Allerhande

Vanmiddag m’n nieuwe airbrush uitgeprobeerd. Das ff wennen, maar uiteindelijk werkt ie heerlijk (HS EVO)
( had het voertuig al gemaakt voordat ik op de hoogte was van grote en kleine luiken in gegoten rompen, en heb tot op heden nog geen bewijs voor grote luiken varianten in IDF dienst kunnen vinden😉) anyway, plakplezier was er niet minder om

IMG_6398.webp

Fijne airbrush, daar ga je veel plezier van hebben. En het eerste resultaat mag er wezen!

@Ron van Wiggen deze Ron: Harder & Steenbeck Evolution 2024 CR Plus Solo 0,28mm

@Rob Plas ja dankjewel Rob, moet wel zeggen was ff met knikkende knieën voordat ik er verf in goot, ohhhh al ik het maar goed doe😉.
Maar goed, de airbrush kan aan de bak, ik heb hier nog spuitklaar staan: IDF M60 met mine roller, een BMP-3, een M10TD, een M110 Howitzer, een LAV-150. Daarnaast nog een Sherman M4A3 105mm en een Churchill mk7 die bijna af zijn.

@Ron van Wiggen
Dat is de opvolger van de oude H&S Evolution 2 in 1 die als setje met 2 naalden .et bijbehorende nozzle verkocht werd.
Deze 0.28 naald/nozzle is anders vormgegeven wat het een prima allround airbrush voor de hobby maakt.
Ik gebruik momenteel niets anders meer.

Mooi model, ik had de grondafmetingen iets langer genomen. Het uitsteken van de onderdelen maakt de kans groot op beschadigingen.

Hoi Maarten, bedankt voor je reactie, dit was juist de bedoeling, anders zou de straat alleen al snel erg saai worden..de mondingsrem is vanzelf rond en die loopt uit op de hoek en dus punt van dio, dat is wel net aan (niet) idd. Groetjes! Anne

Dank je, geen 3d maar 'gewoon' ...
Deze doos:
1000037517.webp
In de doos zit genoeg voor de 3 trucks, 2x de rakettruck en 1x de radartruck.
Maar er zit ook extra in de doos, je kunt er ook 3x de standaardtruck van maken.
1000037518.webp
Dus ik heb gekozen voor 3 verschillende trucks.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe, wat een gemier was het om de figuren “passend” te krijgen,
de zittende figuur was een lastpost, ook omdat de klep die hij vastheeft nog los zat.
Maar dit is wat ik voor ogen heb, nog wat finetunen en dan naar de spuiterij.
Ik heb wat onderzoek gedaan, en dit vind ik wel weer eens wat anders.

IMG_0167.webp

IMG_7808.webp

Hij is mooi geworden.
Waar is deze camouflage toegepast? Het torendak is een mooie uitdaging.

Succes Tini.

Groeten, Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
In het AK Real Colors of World War 2 boek vond ik dit over pre-war kleuren

The camouflage system used by the German army throughout most of the pre-war period originated from the first standarized painting scheme of the Imperial German Army, which had been introduced in July 1918. The so-called “Buntfarbenanstrich 1918” consisted of large, rather sharp-edged patches of three colors, ie. rust brown, ocher yellow and green, that were bordered with thick black lines. This system was generally adopted by the Reichswehr on 16th May 1922, except from that the black borders were not retained. The camouflage colors were specified as Erdgelbe Deckfarbe (Earth Yellow topcoat), Braune Deckfarbe (Brown topcoat) and Grüne Deckfarbe (Green topcoat), and were to be applied in wavy patterns. This tricolor pattern was to be
applied only to the vehicles and equipment of the first line units, whilst the remaining equipment was to be painted with Feldgraue Deckfarbe (Field grey topcoat).

Ik heb gemiddeld genomen geen moeite met werkende rupsbanden, maar met deze van Rye Field was ik ook blij dat ik ze af had 🙂

Zoiets is voor mij een "hard pass" en een reden om een kit niet te liezen.

Ja eigenlijk zaten er bij de hoofddonor (Academy M51) rubber tracks maar die ben ik kwijt geraakt ( of vond ze kwalitatief niet best) anyway lk had eerst andere op betoog, maar die bleven in backorder staan, dus dacht toen " doe dan die Rye maar"........
Het bouwen is het ergste niet, maar het opschonen ...........
Ach ieder keer maar een stukje

en dit vind ik wel weer eens wat anders
Hoi Tiny,
Wist je, de z/w blokjes op de toren waren een strip (sticker/doek ?) en niet direct op de toren geschilderd.
Misschien kan je er wat mee.
Succes,
kart.webp

Hier zit het los!!!!!

Pz.Kpfw.I Panzers.webp

Bij de Italeri bouwsels komt het regelmatig langs, Ron heeft er mee te maken gehad met een van zijn Hummers.. kits die je aan het bouwen bent maar die eigenlijk bijna te slecht zijn...
Ik kocht heel veel via Marktplaats, en ik ben nu ook bezig met Hummers, en eentje daarvan kwam met een BlackDog setje... maar dat is krom, dun, niet mooi afgewerkt, zit ook geen PE bij, heb de indruk dat het een Ali kloon is.. maar met behulp van klemmen, veeeeeeeel CA lijm en putty begint het ergens op te lijken... 20251121_202243.webp20251122_183913.webp20251122_175923.webp20251126_212708.webp20251126_212721.webp
En weet je dat je je telefoon niet meer met je vingerafdruk kunt ontgrendelen als je zoiets aan het bouwen bent geweest? 😁

En weet je dat je je telefoon niet meer met je vingerafdruk kunt ontgrendelen als je zoiets aan het bouwen bent geweest?
Ik heb uit voorzorg vingerafdrukken van beide handen ingevoerd. Ook in verband met een mogelijke verwonding. Maar niet iedereen is zo onhandig als ik.

Dat wordt helemaal mooi met verweren Hilbert. Die onderliggende lagen gaan dan goed aan het werk en versterken het effect (je hebt nu al hele mooie diepte werking als gevolg hiervan). Dus je hoeft ook niet heel veel te verweren zul je merken. Probeer wel eerst op de onderkant, dan zie je wat er gebeurt. Olieverf? Vandyke brown of burned umber👍👍👍👍👍👍👍
Oh, en als je wat teveel doet, weghalen met een droge ronde kwast(nr8 of zo). Afdoen aan ouwe lap en zo door. Hoef je niet te deppen met tissue.
Succes!!!!!!

Laagje erop, volgende avond leek het toch teveel dus weer een laagje wash (enamel)eraf, chippen met sponsje (tamiya xf), toch teveel, weer met thinner er beetje vanaf. En zo is het nog een paar avonden doorgegaan, maar ik heb wel idee dat ik er stukje bij beetje kom.
Commentaar, tips en truc’s zijn heel erg welkom 👍🏻

IMG_6674.webp

Ondanks dat het stof van de groepsbouw aardig is neegedaald, had ik nog wat over voor m'n 1/72 Boxer. Heb er een landje bij gebakken, ook om te oefenen met model op terrein te laten aansluiten en door een 'realistisch' spoor heen te laten rijden. Bijna gelukt 🤣

1000021364.webp

@André Meere wat ik altijd doe, is kijken waar de verf slijt. Wat zijn de wegen waarop de bemanning het voertuig beklimt of verlaat? Daar slijt de verf hard. Waar slijt de verf bij gebruik in het terrein en waar verzamelt zich stof en vuil?
Geregeld zie ik slijtage die, hoe goed gedaan ook, niet logisch lijkt.

@Ron van Wiggen Dankjewel!, ja met die gedachte heb ik ook gepoogd deze ARV te benaderen. De voorzijde heeft goed op z'n kloten gehad, met alle hijsmiddelen, takels, sluitingen, opzetten van de hijsboom en dergelijke die daar langs verplaatst, hoe lomp soms ook. de afzetting van het stof idem, voorop waait het op, maar pas achter (of onder de opbergkisten op de zijkanten) ontstaan de windstille plekken waar het zich kan afzetten. Afijn dankjewel voor je input!

Door omstandigheden getriggerd deze Hanomag SS100 van Takom af te bouwen.
Interieur schiet inmiddels aardig op, maar het leren bankje dient nog wat verfijnder te worden, alhoewel het altijd weer tegen valt wat je er daadwerkelijk van gaat zien.

1000103328.webp
1000103335.webp

Ik kon nog ergens online een setje vinden, dat heeft geduurd…
Maar nu de goede kleuren, ook een mooie kleur, “Erdgelb”
En dank je, @Melchior Kremers , voor de opheldering over de geblokte band!
Ga ik zeker iets mee doen!
Vanavond meteen het geel als basis gedaan.
Is voor mij de eerste keer, dat ik een model verf als het helemaal af is.

IMG_0423.webp

IMG_0422.webp

Terug
Bovenaan