YPR-PRCO-C

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M577, AMX-PRI, NEKAF, AMX-105mm, Centurion Mk5/2
Na de afronding van de bouwfase van het interieur van de YPR-765 PRAT-V ben ik met de afbouw van de buitenzijde tegelijk begonnen met een YPR-765 PRCO-C. Om te voorkomen dat het PRAT draadje “besmet” wordt met de PRCO begin ik daar maar een nieuw item voor. Omdat ik in het PRAT draadje ook direct aangeef hoe je een YPR bouwdoos van AFV-Club kunt verbeteren en fouten kunt corrigeren verwijs ik voor de algemene bouw naar het PRAT draadje FOC 26 - Priegelen aan een YPR-PRAT: Luiken open en licht aan.
De specifieke PRCO zaken komen dan hier.
De PRCO (Pantser Rups Commando) -C stroomde eind jaren zeventig in en was een specifiek voertuig voor coördinatie en commandovoering, vuurregelcentrum en voorwaartse waarneming. Een .50 vormde de hoofdbewapening. Bij de PRCO kwam zowel de M26 koepel als de standaard M113 koepel voor afhankelijk van subuitvoering en taak.
Ik ga de uitvoering bouwen van de jaren tachtig/begin jaren negentig van voor de modificatie tot A1 versie. Aan de rechterzijde zitten tentbuizen in een rek. Hiermee kon een tent achter het voertuig worden geplaatst. Juist dit rek dit geeft een mooi en karakteristiek beeld voor dit verder wat standaard voertuig.

DF9C7D83-6E58-40D5-9D40-40D2AA93AECA.jpegEEEFAC36-EA25-43C8-988D-F3CE29DF166A.jpeg9F0A27A6-54A5-473B-97A7-C9955BA1FE1D.jpeg
(Bron: Pinterest)

De basis YPR is gereed. Bij het draad(je) over YPR-PRAT is beschreven hoe wat AFV-Club onvolkomenheden opgelost kunnen worden aan de basis.
315E5D72-E225-4A8D-9657-E8BC87E5ECC4.jpeg
Nu is de bouwdoos basis met wat verbeteringen gereed en kan de aanvulling met details en natuurlijk de aankleding tot PRCO-C beginnen. Perfect Scale brengt een conversiesetje uit. Dat begint al leuk omdat de M26 toren van Perfect Scale niet klopt. Het vreemde (of eigenlijk helemaal niet vreemd) is namelijk dat de M26 voor de PRCO afwijkt van de M27 voor de PRAT. Bij de PRAT is de voorplaat van de koepel wat groter en anders van vorm omdat daar de hele TOW installatie op rust. Bij de oorspronkelijke M26 is deze kleiner omdat daar alleen een .50 op zit. Perfect Scale heeft in ver verleden eerst een conversie voor de YPR-PRAT uitgebracht (nu slechts nog moeilijk te krijgen) en heeft later de YPR-PRCO conversie uitgebracht waarbij ze de vorm van M27 hebben overgenomen…fout dus.
Ik vond nog wat foto’s op internet (vandaar ook het watermerk) waar een M26 opstelling met de juiste vorm voorplaat is te zien. Verder is, zoals ik bij de PRAT ook heb beschreven de Perfect Scale M26 de enige die goed van omvang is maar wel wat grof. Verfijnen dus….
AF0527C2-AE75-4293-81B6-DB90EEB0E795.jpeg

Laatst bewerkt:
Begonnen met de M26. Veel weggesneden van de PSM koepel. Daarna nu weer op gaan bouwen met nieuwe onderplaat/voorplaat, betere omlijsting van de periscopen en een iets verdiepte binnenring. Er moet nog veel meer aangebracht worden maar de basis is oké nu. Liefst wil ik de koepel open zetten maar dan moet er wat bedieningsspul in de koepel worden aangebracht (en gemaakt🙄).
02013698-3D99-4EF5-802D-53CA2E2D6523.jpeg

Laatst bewerkt:
Liefst wil ik de koepel open zetten maar dan moet er wat bedieningsspul in de koepel worden aangebracht

Dit wordt weer een heel lang draadje 🧶
Geen interieur !!

Is even een peiling:
Ik zie dat bij de TAKOM M114 een mooie M26 koepel zit. Ook met transparante periscopen. Veel strakker dan die van PSM. Nu kan ik de PSM versie zelf strakker maken (ben ik al mee begonnen)…maar dan blijven de periscopen vlakke stukken resin. Hoe staan jullie tegenover transparante periscopen. Zijn ze van toegevoegde waarde of maken ze het er niet makkelijker op (bijvoorbeeld om ze overtuigend transparant te schilderen?

Ik vind ze over het algemeen geen toegevoegde waarde hebben, behalve soms als je allebei de kanten kunt zien en er dus licht doorheen kunt zien komen zoals bij een echte. Anders schilder ik ze liever: matzwart en dan met een zacht potlood van een laagje grafiet voorzien, dan krijg je vanuit sommige hoeken een spiegelend effect dat ik er goed uit vind zien.

In het voertuig is het donker, dus tenzij er binnin verlichting brandt (…) kijk je door de blokken letterlijk in een zwart gat.
bij sommige moderne periscopen (CV90) zit er een blauwe /groen film op.
Maar bij oude voertuigen is glanzend zwarte lak in mijn beleving ruim voldoende.

In het voertuig is het donker, dus tenzij er binnin verlichting brandt (…) kijk je door de blokken letterlijk in een zwart gat.
Hmmmph…..tja…in het priegel PRATje schijnt licht. Ik ben net bij Dominomodel in Heuvelland geweest (met mijn vrouw, een gewone vakantie-uitstapjes-dag dus 😉) en heb een M114 gekocht. Ik ga die M26 koepel van TAKOM uittesten en als die bevalt ga ik de PRAT er ook mee voorzien (ombouwen dus naar een M27 koepel). Gelukkig is de M114 een vrij goedkope kit. Binnenkort komt de M114 met interieur uit voor maar 4 euro meer. Ik hoop dat de M26 bediening daar ook bij zit want dan heb ik een basis voor de M27 en een M26 met bediening voor de PRCO….

….En die M114, een leuk voertuig en perfect geschikt om de spuit nu eens echt op te gaan testen (ik zet er dan wel een M113 koepeltje op).

De TAKOM M26 koepel ziet er goed uit. De maten kloppen! Dat is een opluchting na de veel te kleine Revell/Italeri/Academy versies. Ook de details zijn erg goed. Daar valt de PSM resin versie bij in het niet. De periscopen zijn transparant en dat is hier toch wel functioneel omdat je bij een M26 via de periscopen dwars door de koepel kunt kijken (of in ieder geval licht kunt zien).
Bij TAKOM rust de M26 met een dunne ring op het bovendek van de M114. Deze heeft de goede diameter voor de PRCO maar is veel te dun. Ik heb dus uit evergreen een ring gesneden met dezelfde diameter en daarop de TAKOM ring geplakt en netjes gelijk afgewerkt. Het totaal past precies over de onderzijde van de koepel zodat de koepel kan draaien.
1EFC726A-6424-4ED7-96E8-07A8E707F063.jpeg38CD3C36-A382-4B45-8539-2B48ECF2036A.jpegF2FD5B17-225D-4BF6-BA2D-92EBCA128121.jpeg
DEF84D81-55D4-4A9D-84B6-7964B4A1A051.jpeg
Bij de koepel klopt alleen de steun/vergrendeling van het luik in geopende stand niet. Dat blijkt overduidelijk uit foto’s. Alleen zijn die foto’s niet scherp genoeg om te zien hoe het precies zit. Ik zal dus nog naar het Cavaleriemuseum moeten om de koepel te bekijken. Luik en bevestiging sla ik dus nog even over.

Jammer dat aan de binnenzijde van de koepel drie grote sink-marks zitten die opgevuld moeten worden omdat ze in het zicht zitten als het luik openstaat.
D935A657-3242-4F72-B9B7-6784AA3993EB.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen week ook een kit meegenomen naar Texel. Wat dat betreft kan ik slecht zonder modelbouw🙂.

Als je hier nog meer inspiratie opdoet, ben ik benieuwd naar het resultaat.😏

Fijne vakantie!

Jan

Het vordert langzaam (Noorwegen is te mooi om binnen te blijven).
De scharniering van het luik van het M26 torentje is gereed.
59CB2DDF-56DD-429A-B0E8-21FB9A323FC2.jpeg1A3432E8-D69A-4FC2-AC41-227A9C09B12D.jpeg7F719E88-603E-4BCD-8233-029CF43D77E1.jpeg
Een hoop gepriegel en heel veel passen en weer aanpassen. Het moest immers beweegbaar blijven en dan luistert het nauw.

BE347F52-A321-4D50-BAEF-5E8FDA52EC91.jpeg

PSM (links) heeft dus een verkeerd luik in de conversieset voor de PRCO. Luik is te plat en scharniering is fout. In de TAKOM kit (rechts) is de vorm van luik wel goed maar de scharniering is verkeerd.
C83EA36B-5C14-468D-BD70-F49D55B1A75A.jpeg

Op de Canadese Lynx (zie foto hieronder), KL M113 C&V (voor de verbouwing) en de YPR-PRCO zat dus een andere constructie….

183680CC-A82C-4162-9549-759F5FE80C5E.jpeg

Ik bekijk de foto's van de voortgang nu op een 27 inch monitor en dan is het nog meer indrukwekkender dan op mijn telefoonschermpje. Wat een details. Ik ga de foto's van de PRAT ook even opnieuw bekijken op deze monitor.

Wat mij nu opvalt is het grote verschil tussen het affuit van een PRCO-C en een standaard versie. Is mij nooit zo direct opgevallen op foto's.

Ook met de luiken dicht is dit weer een pracht staaltje van detailering.....

Walter je bent weer op dreef, en alweer weet je ons met je super details te boeien.
las al dat je het luik wellicht open gaat zetten, klinkt bekend haha, ik zal de vraag maar stellen, ga je tent opstellen of opgeladen?
en ja als je die opzet dan is het vervolg of er verlichting in komt 😉
Zit je maar te dollen, het ziet er geweldig uit.

Op zich een leuke toevoeging zo'n tent, maar (naar mijn smaak) alleen wanneer het tentdoek hoogstens klaar ligt om uitgerold te worden.
Voor een diorama is een min of meer complete tent uiteraard leuk, maar voor details maken en het bekijken ervan is een zo goed als
onbedekt frame natuurlijk veel interessanter 😎 😉

Het is aan jou maestro... wel of geen tent maakt voor mij niet uit... zolang je maar door gaat met jouw Plastic Kunst

Tijdens het super saaie werk van de Diehl rupsbanden van AFV-Club in elkaar te zetten (veel, heel veel onderdelen en een vreselijk vreemd taai zwart plastic) ben ik wat aan het oriënteren waar in de KL dit voertuig actief was. Veel foto’s van PRCO voertuigen uit de jaren tachtig zijn van inzet bij de bataljonstaf (st) bij de diverse painfbat’s. Ik kwam er echter ook één tegen met een tactisch teken dat ik niet thuis kan brengen. Wie zegt dit iets?
CFB0CDD2-1609-44A7-A564-D1B72710767C.jpeg
Verder ook deze, maar die kan ik denk ik plaatsen als staf van de 4e Divisie (staf was gelegerd in voormalige kazerne Harderwijk)
7B95FEDC-5476-4987-83C0-447A58F97A4A.jpeg

Laatst bewerkt:
Met de tekens kan ik je niet helpen, maar misschien dat het helpt met de rupsbanden als je weet dat je blij mag zijn dat je de AFV Club-uitgave ervan hebt 🙂 De eerste serie van deze set kwam uit onder de vlag van Hong Kong Creations Workshop, en daarbij waren de pennetjes te dik voor de gaatjes in de verbindingsstukken. De enige oplossing was om die allemaal uit te boren …

Met de tekens kan ik je niet helpen, maar misschien dat het helpt met de rupsbanden als je weet dat je blij mag zijn dat je de AFV Club-uitgave ervan hebt 🙂 De eerste serie van deze set kwam uit onder de vlag van Hong Kong Creations Workshop, en daarbij waren de pennetjes te dik voor de gaatjes in de verbindingsstukken. De enige oplossing was om die allemaal uit te boren …
Die van AFV Club zijn ook van HK Creation Workshop eigenlijk (staat op de sprues). Gelukkkig zijn pinnen niet te dik maar het zit vrij strak allemaal waardoor de rupsen en de schakels niet lekker soepel vallen.

Die van AFV Club zijn ook van HK Creation Workshop eigenlijk (staat op de sprues).
Ja, precies: de eerste serie kwam uit onder de eigen naam, die van AFV Club wat later maar ook ietsje verbeterd. Ik heb de uitgave van AFV Club nooit gebouwd, maar wel gelezen dat het probleem grotendeels verholpen is.

Ik kwam er echter ook één tegen met een tactisch teken dat ik niet thuis kan brengen. Wie zegt dit iets?
Het embleem van het OTC staat er op, dus het gaat om een lesvoertuig. Dat verklaart ook het dakje boven het infanterie symbool, wat voor ‘dummy’ staat. Alleen de streep eronder kan ik niet plaatsen. Zonder de punten aan beide kanten zou dat voor ‘tracked’ staan.

Laatst bewerkt:
Hoi Walter, dat tactisch embleem is van het OCI Opleidingscentrum Infanterie wat ook ooit in Harderwijk zat. Onder het teken zie je trouwens ook het embleem in donkerblauw met gele boom wat van commando opleidingen is.
En mocht dit m worden, het embleem zit ook op het decalvelletje van de oude versie YPR van AFV (dus de niet SFOR variant).

Met dank aan Y-Cie: het VS 2-1120/2 Militaire tekens en Militaire afkortingen
Hoewel ik het niet in het handboek kon vinden) betekent zo'n dakje er boven, dat het een opleidings-eenheid is. Verder:
1661287601146.png
Dus dit is een voertuig van de staf van EEN infanterie opleidingscentrum.
Dat klopt ook met het logo daar onder van COKL (commando opleidingen KL, de afgezaagde boom waar een jonge loot uit groeit)
Googelen op OCI geeft de bevestiging van hetgeen Robert schreef.

Laatst bewerkt:
Ondertussen doorpriegelen aan de affuit van de .50. De versie van TAKOM is wat afwijkend van de KL versie. Er moet wat aan gesneden worden bij de doorvoer van de patroonband en de huls uitworp. Ook de houder waar een vizier in kan worden geplaatst is afwijkend. De .50 is van LiveResin. De gaten allemaal opengeboord. Munitiebox houder is van MJ Miniatures (Monster3D). Precies de goede!

C4761762-4563-4EE0-A515-47748CB88FF6.jpegF2A23A86-9C26-42FA-B5B7-2A59B541004D.jpeg

Dit is toch heel wat beter dan de PSM conversieset. Het vraagt wat aanpassingen aan de M114 toren en het affuit, maar dan heb je wel een echte KL versie. Er moet van onderen nog wel een soort van balans die er bij de KL op zat. Ik moet daar nog detailfoto’s van zien te vinden. Nu nog wat vergrendelingzaken in het luik en dan op naar de tentstokken. De juiste buisdiameter profielen zijn inmiddels binnen.
5B376F55-8656-4B95-9DAE-7BCDA176408F.jpeg416BDB4B-0E7F-4172-8070-79F0A649C65D.jpegD6DECF2F-5B78-456B-8A89-1D2DB42E899F.jpeg

Laatst bewerkt:
Zaterdag …. sloopdag: Ik heb de aandrijfwielen moeten verwijderen. Omdat deze goed verlijmd zaten met een borgpen aan de binnenzijde werd dit het betere knip, snij en andere enge dingen werk met kans op beschadigingen. Waarom dit? Vreemd genoeg zijn de aandrijftandwielen voor de YPR met Diehl tracks, zoals ze als keuze optie geleverd zitten in de bouwdoos, niet geschikt voor de los geschakelde Diehl tracks voor de M113A1G/YPR die ook door AFV Club worden geleverd. Dat had ik dus absoluut niet verwacht……Er moeten dus nieuwe op die bij de losse tracks zitten. Jammer maar helaas.
Verder de rekken voor de tentbuizen van de PSM conversieset eraf moeten halen. Waarom dit? De buizen van de PSM set zijn niet goed. Hierdoor vallen de plekken waar de buizen in het rek zitten veel te krap uit. Voor de PSM buizen past het maar omdat ik het goed wil doen heb ik ze moeten verwijderen en ben nu begonnen de rekken zelf te maken. Het komt er dus straks op neer dat ik vanwege een PSM conversieset van een PRCO met de verbouw van een YPR ben begonnen en uiteindelijk niets van deze set ga gebruiken🥴🙄….. EF6CD007-BC4E-4186-85A8-F5E8DAE8026B.jpeg

De rupsen zijn klaar maar o, o wat een lastige dingen zijn dit. Het systeem om alles stevig aan elkaar vast te schuiven werkt wel maar daardoor zit er geen flexibele vorm en natuurlijk goed vallen meer in. Als er een knik in komt blijft die zitten. Alles moet dus in vorm worden geplooid als ze op hun plek rond de wielen zitten. Ik denk er over om de track in segmenten te splitsen en de track pads die van boven deels op de wielen rusten maar onderling te verlijmen op het moment dat ze goed zijn gepositioneerd. Ook vind ik dat ze niet lekker rond het aandrijfwiel vallen. Op dit moment naast dropveters wel enige alternatief…... Ik ben ze nog niet 3D printed tegengekomen. Probleem met goed positioneren is dat op de YPR de zij-bepantsering nu al zit die tot net boven de wielen loopt. Je kunt er dus niet goed bij om alles netjes en “knikloos” te positioneren. Ik denk dus dat ik een andere YPR bouwdoos ga gebruiken waar ik op de hull alleen de wielen plaats en die dus als vorm kan worden gebruikt om de rupsen goed te krijgen. Wel wat omslachtig gedoe allemaal.
9EC11CEF-47F3-46A7-AF8C-92BEFDBFBB99.jpeg5D12CD6F-B22C-4E61-842B-F6E05F79611E.jpeg

Wat betreft oplossingen bedenken ben je gelukkig creatief. Maar wel jammer dat dit soort mooie toevoegingen het nog moeilijker maken.

Succes, Jan

Dit advies ga je vast niet opvolgen, maar de delen die je niet ziet hoef je ook niet te maken.
Halve tracks (onderste helft dus), daar kan je goed bij. Natuurlijk "vallen" is ook niet éc 🤐 ht belangrijk.
Maar ik had deze reactie net zo goed niet kunnen schrijven natuurlijk.

Je kunt langs de achterkant, in lengterichting, waarschijnlijk met een satéprikker o.i.d. de rupsband op de wielen drukken?

Dit advies ga je vast niet opvolgen, maar de delen die je niet ziet hoef je ook niet te maken.
Halve tracks (onderste helft dus), daar kan je goed bij. Natuurlijk "vallen" is ook niet éc 🤐 ht belangrijk.
Maar ik had deze reactie net zo goed niet kunnen schrijven natuurlijk.
Inderdaad Arne, bij een YPR zie je de complete rups namelijk. Dat bovenste stuk glipt net gelijk met bepantsering

Je kunt langs de achterkant, in lengterichting, waarschijnlijk met een satéprikker o.i.d. de rupsband op de wielen drukken?
Daar zit het probleem niet direct. Het zit meer in het knikken en het feit dat de pads en de verbindingsstukjes de neiging hebben schots en scheef tov elkaar te gaan staan. Fixeren ten opzichte van elkaar is handigste en bij dat fixeren direct de doorhangende vorm er in zien te brengen. Ik ga fröbelen …..

Ah, ja, op zo’n manier … dat wordt heel erg moeilijk, ja. Ik denk dat, wat ik zou proberen, zou zijn om eerst alles netjes plat te krijgen en dan de delen die niet plat moeten zijn, in vorm brengen. Maar ja, mijn manier is over het algemeen om de wielen los te laten tot na het schilderen, en als het ook maar enigszins kan, de zijschilden van het voertuig ook, deels om dit soort problemen makkelijker op te kunnen lossen.

Is transparant plakband mogelijk een oplossing om de bovenste tracks "strak" te positioneren? Met plakband op de de binnenste pads blijven de losse schakels strak liggen, maar het geheel is wel flexibel genoeg om om de wielen te gaan.

Gr Bas

Weinig tijd momenteel. Druk, druk, druk. PRCO gaat heeeeel langzaam. Vandaag buizenrek klaar (de vergrendeling nog niet). De buizen zijn grofweg op maat geslepen en moeten nu afgewerkt gaan worden door ze precies op lengte te slijpen en de juiste koppen er op te zetten.
Langzaam verder….12843FBB-AC24-4367-95CD-26892D3A187E.jpeg

Weer eens sinds lange tijd een middagje priegelen. Ik ben met de eenvoudigste buizen op het rek begonnen. De al eerder ruwe versie netjes op maat gevijld met de Proxxon. De buisjes van binnen met plastic staaf opgevuld en de koppen er op gezet. Nu komen de lastige want daar moeten ingewikkelde klauwkoppen op. Maar goed…we zijn weer bezig!07360A34-6861-41D0-AF71-0141F0573F8E.jpeg

Laatst bewerkt:
Dan maar direct de te superpriegel onderdeeltjes proberen. De klauwkoppen zijn wel heel fijn, te fijn eigenlijk… Nu nog 6 te gaan😵‍💫🙄5A3052F0-E3CA-437B-AAAF-F347B12FD0F2.jpeg58087C6B-C2A1-4BC8-8C3B-C831226F042E.jpeg1B1D045F-18A7-4C9B-9D3A-790064A06D82.jpeg

Jeetje Walter, jij werkt op een niveau dat ik nu bij elk stofje en/of spikkeltje dat in de buurt is begin
af te vragen of je dat ergens voor gemaakt hebt 😱... 😆

Klasse detail werk kerel

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan