YPR-PRCO-C

Werken de klauwkoppen ook? Zo niet, waarom niet? Fraai geheel, komt er straks ook een extra set sporen op de ondergrond met alleen de tent op locatie? Misschien met wat werklampjea erin? Je hebt de toon gezet tenslotte dus nu verwachten we...
Maar als de buizen in het rek op het voertuig zitten ….staat er ook geen tent meer! 😉
Wellicht ooit….ooit nog eens een M577 met lichtje binnen (ik heb helaas geen interieur gegevens daarvan….). De klauwkoppen functioneren helaas nog niet. De pinnen waar de klauw op draait zitten er nog niet in. Die komen nog …

Na lange tijd de YPR-PRCO maar weer tevoorschijn gehaald. Soort stopwerk projectje.
Ik was gebleven bij de tentstokken en vooral de klauwen om ze in elkaar te kunnen zetten. Gesterkt door verhalen van mijn zoon die met zijn eenheid bij elke veldoefening -tig keer een tent in en uit elkaar moet zetten (ik: “kijk eens wat ik aan het bouwen ben in het klein”; hij: “….aaaaaarchhhhh!!”). Weer aan de slag. Omdat de YPR zelf niet meest spannende voertuig is dit keer maar eens wat plaatjes waarmee ik maar wil zeggen dat scratchen echt niet moeilijk is, zolang je het naar logisch doet.
Stap 1: messing hol buisje op maat maken en voorzien van een rond plasticprofiel die er sluiten inpast. Deze vervolgens netjes afsnijden langs rand van buisje. Je hebt nu een pracht vlak waar je met plasticlijm kunt werken
IMG_3741.jpeg
Stap 2: een stuk rond profiel van net wat grotere diameter dan messing buisje boor je voorzichtig in. Deze snij je op maat en plakt het tegen de uiteinde van de buis.IMG_3743.jpeg
Stap 3: Neem 0,14 mm Evergreen en boor daar gat in met zelfde diameter als het ronde profielstukje voor op de buis en snij hier vervolgens 2 identieke stukjes uit die iets te ruim mogen zijnIMG_3736.jpegIMG_3737.jpeg
Stap 4: Deze stukjes plak je voorzichtig over het stukje uitgeholde profiel. Goed positioneren en met Tamiya Extra Thin (of vergelijkbaar spul) even nastrijken op de overgangen.IMG_3738.jpegIMG_3739.jpeg
Stap 5: Nu gaan schuren tot er twee fijne randjes over de klauwbek lopenIMG_3740.jpeg
Klaar! Het ziet er enorm priegelig uit maar je ziet dat het helemaal niet zo lastig is als dat het eindresultaat zou doen denken.

Tijden zitten denken (en er tegenaan zitten hikken) hoe ik uit messing buis die de gebogen stangen voor de boogtent moest maken op een nette manier zodat ze ook precies goed tegen elkaar in het rek komen. Vandaag na een aantal maanden weer eens gepakt …. en hoe eenvoudig …gewoon met perfect rond profiel (1,3mm) van Plastruct (nee geen Evergreen dit keer). Dat mooi in vorm gebogen door van links (daar vastlijmen) naar rechts te werken. Alles met secondenlijm vastgezet (bij plasticlijm breekt de boel vanwege het weekmaken van de plastic door de lijm).
Nu de hele boel af gaan werken. Eindelijk door een impasse en nu vol verder!
IMG_7032.jpeg

Laatst bewerkt:
Een kind doet de was 😉. Ziet er goed uit 👌🏻

Netjes vastgezet. Maar zijn de twee gebogen buizen niet hetzelfde? nu is de bovenste een stukje (lees diameter buis) groter

Netjes vastgezet. Maar zijn de twee gebogen buizen niet hetzelfde? nu is de bovenste een stukje (lees diameter buis) groter
Vreemd genoeg was dat dus ook zo. De ene boog was breder dan de andere en de tent zal ook niet helemaal recht zijn geweest dus.
IMG_3990.jpeg

Weer stukje verder gepriegeld.IMG_7280.jpeg

En even later: de opbouw voor het vervoer van het tentframe is helemaal klaar…eindelijk.
Nu wordt het verder een kwestie van gewoon afbouwen van een YPR-765.

IMG_7281.jpeg
Resultaat is in ieder geval een stuk strakker dan de conversie van PSM.

Laatst bewerkt:
Aan de andere zijde de houder voor de lange spriet er op. Niet op al de PRCO’s met aan de andere kant de tentbuizen zat deze houder. Ik vond zo’n extra ding wel wat hebben erbij.

IMG_7685.jpeg

Eindelijk weer eens een echte bouw- en priegeldag. Het begin er nu toch op te lijken. Nog heel wat details te gaan (en de rupsen nog….). De lege jerrycanhouder is trouwens van Tiger Model Design. IMG_7838.jpegIMG_7839.jpegIMG_7840.jpegIMG_7841.jpeg

Heeft iemand goeie foto’s van een YPR-PRCO met de lange mast aan linker zijkant? Onderstaande foto is enige dat ik heb maar ik heb meer detail nodig om het na te kunnen bouwen.
IMG_7688.jpeg

Prachtige detailfoto’s gekregen voor de bevestiging van de lange mast (zie er 3 van hieronder).
Weliswaar van de jaren negentig versie maar uit andere foto’s uit jaren tachtig die ik op FB vond zat dit in die tijd er net zo op. De lange mast gaat dus op de linker zijkant. Lang niet al de PRCO-C voertuigen hadden deze lange masten aan de zijkant … maar het staat gewoon wat levendiger.
IMG_6677.jpegSchießbahnen (21).jpegSchießbahnen (14).jpeg

Met behulp van mooie referentie foto’s en het herschalen naar 1:35 de goede maten voor de buisdelen van de lange mast gevonden en met messingbuis gemaakt.
IMG_8359.jpeg

… nu de 6 bevestigingshaken aan de YPR op basis van wat voorbeeld foto’s.
IMG_8360.jpeg

"t is best ingewikkeld om de varianten uit elkaar te houden. Uit de NC 9-80 en Wikipedia:

1715286942124.png

Dus je lijkt nu te gaan kiezen voor een PRCO - C4.
Maar hoe die dan bij het A-Esk van 42 Tkbat terecht is gekomen?

En op alle foto's die jij vond, zit een kleine, zeg maar "M113" koepel,
en vaak (naar het lijkt) een vernieuwde tentconstructie op/om het achterdek.
Zijn dat modificaties en heb jij een "Early type C4"?

Laatst bewerkt:
Inderdaad wordt het de C4 versie in de oude vorm (early type). De M26 koepels zijn bij al de varianten waar ze opzaten bij de jaren negentig aanpassing vervangen door de “M113” niet automatische koepels. Waarom dat is gebeurd weet ik niet. Het tentframe bleef gewoon aan de rechterzijde.
Hier ook foto’s van twee keer dezelfde C4 in jaren tachtig uitvoering van beide zijden gezien, inclusief de M26 koepel, die in gebruik was bij 11 painfbat (nr 21 van Ondersteuningscompagnie….zegt dit iets trouwens?). Maar of hij bij de painfbat’s ook in functie van een C4 was (pantserluchtdoelartillerie peloton) betwijfel ik sterk omdat die totaal ergens anders waren ondergebracht.
IMG_7849.jpeg
IMG_7845.jpeg
Het valt inderdaad niet mee alles goed uit elkaar te houden want ik ben ook allerlei “mengvormen” tegengekomen waarbij bijvoorbeeld wel de houder van de lange mast er links op zit maar dan de mastbuizen weer niet (staf 17 en 41 painfbat) of waarbij de mastbuizen er wel opzaten maar dan weer een andere houder of helemaal geen houder…
Ook hebben er heel wat PRCO versies met alleen rechts het tentframe en links helemaal niets rondgereden (geen C4 versie dus maar een C?). Ook hebben er 25mm PRI versies met het tentframe aan de rechterzijde rondgereden…….er werd wat afgeknutseld bij de KL….

Laatst bewerkt:
Volgens mij ook, 1TH9-3320 (12 augustus 1983) voor de YPR zegt over de PRCO-B:
Het voertuig is evenals de pri uitgerust met een toren voor een 25 mm wapen en de daarbij behorende 7.62 coax. mitrailleur.
Voor alle andere PRCO-uitvoeringen wordt „een M 26 toren” of „een M 113 toren” genoemd, dus een commandovoertuig met PRI-toren is een PRCO-B. Er wordt zo te zien alleen nergens iets gezegd over wat er aan de zijkanten van het voertuig opgeborgen is, alleen binnenin en bovenop. De enige plek waar bijvoorbeeld de aanbouwtent genoemd wordt, volgens de index, is in het bijschrift van twee foto’s van de PRCO-C1.

Dat is volgens mij een PRCO-B. Voor de PC, met o.a. extra radio
Die gedachte had ik ook maar ik lees gelijk ook dat de PRCO-B van buiten uiterlijk gelijk was aan de PRI. Dat klopt dan weer niet ….
Ik begin inmiddels sterk te twijfelen over wat we de C4 versie noemen er in de vroege versie wel zo heeft uitgezien als in de latere versie. Ik zie vroege versies met alleen de houder links en versies met alleen de mast links maar nog nergens een foto met beiden.
Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande foto’s:IMG_7849.jpegIMG_7850.jpeg
Twee ogenschijnlijk dezelfde voertuigen op dezelfde plek. We zien als we naar het nummer kijken echter twee verschillende voertuigen. Bij de 02 (volgens mij is het een 2) zit de houder van de mast er niet op in de vorm zoals ik hem elders zie. Er lijkt iets te zitten maar dan anders. De onderste mast loopt zelfs door naar voren met een extra buisstuk er aan (een buisstuk was circa 1,10 m). Bovendien zitten de achterste beugels waar de mast in hangt helemaal van achteren aan de zijkant (in tegenstelling tot al de foto’s van de latere YPR versie die in een eerder bericht hier staan). Bij de tweede foto is een soldaat en een boom hier de grote spelbreker omdat je daardoor niet kunt zien hoe het zit en of de 21 dus identiek was aan de 02.
Bij onderstaande foto:IMG_5373.jpeg
Alleen de houder maar de mast en de beugels waar deze in zou moeten hangen ontbreken (binnen mee?)
….met andere woorden: een raadsel en blijkbaar te lang geleden inmiddels dat er iemand weet hoe het nu zat. Dus vermoedelijk laat ik het maar even zo als nr 21 van stafcompagnie 41 tankbat. Zonder mast dus. Ik wil namelijk wel een correct voertuig bouwen in de vroeger versie. Wellicht komen er nog eens wat foto’s uit de jaren tachtig die uitsluitsel geven.

Lang leve FB. Er zitten ook goede kanten aan. Nadat ik mijn mopperbericht van hierboven ook op een YPR/M113 groep had geplaatst….. kwam de bevrijdende foto:
IMG_8364.jpeg
Een oude YPR versie (in de jaren negentig aan de kleding te zien) met houder en de mast op de zijkant. De houder is versie waarbij de mast over een stuk omhoog staande buis moet worden geschoven. Bij de latere YPR versie werd dit een soort scharnierende constructie (is zichtbaar op hier eerder geplaatste foto’s). Deze foto is van een YPR-PRCO-C4 van 42 Pantserluchtdoelartilleriebatterij (Paluabt) uit Ede. De C4 hoorde van oorsprong ook bij de Paluabt).
De houder is van onderstaande soort (waar de mast dan weer niet bij is ….🙄).

IMG_5350.jpeg

Laatst bewerkt:
Eerst de M26 koepel maar eens afgemaakt. Uit een koepeltje van @Sylly's Mini Models het binnenwerk gehaald en dat in het TAKOM koepeltje aangebracht.
IMG_8523.jpegIMG_8522.jpeg
IMG_8520.jpeg

Bouwfase nadert nu snel einde. Nog paar details, de al klaar liggende masten aan de linker zijkant en de bagagebeugels er op en dan de rupsen…..inderdaad, de saaiste klus voor het laatst. Er komen drie antennes op: 2 lange en de korte spriet.IMG_8541.jpegIMG_8540.jpegIMG_8542.jpeg

🤔 Hoe doet ie dat 😳 altijd onder de indruk van al “je gepriegel”. Bekijk bijlage 37955
Een scherp mesje, goed mikken bij het snijden en vooraf bedenken met welke profielen en diktes je onderdelen het best kunt proberen goed uit te beelden…..en ook het besef dat het niet perfect zal zijn omdat het zeker bij wat complexere dingen vaak een versimpeling van de werkelijkheid zal worden.
Bij “serie productie” altijd werken vanuit vooraf op maat gesneden strookjes of profielen. Diezelfde onderdelen leg je naast elkaar om te kijken of ze allemaal gelijk zijn. Te veel afwijkende weg doen en nieuwe maken. Op die manier maak je soort bouwpakketjes die zo veel mogelijk gelijk zijn. Het in elkaar zetten levert dan een op elkaar lijkende serie op (uiteindelijk).
Ik moet wel zeggen dat het best inspannend werk is als je zo klein bezig bent.
Verder is dus voor mij een continue aanvoer van koffie en zo nu en dan een “o dat begint er goed uit te zien” uitspraak van huisgenoten, wat lekkers tussendoor, even puzzelen met een TWENOT forum-kroegspelletje als afwisseling wel voorwaardelijk 😉.

Én natuurlijk goed licht en goede ogen (of een goede bril), en een vaste hand.
Neem daarbij een schone rustige omgeving en wat heb je het dan: een chirurg in een ok 😷

Én natuurlijk goed licht en goede ogen (of een goede bril), en een vaste hand.
Neem daarbij een schone rustige omgeving en wat heb je het dan: een chirurg in een ok 😷
Ok…je hebt me betrapt….na al die jaren dan eindelijk maar eens een foto van mijn hobbykamer waar ik uren kan doorbrengen …SnipImage.jpeg

Laatste details (riempjes, wat dingen in luik M26 koepeltje, bagagebeugels, etc) aangebracht. Antennes liggen gereed. Nu alleen de rupsen nog.
IMG_8598.jpegIMG_8601.jpeg

De bouwfase is gereed. Is weer een zoektocht geweest met hulp van aantal FB-groepen (“YPR-765” en “YPR-765 en M113 familie”). Friul-tracks en antennes van Leopard-Workshop maken het af. Nu opstellen in mijn MOB-complex in afwachting van …

IMG_8613.jpeg
IMG_8616.jpegIMG_8617.jpegIMG_8619.jpegIMG_8618.jpegIMG_8620.jpeg

En nog even in actieIMG_8628.jpegIMG_8627.jpeg

Laatst bewerkt:
Oehh een amx 13 “medevac”, ook zo’n hebbeding 🤩.

Oehh een amx 13 “medevac”, ook zo’n hebbeding 🤩.
Ja…dat is er één die je niet snel meer zult vinden. Staat op mijn lijstje ..maar nog niet tegengekomen.

Arne had net een AI bewerking gedaan met zijn luchtdoelgeschut. Ik heb dat ook maar eens geprobeerd en direct gevraagd het model in de juiste kleur te schilderen aan de hand van een foto van een echte en het te plaatsen op de Veluwse heide.
IMG_6897.webpIMG_5644.webp

En voila… Walter hoeft nooit meer te schilderen !! IMG_5645.webp

Maar even zonder gekkigheid. Je ziet dus hoe snel je fake dingen kunt produceren. Ik zie hier snel dat het AI is. Een aantal details zijn veranderd en kloppen niet en er staan wat vreemde cijfers en letters her en der op het voertuig maar met wat opdrachten verander je dat wel. Maar even …. heel even had ik het glorieuze gevoel dat een model af was…. 😂🫣😢

Terug
Bovenaan