Allerhande

hoe ingewikkeld eenvoudig de dingen zijn
Austin is duidelijk een automobiel fabrikant uit die tijd. De Bedford is wat eenvoudiger van vorm. De CMP voertuigen zijn om de componenten heen gebouwd. Met de latere, voorover hellende voorruit werd de cabine symmetrisch. Kleinere panelen heeft als voordeel dat deze stijver zijn, niet verstijfd hoeven te worden.
Als producten eenmaal in serie worden gemaakt, heb je wat betreft vormgeving meer ruimte. Het persen is een bewerking.

Ik kan de variatie in elk geval waarderen, van Matador tot Austin zeg maar.

Groeten, Jan

de PE, die heb je echt nodig voor deze kit.
Voor de kranen was de PE me teveel. Ik heb deze vervangen door 0,5 mm staf. In verhouding aan de zware kant, dus misschien vervang ik het door 0,3 mm koper. Anderzijds is het nu wit en dat springt nogal in het oog.

1000012819.webp

Groeten. Jan

Ben je zaterdag in Houten Jan? Ik heb 0,3 plastic rod bij me.

@Walter Jonkers: waarschijnlijk niet Walter. Maar ik zit nu te denken aan koperdraad (wikkeldraad) van 0,3 mm. Dat heb ik liggen en kan ik perfect recht maken. Het is relatief zacht en daarom goed te bewerken. Eventueel het uiteinde op de kraan zelfs iets plat knijpen.

Groeten. Jan

Wat werkt het beste met 0.3 koperdraad en recht krijgen ervan? Moet hier nog voor dio stroomkabels maken. In de lokale winkel hebben ze geen messing variant. Dus zit te denken aan koperdraad welke ik op rol heb maar dus niet recht is.

Wat ook schijnt te werken — hoewel ik het nog nooit geprobeerd heb — is één kant vastzetten (b.v. in een bankschroef) en het vrije einde met een tang vastpakken en trekken tot de draad strak staat, dan nog ietsje doorgaan. Maar voor kleine stukken is rollen onder een liniaal handiger, lijkt me.

Wat een tof voertuig! Mooie bouw en ook de verf en weathering is next level!

Ook de foto zelf trouwens.
Thanks Paul. Qua weathering was er zeker nog wel wat meer uit te halen, maar de tijd was beperkt. Terugkomend op een ander draadje hier op het forum.....dit model is ouderwets gespoten in Humbrol en Revell Enamel, wash met olieverf en Humbrol.
Strak gebouwd en geschilderd Alex,

Een neefje van de QLB, als ik het goed zie. Extra mooi dat deze een interieur heeft, inclusief de kasten en ... de cabine. Een prachtig meesterwerk.

Groeten, Jan
Dankjewel Jan....het is de eerste (test)gieting van een kit waarvan ik zelf de master heb gebouwd....dus het strakke is vooral werk wat ik jaren terug al heb gedaan 🤣 . Het is inderdaad het neefje van de QLB, de LAAT.....Light Anti Aircraft Tractor, oftewel de trekker voor de Bofors 40mm.

Thanks Timo!

De 1:16 Famo is al weer bij elkaar aan het komen. Het is een goede kopie van de 1:35 Famo van Tamiya. Iets minder details, wat in deze schaal blijkbaar wel vaker voor komt. De grote onderdelen weer recht aan elkaar krijgen is de kunst, maar voorlopig lijkt ie eigenlijk verbazingwekkend goed te passen
Dat moet in 1/16 een aardig bakbeest zijn, Piet (?). Het blijft een machtig apparaat zo'n Famo......ik weet nog dat ik er voor het eerst 1 zag in het museum in Falaise.....echt alsof Heinz een halfrups had getekend en zich had vergist in de schaal van de tekening.

Nog een lange weg te gaan maar zo zachtjes aan begint het allemaal een beetje vorm te krijgen en is er een begin gemaakt met de kleuren.

PzKpfw VI Ausf. B, sPzAbt 506 44-10, Aachen 01.webp
PzKpfw VI Ausf. B, sPzAbt 506 44-10, Aachen 02.webp
PzKpfw VI Ausf. B, sPzAbt 506 44-10, Aachen 03.webp

Voertuig staat er nog los op, komt nog beter te "zitten". Nagenoeg alle verwering moet nog gedaan worden en zo ook de details.
Kleuren onderstel vallen op de foto veel roder uit dan in het echie........eindigend daglicht en maar de helft van het kunstlicht aan helpen niet echt 😳

PzKpfw VI Ausf. E van sPzAbt 506 in de loop van oktober '44 in de buurt van Aken. Van deze tank zijn een drietal foto's bekend uit het album van de Hauptmann die de Kompanie aanvoerde (ben helaas zijn naam vergeten). Daarop staat het voertuig samen met andere op een treinwagon op wat hoogstwaarschijnlijk een rangeerterrein bij Aken is. Kort daarna heeft zich mogelijk een scene als die hierboven afgespeeld. Ofwel, we gaan een eindje rijden met de tank. 😀

Inmiddels bijna klaar, alleen nog een ondergrondje en bijbehorend stof en modder...

20241129_140546.webp20241129_140600.webp20241129_121319.webp20241129_121208.webp20241129_121029.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
De Marder III Ausf. H maar eens "af" verklaard. Kan uiteraard nog uren doorprutsen maar vind het wel best zo. Als gebruikelijk is de fotografie weer niet zo best, ik krijg dat (ondanks de prima uitleg van sommige medeplakkers hier) maar niet onder de knie waardoor veel kleurschakeringen in een soort gelige brij zijn opgelost 🙁

Ergens op een weg in het gebied tussen Cassino en Esperia is de bemanning van een Marder III van 71 Infanterie Division bezig achtergelaten voorraden in hun voertuig te laden. Een paar Fallschirmjäger en een Infanterie onderofficier stoppen tijdens hun mars om informatie uit te wisselen en de situatie te bespreken. Terwijl de grondgebonden troepen elkaar op aandachtspunten in de verte wijzen dwaalt de aandacht van de FJ naar de lucht..........draaien die JaBo's nou écht deze kant op?

Marder III Ausf. H 05.webp
Marder III Ausf. H 06.webp
Marder III Ausf. H 07.webp

De Marder is van Italeri en de figuren van Mini Art. Eén figuur is nog van Esci (als ik hem onder die merknaam heb aangeschaft) die al zo'n 40 jaar in een doos ligt.
Vroeger vond ik dit één vande stoerste figuren die er waren en ben er erg blij mee dat ik hem toch nog eens ergens kan gebruiken.

Overigens viel me op de foto's pas op dat de figuren niet allemaal echt goed op de grond staan. Dit is inmiddels verholpen.

Eén figuur is nog van Esci (als ik hem onder die merknaam heb aangeschaft) die al zo'n 40 jaar in een doos ligt.

Ja leuk dat je deze nog had uit 1975 (van Italeri of Revell)!

H-2110; 1975 (2).webp

Ook gaaf dat je een model uit 1970 in elkaar gezet hebt!

Schermafbeelding 2024-12-09 140234.webp

Af en toe even op de nostalgische tour! 😀

Dat ziet er leuk uit, maar twee kleine dingetjes. De binnenkanten van de luiken horen olive drab te zijn net als de buitenkant van de tank, en ik vind de situatie een klein beetje vreemd: de tank staat stil op deze brug? Als de figuurtjes nog los zitten, kun je denk ik beter de figuurtjes in de romp omwisselen, en de bestuurder lager zetten zodat hij maar alleen met z’n hoofd uit z’n luik steekt. Dan geeft het de indruk dat de tank de brug overrijdt terwijl de bemanning geen gevaar verwacht.

Weer drie shelfqueens bijgewerkt. Geen volledige restauratie maar een beetje bij- en afwerken tot een punt waarop ik het acceptabel vind.
Ik merk dat ik het lastig vind om iets waar ik jaren geleden voor het laatst aan gewerkt heb weer op te pakken en tot een resultaat te brengen waar ik echt blij van word.
De laatste jaren heb ik heel veel bijgeleerd dankzij jullie allemaal en die lessen breng ik, zo goed als ik kan, in de praktijk bij de tanks waar ik nieuw aan begin maar bij het oude spul........acceptabel is goed genoeg 😀. Ben zeker niet ontevreden met deze drie want ik weet hoe ze er eerder uitzagen 😳

PzKpfw 38t.webp
KV-1.webp
PzKpfw III Ausf. D.webp

Er nooit meer iets aan doen en ze samen met het nieuwere werk tentoonstellen laat dan weer je progressie over de jaren heen goed zien.

Nou, daar is wel wat tussen in. Ik heb gisteren avond deze vintage vacu Ford schoon gemaakt en nagelopen. De beruchte bandjes hadden de velgen goed deels opgevreten. Laat ik nu toch een set hebben uit die tijd (!) met Ford wieltjes (5 gats wielen én 5 wielmoeren) De jerrycans krijgen een nieuwe giet opening en een verloren beugeltje is vervangen. Maar verder wil ik niet meer dan de nieuwe onderdelen blenden met de rest van de bouw. Ik vind het een monument. 40 jaar gelden was dit helemaal de bom in mogelijkheden. Er zijn mij maar weinig gebouwde vacu's bekend die zo netjes gebouwd zijn. Waarom dan toch die jerrycan openingen? Omdat het stoort. Het doet afbreuk aan een verder geweldig plaatje. Het is gewoon en geweldige prestatie en waard om in mijn vitrine te staan. Ook naast super gedetaileerde kit's van nu.IMG_20241215_220801.webp

Na de modellen van de Katangese opstandeling nu bezig met de Zweedse deelnemrs aan de UN troepen in Congo begin jaren 60. Dit waren grotendeels dezelfde voertuigen, buitgemaakt op die opstandelingen en gevonden op dumps. Deze voertuigen kregen allemaal een naam, meeste eindigend op Belle. Eén van de M3's was Olga Belle...
Gestart met een Zelda M3, achterdeuren erin gemaakt, ineterieur aangepast en een aanhanger erbij..
Eén van de M8's heette Anna Belle, een ander exemplaar was voorzien van een dubbele Zweedse M36 machinegeweer.. dus dat heb ik getrachte na te maken.
Voor dit projectje een set decals gekocht en alles in de basiskleur gespoten.

FB_IMG_1733223609805.webp20241207_160309.webp20241217_113435.webp20241217_170123.webp08.webpScreenshot_20241201_150211_Chrome.webp20241209_154955.webpm3 sweden congo.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier deze avond deze serie afgekeken. Best vermakelijk 🙂

MV5BYTI1MDBlMTItZmM5Mi00ZDVjLWJmODMtNTlhNWE0YTdmYmNhXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1024_.jpg

Vermakelijk idd, verder allemaal erg aangedikt en geromantiseerd.

Ik stoorde me vnl. aan hoe Majoor Stirling werd weggezet. En al die spionage verhaaltjes.....

Na de modellen van de Katangese opstandeling nu bezig met de Zweedse deelnemrs aan de UN troepen in Congo begin jaren 60. Dit waren grotendeels dezelfde voertuigen, buitgemaakt op die opstandelingen en gevonden op dumps. Deze voertuigen kregen allemaal een naam, meeste eindigend op Belle. Eén van de M3's was Olga Belle...
Gestart met een Zelda M3, achterdeuren erin gemaakt, ineterieur aangepast en een aanhanger erbij..
Eén van de M8's heette Anna Belle, een ander exemplaar was voorzien van een dubbele Zweedse M36 machinegeweer.. dus dat heb ik getrachte na te maken.
Voor dit projectje een set decals gekocht en alles in de basiskleur gespoten.

Bekijk bijlage 43946Bekijk bijlage 43947Bekijk bijlage 43948Bekijk bijlage 43949Bekijk bijlage 43952Bekijk bijlage 43953Bekijk bijlage 43954Bekijk bijlage 43957
Ik heb die Greyhound live kunnen bekijken, destijds in Åxvall, nu in Strängnäs.
De MG's zijn goed gelukt!

Alle drie, onder- en bovenzijde. Nu lekker drogen.
1000013464.webp

Overigens gewoon deze primer weer gepakt. 20% verdunning en 1/7 flow improver. Naald 0,2. Druk ruim 2 bar. Op mijn gevoel.
Verstopping 0.
1000013465.webp

Na 3 uur heb ik er stevig met mijn vinger over gewreven en gekrabt met mijn nagel. De laag blijft zitten.

Ik voel me altijd wat onzeker met de airbrush, maar resultaat valt vaker mee dan tegen.

Allen een goede zondag gewenst.

Groeten, Jan

Als t werkt...dan werkt t jan, hou je vooral bij wat voor jou goed voelt maat, al die revolutionaire nieuwe verf....is gewoon de ouwe met nieuwe verdunner en een nieuw potje! Ik gebruik zelf mig one shot, das badger stynylrez, en misschien al wel 20 jaar op de markt? Kleur maakt me niet zo veel uit, dr moet toch weer verf overheen, en als ik mn logboek niet bijhoud kan t zomaar eens voorkomen...dat t opnieuw moet, iets met slecht werkend kortetermijngeheugen

Terug
Bovenaan