Bergepanther met flak 37 AF (met vééél foto's 10/8/07)

@Luc: = inderdaad rode menie of primer. De bodem van de Panters waren hier mee geschilderd. Ik kan er ook niets aan doen Nu vind ik persoonlijk de drie kleurtjes samen wel iets hebben 🙂

Zoals beloofd...UPDATES

Vandaag de derde basiskleur gezet: Elfenbein (interieur "wit").
IMG_4895k.jpg

IMG_4902k.jpg

Let wel : Is nog steeds het ruwe airbrushwerk zonder enige correctie. Die moeten de komende tijd nog komen. Het lijkt nu, bij het basisschilderwerk, stevig vooruit te gaan maar dat gaat de komende tijd stagneren. In de planning is voor het schilderwerk 7 weken voorzien en die zal ik echt wel nodig hebben... . Ook de andere interieurelementen (kisten, stoelen, radio,...) wachten nog op hun verfjasje.

Het basiskleurenprogramma is niet makkelijk om te plaatsen. Overal hoeken en kanten én vooral continue in de diepte werken.
Maar! : Ik heb er weer veel van opgestoken !

Ik begin te beseffen dat er aan de binnenkant van zo'n model meer tijd gaat zitten dan aan de buitenkant.

Volgende stap zijn her en der correcties aanbrengen. Stofjes of puntjes weghalen, kleine correcties aan onderdelen die nu pas hun kleine onvolmaaktheden tonen,...
Die zijn echter wel niet zo spectaculair om te posten. (Is niet veel aan te zien...)

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Staf,

ziet er goed uit man !...

maar goed dat ik minder snel bouw als jij, kan ik anticiperen op de problemen die je hebt gehad zowel met de bouw als nu met het schilder werk.

Ik probeer zo veel mogelijk te "verpinnen" zodat het goed uit elkaar kan. Als wat een zelfde kleur heeft probeer ik aan elkaar vast the maken zodat ik hier later minder problemen mee krijg, ja ik ga um toch ook in de verf zetten 😉

Ik heb inmiddels de transmissie redelijk in elkaar nog wat kleine dingetjes en dan die pedalen nog, kun je me daar nog wat details foto's van jouw model van sturen aub ?

ciao Raymond

Beste vriend Staf,
Vanaf nu verlaat je mijn bekende terrein.
Van schilderen weet ik namelijk geen bal af.
Beter gezegd; mijn expertise daarin ligt vér onder het IQ van een fruitvlieg 🙂
Maar begrijp me niet verkeerd ,blijven volgen doe ik hem wél.
zowel hier, als elke vrijdagavond.
Ik wens je bijgevolg ook veel succes bij de paintjob.

Aan den "tujeveneer" wens ik te zeggen : doe dit maar eens beter want dan vreet ik men pet op!
Raymond ,beste vriend, je hebt nu al een paar keer gezegd dat je ook reeds enkele stukken van de panther klaar hebt...
Ik weet dat je een "digitaal fotokodakkentrekkersmachien" hebt dus jongen waar wacht je nog op?
Ik daag u uit 😈 .
Ge hebt daar ook iets gezegd van stukken aan elkaar te maken of "los" te laten om ze dan achteraf beter te kunnen schilderen ???
Wél jongen dat gaat ge mij toch eens moeten uitleggen zalle.

Ik zie het wel
Grtz
Gert

Beste Staf,

Het ziet er erg goed uit wat je aan het bouwen bent, ook erg netjes en strak gespoten! Zeker interessant om te blijven volgen.

Ik heb echter 1 vraagje aan je. Is de blauwe kleur die je gebruikt hebt voor de transmissie een fictieve (lees artistieke vrijheid) of gebaseerd op de werkelijkheid? Dit aangezien ik zelf bezig ben om het interieur van een Tiger te proberen te maken en voor de kleurenschema's internet en verschillende boeken heb afgestruind waarin werd gesproken over een grijs-groene kleur voor 1942 en daarna in het primerrood.
Ik vind het blauw nl. wel erg goed afsteken tegen het rood en creme!

groet, Erwin

Even wat antwoorden:
@Martijn: 't ja, daar zeg je wat....

@Raymond: altijd al gedacht dat jij slimmer bent dan ik !! 😉 Strak plan. Ik zou het nu ook doen met wat ik weet. Maar Gert heeft gelijk : posten die hap !

@Dirk: mmm...Die witballans hé. Zul je me toch nog eens moeten uitleggen. Is in werkelijkheid al elfenbein. Maar locale filters zijn onvermijdbaar. Meer bedoeld om plaatselijke nuances te leggen i.p.v. de kleur in z'n geheel bij te trekken.

@ Gert : joeng toch...Da vind ik nu genen uitleg sé. Ik ben hét schoolvoorbeeld van de paint-job-dummy. Toen ik een jaar geleden voor de eerste keer het ACW huis binnenstapte wist ik werkelijk NIETS van schilderen. Dank zij o.a. je goede vriend en partner in crime;Rudi, maar ook dankzij de vele anderen ( Pascal, Hugo,..) is daar verandering in gekomen en durf ik nu de (eigenlijk simple basis-)technieken toe te passen. Ik denk persoonlijk dat je die zogenaamde "fruitvlieg onkunde" gebruikt als schild voor iets wat je niet echt aanspreekt. Mensen met een dergelijk finesse gevoel als jij kunnen dit volgens mij op zeer korte tijd eigen maken. Maar...je moet er voor open staan én af en toe ook eens doen wat de Rudi zegt hé...

@ Erwin : Nee...geen artistieke vrijheden hier. Ik bespreek deze dingen met echte tankkenners in de club én met Steve van Beveren ( bekend van zijn vele Osprey publicaties waaronder die van de panther)

@Boris : 'tja gauw een uurtje of 5-6 per kleur 😳 is da veel???

Tot devolgende,
Staf

UPDATE:

Zoals al eerder gezegd... Er is na een avondje hobbykamer in dit stadium niet zo veel te zien.
Stofjes (gelukkig niet te veel) weggehaald, retouches her en der,
Munitiekisten en batterijen zijn, nog los (voor de foto) geplaast.
IMG_4915k.jpg

Hier en daar zit er al wat handschilderwerk in.
Zit nog wat te denken aan de volgende stap. Ik denk dat ik eerste ga beginnen inlijnen (Humbrol zwart en brown bess met white spirit) op het elfenbein en het rode primer gedeelte(pinwashes).Zo wordt alles wat "scherper" en kan ik beter beoordelen waar er nog wat moet aangepast (kleurnuances) worden. Daarna kan ik dan eventueel besluiten om het blauw een grijsfilter te geven omdat het nu nog een beetje te hard naar voren komt mijn inziens.

Ik heb inmiddels geleerd dat er niet zoiets als het ideale verf-stappenplan bestaat dus dat moet goedkomen...(hoop ik)

Tot devolgende,
Staf

Thanks John!
Ik hoef het ook niet van Humbrol te hebben, maar kan een gelijke kleur van vallejo erbij zoeken met het kleurnummer 😉
Jan 😀

Vallejo 871 (brown leather) is gelijk aan Humbrol 170 (volgens vallejo zelf dan )
Bedankt voor de tip Hugo 😉
Jan 🙂

De kleuren

Dag Staf,

Prachtig stukje werk,
en van het weekend presies goed met het pistool bezig geweest, daar deze de vrijdag nog plastic en resin was.
De rode primer komt echt levendig naar voren. Prima gedaan. Ik herken er rood en hull-red in, maar wat heb je er nu nog bij gedaan?

Het blauw:

Een grijze filter is riskant, daar je dan de intensiteit van het blauw verliest.
Probeer anders eens met Khaki. ehm, ik geloof 83?
Momentje, dan kijk ik even...

Khaki Drill: 72!

Dit kan de kleur een beetje breken, zonder deze te downtonen.
Misschien een goed kleurtje voor geheel het interieur?
Hugo heeft me met deze kleur laten kennismaken,
en zelf doe ik er veel mee.

Heb drie dagen ziekenverlof,
dus de Pz-35 zal ook goed vorderen 🙂

Volgende vrijdag voor het verste?

C ya.

@ pascal : Ik heb gewoon de kleuren genomen die we besproken hebben. Rood, hull red, lichtgrijs en lichtblauw. 't ja de verhoudingen zijn respectievelijk (geschat) 85%-10%-3%-2%. Gewoon op 't zicht dus.. 😳

Ik hoop dat het intussen goedgekomen is met je IWATA CM. Het is werkelijk een FANTASTISHE airbrush ! m'n beste kerstcadeau sinds jaren !

Ik kan helaas vrijdag (vandaag dus..) er niet zijn maar we zien elkaar zaterdag neem ik aan.
Als je wil zal ik de Panther meebrengen. Kunnen we "tussen de soep en de patatten" wat uitgebreider de volgende stappen bespreken. Ik ben bezig aan het motorschot en zal vanavond nog een eerste posting van de inlijning en weathering neerzetten. Het motorschot zit nog demonteerbaar in het interieur dus geen risco's om iets te verkl(é"&")ten. Als het niet goed komt gaat alle verf er weer af, tot ik tevreden ben over de kleuren,en de algemene "look" van de verwering.

Van harte beterschap !

Dirk,

Ondanks mijn prille bestaan als hobbyist heb ik inmiddels enige ervaring met verschillende airbrushes. 😳

Als eerste in de revue: de badger 150. Cadeautje van mijn lieve vrouwtje ! Ik heb 'm met fijne en medium naald ( medium nog nooit gebruikt). Goed gereedschap, niets mis mee.! Alleen ... fijne camo is er niet makkelijk mee aan te brengen. Spuiten met "gekleurd water" op redelijk hoge druk brengt wel enig soelaas maar...Oppassen voor "spiders", veeeel dunne laagjes spuiten, vaste hand vereist !

Dan de evolution:
De H&B evolution is een prachtige tool !
ik gebruik 'm altijd met de kleinste nozzle van 0.15mm( Mercie Pascal voor de tip) voor al m'n schilderwerk. Echt niks mis mee. Top, ook voor de fijne camo.

Maar dan,... ja...Die Iwata Cm...toch weer een klasse (of 2) fijner. Voor het preciesiewerk is hij nu van grote toegevoegde waarde gebleken. Hij spuit nét geen hard edge !
Afplakwerk in het interieur is tot een minimum herleid omdat de Iwata eigenlijk bijna zo nauwkeurig werkt als een penseel. ( Mercie Rudi Meir voor de tip !)

Inmiddels is de badger herleid tot ordinair blaaspistool steeds aanwezig naast me op de werktafel. (zeg het niet tegen mijn vrouw) Eigenlijk verdient hij beter 😕

De Iwata custom micron is idd. redelijk duur. Ik heb 'm (samen met vele anderen in de club) gelukkig gekocht (eigenlijk ook weer gekregen van mijn vrouwtje) voor een habbekrats (vert. Vl-Nl: weinig geld) 🙂
Zoals ik al eerder zei: de beste Kerst ooit !

Conclusie:
Beginner kies voor badger en/of H&B evo
Gevorderde : kies voor H&Bevo
Master : kies niet,...koop ze allemaal 🙂 🙂

Tot devolgende,
Staf

P.s. Ik heb géén aandelen bij welk merk dan ook en kan geen uitspraak doen over andere merken of types. Dit is slechts de weerslag van mijn (beperkte) ervaring met deze drie airbrushes.

De kjleuren komen in ieder geval fantastisch over.
Goed gemengeld Staf 🙂

De Iwata is idd een klasse hoger dan de evolution,
maar begrijp me niet verkeerd:
Kwa prijs-kwaliteit-verhouding is de evolution de absolute topper!
Ik heb nog nooit met zulk een fijn pistool gspoten.
Als je de naald van .15 installeerd kan je tot bijna Iwata resultaten komen.
Enkel is de Iwata iets meer verfijnder op dat punt (OK, veel meer verfijnder).

De Evolution is het perfecte pistool voor beginner, gevorderde, evenals pro.
De Iwata heeft gewoon iets meer mogenlijkheden, maar ligt naar mijn mening niet zo lekker in de hand.

En neen Staf, het Iwata avontuur is nog niet afgelopen:
De Post heeft zelfs een aangetekende brief verstuurd waarin ze vermelden dat de nodige stappen ondernomen zijn deze verdwijning te ontrafelen: Hij is nooit in het postkantoor van Bilzen aangekomen. Leuk he 🙂

Ha Staf,

ik heb net mijn onderkaak weer terug op zijn plaats gezet nadat ie bij het zien van Gert's posting op mijn toestenbord viel, maar ook bij het zien van jouw werk gebeurde precies hetzelfde.
Erg mooi allemaal. En dat in zo'n hoog tempo. Petje af hoor.

grt

Robert

Verwering

Top modelleke, ik zou niet al te veel meer doen aan de verwering, dit is niet overdone zo. Volgens mij moet er nog wel lasnaden aangebracht worden om de achterplaat van het compartiment vast te zetten lijkt me zo. Ik ben heel benieuwd hoe de totale verwering eruit komt te zien, het is alleen jammer dat we straks zo weinig terug kunnen zien als die helemaal af is 😢 8) !

Update...

Weinig spectaculair maar een hoop werk... Het basis schilderwerk van de torsiestangen. (zonder op de rest te knoeien)
IMG_4985k.jpg

De stangen zijn (in 3 laagjes) geschilderd met vallejo zwart verdunt met demi-water. Een goed penseel nr 0 en een 000-etje bleken "the ultimate tool"voor deze preciesieklus. start-to-end...6 schilderuren 😕

Ik ga steeds meer voelen voor de R. repping methode ( alles in deelassemblages)

Tot devolgende
Groeten,
Staf

Tja Staf,
Wat moet ik zeggen ...
Wél zwart éh.....
maar denk eraan na dit vervelende werkje gaat ge u achtereen kunnen uitleven met filters te zetten en tsjips en weet ik wa nog allemaal 🙂
Het is een verplicht nummerke éh jongen.
Ook al heb je er nu je buik van vol, binnen twee weken (of zo) dan kijk je zelf terug naar deze foto met een blij gevoel zo van , dat hebben we weer gehad! 😀

Grtz
Gert

Gert,

Ik kon niet wachten...
🙂
IMG_4998k.jpg

Ik wil dat de panther er redelijk gebruikt gaat uitzien. Dus ben ik aan de slag gegaan met de eerste filters en vuilopbouw.

Het elfenbein heeft een zéér lichte plaatselijke filters met cadmium geel gekregen. Het vuil is Humbrol brown bess (Hu170) en een vleugje zwart.

Tot devolgende,
Staf

Na vorige post heb ik wat tips gekregen van Alexander over digitale fotografie... 😕

result : scherpe foto 🙂 kleur is nog niet helemaal goed...die verd$*µùde witbalans !
IMG_5006k.jpg

Tot devolgende,
Staf

Update,

Vergelijk even met de vorige foto.
Hij moet er behoorlijk gebruikt uit gaan zien...Dergelijke machines kregen echt geen wekelijkse poetsbeurt.. 🙂

IMG_5054k.jpg

IMG_5051k.jpg

Ik vind het gaandeweg steeds moeilijker om de foto's en het echte model met elkaar te vergelijken.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Staf,
Toch weer nie stil gezeten op de beurs éh.
Nog eens proficiat met het behaalde resultaat. 😀
Inderdaad het "échte" en de foto's beginnen langzamerhand uit elkaar te groeien.
Misschien kan Staf daar ook wel eens een uitleg aan geven. 😈
Hoe dan ook prachtig te zien hoe je dergelijke vooruitgang boekt op zeer korte tijd.
Je kan het niet alleen, je doet het ook nog!

Welgemeende groeten en wanneer is het terug vrijdagavond? 🙂
Jammer dat ik Seppe naar huis moest doen anders was ik nog wa blijven "plakken".

Gert

Eindelijk kan ik weer eens goed gaan kwijlen... 😛

Het blijft altijd verbazingwekkend om de foto's te zien. uitmuntende vooruitgang.

Keep us posted (pleasepleasepleaseplease 😛 😈 )

Knap schilderwerk Staf! Echt mooie verwering. Hele treffende kleur voor die radio kasten.

Raymond was vanavond hier met zijn Panther in wording, en dat begint ook al op te schieten.

Groeten,
Hugo

Terug
Bovenaan