YPR-PRCO-C

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Na de afronding van de bouwfase van het interieur van de YPR-765 PRAT-V ben ik met de afbouw van de buitenzijde tegelijk begonnen met een YPR-765 PRCO-C. Om te voorkomen dat het PRAT draadje “besmet” wordt met de PRCO begin ik daar maar een nieuw item voor. Omdat ik in het PRAT draadje ook direct aangeef hoe je een YPR bouwdoos van AFV-Club kunt verbeteren en fouten kunt corrigeren verwijs ik voor de algemene bouw naar het PRAT draadje FOC 26 - Priegelen aan een YPR-PRAT: Luiken open en licht aan.
De specifieke PRCO zaken komen dan hier.
De PRCO (Pantser Rups Commando) -C stroomde eind jaren zeventig in en was een specifiek voertuig voor coördinatie en commandovoering, vuurregelcentrum en voorwaartse waarneming. Een .50 vormde de hoofdbewapening. Bij de PRCO kwam zowel de M26 koepel als de standaard M113 koepel voor afhankelijk van subuitvoering en taak.
Ik ga de uitvoering bouwen van de jaren tachtig/begin jaren negentig van voor de modificatie tot A1 versie. Aan de rechterzijde zitten tentbuizen in een rek. Hiermee kon een tent achter het voertuig worden geplaatst. Juist dit rek dit geeft een mooi en karakteristiek beeld voor dit verder wat standaard voertuig.

DF9C7D83-6E58-40D5-9D40-40D2AA93AECA.jpegEEEFAC36-EA25-43C8-988D-F3CE29DF166A.jpeg9F0A27A6-54A5-473B-97A7-C9955BA1FE1D.jpeg
(Bron: Pinterest)

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
De basis YPR is gereed. Bij het draad(je) over YPR-PRAT is beschreven hoe wat AFV-Club onvolkomenheden opgelost kunnen worden aan de basis.
315E5D72-E225-4A8D-9657-E8BC87E5ECC4.jpeg
Nu is de bouwdoos basis met wat verbeteringen gereed en kan de aanvulling met details en natuurlijk de aankleding tot PRCO-C beginnen. Perfect Scale brengt een conversiesetje uit. Dat begint al leuk omdat de M26 toren van Perfect Scale niet klopt. Het vreemde (of eigenlijk helemaal niet vreemd) is namelijk dat de M26 voor de PRCO afwijkt van de M27 voor de PRAT. Bij de PRAT is de voorplaat van de koepel wat groter en anders van vorm omdat daar de hele TOW installatie op rust. Bij de oorspronkelijke M26 is deze kleiner omdat daar alleen een .50 op zit. Perfect Scale heeft in ver verleden eerst een conversie voor de YPR-PRAT uitgebracht (nu slechts nog moeilijk te krijgen) en heeft later de YPR-PRCO conversie uitgebracht waarbij ze de vorm van M27 hebben overgenomen…fout dus.
Ik vond nog wat foto’s op internet (vandaar ook het watermerk) waar een M26 opstelling met de juiste vorm voorplaat is te zien. Verder is, zoals ik bij de PRAT ook heb beschreven de Perfect Scale M26 de enige die goed van omvang is maar wel wat grof. Verfijnen dus….
AF0527C2-AE75-4293-81B6-DB90EEB0E795.jpeg

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Begonnen met de M26. Veel weggesneden van de PSM koepel. Daarna nu weer op gaan bouwen met nieuwe onderplaat/voorplaat, betere omlijsting van de periscopen en een iets verdiepte binnenring. Er moet nog veel meer aangebracht worden maar de basis is oké nu. Liefst wil ik de koepel open zetten maar dan moet er wat bedieningsspul in de koepel worden aangebracht (en gemaakt🙄).
02013698-3D99-4EF5-802D-53CA2E2D6523.jpeg

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Liefst wil ik de koepel open zetten maar dan moet er wat bedieningsspul in de koepel worden aangebracht

Dit wordt weer een heel lang draadje 🧶
Geen interieur !!

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Is even een peiling:
Ik zie dat bij de TAKOM M114 een mooie M26 koepel zit. Ook met transparante periscopen. Veel strakker dan die van PSM. Nu kan ik de PSM versie zelf strakker maken (ben ik al mee begonnen)…maar dan blijven de periscopen vlakke stukken resin. Hoe staan jullie tegenover transparante periscopen. Zijn ze van toegevoegde waarde of maken ze het er niet makkelijker op (bijvoorbeeld om ze overtuigend transparant te schilderen?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 JPK 120, Franse Sd.Kfz. 251 en M32B1 Tank Recovery Vehicle
Ik vind ze over het algemeen geen toegevoegde waarde hebben, behalve soms als je allebei de kanten kunt zien en er dus licht doorheen kunt zien komen zoals bij een echte. Anders schilder ik ze liever: matzwart en dan met een zacht potlood van een laagje grafiet voorzien, dan krijg je vanuit sommige hoeken een spiegelend effect dat ik er goed uit vind zien.

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
In het voertuig is het donker, dus tenzij er binnin verlichting brandt (…) kijk je door de blokken letterlijk in een zwart gat.
bij sommige moderne periscopen (CV90) zit er een blauwe /groen film op.
Maar bij oude voertuigen is glanzend zwarte lak in mijn beleving ruim voldoende.

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
In het voertuig is het donker, dus tenzij er binnin verlichting brandt (…) kijk je door de blokken letterlijk in een zwart gat.
Hmmmph…..tja…in het priegel PRATje schijnt licht. Ik ben net bij Dominomodel in Heuvelland geweest (met mijn vrouw, een gewone vakantie-uitstapjes-dag dus 😉) en heb een M114 gekocht. Ik ga die M26 koepel van TAKOM uittesten en als die bevalt ga ik de PRAT er ook mee voorzien (ombouwen dus naar een M27 koepel). Gelukkig is de M114 een vrij goedkope kit. Binnenkort komt de M114 met interieur uit voor maar 4 euro meer. Ik hoop dat de M26 bediening daar ook bij zit want dan heb ik een basis voor de M27 en een M26 met bediening voor de PRCO….

….En die M114, een leuk voertuig en perfect geschikt om de spuit nu eens echt op te gaan testen (ik zet er dan wel een M113 koepeltje op).

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
De TAKOM M26 koepel ziet er goed uit. De maten kloppen! Dat is een opluchting na de veel te kleine Revell/Italeri/Academy versies. Ook de details zijn erg goed. Daar valt de PSM resin versie bij in het niet. De periscopen zijn transparant en dat is hier toch wel functioneel omdat je bij een M26 via de periscopen dwars door de koepel kunt kijken (of in ieder geval licht kunt zien).
Bij TAKOM rust de M26 met een dunne ring op het bovendek van de M114. Deze heeft de goede diameter voor de PRCO maar is veel te dun. Ik heb dus uit evergreen een ring gesneden met dezelfde diameter en daarop de TAKOM ring geplakt en netjes gelijk afgewerkt. Het totaal past precies over de onderzijde van de koepel zodat de koepel kan draaien.
1EFC726A-6424-4ED7-96E8-07A8E707F063.jpeg38CD3C36-A382-4B45-8539-2B48ECF2036A.jpegF2FD5B17-225D-4BF6-BA2D-92EBCA128121.jpeg
DEF84D81-55D4-4A9D-84B6-7964B4A1A051.jpeg
Bij de koepel klopt alleen de steun/vergrendeling van het luik in geopende stand niet. Dat blijkt overduidelijk uit foto’s. Alleen zijn die foto’s niet scherp genoeg om te zien hoe het precies zit. Ik zal dus nog naar het Cavaleriemuseum moeten om de koepel te bekijken. Luik en bevestiging sla ik dus nog even over.

Jammer dat aan de binnenzijde van de koepel drie grote sink-marks zitten die opgevuld moeten worden omdat ze in het zicht zitten als het luik openstaat.
D935A657-3242-4F72-B9B7-6784AA3993EB.jpeg

Laatst bewerkt:

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Ik heb afgelopen week ook een kit meegenomen naar Texel. Wat dat betreft kan ik slecht zonder modelbouw🙂.

Als je hier nog meer inspiratie opdoet, ben ik benieuwd naar het resultaat.😏

Fijne vakantie!

Jan

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Het vordert langzaam (Noorwegen is te mooi om binnen te blijven).
De scharniering van het luik van het M26 torentje is gereed.
59CB2DDF-56DD-429A-B0E8-21FB9A323FC2.jpeg1A3432E8-D69A-4FC2-AC41-227A9C09B12D.jpeg7F719E88-603E-4BCD-8233-029CF43D77E1.jpeg
Een hoop gepriegel en heel veel passen en weer aanpassen. Het moest immers beweegbaar blijven en dan luistert het nauw.

BE347F52-A321-4D50-BAEF-5E8FDA52EC91.jpeg

PSM (links) heeft dus een verkeerd luik in de conversieset voor de PRCO. Luik is te plat en scharniering is fout. In de TAKOM kit (rechts) is de vorm van luik wel goed maar de scharniering is verkeerd.
C83EA36B-5C14-468D-BD70-F49D55B1A75A.jpeg

Op de Canadese Lynx (zie foto hieronder), KL M113 C&V (voor de verbouwing) en de YPR-PRCO zat dus een andere constructie….

183680CC-A82C-4162-9549-759F5FE80C5E.jpeg

Interesses
Wiel- en rupsvoertuigen van de Koninklijke landmacht
Schalen
  1. 1:72
Ik bekijk de foto's van de voortgang nu op een 27 inch monitor en dan is het nog meer indrukwekkender dan op mijn telefoonschermpje. Wat een details. Ik ga de foto's van de PRAT ook even opnieuw bekijken op deze monitor.

Wat mij nu opvalt is het grote verschil tussen het affuit van een PRCO-C en een standaard versie. Is mij nooit zo direct opgevallen op foto's.

Interesses
Vooral modern, heb veel IDF, wat US, NL, DE, GB en SU modellen klaar staan om te bouwen.
Schalen
Nu bezig met
9 lAV's van Esci, Italeri en Trumpeteer, zijn inmiddels klaar, nu met 15 voertuigen voor een IDF dio
Ook met de luiken dicht is dit weer een pracht staaltje van detailering.....

Cees Goldenberg

Lid van de TWENOT
Interesses
Kl materiaal
Schalen
Walter je bent weer op dreef, en alweer weet je ons met je super details te boeien.
las al dat je het luik wellicht open gaat zetten, klinkt bekend haha, ik zal de vraag maar stellen, ga je tent opstellen of opgeladen?
en ja als je die opzet dan is het vervolg of er verlichting in komt ;)
Zit je maar te dollen, het ziet er geweldig uit.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 FlaK 36
Op zich een leuke toevoeging zo'n tent, maar (naar mijn smaak) alleen wanneer het tentdoek hoogstens klaar ligt om uitgerold te worden.
Voor een diorama is een min of meer complete tent uiteraard leuk, maar voor details maken en het bekijken ervan is een zo goed als
onbedekt frame natuurlijk veel interessanter :cool: ;)

Het is aan jou maestro... wel of geen tent maakt voor mij niet uit... zolang je maar door gaat met jouw Plastic Kunst

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Tijdens het super saaie werk van de Diehl rupsbanden van AFV-Club in elkaar te zetten (veel, heel veel onderdelen en een vreselijk vreemd taai zwart plastic) ben ik wat aan het oriënteren waar in de KL dit voertuig actief was. Veel foto’s van PRCO voertuigen uit de jaren tachtig zijn van inzet bij de bataljonstaf (st) bij de diverse painfbat’s. Ik kwam er echter ook één tegen met een tactisch teken dat ik niet thuis kan brengen. Wie zegt dit iets?
CFB0CDD2-1609-44A7-A564-D1B72710767C.jpeg
Verder ook deze, maar die kan ik denk ik plaatsen als staf van de 4e Divisie (staf was gelegerd in voormalige kazerne Harderwijk)
7B95FEDC-5476-4987-83C0-447A58F97A4A.jpeg

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 JPK 120, Franse Sd.Kfz. 251 en M32B1 Tank Recovery Vehicle
Met de tekens kan ik je niet helpen, maar misschien dat het helpt met de rupsbanden als je weet dat je blij mag zijn dat je de AFV Club-uitgave ervan hebt :) De eerste serie van deze set kwam uit onder de vlag van Hong Kong Creations Workshop, en daarbij waren de pennetjes te dik voor de gaatjes in de verbindingsstukken. De enige oplossing was om die allemaal uit te boren …

Bovenaan