AMX 13/105 KL

Dat was dan het modelbouwjaar 2025 weer. De AMX begint er nu als een tankje uit te zien.
IMG_5501.webpIMG_5500.webp

Voor begin 2026 wacht weer uitdaging want de MAG met alles er op en er aan is best complex.
IMG_5496.webp

Oproep aan onze 3D’ers : wie heeft er 0,6 a 0,7 kroonmoeren inclusief halfrondprofiel splitpennen ? 😉

En die zelf-roterende flensmoere willen nog wel. Maar wat te doen met het Veloures d’ Utrecht in de tank?

Oei, zie ik wat over het hoofd? Wat is veloures ‘d Utrecht nu weer???

Veloures d’ Utrecht is meubelstof, maar ik mis de context in deze ook?
Dat je de opties: schuifdeur, stortkoker en koffie-automaat niet kent is begrijpelijk Jan.
Maar een Stoomfluit-Met-Flensmoeren en bekleding van Velours d'Utrecht zijn toch wel standaard voor een tank van dit niveau.
Flepperdeflep.

DeTank.webp
2.webp
3.webp

Laatst bewerkt:
Tussendoor het veloures ‘d Utrecht bankstelontwerp in de toren toch maar verder met het MAG affuit. Gelukkig veel foto’s bij NMM genomen destijds. Langzaam stukje voor stukje opbouwen. Nog lang niet klaar …IMG_5514.webp
IMG_5516.webp

Ik heb de MAG van HobbyMarket gebruikt. Dit is een setje voor een Leopard waar ik delen van verwijderd heb. Je kunt ook setje van Leopard Workshop gebruiken waar je de benodigde onderdelen van neemt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgende onderdeel: de schijnwerper naast de MAG. Gemaakt uit een combinatie van de schijnwerper uit de TAKOM kit, een setje van Bronco met zoeklichten en wat evergreen. Er moeten nog wat vleugelmoeren en een kabel naar de MAG affuit op…en nog een klein bolletje voor de lamp. En de scherpe hoeken nog wat ronder maken …maar dan moet de boel eerst even wat uitharden.

IMG_5563.webpIMG_5566.webp

Dat zijn de kleuterschool ervaringen met de prikpen. Ik teken de cirkellijn op Evergreen en ga met een fijn en scherp puntmesje kleine prikken door het evergreen achter elkaar geven precies de lijn volgend. Dit op een matje waarin het mesje wat kan verdwijnen (mijn groene IKEA mat dus die ik altijd gebruik). Daarna voorzichtig met het mesje de de prikpunten met elkaar verbinden (voor zover dat bij het prikken nog niet was gebeurd). Daarna precies evenwijdig daaraan vlak er naast nog zo’n priklijn maken. Begin en eindpunt haaks prikken waardoor er verbinding tussen beide lijnen ontstaat en vervolgens de evergreen ertussen verwijderen. Je hebt dan een ruwe gleuf. Die ga je je mooi maken door het mesje dwars op de randen te houden en voorzichtig alle oneffenheden weg te schrapen …. net zolang tot het er een beetje uitziet.

Geloof me maar als ik zeg dat bij de AMX’en van de KL het affuit voor MAG of .50 veruit het lastigste zijn om te maken. De rest is ook nijvere huisvlijt maar die affuiten spannen de kroon, zo ook bij deze AMX 13/105mm. Maar het is gelukt en affuit met MAG is klaar. T.z.t. nog even een peertje voor de schijnwerper er in.
Zo langzamerhand is de voorzijde van deze tank aan de beurt en daar wacht met de beschermroosters van de koplampen ook nog wel een uitdaging! IMG_5590.webpIMG_5588.webpIMG_5593.webp

Een mooi modelbouwweekend voor de deur: op onze winterplek op de Veluwe en dus totaal geen verplichtingen ! Vandaag op weg erheen even langs NMM (let op weg is opgebroken en bereikbaar via smalle bospaden) om detailfoto’s van de AMX 13/105 mm te maken van zaken die ik nog op de foto miste.
Ik ben blij dat ik er voor de herinrichting meerdere keren ben geweest. Diverse voertuigen staan er namelijk niet meer. Momenteel wordt er een F(liegdinges)-16 in elkaar gezet. Ik kan er niets aan doen maar ik blijf het NMM een wat kil gebeuren vinden. Geef mij maar de kleine musea zoals van de Technische Dienst, Genie museum, Artillerie museum of Cavalerie museum. Veel meer charme en sfeer. IMG_5747.webpIMG_5729.webp

Is er qua voertuigen wat veranderd Walter? Laatste keer dat ik ben geweest was, even uit mijn hoofd, 2021. Als er wat "nieuwe" voertuigen bij zijn gekomen dan moet ik weer eens een dagje inplannen.

In 2025 is de opstelling flink gewijzigd. Vooral omdat er een complete chinook nu staat en ook een F16 straks dus blijkbaar. Verder hebben ze een centraal deel vrij leeg gemaakt voor bijeenkomsten en gelegenheden. Er is het nodige weg (wat betreft het modernere na-oorlogse materieel. De Laro van de mariniers in camouflage patroon is wel bijgevoegd. Ook staan er de nodige marechaussee voertuigen die vanuit het vroegere marechausseemuseum zijn overgebracht hierheen.

En wij maar ons best doen om alles netjes recht gemonteerd en geplakt te krijgen en de juiste kleuren te vinden.
Als ik zo naar die AMX kijk, veel dingen schots en scheef en 2 verschillende kleuren groen?
't is dan wel een museumvoertuig, maar toch....

Het nodige gepriegel vandaag. De beschermconstructie voor de koplampen is wel een ding. Uiteindelijk is het een combinatie geworden van de hoofdvorm van TAKOM die flink is geschuurd en dunner gemaakt met onderdelen van de Voyager PE set, maar daar niet alles van omdat dit er niet mooier op wordt.
Luik van chauffeur op basis van foto’s bij NMM van een binnenvergrendeling voorzien. IMG_5800.webp

Het is wel wonderlijk dat ik pas op een schaalmodel de details zie hoe het het bestuurdersluik zit/werkr. Dit is mij nooit opgevallen bij het museum voertuig in het NMM.

Het is wel wonderlijk dat ik pas op een schaalmodel de details zie hoe het het bestuurdersluik zit/werkr. Dit is mij nooit opgevallen bij het museum voertuig in het NMM.
IMG_9838.webpIMG_0957.webp

Een constructie die zorgt dat zodra de chauffeur zijn luik opent er direct een soort beschermplaat tegen de draaiende toren omhoog gaat….althans ik zou niet weten waar die plaat anders voor is.

En rustig weer verder. Leuke combi van wat PE van Voyager, Friul en scratch met messing en evergreen. Je merkt dat de PE set van Voyager bedoeld is voor de AMX 13/75 en dat wijkt (uiteraard) weer af van de AMX 13/105 zodat ik diverse PE onderdelen moest aanpassen en passend maken. IMG_5837.webp

Het schot dat op de voorzijde zit (waar is dat eigenlijk voor?) is bij TAKOM niet netjes gegoten en golfde behoorlijk en was ook te dik. Voyager PE vervanging vond ik te dun en bovendien niet goed van vorm voor een 13/105 mm. Dus maar weer evergreen. Alle verdere details moeten er nog op uiteraard.
Ook al even dryfit gepast en het zit echt perfect !
IMG_5848.webp

Kan het een mini boeggolf-keerplaat zijn, zoals op de M113.
(alleen is die écht voor de boeggolf tijdens het varen)
Zodat je (als je door een plas rijdt) niet de hele shit in je chauffersluik krijgt?

De AMX-13 lijkt mij steeds meer een soort "vergeten groente".

Het voertuig had natuurlijk zelf al geen goede naam, want Frans én goedkoop. Ik vond het een soort 'kleuter tankje' dat niet mee mocht spelen met de grote jongens op het schoolplein. Het model van HELLER was bovendien primitief, verouderd en slecht verkrijgbaar.

Daardoor wellicht is de AMX-serie hier nooit prominent in de picture. In tegenstelling tot de zoveelste Panther of Sherman
Maar met de upgrades en wat liefde is er kennelijk nog best wat van te maken!

Hij ligt op de plank. Ooit ...

1769121159687.webp

Laatst bewerkt:
Kan het een mini boeggolf-keerplaat zijn, zoals op de M113.
(alleen is die écht voor de boeggolf tijdens het varen)
Zodat je (als je door een plas rijdt) niet de hele shit in je chauffersluik krijgt?
Zoiets vermoedelijk zal het wel zijn

De AMX-13 lijkt mij steeds meer een soort "vergeten groente".
Na een wat moeizame start is dit best een model dat ik met plezier bouw. De TAKOM is zeker een veel betere basis dan de Heller 13/105 mm maar vraagt ook nog de nodige aanpassingen (maar dat doet iedere Tiger, Panther, Sherman en wat je nog meer hebt ook als ik het zo zie op dit forum).
En eigenlijk valt die Heller AMX 13/PRI ook wel mee (op die .50 affuit na dan)….maar die vraagt aanmerkelijk meer vervang en detailleringswerk. De GWT wil ik met open deuren bouwen en met interieur …en daar moet toch wel wat moed voor verzameld worden…ooit.
Vreemd eigenlijk dat geen enkel merk na Heller de AMX -PRI heeft uitgebracht terwijl het best een aardig voertuig is om te zien met zijn karakteristieke schuin oplopende rupsen, terwijl van de meest exotische voertuigen opeens alle varianten op de markt komen waarbij je denkt “wie koopt die dingen?” …. Vreemd wereldje waarbij steeds nieuw groentes op de markt komen maar sommige best smakelijk opgediend kunnen worden maar gewoon vergeten zijn! En da’s niet eerlijk!
IMG_5850.webp

De GWT wil ik met open deuren bouwen en met interieur …en daar moet toch wel wat moed voor verzameld worden…
Deze foto van het interieur had je waarschijnlijk al gevonden Walter?
Dan kan je ook zien (laatste foto's uit de serie van 30) dat die plaat voorop bedoeld is om zandzakken, losse jerrycans en oude track in te leggen. 🤣
'kwisnie dat Francois Verlinden een Fransman was.

Laatst bewerkt:
Ik ga wel eens bij het NMM informeren.

Verder met de voorzijde. Kijken of morgen de transport steunen voor de schietbuis er neergelegd kunnen worden.
Het reservewiel komt van een Heller AMX 13/75 kit die ik ooit als rebox van de jaren zeventig kit maar nu als Golfoorlog versie had gekocht en nu dienst doet als onderdelen doos. Dit reservewiel klopt met de KL versie in tegenstelling tot die van TAKOM waar een verkeerde bevestigings-/afdekplaat op zit .
IMG_5875.webpIMG_5876.webp

Laatst bewerkt:
En ook de schietbuis steunen liggen netjes ingeklapt achter de “boegplaat”. Was even een puzzel en het bleek hier hoe nauw het kwam dat reservetracks, reservewiel, boegplaat, vergrendeling van ingeklapte schietbuissteunen en boegplaat steunen precies goed moesten zitten om de schietbuissteunen goed in te kunnen klappen. Het past allemaal op de 0,1mm 🥵😅…

👉 TIP: Ik raad aan dat wie dit ook gaat bouwen om eerst de schietbuissteunen (zorg dat deze kunnen blijven bewegen op hun scharnierpunt !) met het vergrendelingsmechanisme te doen met gelijktijdig een dry-fit van de boegplaat. Bij tevredenheid de boegplaat bevestigen en ook de boegplaatsteunen (deze staan niet in de bouwbeschrijving aangegeven maar zijn wel meegeleverd en zaten er bij de KL ook op) aanbrengen en pas daarna de reservetracks in hun houder en het reservewiel. Ik heb het zo’n beetje in de omgekeerde volgorde gedaan en dat maakte het wel heel spannend … maar het paste gelukkig.
IMG_5878.webpIMG_5877.webp

Aan de beide zijkant van de AMX zitten een soort stangen die door beugels gestoken daar hangen. Ze zijn in werkelijkheid zo’n 1 cm in diameter (ik gebruik dus 0,3 mm). Eerst kleine stukjes rod van 0,5 mm met binnen diameter van 0,3 mm snijden (scherp mes er op, even rollen en je bent erdoor). Met evergreen wat overige delen van de beugeltjes maken.
Voor mij blijft wel de vraag : Wat heb ik nu zitten namaken eigenlijk. Op sommige foto’s zie je alleen de beugeltjes en op andere zie je ook de stangen (meestal niet mooi recht meer).IMG_5911.webp

Nee, die was veel dikker. Dit zijn echt dunne dingen.IMG_5916.webp

Terug
Bovenaan