Allerhande

Klopt van die naad, maar omdat daar nog 2 van die rijplaten aka Sandchannels op komen te liggen zal je dat straks niet meer zien.
En ik ben een Zaloga fan: If you can't see it, just don't bother....

@Ruud Gillis Maak de Pz. II af. Dan kun je die van je lijst schrappen en verder met wat anders. Die laatste met de aanhanger bijv. erg interessant om te zien.

Zelf ben ik bezig met... ehh... ja... wat is 't?
Geen Tiger, geen Panther, geen Puma en zelfs geen Leopard... Een Siberische..?
IMG_20251101_095518.webp
Maar zonder gekheid...
De Abrams en de M1025 hebben nu hun NATO-livrij. Bij de M1025 ging het mis. Er had zich behoorlijk wat water verzameld in de vochtafscheider en 't kreng begon te spugen.
IMG_20251101_130542.webp

Hoi Tini, ik heb redelijk wat figuren gekocht van ene D@nny op marktplaats, daar zaten geen verpakkingen bij.
De zittende figuren bij de Puma zijn volgens Scalemates uit een Vietnam-reeks van Bravo6; .
van wat ik via Scalemates heb opgezocht weet ik dat de vrouwelijk IDF uit 2 RoyalModel dames is samengesteld (ik wissel veel hoofden, benen en armen van figuren onderling).
Die bij de Namer zijn volgens Scalemates wel allemaal IDF en van Masterclub.

Zeker, de wens is dus de volledige half ingestortte brug bij Remagen met delen Bailybrug om de brug te ondersteunen. Daarbij uiteraard de spoortunnel, 3/4 van de stad Remagen en 2 Flaktorens
Maar eerst een groter huis vinden, een scheiding aanvragen en de auto verkopen....
🤢

Maar het zal eerder een riviertje in Brabant worden, mijn vrouw is best wel lief en ik heb een hekel aan het OV

4 uurtjes werk voor 4 brugdelen, nog maat 14 te gaan...
Ik zag daar in Nieuwdorp ook hoeveel werk er in die brug gaat zitten, ergens ben ik blij dat ik nooit begonnen ben aan diezelfde tank als die man daar aan het bouwen was ermee 🙂

Er komen twee Shermans bij aan te pas. Een dragende en een duwende. Bij de duwende zit de brug er voorop aan vast gemaakt en de dragende rijdt (onder vijandelijk vuur) de helling af eindje naar/in water. Vervolgens wordt de brug over de dragende tank verder geschoven door de duwende tank. Zodra de brug gepositioneerd is wordt met een explosieve lading de brug losgemaakt van de duwende tank en valt deze op de plek. De dragende tank rijdt er vervolgens van onder en maakt zich uit de voeten.

Of de voorste tank blijft achter in het water als ondersteuning bij een langere brug. De chauffeur kon dan wanneer hij dat mogelijk achtte over de brug terug naar de eigen kant.
Deze set up was iemand in Nieuwdorp aan het bouwen en gebruikte daar 3 Bronco sets voor.
Respect voor zijn engelengeduld, ik zal mijn enkele set op het gemakkie met een paar uurtjes per keer afmaken, een echt diorama idee is er nog niet dus geen haast. Maar het ding schreeuwt natuurlijk om 1 of 2 mooie Britse vrachtautootjes of pantserwagen.

Wat een leerzaam deel van deze manier van bouwen blijkt te zijn is hoe enorm sterk de delen zijn vanaf het moment dat je de eerste "ruit" van diagonale spanten vast lijmt.
Na voltooiing van beide ruiten is de constructie erg stabiel en kan verhoudingsgewijs veel kracht opvangen, net als in het echt dus.

Ik heb de doos hier ook liggen en denk er een klein deel nodig hebben voor mijn diorama. De rest wilde ik als lading gebruiken voor een vrachtwagen of gewoon een stel langs de weg tegen een muur gezet.
Bij een vrachtwagen moet er vast wel weer een speciale uitvoering voor gemaakt worden…

Weer wat voortgang vanmiddag. Inmiddels is het eerste brugdeel van drie qua plastic af, er komt nog wat PE en touw aan te pas.
De hier nog niet gemonteerde loopplanken aan de zijkanten zijn me te clean en statisch, die vervang ik nog wel door losse planken met wat meer variatie.IMG-20251104-WA0001.webp

Loopplanken zijn aangebracht, en de benodigde witte plastic voor de andere 2 brugdelen zijn voorgesneden.
Vergeleken de ietwat saaie, wel erg nette plank uit de set voegt dit wat levendigheid toe aan de brug.
Ik ga voor de andere delen wel onderstaand tooltje gebruiken, nu zijn hoeken net niet helemaal 90°
17623407347491393549809497558700.webp
20251105_115154.webp20251105_115201.webp

Laatst bewerkt:
Ik krijg er wat meer handigheid in en vandaag het tweede deel afgekregen.
De foutjes die gemaakt heb in deel 1 zijn nu gecorrigeerd, alles goed haaks gekregen en ook zijn alle delen nu correct gemonteerd. Met name 2 horizontale delen zijn op hun kop vastgezet, maar door de brugdelen een beetje doordacht te koppelen zie je dat niet meer terug.
De SAS jeep is even ter indicatie van de maten.
20251106_221617.webp20251106_221625.webp20251106_221639.webp20251106_221710.webp

Wauw Rob! Hier kan ik ook van smullen! Nederlands materiaal op schaal 😍

Een aantal jaar terug kon je dit niet bedenken wat er nu op de markt is gebracht! Zowel 1:35 als 1:72

Ook na een paar weken weer aan de scharrel, vandaag stond in het teken van even verder afmaken als het nu is. Dwz een stapje verder komen zodat het bureau weer wat leger raakt. Het anwb bord aan elkaar geplakt, zodat die minder ruimte inneemt. En mn panzer 4 f1 van border die al tijden huilt om een ondergrondje. Tunesische rivierbedding ofzo. T zou eigenlijk een cm of 5 omhoog moeten, maar het mag ook wel eens gewoon af denk ik dan, t komt niet op een show...

IMG-20251109-WA0001.webpIMG-20251109-WA0003.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Bijna klaar.... de bouwfase dan......
Nog wat kleine dingen voor de bevestiging van de oprit en de leuning voor de loopbrug.
Bij het opruimen van de zolder, daarover morgen meer, kwam ik een Tamiya setje Britse soldaten tegen, zeker 3 van die figuren zijn perfect om op de loopbrug te zetten.
Verder kwam ik een Ultracast set met een Britse tankbemanning tegen, en een conversie van Legend voor een Churchill Avre met zo'n Pivot mortier. Dat is mooi, daar kan ik zeker wat mee. Dan heb ik alleen nog een Tamiya Churchill tank nodig.

20251111_203110.webp1762890236732263989271951796553.webp

Ik heb jaren geleden een churchill avre gemaakt met sbg. De tank was op basis van Tamiya met een legend toren. Jouw setje heeft al heel wat mooie aanpassingen voor het model. Maar bedenk dat bv de motorluiken ook aangepakt moeten worden. De uithouders worden nl door Tamiya niet weergegeven. Met de rest een hele klus hoor! De brug heb je sneller gebouwd denk ik.

Liggen de rijplanken in werkelijkheid ook in groepjes van 13 of is dat in de kit 1 plaat en komt het daardoor dat er een driedeling lijkt te zijn. Vreemd dat ze die dan weer niet afzonderlijk doen terwijl de ijzeren spanten echt uit -tig losse onderdelen bestaan.🤨

Liggen de rijplanken in werkelijkheid ook in groepjes van 13 of is dat in de kit 1 plaat en komt het daardoor dat er een driedeling lijkt te zijn.
De rijplanken bestaan inderdaad uit 7 grote platen. 2 x 2 voor de op- en afrit en 3 voor de afzonderlijke brugdelen. Vanwege de constructie waarmee de draagbalken uitgelijnd worden aan de onderzijde heb ik er niets mee gedaan verder, dat werd een te grote klus naar mijn zin.

@Maarten Weers,
Ik ga het zien, eerst maar eens kijken wat er allemaal uit 't zakje komt vallen, EN een Churchill tank op de kop tikken.
Ik heb ook nog 2 kleinere Britse pantserwagentjes liggen hier, die zouden het ook zo maar kunnen worden.

Laatst bewerkt:
@Jan van Harn
Die AFV kit ken ik, maar is geen optie omdat ik juist die set van Legend een keer wil gebruiken. Als ik die niet had gehad was het de Tamiya Cromwell geworden.

Gewoon lekker gebruiken dan Rob, hoewel door de afc club kit achterhaald is het bouwen van een AVRE op deze manier wel lekker old school, ergens is er nog een boekje van osprey ook waar deze onder handen genomen wordt meen ik?

Nog een vondst tijdens het opruimen van de zolder: een pot roze steengruis, in 1996 meegenomen tijdens een wandeling in de Caldera op La Palma.
Perfect voor onder de roze Landrover dus een begin gemaakt met een ondergrondje.
2 keer spannend: houdt het plankje met al dat vocht en is het gruis na drogen weer zacht roze ipv deze bruine tint.

20251112_145515.webp20251112_145556.webp

Laatst bewerkt:
@Jan van Harn
Die AFV kit ken ik, maar is geen optie omdat ik juist die set van Legend een keer wil gebruiken. Als ik die niet had gehad was het de Tamiya Cromwell geworden.
Mijn sumiere ervaringen met Legend zijn dubbel, sommige delen goed, veel anderen puin. Slecht passend, te klein t.o.v. goed detail etc.
Ik hoop dat jouw set van de betere variant is.

En de brug is in de AK zwarte primer gezet, nu nadenken over een geschikte kleur. Ik heb hier iets dat "British Dark Green" heet. Lijkt mij het mooiste met een beetje satijnglans afwerking. Maar eerste een laag lichtere verf om het groen beter uit te laten komen straks.

20251112_224409.webp

Voor Britse Bailey-bruggen is de geschikte kleur óf SCC 2 bruin, óf Amerikaans olive drab. Niet delen van de brug in één daarvan en andere delen in de tweede, want omdat de onderdelen niet 100% uitwisselbaar waren, was de Britse instructie dat Britse delen bruin moesten zijn en blijven.

En waar kan ik die SCC2 vinden Jakko?

Dat is ook als AK 3Gen te koop, en komt redelijk in de buurt. Voor een Tamiya-mengsel raadt Mike Starmer aan 5 delen XF-68 + 4 delen XF-3 + 1 deel XF-1.

Thankzzzz
Die Tamiya mix had ik ook al gevonden vanavond, en ik heb die kleuren in huis.
ik ga er mee aan de slag

Tooltje gemaakt om op 3 verschillende diktes putty uit te rollen.
Meestal een mix van Magic Sculpt en Blue & Yellow wordt Green putty en talkpoeder tegen het plakken.
En gelijk gebruikt om de Jeep seats wat op te leuken

20251114_103137.webp20251114_103246.webp20251114_103155.webp20251114_103219.webp

Laatst bewerkt:
Ze zien er in ieder geval beter uit dan de exemplaren welke Italeri ooit op de markt heeft gebracht.
Gezien de ontbrekende stukken (weggeroest?) zou ik er zelfs meer roest tegen aan gooien.

Die zijn heel goed te gebruiken voor een diorama met bijvoorbeeld een stukje van een moderne boerderij of zo erop. Zeker met nog een beetje meer roest, zoals Ron zegt.

Ja, je vindt ze nog steeds wel in Normandië, als deel van een afrastering, of verwerkt in een hek bijvoorbeeld

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan