Canadian Ram Mk. II Kangaroo APC

Maar nu een vraag:
1) Waar dienen deze kisten voor?
1) heeft er iemand een afbeelding van de echte situatie?

IMG_6303.webp
Samenstelling H, linksonder en rechtsboven weergegeven in de bouwinstructies.

IMG_6304.webp
En, nog los geplaatst, de te gebruiken delen.
Ik heb geen idee wat het moet voorstellen. Lijken niet op munitiekisten. Rechts op de strips komt de WS no19 te zitten. Kan ook nog geen beeld krijgen dat het hiermee te maken zou hebben.

Dat zou best kunnen, vorm en afmetingen lijken overeen te komen. Maar waarom vier van dingen? Blijft vooralsnog vreemd.

IMG_6412.webp
Voor de no19 radio heb ik een super strak geprint modelletje van insidethearmour.com gekocht. De beschermrand en de radio kreeg ik wel van de grondplaat, maar hoe haal je het front frame er heel af? Voor mij de eerste keer dat ik iets doe met 3d print werk. Is erg hard/bros dus los snijden met een scherp mesje gaat eigenlijk niet. De support rondom is dan ook deeltje voor deeltje weggebroken. Dezelfde tactiek voortzetten voelt als een gevaarlijke route…
Wie heeft meer ervaring hoe verder te gaan?

Ik gebruik een single edge knipper en heel soms een Pe zaagje.

Succes Gr Bas

Voor de no19 radio heb ik een super strak geprint modelletje van insidethearmour.com gekocht. De beschermrand en de radio kreeg ik wel van de grondplaat, maar hoe haal je het front frame er heel af? Voor mij de eerste keer dat ik iets doe met 3d print werk. Is erg hard/bros dus los snijden met een scherp mesje gaat eigenlijk niet. De support rondom is dan ook deeltje voor deeltje weggebroken. Dezelfde tactiek voortzetten voelt als een gevaarlijke route…
Wie heeft meer ervaring hoe verder te gaan?
Gewoon wegsmijten en mij vragen om het frame te printen 🙂
Dit is erg amateuristisch geprint door ITA; de steuntjes zijn te dik, de oriëntatie is verkeerd, enzovoort. Als je mij de maten geeft, print ik zo'n rekje voor je. Ik heb ook nog de hele No. 19 set voor je in de aanbieding, als je wilt.

@Eelke Warrink
Ik had zelf die van Panzer-Art op het oog, die ziet er naar mijn idee toch beter uit
er is ook nog deze:
en dit kan ook geen kwaad:

Als ik het goed begrijp is die in de jeep correct:

En moet er dan ook nog ergens zo'n kistje in komen ?

Ik zie dat de sherman in het motorruim een brandblussysteem heeft bestaan uit leidingen icm van die rode trompetjes.
IMG_1834.webp

IMG_1748.webp
Maar de positie van het leidingwerk is nogal eens verschillend bij verschillende shermans, laat staan bij een RAM.
Ik begrijp dat dit bij restauratiewerkzaamheden in de decennia na de oorlog ook e.e.a. Aangepast kan zijn.
Op de site Maple Leaf Up kom ik niet echt verder, lijkt erop dat deze over de datum is betreffende updates/broken links?
Iemand over dit onderwerp nog een bron beschikbaar?

Zoniet dan denk ik de eerste foto als voorbeeld te gebruiken voor verdere detaillering. Helder, scherp dus genoeg info om er iets leuks van te maken.

Bijlagen

• IMG_1748.webp
    IMG_1748.webp
    73,5 KB · Weergaven: 2
Ik gebruik een single edge knipper en heel soms een Pe zaagje.

Succes Gr Bas
Inderdaad, single edge knipper werkt voor mij ook het beste. Wellicht het onderdeel wat warm maken voor een wat flexiber gebeuren. Maar dat hangt af van het printmateriaal.

een brandblussysteem heeft bestaan uit leidingen icm van die rode trompetjes.
Of alles wit, dat kan ook. Hier een foto van het motorcompartiment van de M4 uit de handleiding voor die tank van november 1942:

IMG_2571.webp

Nu is natuurlijk de Ram een verderontwikkeling van de M3 en niet de M4, maar in de onderkant van de romp en de motorruimte van de vroege M4 zat heel weinig verschil met de M3.

IMG_6419.webp
Soldeerdraad is makkelijk op lengte te maken en te buigen. Het is echter niet sterk, dus alleen als decor te gebruiken (niet contructief)
Ook voor slangen zeer goed bruikbaar.

IMG_6422.webp
Eerste setje extra leidingen aan de motor. Soldeerdraad ingelijmd.

IMG_6423.webp
Alle draadjes na uitharden vd lijm omzetten.

IMG_6524.webp
Ook wat bedrading voor het motorschot toegevoegd. Een leiding met kniekoppeling gaat de brandblussers verbinden met het motorruim.

IMG_6526.webp
In het motorruim wordt de leiding gesplits naar links en rechts waar meteen weer Tkoppelingen in hangen. De brandstoftanks hadden een extra beschermplaat. (Brandpreventie?) Een stukje papier met secondelijm doordrenkt beeldt dit uit.
Ovale doorlaten laten leidingwerk van brandstoftanks verbinden. Omdat de tanks alleen zichtbaar zijn door de ovale doorlaten zijn ze niet meer dan twee Evergreen plaatjes direkt achter het gat.
Twee vertikale sleufgaten (van Gecko) gecorrigeerd door deze te vervangen door smalle ‘brievenbussen’
Over de vloer loopt overdwars een plaat met uitsparing voor de motor. Deze ligt er nu los in ivm het schilderwerk.
Precies boven dit tussenschot zijn op de wanden twee lege strips te zien. Hier zit het bovendeel van hetzelfde dwarsschot. Ik denk dat deze plaat puur de olielekkage moet opvangen. (Of misschien om de luchtstroom voor koeling te sturen?) Een soort spatscherm dus. Deze motoren waren berucht met lekkage en hierdoor groot olieverbruik.

image.webp
Dit kitje heb ik ook nog liggen. Het bovenscherm ervan kan ik goed gebruiken.

image.webp
Na wat randen dunner maken en boutgaten toegevoegd te hebben is hij klaar om straks als een losgemaakt onderdeel naast het voertuig te liggen.

Bijlagen

• IMG_6525.webp
    IMG_6525.webp
    63,3 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Heel mooi!!

Laatst bewerkt door een moderator:
IMG_1893.webp
Het verdeelblokje links, waar de vier koelleidingen in zitten is eigenlijk fittingwerk bestaande uit T koppelingen. Dit ging me te ver aangezien het straks niet mee te zien is omdat donker wordt tussen wand en motorblok. Aan de andere zijde is toegevoegd leidingwerk niet aangesloten, het zit namelijk ergens onder het motorblok. De koperkleurige draad zie straks wel goed omdat A: het motorblok schuin naar boven hangt en dus aan de achterkant meer ruimte heeft naar de bodem en B: de achterdeuren en boven luiken staan straks open komen te staan.

Radio’s van Eelke Warrink ontvangen.
IMG_6544.webp
Ongeloofelijk scherp geprint.

IMG_6545.webp
Waarbij de beschermbeugels helemaal het einde zijn. Zo extreem dun en, heel belangrijk, het materiaal is niet kei hard maar nog een beetje veerkrachtig. Waarschijnlijk wat vergevingsgezinder bij losmaken van het frame.

Eelke, heel erg bedankt voor het meedenken bij onze gezamelijk hobby!

Vamorgen nog een paar hele mooie foto’s gevonden. Zelfde als. Van pagina 3, alleen nu zonder de motor.

IMG_1915.webp

En met motor en afzuigkap.
IMG_1909.webp

En dan met alle aan- en afvoerleidingen van de lucht en uitlaatgassen.

IMG_1907.webp

En dan ook een ‘schokkende’ ontdekking, de olieleiding voor de koeler blijken draaistangen te zijn om afsluiters van binnen uit te bedienen. Vier kranen die ieder een aftakking onder controle hebben. En het lijkt erop dat hiermee geselecteerd kan worden welke brandstoftank gebruikt wordt.
IMG_1914.webp

Hier een foto van een in andere toestand verkerende Sherman. 🙁. Maar ondanks de status van de tank begreep met deze foto dat er geen vier leidingen maar draaistangen zitten. Zie de kruiskoppelingen die uit het motorschot steken.
IMG_1899.webp

Aan de bemanningskant van het motorschot zijn vier handwieltjes te zien waarmee de stangen verbonden zijn.
IMG_1908.webp

Bijlagen

• IMG_1914.webp
    IMG_1914.webp
    46,7 KB · Weergaven: 3
  • IMG_1915.webp
    IMG_1915.webp
    36,2 KB · Weergaven: 3
dit ziet er Hobby Market-achtig uit!
Oef, geen idee. Hobby-Market heeft volgens mij meerdere merken die ze aanbieden, ik verlies een beetje het spoor van alle bedrijfjes die hetzelfde doen als ik. Super leuk en erg mooi gedetailleerd.
Vind het altijd een makkelijke manier om iets te versturen, in een een frame, alles op sprue. Lekker snel, makkelijk en ook makkelijk om foutjes over het hoofd te zien. Het geeft mij meer werk, maar dan is de achterzijde ook bekeken. Iedereen doet het anders, maar ik ben het spoor kwijt van alle 3D print bedrijven en hun catalogus.

@Maarten Weers gaaf project hoor!

Geloof ik ook, maar er zijn een paar bedrijven en websites die ook van andere bedrijven uit brengen. Ik ben zelf ook benaderd door een aantal websites en webshops die mijn spullen op hun schappen en online willen.
Dat kan ook bij Eelke, dat zijn dingen ook bij Hobby-Market aangeboden worden.

De oliefilters zitten aan de achterwand. Tevens electrische bedrading toegevoegd. Verdeeldoos brengt verbinding met achterlichten.

IMG_6551.webp

Maar hier nog letterlijk een open stukje van de Ram puzzel.
In het verlengde van deze achterwand is over de volle breedte van het motorruim aan de bovenzijde een grote kier (ongeveer 25 cm hoog schat ik) hierdoor lopen a) de buizen van de filters (links en rechts) en b) de uitlaten (in het midden).
De rest van de kier werd afgedicht met gaas (vertikale ruit patroon) nu zie je dit nooit zomaar bij een sherman zitten. Je moet er voor op je knieen voor de toegangsdeuren gaan zitten en dan omhoog kijken. Ik heb dit op geen enkel model ooit toegepast. Maar wanneer de motorluiken eraf zijn zie dit van binnenuit heel goed.

Vraag: Heeft er iemand info betreffende dit rooster icm de radial engine?

Laatst bewerkt:
Het zit bij de M3 met interieur van MiniArt.

MiniArt M3 mid motorruimte.webp
MiniArt M3 mid PE.webp

Bovenstaand is voor de uitvoering met de luchtfilters achterop de romp. Ik denk dat dat bij jouw Ram ook zo is? Zo niet, en heeft hij de filters in de motorruimte, dan ziet het rooster er zo uit:

MiniArt M3 early PE.webp

Helaas niet, ik heb er geen van liggen, alleen een paar jaar geleden eentje gebouwd met de motor erin (en dus ook dat rooster). Maar met een beetje gaas en plastic strip kom je een heel eind, lijkt me.

Goede vondst, gelijk even downloaden voor het archief …

Ik kom er vandaag achter dat Gecko Models de startaccus volledig vergeten is.
Deze zaten bij de Ram II onder de torenvloer achter het ontsnappingsluik bij de radio operator/boegschutter.
IMG_6557.webp

De Kangaroo te Bovington is op de bewuste plek ook helemaal leeg. Zouden ze die als voorbeeld gebruikt hebben?

Hoe dan ook, ik heb weer een nieuwe uitdaging: hoe zien de accu kisten eruit?

Deze afbeelding laat er een stuk van zien, links onder op de vloer.
IMG_1924.webp

Maarten,

de Accubak is een vrijwel rechthoekige kist met 2 langwerpige accu's en daarnaast wat schakelaars. In de modelbouw maken "we" graag een rechthoekige met de accu's in het zicht, maar in het "echt" hoort er een afdekking overheen te zitten, zoals je laat zien op de stowage sketch.

Bijgevoegd een betere scan van de Stowage sketch van de Ram Kangaroo en 2 scans uit het M4A1 boekje van Tankograd.

Ram Stowage.webp
M4A1-a.webp
M4A1-b.webp

Van @Alex van de Wetering scans ontvangen van manuals. Nogmaals heel erg bedankt! Hierin vermeldingen gevonden betreffende de accu’s. Nu lijkt het erop dat er meerdere mogelijkheden zijn.
A) de accu’s ziiten in een kist op de vloer, achter het ontsnappingsluik. Hier links onder de torenvloer bij een opname van de Ram mkII.
IMG_1925.webp

Dezelfde plek, nu zonder de deksels.
IMG_1939.webp
B) Maar het lijkt erop dat er nog een versie bestaat. Eerder in dit draadje is er al gesproken over een grote kist met daarop twee kleinere dozen, geplaatst links naast de radio. (Rations , met thee 🙂 )
Het zou best kunnen dat de grote kist de accu’s behuisden. Zie nr 19
IMG_1938.webp

En hier vermeld onder nr11
IMG_1932.webp

Ik kan me voorstellen dat toen de zijdeur in gebruik was de accus op de vloer moesten staan om de toegang niet te blokkeren. En nadat de deuren niet meer aanwezig zijn kan de accu wel naast de radio geplaatst worden.

Tja, meerdere mogelijkheden. Daar ga ik eerst een nachtje over slapen. 😴

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan