Allerhande

Hoe bevallen de AK kleuren??
Helemaal mijn ding, Ron!
Ik verdun ze met mr leveling rhinner 400 in de verhouding 50:50.
Laatst is bij de kübel ook de haarlakmethode gelukt.
Om te kwasten is het net als Tamiya wat minder.
De nieuwe kunststof potjes heb ik nog niet gebruikt.

De IDF M32 is zo goed als klaar. Eens kijken of ik er nog een dio bij maak ( met M51 op sleep 😉) of hem voor nu zo laat. Accuraat dat niet, hoop bouw plezier ja absoluut wel. In de zoektocht naar informatie ben ik tussentijds ook fotoos van echte M32 in IDF dienst tegen gekomen, dus is de kans ook wel groot dat ik er nog 1 ga bouwen in de toekomst.
Na veel gehannes dacht ik de figuurtjes redelijk toonbaar te hebben, dacht ik.

IMG_6830.webp
IMG_6831.webp
Dacht dat m’n figuurtjes aardig waren gelukt. Totdat je dit beeld erg inzoomt 🙈
IMG_6832.webp
IMG_6833.webp
IMG_6834.webp
IMG_6835.webp

Waar dient die witte beugel op de toren voor?
Ik kwam foto's tegen van een lagere beugel op een Centurion op PrimePortal, en ook foto's van beugels waar een soort van afdak op kan worden bevestigd. Verder vond ik het wel leuk staan.. zachte 'what if' zou Jakko zeggen 😉

@André Meere mooie M32, heb ik ook nog op m'n IDF-lijstje staan om te maken 👍👍

zachte 'what if' zou Jakko zeggen
Maar dan zonder het Engels 😉

Ik vind het leuke modellen, maar wel zit de rupsbanden op de M32 heel erg los, die zien eruit alsof ze er elk moment af gaan lopen. Kun je ze nog strakker zetten met het spanwiel?

@Bert van Wiltenburg ja leuk, geweldig model om te bouwen met alles wat er op een aanzit. Ik kwam op kitmaker forum een paar goeie fotoos die vragen om nagebouwd te worden. (via deze link: yomkipurwar.mod.gov.il)

8728_1.webp

@Jakko Westerbeke ja zal ik morgen eens mee aan de slag gaan. Spanwiel is niet verstelbaar, maar mogelijk dat ik er een trackschakel tussenuit kan halen!

Laatst bewerkt:
@André Meere ,
Tipje vwb de figuren: tenzij je Calvin Tan heet zou ik me om de ogen in 1/35 niet te druk maken. Het is veel makkelijker om bij goed gesculpte hoofdjes je te beperken tot wat basis lagen voor de huid, vooral geen rose. Begin vrij donker en breng in 2 of 3 stappen de lichtere verf aan op jukbeen, neus, voorhoofd en kin. Voorzie dan de ogen alleen van een donkere puntwash, de schaduwwerking is voldoende. Een witte vlek met zwarte dot er in lukt niemand op die schaal. Je geeft je figuren dan de uitdrukking van een verbaasde teddybeer.
Je kan er eventueel wel voor kiezen om wanneer de ogen echt goed zichtbaar zijn deze zwart of donkerbruin te schilderen en dan mine mini miniscule tipjes vuilwit in de ooghoeken te doen

@Rob Plas ok, dankjewel daar kan ik wel mee uit de voeten. De benodigde kleurschakeringen had ik enige tijd geleden al besteld (vallejo)maar beetje in elkaar laten overlopen wilde niet lekker lukken ( ondanks de retardaties). Uiteindelijk maar paar oude potjes revell gepakt, maar dan kan je eigenlijk niet meer punt washen. Oogjes geprobeerd met tamiya xf, links ging goed, rechts te enthousiast: blauw oog 😉.
Nou goed, ik ga lekker met jou advies aan de slag. Wordt vervolgd!

Nog een tip voor figuren, koop het boek van David Parker, daar wordt een en ander duidelijk stap voor stap uitgelegd.

Ik kwam online deze foto' tegen die ik wel leuk vond...
1000043180.webp
Screenshot_20251128_172531_Chrome.webp
En na wat zoeken in de figuren box heb ik dit van een stel Duitsers gemaakt....
1000043179.webp
1000043178.webp
1000043177.webp

Het is weer die tijd van het jaar en traditiegetrouw duik ik weer in een Ardennenoffensief boek. Dit jaar MacDonald's "A time of trumpets".
Hopenlijk krijg ik ook eindelijk eens het Kübeltje af. Struikelblok is het camouflagepatroon van de uniformen.
Kershaw's boek op z'n Zweeds is niet bepaald geweldug, dus ik ga oo zoek naar het origineel.
1000003317.webp

Indrukwekkende berg uitrusting achterin, en erg mooie figuren, welk merk is dat?

Dat is van AC models, heb daar destijds meerdere sets van gekocht via Marktplaats. Zijn figuren zijn altijd ee beetje 'ruw' gevormd, aparte stijl.
Duur maar erg goed vind ik zelf.

Goed met de 3 huidskleuren aan de haal gegaan en geprobeerd de mannen een wat realistischer en kleurrijker uitzagen. In eerste instantie schoot dat iets te ver door waardoor ze er lijkbleek uitzagen ( alsof ze oog in oog met Rob z’n Maus hadden gestaan) met een beetje middenkleur van de 3 de boel weer wat omhoog gehaald wat nog wilde lukken ook. Het gaat nog niet van een leien dakje, maar lukt ( volgens mij) wel al steeds beter. Ik merk sowieso dat m’n hand wat vaster wordt waardoor een US tankhelm met z’n voering, leren bandage en zwarte headset en bril redelijk netjes geschilderd kan worden. De Sherman is wel zo’n beetje af

Op naar de volgende: Churchill mk. VII

IMG_6887.webp

IMG_6888.webp

IMG_6889.webp

Meegenomen op (zomer) vakantie, daarbij 80% gebouwd, maar bij uitpakken onderaan op de stapel beland. Dus nog even voor het eind van het jaar proberen het doosje leeg te maken. Op de bouwavond tot 95% gekomen en nu moet er alleen nog maar wat evergreen steunen toegevoegd worden en het gereedschap toegevoegd worden, nadien kan er een kleurtje op. Kit is de Mirage 7TP (1/72)
1000104589.webp
1000104590.webp
1000104591.webp
Gr Bas

Die Churchill brengt me trouwens gelijk bij m’n volgende vraag:
Ik merkte bij de eerdere projecten dat het spuitwerk afdekken met een laag glossy vernis, de basis kleur van het voertuig gelijk een paar tinten donkerder maakte, soms wel te donker naar m’n zin. Nu zit ik er eigenlijk aan te denken om de Churchill zonder glossy vernis te laten, maar loopt het dan niet in het honderd met de washes?

IMG_6935.webp

Ok, ja dat oplichten zat ik inderdaad ook aan te denken, maar daar heb je pas wat aan zodra je feeling krijgt bij het dieper worden van de (specifieke) kleur naar vernis.
Alles wat ik aan wasjes en dergelijke ( ondertussen) heb staan is trouwens van Mig en wat AK. Wat dat betreft veilig dus.
Maar goed, gaan we deze dame eens zonder vernislaag proberen. Thank Hilbert 👍🏻

Terug
Bovenaan