Re: TSTS 23-11: Dodge WC 54 in basisverf
Update IV: start diorama
Hallo allen,
Ik heb een begin gemaakt aan het diorama en wil een kleine update plaatsen om te laten zien dat dit project nog niet stil ligt...
Zoals altijd heb ik eerst de opzet geschetst en daarna een draaiboek gemaakt. Als echte “hak op de tak bouwer” bij een project als dit ben ik de ene keer bezig met de brug, de andere keer bouw ik aan het huis of de ondergrond. Dan is het dus wel handig dat je bij alle fases van het diorama waar je mee bezig bent weet wat je doet. Door een draaiboek te schrijven zorg ik er voor dat ik de kleine details niet vergeet en dat ik binnen een bepaalde stap wél de juiste volgorde aanhoud (zoals bij het gieten van het water).
Hieronder volgt een kleine selectie uit de foto’s die ik bij het bouwen van het diorama tot nu toe gemaakt heb. Enjoy...
Een eerste setup van het diorama om te kijken hoe alles zich verhoud en hoe groot het diorama dan uiteindelijk wordt:
De brug is van Plusmodel, origineel 66 cm lang en voor mijn gevoel wel een kleine kopie van de Karelsbrug in Praag:
© Plusmodel.
Foto van de brug, als “naked kit” gebouwd overgenomen van een Twenotter:
Het basis schilderwerk op de brug is gedaan. De staat waarin de brug zich momenteel verkeert:
Het huis is van Diotech:
Ik heb het gratis gekregen omdat het “in duizend stukken” lag. De vorige eigenaar was bezig met het schilderen en liet ‘m toen vallen
😕 ...
Nadat ik het helemaal uit elkaar heb gehaald heb ik de delen schoongemaakt, de ramen er weer in gezet, het dak er op gezet om het vervolgens weer in stukken te zagen
🙄 🤣 ...
Om het huis mooi op het dio te laten vallen was het noodzakelijk om de achterkant er af te zagen. Een paar uurtjes heeeeel voorzichtig zagen op een verloren avond en het huis was op maat. Helaas heb ik hier geen foto’s van, wel kunnen jullie het huis zoals het er momenteel voor staat op komende foto’s zien. Het is de bedoeling dat het gemeubileerd wordt en een simpele verlichting krijgt.
Tegenover het huis komt een muurtje waar de Jeep tegenaan is gereden. Dit is een gipsproduct van RT-diorama’s:
Het doosje bevat zes gips delen en twee met de laser gesneden stukjes hout die de poort vormen. Omdat één en ander nogal simpel was heb ik er wat meer detail aan toegevoegd:
Voor
Na
De basis van het diorama is gemaakt van blue foam, balsa en MDF. De wegen zijn van Verlinden, de havenkades zijn opgebouwd uit delen van de havenset van Reality in Scale, Verlinden en bluefoam.
Het begint ergens op te lijken 8) ...
Tenslotte een kleine SBS hoe ik het water heb gemaakt. Hiervoor heb ik een “twee componenten resin” gebruikt, genaamd “Acrylic One”:
Zoals jullie kunnen zien was het product al over datum. Hier heb ik wel wat last van gehad in de zin dat het wat begon te klonteren, maar uiteindelijk heb ik het wel voldoende glad kunnen krijgen.
Je mengt het product met een garde die je in een boormachine zet in een oud emmertje o.i.d. Twee delen poeder op één deel vloeibare harder. Ik heb lang nagedacht over het moment en de manier waarop ik het resin zou gieten. Wanneer ik de brug eerst zou plaatsen zou ik er niet onder kunnen gieten en airbrushen. Zou ik éérst gieten en daarna de brug plaatsen dan zou de brug óp i.p.v. in het water staan.
Ik vond de oplossing door gebruik te maken van bluefoam mallen. De mallen werden ingewikkeld in zilverfolie en vastgelijmd met houtlijm. Omdat technisch gezien alleen het folie werd vastgelijmd kon ik na het gieten de mallen heel makkelijk weer verwijderen.
De mallen geplaatst:
Het resin is gegoten:
Een nachtje drogen en uitharden waarna de mallen zijn verwijderd:
Tenslotte kunnen de kade en de brug weer teruggeplaatst worden. Wel moet ik nog correctiewerk doen, maar ik heb wat foto’s van de setup gemaakt om een idee te krijgen:
Al met al ben ik nog wel even druk bezig. Figuren moet ik nog aan beginnen, voertuigen zijn in verschillende stadia van weathering. Ik blijf er wel lekker mee bezig
😉 ...
Tot zover.
Groeten, Richard.