Allerhande

Er zitten zeker hele bruikbare toevoegingen bij maar je moet dit echt stuk voor stuk beoordelen per onderdeel.
Gelukkig kun je tegenwoordig meestal op het Internet zien wat er allemaal in een set zit, zodat je in kunt schatten of het setje nuttig gaat zijn of niet. Dan nog zijn volgens mij de laatste sets van Eduard die ik gekocht heb, de twee voor de M25 Dragon Wagon geweest, zo’n 25 jaar geleden. Daar heb ik meer dan de helft van overgehouden, en toen was ik wel grotendeels klaar met dat merk 🙁

Laatst bewerkt:
Gewoon bewaren, want er zijn genoeg modellen waar (nog) geen PE voor is en dan gebruik je mooi de PE van andere setjes voor delen die het beste tot zijn recht komen in PE. Van het PE frame kun je vaak hele mooie beugels van maken.

Gr Bas

Wordt het zoiets?
1500x974-uss-balao-painted-pink-for-the-movie-operation-v0-2yinirnhs3ba1.jpg

Operation Petticoat !!! Was geweldige TV serie.IMG_5813.jpeg

De Border Models Crusader zit grofweg in elkaar, RUDD. Bouwde lekker weg.
Een paar kleine foutjes zoals vergeten gaten, weinig onderdelen, dus eigenlijk een duur doosje.
Over de tracks kan ik nog niks zeggen, die moeten nog
Klaar voor de spuiterij.
IMG_5335.jpeg

die jongens die niet nat werden door hun pluutjes
Ik volg de vorderingen van de Jagdpanther al een tijde en vind dat het heel goed gaat Tini maar nu zie ik toch één dingetje dat ik echt wel een dingetje vind. 😱

Op de foto's van het origineel vind ik het duidelijk dat het regent door de manier waarop de plu's worden vastgehouden. Laag boven het hoofd, de mannen kruipen er bijna in. De twee plu's geven samen ook een vorm die compact vlak boven de JP hangt doordat de bemanning met net niet hun hele bovenlijf uit de luiken komt.
De figuren op jouw JP hebben, naar mijn mening, een houding die niet aan striemende regen doet denken en de plu's worden zo hoog gehouden dat ze eerder aan parasols doen denken.

Misschien de moeite waard om nog eens kritisch naar te kijken. 🤔

Daar heb je zeker een punt, @Paul Boellaard, ik heb ze ook maar even koud op het model gezet.
Het setje panzerjungs komt van Ebay en ze hebben inderdaad de verkeerde houding. En een een foute korte broek.
Ik ben er net aan begonnen en ze moeten een betere pose krijgen. Degene met de korte broek heeft ook zijn knieën boven het luik, op de originele foto zijn die onder het luik. Volgens mij moet er ook nog een derde in het luik (mangat) komen te staan.
De parapluutjes zijn van Bronco, de stokken zijn te lang.

Zo, zitten experimenteren met ijzerdraad en putty en wat armen gefabriekt, nekken gebroken,
de pluutjes wat sturmfest geplaatst. Ik ben, voor mijn doen, erg tevreden.
Nog steeds out of the comfort zone, maar wel leuk om te doen.
Mijn doosje met 50 jaar Tamiya figuren erbij gepakt, (wie wat bewaart die heeft wat),
ik herkende meteen de groene arm meteen van set MM-135😂, pak 3,7

IMG_5405.jpeg IMG_5411.jpeg

IMG_5412.jpeg IMG_5409.jpeg

Ik ben begonnen aan de YP408 van Robert.
Toch aardig wat plamuur nodig, soms rudimentair detail, en een beetje back to the 90's qua resin bouw.
Gietwerk is wel goed, recht en geen luchtbellen en minimale gietblokken.
Als je jezelf niet blind staart op perfecte details is deze met wat TLC best leuk af te werken. Van de bouwtekening wordt ik overigens niet echt gelukkig.... daar zou wel wat meer werk van gemaakt mogen worden.

Het wordt trouwens de Unifil uitvoering zoals ze in Libanon rondreden.

20240201_213303.jpg20240201_213315.jpg20240201_213332.jpg

Ik ben begonnen aan de YP408 van Robert.
Toch aardig wat plamuur nodig, soms rudimentair detail, en een beetje back to the 90's qua resin bouw.
Gietwerk is wel goed, recht en geen luchtbellen en minimale gietblokken.
Als je jezelf niet blind staart op perfecte details is deze met wat TLC best leuk af te werken. Van de bouwtekening wordt ik overigens niet echt gelukkig.... daar zou wel wat meer werk van gemaakt mogen worden.

Het wordt trouwens de Unifil uitvoering zoals ze in Libanon rondreden.

Bekijk bijlage 34391Bekijk bijlage 34392Bekijk bijlage 34393
Ik ben heel benieuwd. Ik heb hem ook liggen en ben benieuwd naar jou bevindingen. Die bouwtekeningen (eigenlijk zijn het alleen maar weergaves van al de onderdelen) zijn inderdaad enorm onduidelijk.

Het is ook best wel vervelend dat er geen volgorde van bouwen wordt aangegeven. Ik bouw m zonder interieur met dichte luiken en ik kwam er pas na het samenvoegen van de rompdelen achter dat je wss eerst iets aan de binnenzijde moet lijmen voor je de luiken aanbrengt. (3 wit-plastic balkjes)
Nu zat ik met 3 keer een 1mm brede kier die ik maar heb opgevuld met wat Evergreen profiel.

Nog een aanvulling op het bouwen: er zijn in totaal 6 opbergkisten tussen de wielen. In de romp zie je 2 x 3 verschillende openingen waar de nokken van de kisten in zouden moeten passen.
2 x rond, 2 keer vierkant en 2 verschillende rechthoekige voor de middelste kisten. Die zijn net anders ivm de uitlaat aan 1 zijde.
Maar nu de kisten zelf: 2 keer rond, 2 keer verschillende rechthoeken en weer 2 keer rond. Slordig.
Afknippen en vlak schuren dus

Ho stop

Je hebt nu de uitlaatkoelbuizen ook roestig gemaakt maar dat hoort niet, doe blijven koud en ongeroest!

@Timo de Porto Zijn dat die 2 dunne?
Abgaskühlrohre? Het volgende Duitse voertuig wordt “ein Handwagen” , Hwg 1.0 😫

IMG_5442.jpeg

Laatst bewerkt:
Correct, abgaskuhlrohre. T lijkt een uitlaat voor de motor maar het is een set koelbuizen, hoe en waarom geen idee hoor, maar van panthers weet ik wel eea, zo is deze Jp dus duidelijk een G1, en de zimmerit zegt Miag. Achterdek is panther A, en t ding is dus van voor september 44, daarna had ie geen zimmeritt gehad, en een ander achterdek.

Ik ben me van plan er een te scoren, vandaar...

T lijkt een uitlaat voor de motor maar het is een set koelbuizen, hoe en waarom geen idee hoor
Het zijn twee buizen die binnenin de tank zo langs de uitlaatpijp lopen, over de volle lengte, en dan omhoog buigen om naast de motor uit te komen bij een afzuiger van het koelsysteem. Door allebei de pijpen wordt buitenlucht aangezogen die hierdoor de uitlaatpijp koelt. Het waarom kan ik alleen zo snel niet achterhalen, en al helemaal niet waarom maar één van de twee uitlaatpijpen gekoeld hoefde te worden.

Aha, oververhitting in het motorruim zorgde ervoor dat de brandstof in de carborateurs aan de kook raakte, deze buizen zorgen ervoor dat de damp die daarvanaf komt geventileerd wordt. Gevalletje te weinig compressie en slechte kwaliteit brandstof die voor een constante steekvlam in de uitlaat zorgt

20240203_165203.jpg20240203_165203.jpg

Vandaag door omstandigheden, en helaas wss morgen ook extra modelbouw tijd gehad. Verder met de YP408. De eerste Evergreen zit er al weer op.
Omdat ze in Libanon best wel gefotografeerd zijn zonder gereedschap in het rek, en omdat ik het meegegoten rek te grof met te klein ogend gereedschap vind heb ik dit er af geknipt/gesneden/geschuurd en vervangen voor een leeg rek.
Verder de vierkante stootblokjes voor de luiken weggeschuurd en vervangen door ronde.

20240203_165208.jpg20240203_165226.jpg

Laatst bewerkt:
Ben lekker bezig vandaag 😀. Van alles en nog wat, dat al langere tijd op een plank het parmantige dametje uit staat te hangen, aan het aanpakken.
Stukje hier, beetje daar, flotsje lijm zus, kloddertje verf zo.
Twee stuks die een eigen draadje hebben en drie die dat niet hebben::

PzKpfw III Ausf. D van MiniArt:

IMG_8633.JPG

A13 Cruiser Tank Mk. III van Bronco:

IMG_8636.JPG

FlaK 36 van Dragon:

IMG_8642.JPG

Franse fabrieks camo. (Citroën uiteraard)IMG_20240202_182150_1.jpg

Het palet werd na de 1e wereldoorlog door het Franse leger vastgelegd. De patroontjes waren op eigen initiatief van de fabrikant. met 8000 citroën vrachtwagens in dienst bij de Duitse inval was er haast bij de productie. Eigenlijk was de rode lijn ook gespoten, maar daar waag ik me niet aan op deze schaal.

Nog een ondergrond om modellen op te fotograferen:

IMG_0582.jpeg

Dit is een vacuümgevormde ondergrond van Heller die ik op een stuk MDF (25 bij 36 cm) gelijmd heb en nu aan het schilderen ben met hobbyverf van een kleur die „pindabruin” heet 🙂

Ik heb het gisteravond eerst grijs gespoten, met grondverf uit een spuitbus, omdat de pindabruine verf slecht pakt en dekt op het witte plastic. Met een laagje grondverf eronder gaat het veel beter.

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een beetje dun, maar met alle randen vastgelijmd (Bisonkit erop, en langs de randen van de MDF-plaat) valt het goed mee. Je kunt nog altijd de twee hoge stukken een beetje indrukken, maar zolang je er geen massief gegoten resin tank op gaat zetten, zal het wel meevallen, denk ik 🙂

Terug
Bovenaan