AMX 13/105 KL

Ik zou ze eerst opplakken en daarna instippelen, en het bouwen van een kitje op kleinere schaal helpt ook wel eens, daar zitten vaak ook kleinere cijfers op de sprue, dus doe eens gek, bouw een 1:72 kitje of een boot ofzo
Dus @Bas Slaats … wil je 1:72 nummers en letters op sprues voor mij verzamelen? Jij bouwt nogal eens in die schaal toch?

Beetje verder met de toren. Paar zaken aangepast waar TAKOM fout zit. Belangrijk wat er extra bij moet is een ring bij de MAG schutter. Bij TAKOM ontbreekt deze maar hij moet er echt op omdat hier het de MAG aan bevestigd gaat worden. Ring gemaakt met een cirkelsnijder (eerst buitenrand en dan binnenrand snijden). IMG_2085.webp

Welke van de twee luiken is meest voor de hand liggend om open te houden als ik één figuur zichtbaar wil hebben?

Ik zal eens wat voor je proberen te verzamelen. Hoe groot ongeveer en voorkeur voor een specifieke code?

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke van de twee luiken is meest voor de hand liggend om open te houden als ik één figuur zichtbaar wil hebben?
Volgens mij zit de commandant links in de toren en is het het meest logisch om zijn luik open te houden.
Roel van Essen - zijn naam kwam al eerder voorbij- was ook commandant op een AMX 13. Hij vertelde me ooit dit: "Doordat de lucht voor het koelen van de motor ook door dat luik werd aangezogen (nog een reden om het open te hebben), zat je als commandant voortdurend op de tocht - en had je meestal een neusverkoudheid."
🫢

Cheers
ErikJan

Laatst bewerkt:
Dank je Erik Jan! De commandant was dus ook MAG schutter

Dank je Erik Jan! De commandant was dus ook MAG schutter
Wel zo handig. 😃
De commandant heeft periscopen voor het zicht rondom. De schutter heeft dat (vaak) niet.
Nog een mogelijkheid voor identificatie van 'wèlke positie is voor wie.?'

Laatst bewerkt:
Ordening is de weg tot ruimte… ik heb een TAKOM kit met de nodige tekortkomingen en met een beetje PE, een Eduard setje PE en een Voyager Model setje PE. Maar als je blind begint met bouwen zit je je telkens af te vragen of PE beschikbaar is voor het onderdeel en zo ja of het meerwaarde heeft en dan ook nog of het Voyager of Eduard moet zijn. Ik had die van Eduard al tijdje liggen maar die liet best veel onderdelen waar ik nu juist PE zou willen gebruiken links liggen…dus Voyager erbij genomen. Vandaag op de uren durende Ferry van Noorwegen naar Denemarken (waar je geen internet, TWENOT kroegspelletjes en dat soort dingen hebt en met verbazing kijkt wat mensen bij de Tax Free wegslepen) alles zitten ordenen en in de bouwtekening genoteerd wat verwijderd moet worden en vervangen door PE en van welk merk. Voyager wint van Eduard moet ik zeggen maar Eduard voorziet toch ook juist op aantal punten waar Voyager niets heeft. Maar goed….er is overzicht nu en dat geeft rust en ruimte in de bovenkamer bij het bouwen.

Terug
Bovenaan