8,8cm FlaK 36 (1:35 Dragon 6260)

Bedankt :+: en graag gedaan Herr Reist :)

O, enne.... op 8 juli postte je dit :
ter inspiratie ende vermaak enkele foto's, ik kan er meer posten als je wilt?
Mijn antwoord die dag was instemmend, dus als ik zo vrij mag zijn.... ik houd me (nog steeds ) aanbevolen ;)

Hoi Peter,

Ik waardeer je uitleg enorm, vooral het aanbrengen van details door plastic weg te boren, schrapen. Ik pas het al wel eens toe, maar ga dit waarschijnlijk vaker doen.

Succes met deze kit en de verfijning. En hoewel je toelichting zeer wordt gewaardeerd, hou er voor jezelf vooral de gang in.

Groeten, Jan

Hi Peter,

Heb deze kit ook voor een zacht prijsje weten te bemachtigen en ga hem zeker ook een keer bouwen als ik er een vitrine bij heb :p Al deze tips en verbeterpunten zijn zeer nuttig alvast.

Mvg,

Vincent

Jeminee..... aangezien we al een Generaal op het forum hebben denk ik dat jij wel de Prof kunt zijn....

Deze kwam ik tegen, verlaten. Omgeving Hill 112 waarschijnlijk. Die neem je niet even mee als je terug moet treffen.IMG_20220726_221535979.jpg
Groeten, Jan

Dank voor de foto Jan :)

Fraaie opstelling zo... nooit eerder gezien, op deze manier ingegraven.

Leuke serie scratch tips met goede uitleg! Goed dat je de tijd neemt om zulke dingen eens uit te leggen voor de groep. Vaak zeggen mensen snel dat scratch te moeilijk is of wat ook terwijl het in feite creatief zijn is en een beetje priegelen en experimenteren.
Lekker bezig Peter👍🏻👍🏻👍🏻

Volgens mij is deze foto:

_57-32-jpg.18692

hier al eens langsgekomen omdat iemand dat als diorama wilde bouwen. Lang geleden …

Vielen Dank Erich :+:

Goed dat je de tijd neemt om zulke dingen eens uit te leggen...Vaak zeggen mensen snel dat scratch te moeilijk is..
Het enige nadeel hierbij is dat men je niet meer in totale verwondering de hemel in prijst omdat alles dus uit de doeken is gedaan......
Maar als dat betekent dat men zoals je zegt zelf creatief gaat durven doen voel ik me ruim voldoende geprezen ;)
Ik hou er gewoon niet van om kennis voor mezelf te houden terwijl een ander daar net zo goed of zelfs beter mee overweg kan.

En ja, de foto hierboven lijkt wel gemaakt ter inspiratie voor diorama bouwers ;)

T ding is best wel geexporteerd, spanje, argentinië, Italië, en misschien wel als coolste bouwoptie, naar China!

In dienst van een andere dan de Duitse mogendheid... op zich interessant, maar dat gaat 'm praktisch denk ik niet worden.
Vanwege mijn onkunde omtrent veel van de kandidaat naties (met name uniformen en die moeten maken) zouden voor mijn gemak
de Britten of de Amerikanen (of een delegatie van die beiden) overblijven.
Gezien de toestand van mijn flakje (niet volgens het boekje) zou men die niet gaan afschieten maar eerst loskoppelen.

Evengoed hou ik de 'beute optie' in gedachten, bedankt voor de suggesties :) :+:

T ding is best wel geexporteerd, spanje, argentinië, Italië, en misschien wel als coolste bouwoptie, naar China!
Ik wil al heel lang een M4 HST bouwen met een 8,8 cm Flak erachter. Nee, niet deze:

CAPTURED_GERMAN_88-MM._GUN.jpg
(bron)

… maar een Spaanse, waar ik ooit een foto tijdens een parade van had, maar die kan ik niet meer terugvinden :( Ergens in een boek, maar welk?

Hoe wijdverbreid het Geallieerde gebruik van dit wapen wel niet was, is goed af te lezen aan de hand van dit boekje:—

TM E9-369A.jpg

Goedemiddag plakkers en schilders

binnenkort komt de FlaK weer uit de kast.... ik heb zin om die af te maken en in een diootje te zetten.
Maar geen ingewikkeld diorama want dat was het oorspronkelijke idee helemaal niet...

Hoe was dat idee ook alweer ? FlaK is door de bemanning in de steek gelaten en nu staat iemand er naar te kijken 👀

Die iemand zijn nu iemanden geworden .... vijf maar liefst 👀👀👀👀👀... uit een heel mooi setje :

Tamiya-35379s.jpg
Voor een review met close-ups van de runners zie bijv. deze van MBK :

Fantastisch stukje engineering !! zó goed dat de figuren eigenlijk alleen maar RUDD gebouwd kunnen worden.
Ja da's weer eens wat anders niet ? wil je iets afwijken van bijv. uitrusting zul je met putty aan de slag moeten omdat voor elk
item (ammo tasjes, veldfles, bajonet, trench knife, holster, pionier schep, enz..) een bijna perfecte 'zit' is gemaakt.
Ook de lichaamsdelen hebben doordachte pasvlakken zodat met name de vastgehouden items bijna perfect aansluiten.

Detail is over het geheel bekeken goed, vooral de gezichten, handen, uniformen en uitrustingsstukken.
Geen 10 echter omdat sommige plekjes min of meer achter zijn gebleven, vooral de kragen, mouwuiteinden en veters zijn wat onduidelijk.
Maar het is gebleken dat het vage detail te 'herstellen' is (verduidelijken is een beter woord) met het penseel.

Wat ik uit eigen keuken heb toegevoegd zijn een paar centimeter aan Ø0,20mm koperdraad voor oogjes voor de wapenriemen en
veiligheidspinnen (met ring) voor de handgranaten.

Primen en Schilderen :

Van het blote styreen heb ik geen plaatjes gemaakt maar voor nu wel alvast twee van de vijf heren in ver gevorderd stadium
van inkleuring. Vergevorderd maar er moet nog veel gebeuren.

Ben nu maar eens te werk gegaan zoals Martin "Nightshift" het al eens liet zien :

Heb de figuren dus geprimed met Mr.Surface Finisher 1500 Black.
Dan met mat wit een Zenith Spray gedaan om een basis van licht en schaduw te krijgen.

Toen ben ik een basiskleur gaan verven d.m.v een filter of glaze om het licht en schaduw effect te behouden.
Dat lukt goed al ben ik na de basiskleur aanbrengen nog wel relatief veel tijd kwijt aan het verder opbouwen van hooglichten en schaduwen.
Ook alle details inlijnen gaat me nog niet heel vlot af maar gaandeweg wel steeds vlotter.

Ik begon met de verfset van Life Color maar geen van de hieronder gemarkeerde kleurtjes gaf groen dus na een vreemd bruin groenige
basislaag ben ik verder gegaan met Vallejo 70.888 Olive Grey als 'anker kleur' die toen de basis werd voor verdere lichte en donkere tinten.

LifeColor-CS17a.jpg

Tot de volgende episode

Terug
Bovenaan