AMX 13/105 KL

Ik zou ze eerst opplakken en daarna instippelen, en het bouwen van een kitje op kleinere schaal helpt ook wel eens, daar zitten vaak ook kleinere cijfers op de sprue, dus doe eens gek, bouw een 1:72 kitje of een boot ofzo
Dus @Bas Slaats … wil je 1:72 nummers en letters op sprues voor mij verzamelen? Jij bouwt nogal eens in die schaal toch?

Beetje verder met de toren. Paar zaken aangepast waar TAKOM fout zit. Belangrijk wat er extra bij moet is een ring bij de MAG schutter. Bij TAKOM ontbreekt deze maar hij moet er echt op omdat hier het de MAG aan bevestigd gaat worden. Ring gemaakt met een cirkelsnijder (eerst buitenrand en dan binnenrand snijden). IMG_2085.webp

Welke van de twee luiken is meest voor de hand liggend om open te houden als ik één figuur zichtbaar wil hebben?

Ik zal eens wat voor je proberen te verzamelen. Hoe groot ongeveer en voorkeur voor een specifieke code?

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke van de twee luiken is meest voor de hand liggend om open te houden als ik één figuur zichtbaar wil hebben?
Volgens mij zit de commandant links in de toren en is het het meest logisch om zijn luik open te houden.
Roel van Essen - zijn naam kwam al eerder voorbij- was ook commandant op een AMX 13. Hij vertelde me ooit dit: "Doordat de lucht voor het koelen van de motor ook door dat luik werd aangezogen (nog een reden om het open te hebben), zat je als commandant voortdurend op de tocht - en had je meestal een neusverkoudheid."
🫢

Cheers
ErikJan

Laatst bewerkt:
Dank je Erik Jan! De commandant was dus ook MAG schutter

Dank je Erik Jan! De commandant was dus ook MAG schutter
Wel zo handig. 😃
De commandant heeft periscopen voor het zicht rondom. De schutter heeft dat (vaak) niet.
Nog een mogelijkheid voor identificatie van 'wèlke positie is voor wie.?'

Laatst bewerkt:
Ordening is de weg tot ruimte… ik heb een TAKOM kit met de nodige tekortkomingen en met een beetje PE, een Eduard setje PE en een Voyager Model setje PE. Maar als je blind begint met bouwen zit je je telkens af te vragen of PE beschikbaar is voor het onderdeel en zo ja of het meerwaarde heeft en dan ook nog of het Voyager of Eduard moet zijn. Ik had die van Eduard al tijdje liggen maar die liet best veel onderdelen waar ik nu juist PE zou willen gebruiken links liggen…dus Voyager erbij genomen. Vandaag op de uren durende Ferry van Noorwegen naar Denemarken (waar je geen internet, TWENOT kroegspelletjes en dat soort dingen hebt en met verbazing kijkt wat mensen bij de Tax Free wegslepen) alles zitten ordenen en in de bouwtekening genoteerd wat verwijderd moet worden en vervangen door PE en van welk merk. Voyager wint van Eduard moet ik zeggen maar Eduard voorziet toch ook juist op aantal punten waar Voyager niets heeft. Maar goed….er is overzicht nu en dat geeft rust en ruimte in de bovenkamer bij het bouwen.

Zo …. De feestdagen naderen. Kerstboom in huis en lichtjes aan. Eerste griepgevalletje in huis….december dus. En dat betekent: alleen bouwen waar je zin in hebt. Dodge WC54 aan de kant dus en de AMX 105mm weer tevoorschijn. Ook zo’n project dat al ruim 1,5 jaar met horten en stoten verloopt. Nu weer zin in!
Vandaag bezig geweest met het commandant koepeltje. Lieve help, dit was geen voertuig voor cavaleristen met overgewicht want dan kwam je klem te zitten in de torenopening!
Eerst de periscopen aangebracht. Die van TAKOM vallen tegen omdat ze ook direct de beschermkap weergeven. Niet zo geslaagd. Dus alle periscopen beetje bijschuren en voorzien van PE beschermkappen. Na het aanbrengen beetje blenden met sterk verdunde mr. white putty waardoor kiertjes tegelijk ook vulden. Het luik ontdoen van de meegegoten handgreep. Die kan echt veel mooier! Verder wat (ontwaterings)gaatjes er in geboord die er in werkelijkheid ook zitten. Vaak zijn het deze kleine dingen van een gaatje of een bout die het model iets extra’s geven.
Hopelijk de komende weken hier wat stappen in maken. IMG_5212.webp

Tsja, ik heb me laten vertellen dat de AMX uberhaupt niet voor lange mensen passend was, maar gemaakt voor en door kleine fransoosjes, de chinezen van de jaren 50? En gemiddeld genomen zijn die nog steeds korter als dat wij zijn, en misschien ook wel slanker? De koepel is in ieder geval heel mooi an t worden!

Zo te zien valt dat wel mee:

Weliswaar een Kürassier en geen AMX, maar die heeft dezelfde toren, en zo te zien past iemand van twee meter lang er toch redelijk in.

Ik heb wel eens samen met @Bert Lindeboom een ritje gemaakt in een Willey's jeep en dezelfde dag ook meegereden in een Ferret pantserwagen. Nu is Bert nog langer dan ikzelf en het was klein, krap en benauwd in die voertuigen

En weer verder met de toren. De luiken met nodige details aangebracht. Meegegoten beugels allemaal vervangen door messingdraad en evergreen.IMG_5319.webp

Ook dit blijkt weer zo’n kit waarbij je voor een KL versie weer her en der aanpassingen moet doen. Zo zit het luikje achterop de toren, dat precies in verlengde achter de schietbuis zit, bij TAKOM als een opliggend luik. Bij de KL zat er echter een rand omheen waardoor hij in het pantser opging.IMG_5380.webp

👉 Dus dat maar gemaakt.
-stap 1: leg een papiertje op het luik en ga met een potlood dwars op de randen van het luik streepjes trekken. Je ziet nu de omtrek van het luik op het papiertje verschijnen (vroeger deed ik dat als kind bij muntgeld want dan zag je het hoofd van Juliana verschijnen).
-stap 2: met scherp mesje die papieren omtrek uitsnijden. Je hebt nu dus het luikje van papier
-stap 3: uitgesneden papiertje op evergreen plaat leggen en met potlood weer zelfde doen als bij stap 1
-stap 4: uitsnijden waarbij je de binnenbocht te krap afsnijdt en daarna met schuurpapier en een rond vijltje (voor de binnenbochten) precies passen maakt rond het luikje. Steeds even passen en kijken waar nog wat geschuurd moet worden.
-stap 5: nu de buitenomtrek van de verdikte rand wat te ruim afsnijden (die schuur je op dikte zodra je het geheel rond het luik hebt geplakt.
-stap 6: meest nodige schuurwerk buitenrand doen en met putty bijwerken
-stap 7: na een nachtje drogen de buitenrand mooi bijwerken - klaar.

IMG_5379.webpIMG_5378.webp

Laatst bewerkt:
Lastig gebeuren is de “doek verbinding” tussen de onderzijde van de toren en het het zijn geheel beweegbare bovenstuk (inclusief de daaraan vast zitten schietbuis). TAKOM heeft deze uit een soort rubber gemaakt maar heeft ook de metalen strip die op de toren vast zaten, en waaraan dit doek met bouten bevestigd zat, daarin meegegoten. Ik heb serieus zitten overwegen die er af te snijden en te vervangen door nieuwe strips van evergreen. Het werd echter al snel duidelijk dat dit geen makkelijk snijdbaar materiaal is. Wat ik wel vrij snel in de gaten had is dat dit materiaal met Tamiya Extra Thin is te bewerken. Hierdoor konden de gietnaden in ieder geval weggesmolten worden (wegvegen met het kwastje met lijm) en dat scheelde in het zicht al en flinke slok op een glas glühwein. Verder is dit stuk rubber sterk verwrongen in de doos. Ik ben dus stukje voor stukje met secondenlijm de boel aan gaan brengen. Eerst in basis op een paar belangrijke punten en dan stukje voor stukje zodat de “metalen strip” (van rubber) heel goed aansluit op de toren zonder kieren. Idem van onderen waar het doek ook met bouten op de onderzijde van de toren zit. Een rot klus omdat er dus ook spanning op staat en je dus stukje voor stukje moet lijmen en even 2 minuten stevig vastklemmen en dan weer naar het volgende stukje.
Vervolgens met Tamiya Extra Thin alle vreemde gegoten dingen op het rubber onderdeel in fatsoen gestreken en proberen om de “metalen strips” (van rubber🙄) zo strak mogelijk te krijgen. Tenslotte alles nagestreken op de overgangen met putty/Tamiya Extra Thin papje/oplossing. Ik ben niet ontevreden maar bij het schilderen (🫣) zal moeten blijken hoe overtuigend is het geworden. IMG_5382.webpIMG_5383.webp

Het ziet er voor het grootste gedeelte prima uit Walter maar een paar van de bevestigingspunten zijn wel erg "zacht" geworden. Een rechthoekig plaatje en een dun schijfje om die te "verscherpen" zijn voor jou een koud kunstje.
De vouwen in het materiaal vind ik ruimschoots overtuigend genoeg.

Ik zal eens kijken. Dit was nu precies één van mijn overweegpunten om de strips met bouten aan de toren zelf te maken. Maar waar ik dus vanwege de praktische problemen van heb afgezien. Probleem hier is wel een beetje dat je wat je voorstelt of bij allemaal doet of er geen één doet omdat het contrast dan erg groot gaat worden. Super lastig om hier zo’n plaatje met bout vanaf te halen. Spul is eigenlijk niet goed te snijden.
Ik snap ook niet goed waarom ze voor dit hebben gekozen. Het past maar op één stand namelijk (hoewel ze de toren zo hebben gemaakt dat die omhoog of omlaag kan scharnieren). Het was dus veel handiger geweest als ze mooi scherp gegoten onderdeel van plastic hiervan hadden gemaakt.

Inmiddels wat zitten experimenteren om bouten en plaatjes proberen te verwijderen van het rubber. Snel mee gestopt omdat je het verband daar blijkbaar door aantast waardoor er scheurtjes ontstaan omdat het rubber onder spanning staat. Scheurtjes gevuld met secondenlijm en bijgewerkt met putty…..verder van afblijven dus want anders gaat het niet goed….
Ik laat het dus maar bij wat het is en accepteer een bepaalde vaagheid van deze details.

Tja … en dan ga je toch verder kijken. Alle bouten (of wat er voor door moet gaan) heel voorzichtig met tangetje afgeknipt (wat niet meevalt omdat het rubber super plastisch is) en daarna boutjes er op geplakt.
…beter kan ik het niet krijgen met dat spul…IMG_5392.webpIMG_5391.webp

Waarom kan een bouwdoos nu gewoon niet eens kloppen? Te snel research?
Omdat ik ooit ergens had gelezen dat de kast van het zoeklicht afwijkt van die van de Leopard ben ik eens gaan neuzen in de draadjes……en inderdaad. In cavaleriemuseum zit gewoon dus een verkeerde zoeklichtkast op de AMX (vermoedelijk van Leopard gehaald) en in NMM is de kast niet aangebracht. Het lijkt er op dat de AMX er een schuine hoek van onderen had zitten waar de aansluiting zat. TAKOM heeft braaf de Leopard kast erbij gedaan….fout dus !
Heeft iemand foto’s van AMX 105mm met je juiste kast goed zichtbaar?

Laatst bewerkt:
Inmiddels via FB wat duidelijke foto’s gekregen:

IMG_5424.webpIMG_5421.webpIMG_5425.webp

Maar wat zou dit zijn binnen de rode omcirkeling ?
IMG_5427.webp

Of een plaatje/sticker met type, instructies e.d.?

Vroegah stond de AMX 13 zonder IR box in het Nationaal Militair museum.

20190525_163150.webp
Foto: Eigen foto. Mei 2019.

Weet iemand wat de historie van deze is AMX? In het Cavaleriemuseum staat een AMX met hetzelfde voertuignummer alleen dan met kenteken KN-73-30. Het kenteken van de AMX in het Nationaal Militair museum is KN-72-30. Is dit hetzelfde voertuig maar dan met een ander kenteken of staan er twee B16's van 103 Verkenningsbataljon in twee verschillende musea?

De kist van het zoeklicht op de AMX van het Cavaleriemuseum heeft volgens mij ook een kist als die van een Leopard tank. Kan het zijn dat de kisten later zijn ge-upgrade naar eenzelfde model als de Leopard kisten?

IMGP6150.webp

Bij NMM zit er inderdaad geen kast op. Het probleem bij de Leopard zoeklichtkast is dat het aansluitpunt precies wordt gehinderd door een rechtopstaande rand van het zoeklichtplateau waar de kast op staat en daardoor niet aangesloten kan worden. Daardoor de schuine onderzijde waardoor daar de ruimte zit voor de aansluiting.

Zoekkast raadsel nog niet ontrafelt. Verder maar weer ondertussen. Halve dag over het tapijt gekropen op zoek naar een weggeschoten stukje PE dat vrij essentieel is ….maar niet te vinden is dus. Zo irritant als je weet dat het in een straal van drie meter om je ergens moet liggen (of in een gordijn hangt, of achter een kast in een spinnenweb hangt of ….). Uiteindelijk toch opgegeven. Het tapijtmonster heeft gewonnen vandaag …
Uit frustratie maar nieuw PE setje besteld 😢.
Dan maar met de rookgranaatinstallatie verder. De buizen uit de kit vervangen door goede KL versies die ik jaren geleden 3D geprint heb gekregen. Nu laten drogen en dan morgen (zal wel overmorgen worden) de bedrading er op. Nu eerst met het koor waar ik in zit een hele avond kerstliederen zingen …dat is beter dan op je knieën het tapijt uitpluizen …. IMG_5436.webp

Stofzuigen met een panty over de zuigmond wil wel eens helpen.

Op de foto van Jakko Barry van het voertuig in het cavaleriemuseum zit een ander zoeklicht.
gewoon een rechthoekige doos, die wel héél veel lijkt op een lamp van de leopard.
Dus .... twee versies?

Laatst bewerkt:
Op de foto van Jakko Barry van het voertuig in het cavaleriemuseum zit een ander zoeklicht.
gewoon een rechthoekige doos, die wel héél veel lijkt op een lamp van de leopard.
Dus .... twee versies?
Verkeerde versie op geplaatst omdat ze de goede niet meer hadden vermoedelijk. Deze kan dus niet aangesloten worden zo

Maar wat zou dit zijn binnen de rode omcirkeling ?
IMG_5427.webp
Ja klopt die zit daar in dat schuine gedeelte. Het gaat om dat vage dat daarboven zit.
Dan sluit ik me aan bij Jan. Op deze foto zie je duidelijk dat het geen diepte heeft, dus het is geen stangetje. Zwart plaatje met instructies/type aanduiding.

Rookgranaatinstallaties zitten er op. De tafel voor het zoeklicht is vrij basaal bij TAKOM en ook niet conform de Nederlandse versie. Zelf maar weer maken dus. De basisvorm is gereed. Deze nu verder bewerken en zaken toevoegen. IMG_5446.webp

De zoeklichttafel is gereed en zit er inmiddels op. Volgende stap zijn de antennepotten en de bekabeling naar de achterste antenne.

IMG_5454.webpIMG_5457.webp
IMG_5458.webp

En hier nog even het vergelijk met wat TAKOM levert.
IMG_5459.webp

Ik vind dat wel een dilemma soms: moet je oude modellen opwaarderen of nemen zoals ze zijn, en inderdaad zien als "kind van zijn tijd"?
Gewoon nieuwe tracks er onder en de voorwielen (aandrijving) als het kan. Beetje camonetten opgerold er langs op de toren en klaar. Dan blijft het gewoon kind van zijn tijd maar wel één die de toekomst in kan.

De antennepotten er op. In de onderdelendoos nog wat YPR antennepotten gevonden en daar zelf de standaarden bij gemaakt. Zeker die aan de linkerkant is passen en meten omdat de standaard schuin achter de rookgranaatkokers moet. IMG_5472.webp

Terug
Bovenaan