Allerhande

Heb jij iets aan de bestuurder van de Tamiya Austin Tilly?
Die draagt een Brits uniform met baret
Rob, als je hem nog over hebt, neem ik hem graag van je over. Ik heb nog wat Britse trucks die een chauffeur kunnen gebruiken.

Verder via pb?

Groeten, Jan

Ik denk een beetje te licht van kleur
Moeilijk te zeggen van een foto, natuurlijk, maar het geeft mij ook de indruk dat het nogal licht is. Zo’n Archer was dezelfde kleur binnen en buiten: SCC 15 olive drab, en dat is niet zo’n hele lichte kleur. Zonder figuren erin zie je nog redelijk wat van het interieur, maar als je ook maar die twee mannetjes van Tamiya erin zit, blijft er niet heel veel meer over. Laat staan met een volledige bemanning 🙂

De verf rechtsstreeks uit de potjes was te dik en moesten alle vier aardig verdund worden.
AK 3Gen schildert met een penseel heel lekker recht uit het flesje, maar voor de airbrush is het veel te dik, zelfs voor een Aztek met een grove spuitkop erin. Maar ik ondervond met de Crusaders en Sherman III wel dat de verdunning nogal nauw luistert: een beetje teveel en de verf wordt gelijk heel erg dun.

De Tasca Sherman Vc heeft zijn schoenen. Ik heb de laatste end connectors er nog niet tussen, dus ze lijken iets te kort. Maar ze passen precies, 84 schakels per kant.
De rupsen zijn van RFM. Voor een M4A4 heb je precies voldoende end connectors en een 10-tal pads over. Dat had ik liever andersom gezien. Met het bijgeleverde malletje is het goed te doen. Wel spaarzaam met de lijm. Ik heb alleen Tamiya Extra Thin, maar vermoed dat een iets dikkere lijm beter kan werken.
1000023624.webp

Als je aan allebei de uiteinden van de rupsband een eindverbinder doet waarvan je bij één van de twee pennetjes het halvemaanvormige stukje afsnijdt, kun je die uiteinden in- en uit elkaar schuiven.

Deze zijn van MiniArt maar bouwen op dezelfde manier:

IMG_3091.webp

Dat realiseerde ik me te laat, want dat is inderdaad eenvoudiger. Misschien dat ik er in de uiteinden alsnog een aanbreng en vastlijm. In het rechte deel kan dat prima.

Dat werkt ook goed, ja. Als hij al op de juiste lengte is zul je sowieso de pennetjes in moeten korten om de eindverbinders er nog aan te krijgen.

20251010_165344.webp20251010_165422.webp
Weer een paar uur werk gedaan, de motorbehuizing is klaar geloof ik. De bren komt niet op deze plek, en is redelijk lelijk, de Smle's weet ik nog niet zeker, er mist sowieso eentje (4 man aan boord, 3 met een geweer, een voor de bren, en tamiya heeft plek voor 2 geweren, de 3e hoort zon beetje boven de radiator inlaat te hangen.

De bepakking is van resicast, en die zou ik niet nog eens aanschaffen, daar ik de figuren die bij de set zitten (veel) te klein en iel vindt, alsof het kinderen zijn, en wie laad er nou een kist fruit bovenop zn munitie? Dat moet er nog af, en vervangen voor een erg mooie munitie kist. Binnen komen er meer 17 ponder munitiehouders, doeken, kisten en jerrycans half verstopt achter de deep wading. Ook geen radio, maar een voertuig van de antitank sectie van het hoofdkwartier blauw rood vak, nr 46

Hoi Timo, ik heb nog wel een No. 4 voor je, net als in de kit. De SMLE is een oudere versie die in de Normandië periode, voor zover ik weet, niet meer werd gebruikt.

De bepakking is, ondanks je opmerkingen, wel stoer. Lekker vol. De kist waar het fruit bovenop ligt, is een rantsoenenkist.

Bouwze, Jan

Hoi Jan, ik heb recent een lading No.4's gekregen van Leon, ik heb er dus nog 6 in een zakje. Ik heb me vanmiddag suf gezocht naar het zakje, en omdat ik de eindbeugel voor de wapens wilde plaatsen heb ik de tamiya variant, uit 1976 gebruikt... de geweren liggen uiteraard nog los, want toen ik de fotos had gemaakt lagen ze gewoon in het doosje met de rest van de benodigde onderdeeltjes.

De rantsoenkist zal verdwijnen, de deep wading is natuurlijk om door water te gaan en dan drijft je appeltje zo weg. Ik twijfel nog of ik het reservewiel bekleed met magic sculpt als zeil, t is best wel een heel fraai wiel, maar misschien is aangekleed logischer? Als ik wat verder op streek ben zal ik een apart carrier draadje aanmaken, dat houdt het overzichtelijker

Even snel een speelgoed 1:16 251/1/D uit 2000 opgepoetst. spare loopwiel verzaagd om 2 buitenwielen te fatsoeneren, voorband stuk aangevuld en onder al die sneeuw zat een dikke grondverfachtige laag en een schitterde whitewash camo. Alleen voor de helft verknoeid. Maar goed, je weet waar je begint, maar niet waar je eindigt. Hji is weer toonbaar. Paar kleinigheidjes aan schilderen, en 3 tracklinks ertussen fröbelen.
IMG_20250925_065918.webp

IMG_20251012_200537.webp

En na de crew nu bezig de Badger van kleur te voorzien....
1000039156.webp

1000039172.webp
En dan uitpakken, toch altijd weer een beetje het gevoel van pakjesavond op 6 jarige leeftijd....
1000039174.webp

Auw.... de primer heeft niet overal goed gehecht...

1000039176.webp
1000039175.webp
Dit gaat serieus reparatiewerk opleveren... en de spuitbussen primer van de action gaan de prullenbak in...

Heb je het model eerst ontvet? Na al dat beetpakken met je handen tijdens de bouw zijn er wss vette plekken achtergebleven waardoor de primer niet goed hechtte. Ik spuit zulke modellen met complexe schilderplannen vooraf af met Isopropyl alcohol, wrijf evt wat grotere vlakken even na met tissue en de primer komt er nooit meer af.

Inderdaad, dat had ik moeten doen, ben ik vergeten 🫣... als dat het was dan kan ik misschien die spuitbus weer uit de prullenbak halen 😁

Deze tape is van Ali (kan best zijn dat het dezelfde is van de Action, uiteindelijk is dat in feite een Ali vestiging... ) en heb ik al op diverse modellen gebruikt, bijvoorbeeld op een B24 assembly ship, de 'Lemon drop', net een grote wesp, dus veel afplakwerk.... zonder problemen.
En ik heb eerlijk gezegd nog nooit een model ontvet voor ik ging spuiten, ook nooit problemen mee gehad, en zeker deze niet.
Maar zoals ik al zei, dit was wel de eerste keer mer Action primer....

Soms effe wat aan de kant zetten en met een boek bij de kachel is geheel niet erg Ron, of er nou Smc is of niet 🙂

Omdat ik niet hele avonden alleen op zolder wil zitten als "keukentafel projectje" begonnen aan de LRDG Chevrolet met Resicast Fitter conversieset.
Omdat de originele vering erg grof en ook erg hoog en onbelast overkomt 4 nieuwe bladveerpakketten gescratcht. Nu volgen de verschillende beugels nog.
Zo komt het allemaal een stuk zwaarder belast op zijn wielen te staan.
Het begint er iig al aardig op te lijken zo.

IMG-20251020-WA0003.webp

De 1/16 Das Werk Leopard 2 A7V is klaar. Weer veel andere dingen geprobeerd en ben blij met het eind resultaat. Orgineel op de Leopard 2A6 van griekenland zit de decal alleen op de zijkant aan de voorkant, maar aangezien de photo etch bakjes al een dichte vierkant had in het midden voor de Bundeswehr decal heb ik daar ook maar een griekse decal gedaan. Er zaten ook 4 decals per land in, waarschijnlijk bedoeld om op het bakje te plakken en aan de andere kant in het bakje.1000091021.webp1000091023.webp1000091024.webp

Dju Rob.... die veren staan wel erg strak. Zit geen rek meer in. Is dat niet wat veel van 't goede?
Gezien de lading van deze onderhoudstruck niet denk ik.
Ik vind het juist raar als de truck zo hoog op zijn vering zou staan. Ik denk dat ik 1 tot 1,5 mm lager uitkom, en anders pas ik het wat aan.
(Foto's van Resicast)
352352-5.webps-l400.webp

Hoi Rob,

Ik zie dat de hulpveer (bovenste met korte bladen) nog niet op de aanslagen ligt. Mogelijk is dat onderdeel van de volgende stappen.
Zo'n hulpveer gaat meedragen bij belading en maakt het rotale veerpakket stijver. Dus onbeladen een soepele, (lange) veer. Beladen stugger, maar door de grotere belasting een vergelijkbare karakteristiek als onbeladen.

Succes, Jan

Klopt inderdaad. In vrij onbelaste situatie zal de hulpveer niet tegen de aanslag liggen maar in belaste situatie vermoedelijk wel.

Terug
Bovenaan