Allerhande

Weer wat verder met de Badger, hoewel er volop bouten en moeren zitten op allerlei plekken en onderdelen zijn er hier en daar op in het oog springende plekken wat vergeten... dus zelf maar toegevoegd..

1000036348.webp

1000036347.webp

1000036346.webp

Ziet er erg goed uit, maar....
Als je dit soort dingen belangrijk vindt...
De toegevoegde boutjes zijn nu niet gelijk, het lijkt erop dat je ze van een plastic staafje hebt gesneden. Met een goede punch & die set kan je eindeloos veel precies gelijke bouteindes uit een plastic plaatje met gewenste dikte tikken, 1, 2 of 30 stuks... je gaat daar veel plezier aan beleven.
Een goede set kost wel een paar tientjes, maar het resultast is onbetaalbaar.

Deze bouten krijg je nog wel gelijk door ze met een nagel schuurstokje van de drogist te bewerken. Maar P&D set werkt handiger inderdaad !

Laatst bewerkt:
Dank jullie voor de reacties, en klopt, dit heb ik gedaan met gewoon wat witte staaf in stukjes. Ik heb ook de sets bouten, moeren en draadeind met moeren van Meng, maar die liggen thuis terwijl ik op de camping zit. En dat werkt nog makkelijker😉
Bovendien zijn mijn ogen niet meer wat ze waren, zelfs niet met een loepbril, dus vandaar de ongelijkheid. Maar zo kan ik een kit nog altijd (op mijn manier) een beetje detailleren.

Ik heb een punch and die en een chopper verstekmes in mn bouwdag kratje, welke overigens steeds zwaarder lijkt te worden, maar is verdomd handig om bij je te hebben, je vind altijd wel iets wat wat extra liefde kan gebruiken!

Was ff zoeken naar de een beetje goede mengverhouding (wat is de XF-62 OD donker zeg), maar ben er nu wel tevreden over

Toch is dit voor Amerikaanse voertuigen uit WO II zeker geen slechte kleur.
Veel mensen neigen sterk naar olijfgroen maar het gebruikte OD was echt wel een stuk donkerder. Zie ook mijn M113 in Vietnam.
We hebben dit wel ooit eens besproken met Steve Zaloga, wiens kennis buiten kijf staat, en volgens hem kwam de Tamiya OD XF-62 destijds het best overeen met het echte werk.
Dat was wel voor de opmars van de huidige acrylverf zoals Valleyo, AK etc. etc.

Toch is dit voor Amerikaanse voertuigen uit WO II zeker geen slechte kleur.
Veel mensen neigen sterk naar olijfgroen maar het gebruikte OD was echt wel een stuk donkerder. Zie ook mijn M113 in Vietnam.
We hebben dit wel ooit eens besproken met Steve Zaloga, wiens kennis buiten kijf staat, en volgens hem kwam de Tamiya OD XF-62 destijds het best overeen met het echte werk.
Dat was wel voor de opmars van de huidige acrylverf zoals Valleyo, AK etc. etc.
Ja ik had ook al zo'n idee inderdaad. Met de ingekleurde (ZW) fotoos tegenwoordig wordt dat ook steeds duidelijker

En veel minder groen dan iedereen denkt. Helaas is de kleur van Tamiya XF-62 meerdere keren veranderd in de laatste twintig jaar. In Zaloga’s artikel in Military Modelling erover uit 2002, zegt hij inderdaad dat XF-62 de beste kleur was voor Amerikaans OD uit WOII — toen. Tegenwoordig helaas niet meer 🙁
Dank voor het artikel, weer lekker wat leesvoer! Gelukkig is de Kangaroo een oefenobject (er zitten meerdere fouten in) Maar voor de volgende creaties

Lifecolor heeft een interessant setje voor OD, daar zitten allerlei varianten op het thema in, van heel donker naar heel licht.
Thanks, zal ik ook eens naar kijken!

Ben beetje aan het kl***en met de Archer.
Ik merk dat ik weinig zin heb om te schilderen en dat houd mij dan ook best wel tegen. De tracks heb ik zelf gedesigned en geprint. De kit sprockets ben ik kwijt omdat ik in eerste instantie de kit tracks had gemonteerd. Deze heb ik er weer afgesloopt omdat ik later toch mijn 3D tracks erop wilde. Zo ook dus de idler wielen.

IMG_3440.webp
IMG_3439.webp

Toch mooi (om ook eens het verhaal van een perfectionist te horen😉 Winter crew van Bronco erbij naar aanleiding van bekende foto?

Ik blijf 'em graag volgen.

Tja, ik weet het niet Bas, ik weet dat de Nato camo kleurovergang vrij hard is, maar bij deze heb je de 'hard edge' wel wat overdreven....😉
Probeer eens rolletjes te maken van bijvoorbeeld Bison patafix i.p.v. afplaktape.

De Laro met Legend en Eduard upgrade vordert gestaag. Ik ben vooral erg blij met de Legend set, de PE zie ik meer als aanvullende details. De radioset is bijvoorbeeld veel beter dan het onderdeel in de kit, maar die van Legend is san weer echt "af".17581258238781868117293818195985.webp

17581256062958861493912902690975.webp1758125637545759239405852370424.webp1758125662091829418869546248396.webp17581256891641824710437799767172.webp

Mooie details Rob,

En vergeet niet van de omgeving te genieten. Aangezien je die met ons deelt via de foto's, denk ik dat dat goed komt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Petit peut de differance, zeg, vooral die laatste, maakt de Tamiya basiskit een schaaltje kleiner

We hebben hier een fijn ritme... wakker worden, koffie, vruchten yoghurtje en dan op pad. Stadjes, marktjes, de Gorges de Verdon, noem maar op.
In de middag, na de lunch met stokbrood, worstjes en kaasjes, lekker luieren, zwemmen, en wat modelbouwen en mijn betere helft duikt in de haakwol of een boek.
's Avonds goed eten met verse producten van de markt, wijntje, biertje en genieten van de rust.
Een mooi voorschot op onze toekomstplannen die waarschijnlijk niet zo heel ver meer van ons vandaan liggen.

Klinkt als het “leven van God in Frankrijk”

Laatst bewerkt door een moderator:
Ha, de Verdon... leuk! Waar zit je? Neem je betere helft even mee naar Moustiers-Sainte-Marie. Hardstikkene leuk dorpje! (zit geen modelzaak overigens...)

Doet me denken aan een weekje Angers/Limoges eind jaren 90. Kwam thuis bijna 5 kg zwaarder.
Dat was ook toeren, cultuur en geschiedenis snuiven en vooral veel en goed eten... en wijn. 😀
Geen modelbouw destijds, maar wel Saumur.
Dat mis ik wel, in de auto, paar uur rijden en heel andere omgeving en cultuur kunnen beleven.

@Remco Hollebrandse ,
We zitten in Sillans de la Cascade, net buiten het dorpje.
Moustiers is hier in de buurt en staat ook al op de To Do lijst.
Bedankt voor de tip, nu gaan we het zeker doen.

17582129254434784765330959179939.webp17582129712518818759009296484811.webp17582129930638309646736502563606.webp17582130109015039209873572089272.webp
Weer lekker geplakt vanmiddag, er begint één en ander zichtbaar te worden.
Het PE zonnekompas en de mix van kitonderdelen en PE voor de rookgranaatwerpers bewaar ik voor het laatst. Dat is erg kwetsbaar spul.

Neem je betere helft even mee naar Moustiers-Sainte-Marie.
Vandaag geweest, erg leuke dag gehad.

Zo en nu weer terug naar waar het hier om gaat: modelbouwen
de SAS Laro is op 2,3 details na klaar. Morgen is het bouwen wel achter de rug, dan rest hier het inpakken en veilig naar Nederland vervoeren voor het schilderen en verder verweren. Ik zal er nog wat foto's van plaatsen.
IMG-20250919-WA0015.webp

Laatst bewerkt:
Hi Rob, prachtige SAS LRO, gevalletje zo kan het ook voor mij. Verder nog mooie plaatjes, kan me voorstellen dat het genieten GROOT is. Succes met inpakken en een veilige terugreis toegewenst. Benieuwd naar hoe ie er uiteindelijk uit komt te zien 😉 Groetjes

Ik wil de Laro eerst donkergroen spuiten, daarover een niet volledig dekkende laag vaal roze, met veel krassen en afgebladderde stukken waar het groen weer doorheen komt.
De wangen van de banden krijgen een vergelijkbare behandeling maar dan over mat zwart als basislaag.
Ik heb hier in de omgeving al veel verschillende kleuren grond gezien, waaronder een beetje roze variant. Hiervan neem ik nog wat van mee voor het ondergrondje waar de Laro op komt.
Ik heb al een zak roodbruin zand voor het dio met de M113 verzameld. Dat zand gaat thuis eerst door een hele fijne zeef zodat ik alleen het hele fijne spul overhou.

Vandaag staat in het teken van Rupsje nooitgenoeg!!
Een berg jeugdsentiment....

rupsje-nooitgenoeg-50jaar00.webp

Maar waar 't eigenlijk om draait.... slofjes voor de Panzer 1 en de M5A1. Voor de M5 ging 't eigenlijk allemaal lekker vlot. Soms brak een pinnetje af, maar dat was gauw verholpen. Genoeg reserves in een set.
De Panzer 1..... links braken ook vlot in 2 en ook hier genoeg reserves, maar ze passend krijgen.... nope. Ze schoven niet lekker in elkaar, dus met een dot lijm op de plek gespijkerd.

IMG_20250921_120206.webp

17584649791267863324447995998416.webp17584650087038144158447563514573.webp17584650294887239681495645229649.webp

Op wat ammotassen en veldflessen met de bijbehorende riemen is de bouwfase wel afgerond. Voor de riemen zal ik moeten wachten tot ik weer thuis ben. Verder verwachten ze hier 2 dagen regen, dus ik ga morgen waarschijnlijk wel beginnen aan het volgende kitje: de Tamiya Austin Tilly.

Terug
Bovenaan