderen, dan de wielen en rupsbanden erop, en daarna de bazookaplaten vastlijmen.

Arne, Jakko, interessant om de verschillende methode's te zien. Ik ben ook van de methode van Jakko, maar wil absoluut niet zeggen dat dat DE methode is. Ik wil die aanpak van Arne ook wel eens proberen.
Soms zie je methodes voorbij komen waar je gewoon nog niet aan gedacht hebt...hoe simpel ze soms ook zijn. 1 van die methodes is bijvoorbeeld om alle wielen en tracks als 1 gehaald aan elkaar te lijmen, maar dan nog niet aan de romp te lijmen....een methode die ik hier op het forum bij een ander draadje voorbij zag komen. Zo simpel, maar zo effectief, omdat je naderhand nog goed overal bij kunt!

Aangezien ik helemaal nog niet schilder zet ik het zo in elkaar dat een model voor de essentiële delen uit elkaar is te halen zodat het schilderbaar is tzt (bij Laro interieur is dat best een opgave moet ik zeggen). Soms houdt dat in dat dingen met een minimaal beetje secondenlijn vastzitten zodat het er ook zo af kan om erbij te kunnen voor schilderen waarna het definitief vast gaat.

Laatst bewerkt:
Bron FB groep Dienstplicht bij de genie: en we noemen hem PUKKY.
A91F5160-334E-473A-B296-144E058D02B5.jpeg5B029913-A1E5-473F-9616-0E9F9D0F1B66.jpegCABDE690-B494-4279-95B2-21166C6A742E.jpeg

Ik had in het najaar van 2020 zó mijn best gedaan om een van de laatste M48 AVLB's te bestellen in Japan, in de hoop de meest oude variant van de brug en de leg- en opname inrichting (L&OI) te ontvangen.
En nu ik deze week eindelijk wat onderdelen daarvan aan elkaar aan het prutsen was, bleek dat niet gelukt te zijn.
Want het is een versie met een andere inrichting, andere steunen op het achterdek en een andere afdekplaat van het personeelscompartiment. 😢

Dit zit in de Dragon M48 AVLB:
Schermafbeelding 2022-03-23 220831.jpg en da's nie goe.

De Centurion Schaarbrug die ik rond 1986 heb gebouwd heeft de M48A2 leg- en opname inrichting van de Revell AVLB en die klopt:
19.jpg-1000x0.jpg
Nu had ik speciaal nog zo'n model besteld, voor de vorm, maar die is in 1:40.
Dat maakt het leven wel makkelijk maar het klopt niet.

Verder zoekend bleek dat er een ombouwset is gemaakt door PSM.
Daarvan kloppen de L&OI et cetera eigenlijk behoorlijk goed:
oude leg en opname inrichting.jpg

En sinds 2021 is er dan de M48 AVLB van DAS WERK.
Wellicht is die de reden van de fikse korting bij PSM, want het is de zelfde versie, maar nu RUDD.
Schermafbeelding 2022-03-23 223932.jpg
En dit is wat we zoeken.

Opmerkelijk is dat het model van DAS WERK gewoon van DRAGON is,
en de doos zowel de oude als de nieuwe L&OI bevat. (maar enkel de chevron-tracks).
Van DAS WERK kan je dus twee versies bouwen.

Moraal van het verhaal:
1) DasWerk maakt de beter versie.
2) "Ach bestel mar, bestel mar, bestel mar. Ge wet dat ik 't net ken loate"

Het M-48-onderstel was bedoeld voor de prullenbak. Daar komt nu dus de foute L&OI bij, plus het M48 onderstel van DAS WERK.
Nu kan ik kiezen:
  • net als bij de echte Centurion, straks een reserve brug bouwen 🙂
  • de M48 AVLB van Dragon in de verkoop doen...

Laatst bewerkt:
Goed bezig zal ik maar zeggen 😉👍 (en ik besef dat het lied van Rowwen Hèze een lijflied voor menig modelbouwer/verzamelaar is 😎)

Bij het bouwen van klassieke auto's heet dat het huwelijk: als de carrosserie op het chassis wordt geplaatst.
Vandaag lag de brug voor het eerst op het voertuig.

IMG_1735.jpg

Het is maar een passing. Alles ligt nog los: voertuig, leg- en opneeminrichting en brug, zonder steun achterop.

IMG_1736.jpg

Met name de scharnieren voor op de romp zijn erg fragiel en al uitgescheurd.

IMG_1739.jpg

En toen kwam ik tot de pijnlijke ontdekking:
"HET IS GEEN SPEELGOED". 😢
Ik moet op enig moment delen vast lijmen, waardoor ik er niet meer mee kan spelen, en details onzichtbaar worden.

Het is allemaal te fragiel om in en uitgeklapt te worden als demo-model.
De Revell versie was er wel op ingericht: de koppelingen met de brug en met veertjes die de zuigers weer introkken, waardoor de kabels mooi op spanning bleven als je de brug uitklapt. Dat zit hier allemaal niet in. Als we mazzel hebben kan de brug er straks nog wel af. Dan krijgen we dit herkenbare beeld:

IMG_1738.jpg

Omdat het model ook is gemaakt om vastgelijmd te worden, hebben ze trouwens behoorlijk gesjoemeld met de vormgeving en bevestiging van de grote legarm aan de brug. Eigenlijk had die in het affe-model(?), niet los moeten kunnen.

IMG_1737.jpg

Laatst bewerkt:
Beschrijf eens hoe je het deel hebt gemaakt waar de koepel hoort te zitten maar waar nu de besturing en schaarbrugmechanisme zit (die ronde schijf)

Beschrijf eens hoe je

Dat was een makkie. Eerst had ik een versie gemaakt van evergreen. Maar die beviel niet.
Het onderdeel van het Revell-model (dus schaal 1:40) was gemaakt voor een M48 in die schaal, maar bleek ook PRECIES te passen op de Centurion in 1:35, én alle boutjes op de goede plaats te hebben. Soms zit het gewoon mee in het leven.

IMG_1742.jpg

Een lang weekend afsluiten zonder te posten ... Dat kan eigenlijk niet. De vorderingen waren echter klein.

De twee chassis voor de bevestigingen van de antenne potten en de pot aan stuurboord zitten er op, evenals een extra uitlaat aan bakboord.
Hiervoor moest de gereedschapskist worden ingekort.

IMG_1804.jpg

Zoals eerder geschreven DAS WERK heeft een beetje een potje gemaakt van de koppeling tussen neus en brug. Daar moest enig correctiewerk plaatsvinden.

IMG_1811.jpg

Ook bij de koppelingen van de brugdelen ontbrak het een en ander. Hier had ik veel steun aan de TM 5-216 AVLB. Hierin staat in detail hoe de brugdelen gekoppeld moeten worden en hoe de hydrauliek aan elkaar zit.

IMG_1812.jpg

Tenslotte, duidelijk zichtbaar, is de bodem van de Centurion open gezaagd en is circa 850 gram lood in de romp gelijmd.
Daarmee komt het model bijna op zijn vergelijkbare gewicht en "staat ie ook echt als ie staat".
Je krijgt pas respect voor zo'n tank (model) als het gewicht op schaal is, vind ik.

IMG_1813.jpg

Het einde nadert. Nu de steun op het achterdek nog bouwen. Daarna kan ik gaan nadenken over het maken van transfers.
#PrintInWit

Bijlagen

• IMG_1804.jpg
    IMG_1804.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Een lang weekend afsluiten zonder te posten ... Dat kan eigenlijk niet. De vorderingen waren echter klein.

De twee chassis voor de bevestigingen van de antenne potten en de pot aan stuurboord zitten er op, evenals een extra uitlaat aan bakboord.
Hiervoor moest de gereedschapskist worden ingekort.

Bekijk bijlage 17610

Zoals eerder geschreven DAS WERK heeft een beetje een potje gemaakt van de koppeling tussen neus en brug. Daar moest enig correctiewerk plaatsvinden.

Bekijk bijlage 17607

Ook bij de koppelingen van de brugdelen ontbrak het een en ander. Hier had ik veel steun aan de TM 5-216 AVLB. Hierin staat in detail hoe de brugdelen gekoppeld moeten worden en hoe de hydrauliek aan elkaar zit.

Bekijk bijlage 17608

Tenslotte, duidelijk zichtbaar, is de bodem van de Centurion open gezaagd en is circa 850 gram lood in de romp gelijmd.
Daarmee komt het model bijna op zijn vergelijkbare gewicht en "staat ie ook echt als ie staat".
Je krijgt pas respect voor zo'n tank (model) als het gewicht op schaal is, vind ik.

Bekijk bijlage 17609

Het einde nadert. Nu de steun op het achterdek nog bouwen. Daarna kan ik gaan nadenken over het maken van transfers.
#PrintenInWit
Wordt indrukwekkend gevaarte! Dus ook Das Werk vraagt nog om extra werk…🙄

Imposant inderdaad, dergelijke mobiele bruggen. En hier prachtig gebouwd op schaal 👍

Veel plezier met de laatste loodjes !, al zit het meeste er letterlijk al in 😉

Wat een kolos! Mooi hoor! Gaan ook nog een paar emmers verf op…

Dit is een uit de kluiten gewassen knaap. Om hem te showen vraagt zo'n voertuig om een figuur of iets dergelijks om duidelijk te maken hoe groot hij is.

En netjes gebouwd!

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan