Zvezda BA3 Update 091109

Bij deze start met de bouw van de BA3 van zvezda. Ik had nog nooit van dit voertuig gehoord tot dat Robert Blokker er eentje bouwde in 2007. Ik was opslag helemaal weg van dit voertuig, en het jaar erop in Mol tijdens de KMK beurs er een gekocht voor een 10 tje. De kit heeft tot die tijd op de plank gelegen, en niet zonder reden, de zvezda kits staan niet echt bekend om hun superieure pasvorm, en hun accuratesse, met andere woorden er moest een hoop gebeuren wil je hier een toon baar modelletje van maken. Vooral de wielen waren een groot struikelblok, deze zijn gewoon echt slecht. Heel lang ben ik opzoek gegaan naar resin exemplaren, en deze vond ik alleen in het buitenland, en dan waren voor wat wieltjes de verzendkosten niet echt aantrekkelijk, daarom heb ik ook een tijdje terug de kit te koop gezet. Tot dat Rob Trommelen van Military Models & Accesoires, ze ging verkopen, en deze heb ik samen met een Eduard PE setje in ontvangst genomen tijdens de laatste SMC.

De pasvorm is echt slecht, maar hier schuilt ook weer een enorme uitdaging in, daarnaast heb ik de fenders van Eduard gebruikt, omdat deze gewoon super zijn, en deze heb ik gesoldeerd en ik ben niet echt ontevreden over het resultaat. Er moet nog een hoop aan opgekuist worden, maar dat komt wel goed met de fenders. Daarnaast ga ik de ontbrekende rivets aanbrengen door middel van de punch and die en een hoop geduld( er missen denk 90% van de rivets). Al met al een leuk project voor komende winter.

De Eerste foto's.

ba3.jpg

ba31.jpg

BA33.jpg

BA34.jpg

BA35.jpg

Schiet los,

Tot de volgende update.

Mvg Manuel

Manuel,

chapeau !!!

Ik heb hem hier ook staan, RUDD, ik blijf het jammer vinden dat er dus in elke doos een reservewiel ontbreekt.
't is dat je liefde voor het model de PE goed praat, voor mij is elke cent meer aan een Zvezda-kit een zwaar vraagteken...

Ik bouw graag Zvezda, goedkoop, ideaal om nog gefrustreerder te raken dan je al bent,
en de meest ideale uitlaatklep op modelbouw gebied...
Ondanks alles wordt het toch elke keer wel "iets"...
En ze hebben een aantal leuke doosjes...

Ik ben benieuwd wat je er van kan maken met wat PE en Resin Wieltjes,...

Succes en hou hem gaande,

Rico

Bedankt voor je reactie Rico, ze brengen inderdaad leuke kits op de markt, en het is weer eens wat anders dan een Tamiya of Dragon doos. Als je een Wiel nodig hebt laat maar wat weten.

Mvg Manuel

Manuel Willems zei:
Als je een Wiel nodig hebt laat maar wat weten...

Bedant voor je aanbod Manuel,

bewaar ze voor de vele anderen die ook een wiel missen.

Als jouw BA goed uit de verf komt ga ik eens overwegen om eens wat Zvezda-kitjes te pimpen met PE en Resin.
Ik heb er al een heel assortiment van staan op Russisch gebied,
en ik blijf ze leuk vinden...

😉

Ik heb zelf net een BA 6 van Zvezda gemaakt. Dit soort oude pantserwagens trekken me best wel aan. Persoonlijk vond ik de pasvorm niet tegenvallen.

Ik vind je spatborden er netjes uit zien. Ben benieuwd wat je er verder van maakt.

Groet
Oscar

Succes

Hoi Manuel,

Succes met dit project, het begin is veelbelovend! Zvezda maakt tegenwoordig wel goede kits, denk aan de MB 4500 truck die hoge ogen gooide. Zelf heb ik de SU 100 van dit merk gebouwd. Die liet qua pasvorm wel te wensen over, maar niet dat ik zeg dit is onoverkomelijk wat je wel bij andere Oost-Europese merken aan kunt treffen zoals Techmod.

Grtn,

Vincent

Zoals beloofd een nieuwe update. Ik heb de eerste rivetjes aan gebracht, ik vind ze wel iets te dik, maar morgen haal ik dunner plaatje evergreen. De rivetjes die ik nu aangebracht heb schuur ik iets dunner. Ook heb ik de spatborden aan de voorzijden van binnenuit iets dunner gemaakt met schuurpapier.

Met de macro opname van de camera zie ik juist dat er nog enkele kiertjes zitten in het soldeer werk, dit had ik ook wel verwacht eerlijk gezegd, die rand erop solderen was echt een rot klusje, maar ik vul de kiertjes op met plamuur en schuur ze bij.

IMG_0113.jpg

IMG_0114.jpg

IMG_0118.jpg

IMG_0116.jpg

Reacties zijn weer meer dan welkom.

Mvg Manuel

Manuel,

op de laatste foto kunnen onze collegae bouwers aan het naadje zien wat de kwaliteit van je kitje is,
chapeau nogmaals dat je zover gaat...

Maak er wat moois van...

Rico

R. Goorts zei:
Manuel,

op de laatste foto kunnen onze collegae bouwers aan het naadje zien wat de kwaliteit van je kitje is,
chapeau nogmaals dat je zover gaat...

Maak er wat moois van...

Rico

Rico, wederom bedankt voor je reply, het aller belangrijkste is dat ik weer zin heb in de modelbouw, en eens alles uit de kast probeer te halen wat er in zit.

Mvg Manuel

Goed bezig Manuel 😀
Lastige modellen die lastig zijn vanwege passing en/of gebrek aan kwaliteit,
bieden de echte modelbouwer een mooie uitdaging vind ik 😱
Mensen roepen wel van klikogevallen, maar hallo hee... een bouwmodel blijft een bouwmodel...
..of je moet er een gébouwd model van willen maken 😉

Maak er wat moois van, leuk project :!:
PS...toch nog wat te zeure ook 😕 over de foto's :kun je de witbalans op je camera instellen?
ze zijn erg "schemergeel". Stand "gloeilamp" geeft helderder beeld denk ik.

Succes, Peter 😀

peter van dijk zei:
Goed bezig Manuel 😀
Lastige modellen die lastig zijn vanwege passing en/of gebrek aan kwaliteit,
bieden de echte modelbouwer een mooie uitdaging vind ik 😱
Mensen roepen wel van klikogevallen, maar hallo hee... een bouwmodel blijft een bouwmodel...
..of je moet er een gébouwd model van willen maken 😉

Maak er wat moois van, leuk project :!:
PS...toch nog wat te zeure ook 😕 over de foto's :kun je de witbalans op je camera instellen?
ze zijn erg "schemergeel". Stand "gloeilamp" geeft helderder beeld denk ik.

Succes, Peter 😀

Ik zal er eens naar kijken Peter. Ik maak over het algemeen de foto's uit de hand savonds na het bouwen. Maar ik ga eens kijken hoe ikdit kan fixen.

Bedankt voor je reactie.

Mvg Manuel

Bij deze de volgende update, het heeft even geduurt maar ik ben de laatste tijd ook wat grieperig zoals denk ik wel de helft van nederland op het moment. Dus ik heb niet al te veel gedaan. Ik ben me nog steeds aan het bedenken hoe ik iets kan maken voor op de romp, dit heb ik wel al gevonden op internet, maar ik was in de tussentijd verder gegaan met het torentje. Deze heb ik voorzien van de nodige rivets en bout kopjes, en een armorscale barrel en resin manteltje. De rivets heb ik zo geplaats zoals de referentie foto's het ;aten zien, ze zullen niet allemaal precies even goed zitten of de juiste maat hebben, maar het is op het oog gegaan. Nu zouden er ook nog wat lasnaadjes op moeten, maar dit durf ik nog niet goed aan, omdat ik vrijwel geen ervaring hier mee heb.

De volgende foto's laten een beeld zien van het werk van de afgelopen dagen.

IMG_0122.jpg

IMG_0123.jpg

IMG_0119.jpg

Reacties zijn weer meer dan welkom.

Mvg Manuel

Hoi Manuel,

Ziet er mooi uit zo. De nieuwe klinknagels voegen meer karakter toe aan de koepel. Misschien zou je de luiken nog kunnen vervangen door zelfbouw? Die lijken niet netjes haaks, en met jouw kwaliteiten moet dat toch lukken.

Groet, MartinD

Bedankt Ron, voor je reactie, het valt op zich wel allemaal mee, het lijkt erger dan het is.

Ik ben op het moment bezig om nieuwe luiken te maken zoals Martin Dogger aan deed raden, dit is wel moeilijker dan het lijkt, maar we komen er wel.

Mvg Manuel

hoi Manuel,

nou, de foto's zien er goed uit nu 😱 net als het klinknagelwerk :!:

Lasnaadjes maken is echt niet moeilijk hoor, het vergt wel wat concentratie voor de manier die ik nu zal uitleggen:
Ik gebruik meestal (bij plastic) een soldeerboutje (15W) met daaraan een oud scalpelmesje gebonden.
De soldeerstift heb ik er dan wel effe uitgehaald. Het mesje zit zo strak mogelijk met dun ijzerdraad eraan vastgesjord.
Het mespuntje duw ik voorzichtig schuin in het plastic (záchtjes !) en schuif dan een klein stukje op tot achter het "lasje" en herhaal....
vóór je het weet heb je een prachtige lasnaad.
Probeer maar eens een stukje op een oud model.
Dsc02289s.jpg

succes en veel plezier 😀
Peter

Hoi 🙂
er zijn me nog twee manieren van lasnaden maken bekend die ik wel
eens toegepast heb.

Eén ervan is met héél dun plastic "staaf" (0,5mm of dunner). Men neme een lengte (lang genoeg voor 1 lasnaad) en lijm die vast aan het begin.
Wachten tot de draad goed vastzit...dan de draad voorzichtig natmaken met die dunne Tamiya lijm of MEK.
De draad wordt uiteindelijk zacht en dan manouvreer je 'm op de lijn waar de lasnaad moet komen. Met een vochtig penseel dus.
Zo plak je de naad op z'n plek. Dan met een spits voorwerp de lasstructuur in de plastic naad duwen (terwijl je de plastic naad af en toe
weer een beetje natmaakt met lijm en thinner werkt ook).
Het werkt wel, maar is een beetje een gehannes. Je moet ook oppassen met die oplosmiddelen... 😱

Wat ik persoonlijk het mooist vind is lasnaden met putty maken.
Waar de fijne rolletjes putty contact gaan maken met het kunsstof oppervlak, ruw ik het altijd een beetje op.
Met schuurpapiertje of krassen met scalpel. Met vochtig penseel de puttyrolletjes op de plaats drukken en 5 minuutjes wachten (kan 't een beetje hechten)
Dan met een soort minispateltje duw en "smeer" je de putty tot een mooi "richeltje".
Pas als de putty wat taaier wordt, ga je een mooi lasstructuurtje aanbrengen (met bijv. zo'n embosspen : pen met balletje als tip).
Bij alle manieren kun je na uitharding de lasnaad nog bewerken met schuurpapier of zo'n glasvezelstift...DENK OM JE LONGEN EN OGEN 😱 😉

Er zijn vást meer technieken, vóór je 't weet bedenk je je eigen techniek 🙄 :idea: 😀
Succes en plezier :!:
Groetje en plaatje,
Peter

Dsc02685sa.jpg

Bedankt voor wederom een goede tip Peter. Ik denk tot ik voor de putty lasnaden ga, dat heb ik al eens gedaan met een heel goed resultaat, alleen moet ik nu erg dunne rolletjes zien te rollen. Ik ga er mee aan de slag.

Mvg Manuel

Met de tip van Martin Dogger om de luiken zelf te maken, ben ik aan de slag gegaan, als een beginner in het scratch build gebeuren vond ik het niet makkelijk, om uit evergreenplaat helemaal haaks te snijden. Daarnaast is de opening in het koepeldak ook niet echt haaks, maar goed voor alles is een eerste keer, en ik vind het best goed uit zien. Ik wilde eerst de Zvezda scharnieren gebruiken van de originele luiken, maar eentje brak er af en was niet meer te redden, ik heb hier dus ook een poging gedaan deze na te maken.

IMG_0127.jpg

Ik ben eveneens met de tips van Peter van Dijk aan de slag gegaan aangaande de lasnaden, dit viel helemaal niet mee, het blijft een enorm lastig klusje, zeker als je het vrijwel voor het eerst doet, en je geen ervaring hebt om op terug te vallen. Ik heb aller eerst geprobeert op een proefstukje, maar kwam niet verder als het hier getoonde werk. Ik vind het niet helemaal bagger, maar goed is een ander verhaal, maar je moet ergens beginnen.

IMG_0128.jpg

Reactie's Zijn weer meer dan welkom.

Mvg Manuel

Als dit eerste keren zijn dan moet je erg trots zijn op jezelf, tot nu toe zit ik echt met open mond dit topic te volgen. Tegelijk leermateriaal en gewoon erg mooi om te zien wat je maakt. Klasse.

Hoi Manuel,

dit is de eerste keer dat je met putty een lasnaad imiteert ?
dan mag je jezelf best een schouderklopje geven 😀 ziet er goed uit.
Ga zo door, je wordt vanzelf beter :!:.

groetje, Peter

Na een week lang in bed gelegen te hebben met de griep, heb ik toch een aantal kleine dingen kunnen doen afgelopen maandag en dinsdag.

Ik had nog nooit met Resin Wielen gewerkt, en was hier ook best een beetje huiverig voor. Zeker omdat ik niet wist hoe ik ze moest gaan monteren. Na wat meet werk, en alles een keer of 100 bekeken te hebben. Heb ik besloten de resin wielen op de zelfde manier te monteren als de kit wielen, en heb de plastic wielhouder zeg maar in het resin wiel gelijmt en het werkt ook nog.

IMG_0133.jpg

IMG_0134.jpg

IMG_0135.jpg

Het chassis, heb ik volgens kit instructies ingekort, en zo uit de doos gebouwd, ik zal hier op wat schuur werk na niets veel meer aan doen, omdat achteraf hier weinig nog zichtbaar van is. De uitlaat heb ik een structuur gegeven met wat bakmeel.

IMG_0130.jpg

IMG_0131.jpg

IMG_0132.jpg

Het monteren van de deuren in de kit, is een regel rechte ramp, uit de opening van de deur heb ik enkel de flash verwijdert en de kieren zijn dus af fabriek. Nu weet ik nog niet wat ik zou doen, want ik weet bij god niet hoe ik die openingen haaks krijg, en hoe ik een mooie deur uit evergreen kan fabriceren. Nog grote twijfel dus, hierover, ik denk tot ik ze zo laat zitten, en het naadje probeer op te vullen en dan de rand om de deur doe uit krassen.

IMG_0138.jpg

IMG_0139.jpg

IMG_0141.jpg

IMG_0142.jpg

Op de motorkap bevond zich een luik wat ik op de referentie niet zag, deze heb ik er samen met de naad wat de opening tussen de motorkap en de rest van het voertuig moest voorstellen weg geschuurd, en de naad met een naald erin gekrast, hier ben ik zeker niet ontevreden over. De vleugelmoren die de motorkap dicht houden komen uit de spares box. Ook hoort er boven de bestuurder ook nog een luik te zitten, hiervoor heb ik luik gebruikt uit de ets set.

IMG_0136.jpg

IMG_0137.jpg

IMG_0143.jpg

Ik ben wederom naar jullie meningen, tips en reacties.

Mvg Manuel

Hoi Manuel,
hij gaat lekker zo :!:.
Over je deurkierhindernis, je zei:
ik denk tot ik ze zo laat zitten, en het naadje probeer op te vullen en dan de rand om de deur doe uit krassen.
Ik had een vergelijkbaar probleem met 2 Famo wielen (zie "Gentle Giant" in fotoalbum), en wist het op te lossen met putty.
Vul de kieren met putty.... netjes vlak aansmeren.....wachten tot de putty goed taai is....
met iets fijnpuntigs voorzichtig de buitenste rand (kier) maken (volg het "gat" van de deur).

Succes en plezier :!: 😀
Peter

Hola Manuel,
je gaat lekker!
De extra klinknagels zien er goed uit en ook het koper is strak geplakt.
Die deuren zien er echter echt uit als een drama.

Peter, jouw tip ga ik zeker in het achterhoofd houden...

Terug
Bovenaan