Allerhande

Ik was al tot de zelfde conclusie gekomen maar mis de juiste kleur groen in mijn collectie pottekes.
Alhoewel..... 🤔
Geel plus blauw geeft groen, daar kan ik het vast wel mee doen...

WIP, Young Miniatures US soldier, 1944/45
Heel erg mooi Rob,

Ik vind de kleuren van zowel gezicht als de materialen overtuigend overkomen. Werk je nu met acryl of met olieverf? Of beide? Ik zit wel niet in deze schaal, maar ben nieuwsgierig.

Je pakt de hobby vlot op en volgens mij ben je met deze buste al verder dan op het moment dat je een pauze nam.

Groeten, Jan

Je zou es kunnen kijken wat donkerbruin bij het groen in je sjaal doet. Geen heel veel andere kleur, maar wel genoeg contrast. Ik heb 150 kleuren vallejo staan om te kwasten, en van de week kwam ik tot de conclusie dat ik maar 3 smaakjes grijs heb, en onvoldoende middenbruine kleuren, dus tijd om bij te bestellen, alleen... moet weer alles opnieuw op volgorde gezet worden.

Fraai figuur, ik ben benieuwd wat de webbing gaat doen, voor mij is de wit - beige - geel afdeling het lastigste !

Dank je Timo.
Jan,
Ik gebruik voor de huid een setje Skin Colours van Abteilung 502. Dat is olieverf op een onderlaag van Tamiya Sandgelb. Ik had de acryl set ook maar kreeg er geen fijne resultaten mee. Dat lag aan mijzelf, want Martin Visser heeft die set overgenomen en zijn werk is hier welbekend.
Het hele figuur is geprimed met Tamiya primer light grey uit een spuitbusje.
De basiskleur van het uniform is gedaan met 3 lagen Tamiya verf, van heel donker groen naar een middelgroen, steeds van boven gespoten. Daarna volgen de highlights met heel sterk verdunde laagjes
uniform Medium green, met een toenemend percentage light green van AK Gen III.
Daarbij gebruik bijna een soort aquarel techniek, met piepkleine wegvloeiende druppeltjes waterverf die soms pas na 3 keer herhalen een subtiele kleur achterlaten.
Als laatste ben ik toch teruggevallen op een soort drybrushen maar dan met sterk verdunde verf, geen hele droge penseel met resten olieverf.

Laatst bewerkt:
Dank je voor de toelichting Rob,

Ik merk dat jij ook 'oud en nieuw' combineert. En zoals je de 'drybrush' omschrijft werk ik soms ook. Minimale hoeveelheden verdunde acryl, want acryl en (te) droog wordt hem niet. Het is een ander soort verf met andere mogelijkheden en de bekende effecten. Voordeel van acryl is dat je net wat gedetailleerder aan de slag bent. Dat kost meer tijd maar geeft net een stukje extra.

Succes, Jan

Webbing geschilderd en ik heb nog getracht wat diepte aan te brengen met een wash met sepia olieverf, en nog een scratchbuild draagriem voor de bazooka gemaakt.
De wash maakt de scheiding tussen de verschillende bandjes en tasjes wel mooi scherp.
Van de draagriem moeten er nog wat details geschilderd worden en dan mag hij van mij de vitrine in.

20240405_165641.jpg20240405_165805.jpg20240405_165746.jpg

Laatst bewerkt:
Heel erg goed gelukt, en mooi op de foto gezet!

Je zou nog (subtiel) wat gebruikssporen op het wapen kunnen aanbrengen, maar dat is allerminst nodig.

Mooi om te zien wat schaduw (de wash) doet.

Heel mooi Rob 👍👍 ik vind het geheel en de details op zichzelf zeer overtuigend geschilderd !

Webbing geschilderd en ik heb nog getracht wat diepte aan te brengen met een wash met sepia olieverf, en nog een scratchbuild draagriem voor de bazooka gemaakt.
De wash maakt de scheiding tussen de verschillende bandjes en tasjes wel mooi scherp.
Van de draagriem moeten er nog wat details geschilderd worden en dan mag hij van mij de vitrine in.

Bekijk bijlage 36463Bekijk bijlage 36466Bekijk bijlage 36467
Woah! Strak, man!

Ik was toe aan een snel en eenvoudig bouwsel, om de flow weer op gang te brengen...

01.jpg

3 uurtjes "werk"...
02.jpg

(De berichten over m’n gekregen M4 Sherman zijn naar hier verplaatst van Nieuw zolderisolatiemateriaal!)
De Engels hadden een aantal M4A1's en veel diesels, de M4A2. De laatsten, zag je in Noord-Afrika, Italië en ook in Normandie en verder.
Ik heb het ook op Missing-Lynx gevraagd, en Italië is een betere optie. Daartoe ben ik begonnen met een beetje voorzichtig demontage- en sloopwerk:

IMG_0928.jpeg

Laatst bewerkt:
M4 van Dragon vind ik dat wel. Eens kijken of ik de pantserplaten eraf krijg, en de Britse kist achterop, dan nog een paar correcties en het wordt best een goede vroege Amerikaanse Sherman of misschien een Britse in de woestijn (hoewel ik niet zeker weet of die daar ook zulke M4’s hadden).
In het boek van B.T. White staat deze foto, naar mijn idee Mk I. 1000006893.jpg

Dat is een bekende foto van, voor zover ik weet, een Mk. III. Ik begreep dat de Britten alleen Mk. II’s en III’s hadden in Noord-Afrika, en pas in Italië ook Mk. I’s — maar tegelijk staat er in sommige boeken dat er ook een paar Mk. I’s tussenzaten … Meer onderzoek vereist, denk ik.

Bruno, de tweede (vanaf de boeg gerekend) 38cm geschutstoren van de Bismarck, staat in de basiskleuren. Wat een groot ding is dat....
Het is de 1:72 versie van Takom.

Bijlagen

• 35345.jpg
    35345.jpg
    101,9 KB · Weergaven: 20
  • 3543.jpg
    3543.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 20
  • 35413.jpg
    35413.jpg
    127,8 KB · Weergaven: 20
  • 35435.jpg
    35435.jpg
    139,7 KB · Weergaven: 21
  • 3543543.jpg
    3543543.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Ik heb me er onvoldoende in verdiept. Ik zie net dat je het alleen aan de achterzijde kunt zien (ben geen Sherman expert). Dat ze door elkaar worden gebruikt is niet praktisch vanwege de twee soorten brandstof. Hoewel veel ondersteunende voertuigen ook op benzine reden.

Dat soort geschutstorens zijn gigantisch. Ik ben ooit (bijna 26 jaar geleden) op de USS North Carolina geweest, waar je in één van de torens kunt. De vloer achteraan, waar je er met een laddertje door een luik inklom, was al iets van 25 cm dik … Drie stuks 40 cm geschut naast elkaar met loopruimte ertussen en een berg ruimte (vol met vanalles) erachter.

Eens even zoeken leverde trouwens deze opengewerkte tekening op van een Bismarck-toren met de magazijnen, munitieliften en alles erbij:

bismarckdiagramb.jpg

Laatst bewerkt:
In Osprey Vanguard 15 Staan een aantal afbeeldingen van Sherman Mk.I in Noord Afrika:
-June 1943, 3rd CLY (County of London Yeomanry) Deze foto staat ook op blz.11 van Tanks Illustrated nr.21
-Fondouk Tunisia, 6th armoured division, Possibly of A Sqn, 16th/15th Lancers

Tanks Illustrated nr.21, hier is wat minder duidelijk om welke afdelingen het gaat:
blz.22: 5-4-1943 Wadi Akarit 4th CLY
BLZ. 55: wederom Lancers
blz.60: 22nd armoured brigade

De eerste 300 Shermans aan de Britten geleverd waren voornamelijk M4A1, de rest was aangevuld uit Amerikaanse voorraad met M4 en M4A2.

Laatst bewerkt:
In Osprey Vanguard 15 Staan een aantal afbeeldingen van Sherman Mk.I in Noord Afrika:
-June 1943, 3rd CLY (County of London Yeomanry)
Op bladzijde 7? Volgens mij is dat een Mk. III: het deksel over de luchtinlaat van de Mk I ontbreekt, zo te zien. Hij heeft ook de vroege wielstellen en een schuine achterplaat 🙂

-Fondouk Tunisia, 6th armoured division, Possibly of A Sqn, 16th/15th Lancers
Op bladzijde 9? Dat is 100% zeker een Mk. III: je ziet de tankdoppen op het motordek, geen deksel over de luchtinlaat en de ronde plaat bij de uitlaat.

Tanks Illustrated nr.21
Helaas heb ik dat nummer niet 🙁

De eerste 300 Shermans aan de Britten geleverd waren voornamelijk M4A1, de rest was aangevuld uit Amerikaanse voorraad met M4 en M4A2.
Dat las ik ook in oudere boeken, maar niet in nieuwere. Tot nu toe heb ik alleen geen precieze aantallen van versies kunnen achterhalen om het te bevestigen of ontkrachten.

Goed gezien, ik was er vanuit gegaan dat de info in het Osprey boek correct was.
Tanks Illustrated zijn in 2 gevallen dezelfde foto's als in de Osprey, de andere 2 foto's zijn niet duidelijk genoeg, hoewel er bij 1 de nieuwere wielstellen wel zichtbaar zijn.

Dat soort geschutstorens zijn gigantisch. Ik ben ooit (bijna 26 jaar geleden) op de USS North Carolina geweest, waar je in één van de torens kunt. De vloer achteraan, waar je er met een laddertje door een luik inklom, was al iets van 25 cm dik … Drie stuks 40 cm geschut naast elkaar met loopruimte ertussen en een berg ruimte (vol met vanalles) erachter.

Eens even zoeken leverde trouwens deze opengewerkte tekening op van een Bismarck-toren met de magazijnen, munitieliften en alles erbij:
Ik wacht op een Takom '1:72 Bruno /w Full Interior....'....
Gave tekeningen Jakko!

Bedankt. Ondertussen heb ik besloten om maar af te zien van Brits en toch voor Amerikaans te gaan, ik denk met moddercamouflage erop om het OD een beetje te breken 🙂

Ik denk dat dat verstandig is, ik zat nog even concord 7062 door te kijken, en krijg de indruk dat de Britten pas in 1944 de Sherman I op het slagveld zijn gaan gebruiken (wel met de vroege gun shield)

Die indruk kreeg ik ook, en dan ook nog eens met de pantserplaten erop die ik nu net van dit model af heb zitten slopen.

Ik ben ook weer wat verder met mijn stukje garage, de gevel is gevoegd en straatje gelegd:
12c2d9d9-8cc4-416c-9619-9fbc44a0ad41.jpeg

Alle bijrol-acteurs op hun plaats:
e1be3bf4-4d39-4503-b41b-dac9c10e7399.jpegecb8b2df-dbbf-4bd4-bd75-1c99f8ac5537.jpeg

En totaal doet het me denken aan de volle garage van mijn opa vroeger… overal stond wel iets:
70b1020c-e594-4077-8d00-29c60fa5f8f2.jpeg

Nu verder met weatheren van de wagen en het vignet zodat alles nog wat verder samen komt.

Ik ben ook weer wat verder met mijn stukje garage, de gevel is gevoegd en straatje gelegd:
Bekijk bijlage 36652

Alle bijrol-acteurs op hun plaats:
Bekijk bijlage 36653Bekijk bijlage 36654

En totaal doet het me denken aan de volle garage van mijn opa vroeger… overal stond wel iets:
Bekijk bijlage 36655

Nu verder met weatheren van de wagen en het vignet zodat alles nog wat verder samen komt.

De bakelieten schakelaar straalt enorm jaren '30 uit! Ziet er heel goed uit!

Jazeker @Hilbert Zuijdendorp! Beslis van te voren duidelijk welke versie je gaat bouwen, de oude versie bouw (551) wordt veel in groene inkt weergegeven, en er ontbreken enkele bouwstappen (19 en 23) en bepaal zelf wat je eerst bouwt. Logica is niet altijd hun sterkste punt 😉.
Verder heb ik dit bouwbericht erbij gehouden, zaten goede tips bij. Veel bouwplezier en als je nog vragen hebt hoor ik t wel

De bakelieten schakelaar straalt enorm jaren '30 uit! Ziet er heel goed uit!
Zeker, dit is top!
Alleen zijn de muren wel erg schoon en onbeschadigd. Voorbeeldje: rond zo'n schakelaar zal de muur wel wat smoezeliger zijn dan het stralende wit wat je nu ziet. En op de hoeken zou ik wat kleine "chips" uit het kalk halen.
Verder klopt het helemaal.

Zeker, dit is top!
Alleen zijn de muren wel erg schoon en onbeschadigd. Voorbeeldje: rond zo'n schakelaar zal de muur wel wat smoezeliger zijn dan het stralende wit wat je nu ziet. En op de hoeken zou ik wat kleine "chips" uit het kalk halen.
Verder klopt het helemaal.

Goede tips Rob, dank je (ook voor het compliment 😇). Ga ik zeker mee aan de slag. 👍

Het is allemaal nog wat steriel, maar het is een modern, toen bijna nieuw voertuig, en de garage is misschien wel wat maatwerk-achtigs voor deze pantserwagens, dat mag ook best schoon zijn.

Die bakelieten schakelaars gaan tegenwoordig naar de musea, zo af en toe kom je deze tegen in renovaties, en ze zijn gewild.

Is er niet een mogelijkheid tot het toevoegen van een bordje op de.garagemuur boven de deur, met bvb een nummer of divisie teken? Dan is die muur niet zo kaal?

Even een klein stukje achtergrondinfo over gebouw en voertuig:
  • Op 1 april 1936 wordt het Eskadron Pantserwagens opgericht en gelegerd in de Isabellakazerne te Vught met haar M36's
  • Op 19 mei 1937, een half jaar nadat de bouw is gestart, wordt het pantserwagengebouw (inderdaad specifiek voor de Landverks) officieel geopend en ePaw daar gelegerd.
  • Tweede kwartaal 1938 word de M38 aan Nederland geleverd, waarvan er één naar Vught kwam om dienst te doen als commandovoertuig van commandant ePaw. Ritmeester Wilbrenninck.
  • Na de mobilisatie van augustus 1939 vertrekt ePaw richting Helmond.
Ergo, ik zal het niet erg vuil gaan maken want zowel gebouw en voertuig waren nog erg jong en goed onderhouden op het moment dat ik wil uitbeelden. Neemt niet weg dat wat extra vervuiling wel zal komen. Het was tenslotte toch een garage waar werd gewerkt en gesleuteld.

Even een klein stukje achtergrondinfo over gebouw en voertuig:
En vuilnisbak!
Allereerst, het wordt een geweldig diorama en voertuig.
Maar dit viel mij op (even geïnternet).
Het is toch zonde als je veel Nederlandse details uit de jaren 30 namaakt en een vuilnisbak uit de USA neerzet!
Of hadden ze die toen ook al (ik weet natuurlijk niet alles).🤔

Nederlands

1280px-Stadsarchief_Amsterdam,_Afb_ANWR00177000001.jpg1200x900.jpg

USA!

Oscar-can2.jpg

De gekregen Sherman vordert goed. Er is niks écht mis mee, afgezien van de hijsogen die 90 graden gedraaid zaten, maar ik ben wel een beetje correcties aan het maken die ik ook gedaan zou hebben als ik dit model zelf gekocht en gebouwd had.

Belangrijkste daarvan zijn de klinknagels van de romp, want Dragon heeft een gelaste romp weergegeven:

IMG_0936.jpeg

Het model stelt een redelijk vroege M4 voor uit de fabriek van Pressed Steel Car Company („PSC” voor de Shermanofielen) maar die hadden een geklonken i.p.v. gelaste onderkant van de romp tot de zomer van 1943 — terwijl de kijkklepjes in de voorplaat betekenen dat het model een tank voorstelt die hooguit in augustus 1942 gemaakt is. Dat werd dus een berg klinknagels ponsen … Voor de locaties ervan heb ik een ongebouwde MiniArt M3 medium gepakt, daarvan de zijkanten van de romp losgemaakt uit het gietraam en die bij de romp van dit model gehouden zodat ik eenvoudig streepjes kon zetten met een potlood waar de klinknagels moesten komen.

Gek genoeg is Dragon ook de bouten op de zijkanten vergeten waarmee de neus vastzit, terwijl die op álle Shermans aanwezig waren, of de romp nu geklonken of gelast was. Ze staan niet op de foto, want die heb ik genomen voordat ik ze aanbracht, maar ondertussen zitten ze er wel op.

Voor de rest heb ik wat minder opvallende correcties gedaan:

IMG_0948.jpegIMG_0949.jpeg

Opvallendst is denk ik alle plamuur, die nodig was om de littekens van de verwijderde pantserplaten en kist achterop de toren bij te werken. De hijsogen op het kanonschild zijn van Asuka, en ik heb het vizier voor de commandant (rechtsvoor op het torendak) verwijderd, evenals de „oren” aan het kanonschild en het zoeklicht op het dak, omdat die allemaal niet op vroege Shermans zaten.

Voorop de romp heb ik de hijsogen rechtop gezet en de koplampbeugels vervangen door exemplaren van wederom Asuka, die veel minder te dik zijn dan die van Dragon 🙂 Ook de houdertjes voor de stoppen voor de koplampgaten komen van Asuka (en deze liggen evenwijdig aan de romp omdat dit een vroege Sherman is), terwijl de sirene op het spatbord van de Sherman VC van Rye Field Model is. Eigenlijk moet de strip met bouten aan de bovenkant van de neus vervangen worden door eentje waarbij de bouten niet verzonken liggen, maar ik kan deze er niet uithalen. Misschien dat ik alles nog voorzichtig vlak vijl en nieuwe bouten aanbreng. Misschien 🙂

Bij de opstaande rand rond de toren heb ik drainagegaatjes geboord, maar ook aan de achterkant afgeschuind omdat dat bij PSC zo gebouwd werd.

Ook achterop zijn de beugels voor de achterlichten van Asuka, de houder voor de sleepkabel is resin van een onbekend merk, en ik heb de hamer op de achterplaat verwijderd en de sleutel omgedraaid (hij zat verkeerd om vastgelijmd).

Die tool riempjes maken het wel af .
De bouwer/vorige eigenaar heeft die er al opgezet. Ze zaten gewoon bij het model, bleek uit het stukje ets dat ik in de doos met onderdelen (van meerdere Dragon Shermans) vond, die ik bij dit model kreeg.

De meeste van ons (…) bouwen de grote katten soorten
Boude uitspraak 🙂

Maar een M4 Sherman is zeker een mooie tank ''als je een tank mooi mag noemen 👍''
Het is wel het soort voertuig dat je krijgt als je aan een leek vraagt om „een tank” te tekenen 🙂 En je kunt er heel veel kanten mee op, als modelbouwer.

Vandaag bij Historama Wereld te gast tijdens het Poolse weekend. Maar liefst 1 hele sprue geplakt, de rest van de tijd veel te druk met het museum (Bevrijdende Vleugels) te bezoeken, een uitstekende lezing over de Polen te volgen of te genieten van de rookgassen van de Firefly voor de deur. En uiteraard tig mensen gesproken...

1000032566.jpg
1000032562.jpg
1000032551.jpg
1000032552.jpg

Barry in actie
1000032574.jpg

Maurice in "actie"
1000032546.jpg
Volgende week zondag is er een Modelbouw show, waarbij Twenot ook te gast is. Er is nog plek voor liefhebbers.

Gr Bas

Terug
Bovenaan