22-11 Too stubborn to stop: en er was licht......

Re: 29-11: diorama in de basisverf...

Hi Richard,

Erg fraai, vooral het bootje met die gebladderde verf prachtig 🙂 Ben benieuwd naar de voortgang.

Mvg

Vincent

Nice Richard.
Vooral het water vind ik erg geslaagd. Hier komt een transparant laagje overheen?
Wat doe je het met interieur van het huis? Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes!

@ Johanna, Frank, Vincent, Roger, Werner en Dirk: dank jullie wel voor de complimenten 🙂 .

@ Peter: vroeg me even af of er copyright op het gebruik van je "nickname" zit, maar ik vind dat je de eer genoemd te worden wel verdiend hebt.

@ Boris: er komt nog een laagje "Mr. Boat" over heen, al zal dat niet echt dik zijn. Het huis wordt verdeeld in twee delen: voor de kijkers links komt er een kantoortje, rechts komt er een winkeltje. Deze beide ruimtes worden verlicht met kleine, "warme" led-lampjes die op een 9-volt batterij werken. De achterkant van het huis gaat dus wel dicht, maar wordt zo ontworpen dat ik, wanneer nodig, de lampjes en de batterijen zonder moeite kan vervangen.

groeten, Richard.

@ Peter: vroeg me even af of er copyright op het gebruik van je "nickname" zit, maar ik vind dat je de eer genoemd te worden wel verdiend hebt.
🙂 nee hoor, geen ©, en de naamsvermelding kan m'n ego best waarderen 😉
Veel plezier verder met dit wederom imposante werkstuk !

rechten vrij groetje 😀
Peter

Bravo. Erg gaaf deze. Ik ben erg benieuwd hoe alles er uit ziet met de voertuigen en figuren.

Gaaf deze setting Richard!!! Complimenten voor je standvastigheid wat deze grote van dio's aangaat.
Denk dat het vooral kijken gaat worden naar de kleine details om het geheel nog meer realisme tegeven. Bijv. de afwateringspijpen van de weg op de brug waardoor het regenwater wegloopt zijn die details die je meer leven kan gaan geven. Zelfde de uitloopstukken/pijpen waar het water haar finale weg vindt voordat het in het water valt is ook zo'n plek. Vuilstrepen en groene aanslag bijv.
Maar de brug zelf ook nog veel meer vuil/regenstrepen geven. Misschien x een kijkje nemen bij jou in de stad waar een stenenbrug staat om te zien hoe daar bepaalde vuil/regen strepen weglopen. Bij mij hier in het mooi Leeuwarden heb je in het centrum van van die oude stenenbruggen met veel ideetjes om in je dio te verwerken. Maak de nodige foto's van dit type brug en ga er thuis mee aan de slag en gelijk zo met "oude" gebouwen. Maak veel foto's van dit type gebouw en ga er mee aan de slag!!

Veel suc.6

Gr.JW

Ha die JW,

Dank voor je complimenten 🙂 . Je hebt helemaal gelijk, het meeste(r) (... 🙄 🙂 ...) werk gaat nu nog komen. Het diorama staat in de basis, de uitdaging zal zijn om alle delen op een "natuurlijke" manier te verweren, er één geheel van te maken, maar niet de identiteit van de individuele delen te verliezen. Hetzelfde geld voor de details: less is more: beter een paar kleine details die er toe doen, dan in elk hoekje zinloze accessoires te plaatsen.

Om een voorbeeld te noemen: het huis krijgt nog een dakgoot, een hangende lamp bij de voordeur van de winkel met daarboven een oud reclamebord, een straatnaambord, "geschilderde" reclame op de winkelruit: allemaal zaken die logisch zijn/lijken bij een gebouw zoals dit.... Maar ik twijfel bijv. nog over een Franse vlag uit één van de bovenramen, al dan niet als "Guirlande", dan wel aan een vlaggenstok: te druk wellicht, te veel kleur....

Maar goed, ik heb nog even 😉 ...

groeten, Richard.

Richard , je zei : "... de details: less is more: beter een paar kleine details die er toe doen, dan in elk hoekje zinloze accessoires te plaatsen."
Mijn persoonlijke mening aangaande dit Diorama : "less is more" vind ik niet relevant vanwege het uitgebreide tafereel...je mag hier zeker ook veel details toevoegen die er toe doen...
er gebeurt nogal niet wat in jouw oorspronkelijke idee, waarbij het hele terrein al gevuld gaat worden met voertuigen en mensen...
Ik zeg : gáán voor dat detail !
super_zps0681fd38.gif

en je zei :
"Om een voorbeeld te noemen: het huis krijgt nog een dakgoot, een hangende lamp bij de voordeur van de winkel met daarboven een oud reclamebord, een straatnaambord, "geschilderde" reclame op de winkelruit: allemaal zaken die logisch zijn/lijken bij een gebouw zoals dit.... Maar ik twijfel bijv. nog over een Franse vlag uit één van de bovenramen, al dan niet als "Guirlande", dan wel aan een vlaggenstok: te druk wellicht, te veel kleur...."
Niet twijfelen over kleur en drukte in dit spektakel van een vers bevrijdde stad, waar de burgers zich niet bepaald gehouden zullen hebben aan "vlag-en wimpel etiquette"... doen die Guirlande (of 2) ! gaaf man !
Hou hierbij goed je oorspronkelijke visie en planning in gedachten en hou het plezier erin !

Vrolijke groet 😀
Peter

PS off-topic : ik zet in het Twenot cafe een linkje naar een DIORAMA ter inspiratie voor wat betreft drukte...

Ik krijg nu al pijn in de rug van het straks op een beurs lange tijd gebukt staan, kijkend naar de vele mooie details die er na dit commentaar ongetwijfeld op gaan komen 🤣

succes Richard en doe maar een dio op een hoge sokkel 😉

Groeten
Oscar

1 ding moet ik hierover opmerken, hier is een meester aan het werk, die de penseel, airbrush en niet te vergeten gevoel weet te leggen in het gene wat ik zie!! CHAPEAU, met hoofdletters!

Gr, Martin

Gaaf!!

Ik kan alleen maar in Peter's redenatie mee gaan. Beschouw ieder deel/huis als een diorama op zich en het geheel komt straks kompleet over.
In een Zweedse modelbouwgroep op FB is bijv. iemand die z'n diorama (Finland WW2) modulair op bouwt. Maakt ieder groepje of setting kompleet af en voegt ze later samen. Vind ik wel goed gevonden eigenlijk. Ik denk dat op die manier zo'n groot dio ook niet gaat vervelen of tegenstaan.

22-11: en er was licht......

@ Peter, Oscar, Martin en Ron: mijn excuses voor de late reactie 🙄 🙂 ......

En er was licht 8) .......

Hallo allen,

Het is bijna een jaar geleden dat ik hier een post heb geplaatst. Dit omdat ik langzaam maar zeker het plezier verloor in het bouwen aan dit diorama...

En dat kwam vooral door het huis. Problemen waren met name de elektra en de achterkant van het huis waar de batterijhouder en de schakelaar zijn geplaatst. Ook het inrichten van het winkeltje en het kantoor kwam maar niet van de grond. Tenslotte bleef ik me suf piekeren over hoe nu het huis aan het diorama te bevestigen, (top)zwaar als het is. Het laatste dat me moet gebeuren is dat het huis afbreekt op het moment dat ik het diorama verticaal door het trapgat naar mijn zolder/hobbyruimte breng.

Alles was een jaar geleden, gemakzuchtig als ik ben als bouwer, halfbakken gedaan. Maar daar begon ik me steeds meer aan te ergeren. Ik besefte me dat, mocht dit project waar al heel veel tijd, energie en geld in is gestoken, niet als shelfqueen eindigen, ik een drastisch besluit moest nemen, namelijk de gehele inrichting en de achterkant slopen, uithuilen en opnieuw beginnen…

En twee weken geleden was het dan zover: ik had een vrije dag, de vrouw en de kinderen waren het huis uit, het materiaal lag klaar en de wekker was gezet. Om half zes ’s ochtends stond ik naast mijn bed en na een ontbijtje ging ik aan de slag. ’s Middags om kwart voor drie zat de klus er op: (de basis van) de inrichting en het elektra waren opnieuw gedaan.

In de weken er na is de achterkant dicht gemaakt. De batterij is nu zo geplaatst dat ik deze, wanneer ‘ie leeg is, ook makkelijk kan vervangen. Een oplossing voor het bevestigen van het huis aan het diorama is ook gevonden.

Deze foto’s zijn al weer achterhaald in de zin dat hier de achterkant nog open is. Ook de kwaliteit van de foto's is nogal beroerd, maar omdat ik best wel blij ben met het resultaat wil ik ze toch met jullie delen:

HuD90I.jpg

dw28MY.jpg

f6F0TG.jpg

eAYI5H.jpg

VuyMN8.jpg

YcKwmT.jpg

jKoRaI.jpg

Het huis is nog lang niet af: het moet nog verweerd worden, er komen nog een dakgoot met regenpijpen, een lamp, een bord en een vlag aan de buitenkant.... maar de zin is er weer 😀 !

Groeten, Richard.

Daar istie weer!!!! 😀

Ontzettend imposant, Richard! Als je je maar lang genoeg blijft ergeren, dient de oplossing zich vanzelf aan.... 😉

Persoonlijk zou ik de twee gele zetels iets van donkergroen maken en ze wat meer contrast geven. Verder gaat ie lekker, blijf volhouden tot ie af is, hè?!

Groeten Ditmar

Uithuilen en opnieuw... weerzinwekkend maar verhelderend, en verdiend altijd een schouderklopje (bij deze, als ik zo vrij mag zijn 😉)

Erg leuk om te zien dat het licht nu werkt, gaaf effect ! is de licht tint in het echt ook gelig/groenig ?
Meubilair ziet er goed uit, die gele stoelen lijken me op de foto nog ongeverfd ?

Zal wel goed zitten nu 😉

Huisje mee naar bouwavond misschien ?

Richard,

Indrukwekkend stukje bouwkunst!

Vind dat je de sfeer vd jaren veertig mooi weet te verbeelden.

Een paar puntjes constructief commentaar:
- De stoel van de typemachine lijkt me geen stoel die lekker werkt. Wel eentje die lekker zit. Heb je een bureaustoel op voorraad?
- Winkel lijkt niet typisch frans. Een klein winkeltje dat alles verkoopt? Komt niet zo authentiek over. Je kan ook kiezen voor bv een bakker:
https://www.google.com/search?q=image+old+boulangerie+france&espv=2&biw=1093&bih=534&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjS_dj10LjJAhUGnQ4KHXVeAcoQ_AUIBigB&dpr=1.25#tbm=isch&q=boulangerie+ancienne
Stellingkast achter de toonbank. Stokbrood van putty, maar niet teveel brood, want het was oorlog.
Of een andere winkel:
http://french.about.com/od/vocabulary/a/stores-and-shopping.htm

Misschien achter de toonbank een open bergplaats voor de verstopte (want verboden) radio?

Terug
Bovenaan