8,8cm FlaK 36 (1:35 Dragon 6260)

Met zulke resultaten is het niet moeilijk om de motivatie vast te houden! De details zijn mooi scherp, dat maakt het schilderen eenvoudiger. De gezichten blijven wel iets achter bij resin koppies, maar ik denk dat je dat straks minder ziet, omdat ze in een setting komen te staan, zitten.
💪

Ik heb ergens gelezen dat de nieuwe generatie Tamiya-figuren gemaakt wordt door mensen in de juiste kleding, in 3D te scannen en dan de modellen in de computer op te delen in de benodigde onderdelen.

Met zulke resultaten is het niet moeilijk om de motivatie vast te houden!
Dankjewel Jan, en dat gaat nog meer op omdat ik al een tijdje (en steeds meer) zin had om met figuurtjes in de weer te gaan.
En ik had zo'n zin deze Scouts te doen dat ik ze aan de FlaK heb gekoppeld 🙂

Ik heb ergens gelezen
Klopt Jakko, en Rob Plas voegde daar aan toe dat er zelfs grootheden uit het modelbouw wereldje zijn uitgenodigd daaraan mee te doen 🙂

Leerzaam draadje zo alles bij elkaar!!

Een verrassende wending, en er wordt weer gebouwd und die “ami’s“ sind da!
Voor mij was “Nightshifts” uitleg een positieve stap verder in verftechniek 💪🏼.
Veel verfgenoegen!

Hoi Peter,
Tamiya heeft inderdaad een goede stap genomen met de laatste figuren setjes!
Ze doen niet meer onder aan resin figuren!
Schilderwerk ziet er al goed uit!
Heb je ook al een afbeelding van de lay-out?

Groet,

Roger

Ben benieuwd naar wat je met de persoon met de radio gaat doen, op de een of andere manier lijkt die een beetje uit de pas te zitten vergeleken met de overige 4, die idd prima die 88 van een korte afstand staan te bekijken

Bedankt voor de respons jongens ! maar de gegeven duimpjes en hartjes worden uiteraard ook positief gewaardeerd.

Voor mij was “Nightshifts” uitleg een positieve stap verder in verftechniek 💪🏼.
Het was even wennen want de praktijk is natuurlijk meer werk dan in 25 minuten op de video 😁, en de start met zwart en de gespoten hooglichten vind ik echt een uitkomst !

setting is toch zeker gaaf, ergens in Nordrhein-Westfalen: Ruhrgebied of Aken?
Ja zoiets, maar ook Italië heb ik aan zitten denken. Het (complete) uniform M1943 namelijk werd pas laat in de oorlog in bulk verstrekt.
Zo'n beetje vanaf Dec. 1944 begint de levering echt goed te lopen.
Meest vroege toepassing zou Anzio (Jan. '44) kunnen zijn omdat de 3rd Infantry Div. daar er volledig mee was uitgerust (als 'test case').
Italië zou ook wel goed passen bij de FlaK zelf omdat ik deze in Dunkel Gelb heb gezet zonder enige camo strepen dan wel vlekken, maar
dat kan nog toegevoegd worden...
In ieder geval nog geen definitief plekje dus...

Heb je ook al een afbeelding van de lay-out?
Nee nog niet... maar eerdaags ga ik even goed zitten voor een fijn potje mock-uppen heb ook echt zin in het maken van een
overtuigend stuk terrein

Ben benieuwd naar wat je met de persoon met de radio gaat doen, op de een of andere manier lijkt die een beetje uit de pas te zitten vergeleken met de overige 4, die idd prima die 88 van een korte afstand staan te bekijken
Dat is inderdaad heel belangrijk hier omdat de scouts een grote rol spelen in de vertelling over wat er is gebeurd.
Wat ik zei over "iemanden die naar de FlaK staan te kijken" was het basis concept maar dat gaat met deze rudd-figuren uiteraard niet
zomaar op. Hun poses staan vast en daar moet ik het mee doen
Zodra ik ga mock-uppen zal duidelijk worden waar de mannen komen te staan en hoe de interactie tussen hunzelf en het kanon
geloofwaardig neergezet kan worden 🤔...........

Of als verse verovering, verkenners moeten ook wel eens aanvallen, de radioman brengt dan verslag uit over de buit of de stelling die men aantreft, 88'er ingegraven als antitank kanon, diverse munitie en een beetje verslagen verdediging erbij. Niet a la verlinden, maar georganiseerd, dus ipv losliggende wapens alleen wat lege munitiekisten en hulzen enzo?

Nog een mogelijkheid: door Engelsen buitgemaakt en gebruikt als takel om een motor uit een, eveneens buitgemaakt, voertuig te tillen.
Van die Engelsen in Lybië kun je ook Amerikanen in Italië maken...........vast wel eens ergens gebeurd 😁

Flak, SdKfz 231.jpg

Inspirerende ideëen en plaatjes ! bedankt 👍

Die laatste foto is wel heel gaaf om na te bouwen, ook met een ander voertuig, maar niet voor mijn verlaten kanonnetje.

Een plot voor een diorama is vanwege de statische aard van de modellen te verdelen in ruwweg drie vertoningen :
vooraf plot : wat gaat er gebeuren...
actueel plot : nu gebeurt het !
achteraf plot : wat is er gebeurd ?

Momenteel zit ik te fantaseren over een achteraf plot omdat (mijns inziens) de aard van de scout figuren daar het meest geschikt voor is :
de scouts stellen vast dat dit haastig achtergelaten wapen geen bedreiging meer vormt en dat zou dan duidelijk zijn vanwege de rommelige
toestand ter plekke : rondslingerende munitie en uitrustingsstukken (en misschien één Duitser die totaal gedesillusioneerd ook is achtergebleven?)
Terrein zal met aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid buiten de bebouwde kom liggen en aan een weggetje met wild begroeide berm.
Verder geen figuren, voertuigen en/of gebouwen in de planning.

Hi Peter, heb ook op decals en PE van hem geboden, maar hij is nog even tot eind van volgende week op vakantie dat ik weet, hoorde ik.
Mocht je chaotisch (eigenlijk kisten én foudralen voor tankmunitie) maar wel compleet willen, dan is AFVclub Flak18/Tiger1 L56 / 88 mm er nog met hun set.
Groetjes, Anne
Ps: 1/35 AFV Club German 8.8cm/L56 Flak 18/Tiger I Ammo & Accessory Set

Bedankt voor je betrokkenheid Anne 🙂 ik heb geen haast hoor.... ik heb zojuist de figuurtjes van hun verfpennetjes afgehaald en
de FlaK uit de doos gehaald en ruwweg in elkaar gestoken.
Vanmiddag ga ik dan fijn schuiven met de objecten en piepschuim en stokjes en gordijnen enz... 😛

Ja mooi setje van AFVclub (bedankt voor de tip) maar wat ik zelf hier heb aan ammo spul is toereikend. Deels uit de kit, deels PE en zonodig nog aan te vullen vanuit de scrapbox.

Via mijn werk zijn we eigenaar geworden van persoonlijke fotoalbums van een Duitse soldaat die bij een FLAK afdeling zat. Erg interessant met privé foto's. De albums hebben we gestald bij een oorlogsmuseum. Hieronder enkele voorbeelden.

Bijlagen

• 20191017_133308.jpg
    20191017_133308.jpg
    168,2 KB · Weergaven: 27
  • 20191017_122507.jpg
    20191017_122507.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 26
  • 20191017_122011.jpg
    20191017_122011.jpg
    113,4 KB · Weergaven: 27
  • 20191017_133447.jpg
    20191017_133447.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 27
  • 20191017_131421.jpg
    20191017_131421.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 30
  • 20191017_122325.jpg
    20191017_122325.jpg
    135,1 KB · Weergaven: 31
  • 20191017_121930.jpg
    20191017_121930.jpg
    79,7 KB · Weergaven: 30
Mooie aanwinst Eric en leuk dat je er hier iets van laat zien 👍

Nou... dit is dan wat ik van plan ben :

Flak haastig achtergelaten op straat en de verkenners hebben het zojuist in die staat aangetroffen.
Ze zijn ontspannen maar houden hun aandacht op de omgeving gericht.
Sitrep (situation report) wordt doorgegeven : "Area secure..."

Gebruikssporen van het kanon en de bemanning zoals granaten, hulzen, munitiehouders, PSU en persoonlijke spullen hebben in de mockup
(nog) niet meegedaan. Net zo min als vegetatie en eventuele afrastering, wegwijzers o.i.d. ontbreken.

Lekker rommelen met stukken schuim. De latjes zijn om een idee van de afmetingen voor de grondplaat te krijgen.

Deze opdeling der figuren had ik vóór het schilderen al zo'n beetje in gedachten....
1. NCO ; 2 Garand schutter ; 3 Radioman ; 4 Garand schutter ; 5 BAR schutter (#3 en #4 gaan nog iets verder naar links)

De radioman iets hoger om verzekerd te zijn van goed bereik, maar vanwege de hoogte toch geknield.

Beetje idee krijgen van de omtrek begrenzingen, hier iets smaller.... wellicht kan de diepte (lengte) ook nog wat minder....

Hoe gaat het terrein ruwweg ingedeeld worden nog zonder eventuele infrastructuur..... De vegetatie wil ik aan de 'natte' groene kant houden, m.a.w. 'West Europese stijl'.

Doet dit maken enige zin ? hoor graag wat jullie er van vinden... 🙄

Laatst bewerkt:
Ik zie dat het kanon opeens al helemaal af en geschilderd is😳….ik was het bouwproces met al je tips en tricks aan het volgen en hoopte dat een mooie uitleg van verven daarop ging volgen! Maar goed, diorama tijd dus inmiddels. Leuke opstelling zo!

Thanks Walter 🙂

echnie ! het is nog steeds een hele stapel sub bouwsels in dryfit en er moet nog een portie losse onderdeeltjes op.
Er komt nog een hoofdstukje over de bouw voor het schilderen en ook het schilderen is nog lang niet voltooid.
De chronologie is overboord geraakt inderdaad en om voortgang weer op gang te krijgen en te houden is het bezuinigen op
verslaggeving een must...

Waarschijnlijk is het verslag van de M110 bouw nog het enige dat stap voor stap opgetekend wordt.
Ik had eigenlijk al lang mijn manier van werken moeten omgooien, maar is nu ook echt aan het gebeuren wil ik nog eens iets af krijgen.
Zie voor een toelichting het topic van zes jaar geleden... The Devil is in the Topic...

Ter Leering ende Vermaeck :

dit diorama werd gebouwd in ruim een half jaar tijd zonder foto's te maken en zonder verslag te doen :

hoor graag wat jullie er van vinden...
Ik had deze post gemist. Goed bezig!

Je opstelling, verhaal klinken logisch. Het hoogteverschil en het kanon met de loop schuin omhoog brengen wat spanning. Dat geldt ook voor het kanon onder een hoek met de wegas .Toch mis ik iets.

Je figuren staan verspreid. Dit is logisch, maar de kijker wordt niet gestuurd. Ik denk dat je hier meer uit kunt halen.

Wat suggesties/vragen:
1. Kun je het kanon meer als achtergrond gebruiken voor de figuren?
2. Kun je de helling direct op de weg laten aansluiten of steiler maken? Dan houdt je het compacter. Of het kanon deels in de vrijwel vlakke berm zetten en vanuit de berm een steiler helling naar het hogere gedeelte?
3. Je kunt het hoge deel en/of de weg ook onderling een lichte helling geven, evenwijdig aan de wegas.
4. Kun je de loop zo draaien, dat je er onder(door) een of meer figuren ziet? Bijvoorbeeld 1 en 2.
5. Door de hoogteverschillen, hoeken groter te maken, wordt het minder statisch. Het is niet erg om dat iets te overdrijven ten opzichte van de werkelijkheid, zolang het natuurlijk oogt .

6. Idee. Als je de helling steiler maakt, kan het kanon dichter naar de hoge grond. Het staat deels in een vlak stukje berm. 3 en 4 voor het kanon, tegen de helling, aan de kant van de vijand. Door te knielen zijn ze relatief slecht zichtbaar. 1 en 2 iets achter de poot, terwijl je de loop 3 tot 4 uur met de klok mee draait (van boven gezien). 5 een of meer stappen naar voren te opzichte van het kanon of ... Je overziet niet alles in een blik en de delen werken iets meer samen. Terwijl de loop van het kanon en 5 extra lijnen (blijven) toevoegen. Je hebt een achtergrond bestaande uit hoger gelegen deel en het kanon. Alle andere delen ontspringen hieruit.

Succes, Jan

Bedankt Jan 👍 food for thought en stof tot nadenken is een welkom goed

1. Kun je het kanon meer als achtergrond gebruiken voor de figuren?
Dat zou ik dan nog eens moeten bekijken al geloof ik niet dat er veel veranderen kan, mede door de twee zittende figuren die vanwege
hun pose niet passen naast de staande figuren...

2. Kun je de helling direct op de weg laten aansluiten of steiler maken? Dan houdt je het compacter. Of het kanon deels in de vrijwel vlakke berm zetten en vanuit de berm een steiler helling naar het hogere gedeelte?
goeie tips om het totale oppervlak te beperken. Sloot of greppel hoeft niet... weg kan bijv. ook nog wel wat smaller...

3. Je kunt het hoge deel en/of de weg ook onderling een lichte helling geven, evenwijdig aan de wegas.
goeie tip om wat meer dynamiek in het landschap te brengen...

4. Kun je de loop zo draaien, dat je er onder(door) een of meer figuren ziet? Bijvoorbeeld 1 en 2.
ik snap je (of niet..) ..... dat is toch enkel leuk wanneer men het tafereel op weg niveau bekijkt ?

5. Door de hoogteverschillen, hoeken groter te maken, wordt het minder statisch. Het is niet erg om dat iets te overdrijven ten opzichte van de werkelijkheid, zolang het natuurlijk oogt .
Natuur is niet rechtlijnig inderdaad, maar deze plek kan statisch ogen vanwege cultivering.... goed om nog even over na te denken wat ik
hier precies wil qua omgeving...

volgens mij dacht ik bij mijn compositie hetzelfde maar jouw suggesties lijken de objecten inderdaad wat beter met elkaar te verbinden 🤔

De lijnen om het kijken te sturen had ik er ook in gestopt, maar misschien iets te 'los' of indirect ? maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe strikt
zulke lijnen van object naar object moeten lopen om het brein te verleiden ze te volgen Naar mening hoeft dat niet zo strikt.

De figuren staan inderdaad verspreid , maar mijns inziens geloofwaardig verdeeld rond het kanon en aanwezige lijnen zorgen dat de aandacht
steeds terug komt bij het kanon.... dat is wat ik meende te bewerkstelligen met deze opstelling.
Ik wil de mannen ook zeker niet te dicht op het kanon omdat hun uitzicht dan nog meer beperkt wordt.

Ik ga het nog eens bekijken met jouw suggesties vwb de figuur opstelling en de richting van de loop. Kleine verschuivingen kunnen veel opleveren...

Hier een plaatje met hoe ik de 'kijklijnen' had bedacht (en er ontbreekt hier nog een bruikbare kijklijn, namelijk de trekstang) :

mockup06.jpg

Men is welkom om hierop in te haken... ik besteed met plezier nog wat extra tijd aan de compositie

Hasta la Pasta

Hoi Peter,

Ik begrijp dat de 88 mm het hoofdonderwerp is. Kan m.i. lastig zijn, omdat figuren de aandacht van de actie naar zich toe trekken. Ik redeneerde naar de figuren toe.
Je zou het kanon dan een wat hogere positie kunnen geven en/of een (lichte) helling naar het kanon maken. Je wilt in deze situatie een gebied kunnen betrijken en zult graag een hogere positie in willen nemen. Het hogere deel trekt de aandacht en is logisch te verklaren.

Hieronder een schets met een 2e suggestie.Peter 88mm.2.jpg
Laat het kanon over een aflopende helling of een lager stuk grond wijzen. Camouflage met wat begroeiing en eventueel een verticaal element. De trekstang wijst in de richting van de vijand. De figuren bevinden zich aan de andere zijde en/of het lage gedeelte.

2 en 4 observeren de richting van de vijand. 5 staat meer verdekt achter het kanon en bekijkt dit enorme wapen. 1 en 3 bevinden zich achter het schild, de dekking van het kanon. De radioman zit wat lager, maar de oprukkende eenheden komen ook van de lage zijde. Aan de kant van 2,4 en 5 of aan de kant van de trekstang kun je de weg een lichte helling geven die het oog ook naar de 88 trekt.

Nu weer stoeien met de onderdelen 🙂 .

Succes, Jan

Mijn 5 cent aan input: less is more, oftewel compacten en verrijken. Het verhaal past ook op de helft van de opp.

mockup062.jpg
Daarnaast is het nu te generiek. Waar vindt het plaats? Normandie in de bocage? Nederland eind '44? Duitsland helemaal op het einde? Leuke details kunnen het echt een X factor meegeven. Waarom staat het daar verloren? Is er iets kapot gegaan? Probeer het verhaal meer specifiiek te maken. (in management termen: SMART~Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden)

Fraai project en nu de puntjes op de i zien te krijgen!
gr Bas

Bedankt jongens 👍 ik ga me hier over buigen.... wordt vervolgd...

Okee dan... ben nog iets aan het schuiven gegaan met de pionnen

De Sd.Anh.204 is omgedraaid... de trekstang richting vijand is meer aannemelijk.
GI's 1 en 2 zijn verwisseld en achter de stempel gezet... #2 staat nu naast het kanon en bekijkt het. Dit is nu hun definitieve plek.
GI 3 (radio) is ook ongeveer hetzelfde gebleven... iets lager gepland nu... positie wil ik behouden vanwege beperkt zendbereik van 1,5Km.
Het zijn dus eigenlijk alleen de GI's 4 en 5 waarmee nog echt wat meer geschoven is.

De situatie is de 'achterkant' van het plot. We kijken naar wat er gebeurd is :
Een Duitse eenheid heeft een kanon met tractor en bemanning achtergelaten om een achterhoede gevecht aan te gaan met
oprukkende Amerikanen. Dit om de terugtocht van hun eenheid zo goed mogelijk te dekken.
Toen hun situatie sneller dan verwacht verslechterde is de bemanning in paniek vertrokken zonder te proberen het kanon nog aan te koppelen.
Dat vond plaats in de buurt van Würselen, NNO van Aachen, rond 15 Oktober 1944 alwaar de U.S. 30th Inf.Div. en elementen van de 29th Inf.Div.
en de 2nd Arm.Div. probeerden door te stoten naar Aachen om aan te sluiten bij de 1st Inf.Div.

De smalle weg zal er één worden van klinkers, de verhoging achteraan is hoge grond, begroeiing wildgroei, herfstige omgeving.
Misschien verkeersbord (Würselen 4km) of ander bord? afrastering langs weg met paaltjes en prikdraad ? en of anders bijv. ook nog...
En natuurlijk de sporen van de gevechtsactie en de kanonniers zoals ammo, hulzen, PSU enz.

Één van onderstaande composities zal het 'moeten' worden 🤔

Deze ↓ is het oorspronkelijk idee, maar nog even opnieuw gekiekt voor de volledigheid.

Goed verhaal Peter!

Ik vind 11 hierbij een mooie setting. 4 lekker vooraan, tegen de dekking. 3 in een hoge positie. Je kunt nog overwegen om 1 bij 3 te plaatsen, lijkt me logisch, omdat hij de communicatie moet delen. 5 kan dan bij 2 staan. De laatsten hebben aandacht voor het kanon (positie, houding), maar 5 blijft alert op de omgeving.

Wat achtergelaten uitrusting of .... / schuttersput, .... Kijk ook goed op terrein-/ooghoogte.

Ik zou 5 tegenover 1 en 2 zetten, heb je de meeste interactie. En drie en vier lekker dicht bij elkaar schuin voor de 88. In jou settings vind ik hem een beetje verdwaald... 😉

Zoveel mensen zoveel wensen

Ik zou 1,2 en 5 met elkaar interactie laten aan gaan. Dus meer richting foto 15.

Gevoelsmatig zou ik de knielende figuren meer vooraan zetten om zo het van hoog naar laag effect met figuren te benadrukken. Ook de knielende figuren iets meer in de dekking van de 88mm zetten

IMG_2345.jpeg

Zo iets.

Anders kan Koeman deze foto gebruiken voor de nieuwe aanvals techniek van het Nederlands elftal.

Hartelijk dankuwel Herr'n Hindundherschieberhelfers

Jullie hebt samen een aantal goed beargumenteerde posities voorgesteld waarvan meerdere mij aanspreken....

Ik ga nogges de puppetmaster uithangen en zien hoe dicht ik bij de Gulden Snede ga uitkomen 😉

onverplaatsbaar groetje ✌️

In eerste instantie steunde ik de opstelling van Martin, alleen figuur 5 zou ik anders plaatsen. Waar iedereen enige mate van dekking zoekt achter het kanon staat 5 er maar een beetje naast in het zicht van waar de vijand zich waarschijnlijk bevindt. Bovendien verdwijnt hij grotendeels achter het kanon voor de hedendaagse toeschouwer.
De positie van 5 in afbeelding 9 sprekt mij het meest aan, terugkijkend.....komt die versterking nou al?
Maar dan rijst wel de vraag waar 1 en 2 horen? Met zijn drieën achteraan leek toch geen goed idee.
Dus:
1 op de paats van 2 (in afbeelding 9), naar voren kijkend en dichtbij de verbindelaar. Verrekijker op de borst, lijkt mij de aanvoerder.
2 achteraan vlak bij 5, ook nieuwsgierig naar de versterking maar kan zijn nieuwsgierigheid naar het kanon niet de baas.
3 en 4 blijven dus zoals Martin voorstelde bij het voorste deel van de SdAnh.

Hi Guys,

met allerlei argumenten meegenomen is er nogmaals hinundhergeschoben wat vier nieuwe situaties opleverde (en meer gaan er niet komen 🤭).
Volgens mij ben ik er wel uit....... what say you ??

opgeschoven ........................................................ groetje ✌️😉🤟

Ik zeg 20! Maar je moet dit toch echt zelf bepalen Peter wat je de mooiste compositie vindt.

Ik zou de figuur die naar het kanon lijkt er niet te dicht op zetten. Dan komt de grootte beter uit.
En de zittende figuur aan de voorkant niet te dicht bij de staande. Hij maakt zich klein, terwijl daar, gezien de staande figuren, geen reden voor is. Als ik me helemaal vooraan zou bevinden, zou ik me ook klein maken. Sta je (deels) achter het kanon, dan is daar minder reden toe.

En kiezen mag je zelf.💪

Bedankt weer jongens 👍

Mijn keus was #21 maar heb de suggestie van Roger toch nog even bekeken ↓ en die bevalt eigenlijk net wat beter, thanks Roger.
Naar mijn gevoel vanwege een lijn die ontstaat langs de figuren die ook ietwat omhoog loopt...
[edit] o, wacht.. het kwartje valt...dat is wat Roger al aangaf :
Dit in het kader van laag naar hoog werken!

Aldus #22 :

U moogt uiteraard althoos suggesties in de groep blijven smijten, al vind ik, als ik zo vrij mag zijn, voor wat betreft het compositioneren het
onderhand wel tijd geworden dit af te sluiten en nu dan, met uw welnemen, eens in de praktijk te gaan treden met allerhande spul aangaande terrein vorming ende aankleding.

Iedereen bedankt voor de geïnvesteerde breintijd, het heeft me geholpen en weer iets wijzer gemaakt 😊 óp naar de graspollen.....

groetje met helm op

Laatst bewerkt:
Naar mijn idee komt het kanon nu goed uit, het staat centraal in het verhaal! En de opbouw is ook mooi.
Wat betreft gecultiveerd: destijds was alles wel kleinschaliger en minder strak en vlak dan nu. Het zogenaamde geriefhout was nog volop aanwezig.

Succes, ik ben benieuwd hoe je ons straks verrast of dat je ons nog een stukje meeneemt.

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan