YPR 765 (update 6-3, koepel)

Jamie,

Dank je 🙂

Dat deze niet in d everf komt te staan kies ik bewust voor. Net wat je zegt, als er verf op zit dan kan niet iedereen zien wat er aan gedaan is. Zelf vind ik het zonde om er verf overheen te doen. Er staat nog wel een YPR 765 GWT met interieur in de planning. Hiervoor moet ik alleen nog ff foto's maken, de rest heb ik al. Misschien dat deze wel een verfjasje gaat krijgen.

Maar om even een ide ete geven hoe de YPR op de plank komt te staan als hij klaar is.....
opstelling.jpg

Zo dus. De bovenkant komt op doorzichtig plastic paaltjes te staan en daaronder moet een speigeltje in het hout komen zodat ook hat plafond zichtbaar is. En daarnaast op de plek waar nu het fotorolkokertje staat komt de koeple te staan. Ik neem aan dat de TD hier vast wel een houder heeft om de koepel in te zetten. Wil de koepel dus op zo'n houder plaatsen. En natuurlijk een leuk naamplaatje voor het geheel. Maar ja, veel anders dan "YPR 765 PRI" zal er niet op komen te staan 😉

oh ja,
Ik vind trouwens je "geen idee wat het is, maar we maken het zo goed mogelijk na" houding erg grappig (absoluut niet op een negatieve manier).

Dit komt echt niet negatief over, hier zie ik de humor van in en heb er hartelijk om zitten lachen 🙂 . Deze ga ik als nieuw onderschrift gebruiken 😉

Groeten,

Richard

Afgelopen week heb ik me bezig gehouden met de koepelmand. Dit is toch wel enigzins pas en meetwerk aangezien een gedeelte van de bank door de koepelmand heen steekt. (koepelmand zal ongetwijfeld het juiste woord niet zijn.....)

Het eerste gedeelte, hier komt de deur in. Het gat linksonder komt een gedeelte van de bank doorheen. Dit gat heb ik gemaakt door eerst gaatjes te boren en vervolgens de rest uit te knippen met het PE schaartje.
yprap.jpg

Dat past al
ypraq.jpg

De eerste gedeeltes van de deur. Ook hier heb ik de rechthoekige gaten op dezelfde manier als hierboven beschreven gemaakt. Hierin komen twee op maat gemaakte geperforeerde plaatjes metaal te zitten.
yprar.jpg

En dit alles is weer vastgesoldeerd. Her en der zal nog wat tinresten zitten op de foto's maar dit is inmiddels allemaal bijgewerkt. Tevens zal op sommige foto's het tin als een zooitje eruit zien, maar in werkelijkheid is dit glad.
ypras.jpg

Vervolgens gaat er een aber scharniertje aan
yprat.jpg

Het tweede gedeelte van de deur.
yprau.jpg

Op deze manier is ook de rest van de koepelmand gemaakt.
yprav.jpg

ypraw.jpg

yprax.jpg

En als je het hele zaakje goed soldeerd kan het deurtje ook open 8)
ypray.jpg

Daarna nog even wat klein detail aanbrengen.
ypraz.jpg

yprba.jpg

yprbb.jpg

En het geheel in de YPR.
yprbc.jpg

yprbd.jpg

yprbe.jpg

Tot zover weer even een update.

Groeten,

Richard

Zegt ie tegen mij op de bouwavond:"Hee, Martin. Moet je dit eens zien". ... en dan pakt ie dat deurtje op, en het kan ook gewoon bewegen 😱 😱 Dit ziet er erg gaaf uit Richard!!!!

Naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahh 😱

Daar sliep ik altijdt tegen aan ....eg goed gemaakt die toren kooi!!!!
Hij lijkt precies 😕 altijd als ik hier naar kijk dan heb ik weer het gevoel dat ik in m,n YPRretje zit 😀

Mzzl 😉

Heren dank u.

Hmm....denk dat ik patent aan ga vragen om deze nieuwe maner van modelbouw, "Therapeutisch bouwen" 🙂

Nu ik de foto's zo bekijk zie ik dat ik toch nog ietsje ben vergeten. Linksboven bij het duertje hoort nog een klem te zitten, en nog twee kleine dingetjes, maar das zo gedaan.

Groeten,

Richard

Tsja, een beetje "overdone" misschien?? 😉

Geintje Richard. Wederom prachtwerk en goed om te zien dat het solderen nu ook weer goed ging.

Alex

@ Bas: ik had het plastic gedeelte er al opzitten toen ik tot de ontdekking kwam dat de tie-downs nog moesten 😳 En plastic met een soldeerbout in de buurt is geen goede combinatie 😛

@ Alex: Dank je 🙂

Groeten,

Richard

Richard: Als voormalig schietinstructeur 25mm kanon kreeg ik bij het zien van je torenscherm acuut pijn in m'n rug, hand en op m'n hoofd. Da's een compliment!

Het instappen in de toren (van onderaf) ging als volgt:
Deurtje van het torenscherm open, stoeltje naar buiten zwaaien, dubbelgebogen op het stoeltje gaan zitten (pijn in je rug) met stoeltje en al in de toren draaien (Kop niet laag genoeg gehouden...AUW!) torenscherm sluiten (Hand ertussen... AUW!) en jezelf uitdrukken tot het stoeltje hoog genoeg stond om door de optiek te kijken.

Overigens: het 'ronde ding'op de vloer is een houder voor de M136 of AT-4.
Dat is de 'weggooiversie' van de TLV 84mm Carl Gustav, en de opvolger van de 66mm LAW.

komop jongens, geef deze man een dwangbuis, dit gaat helemaal de verkeerde kant op!

is het niet een plan om voor al die andere Ex-YPR rijders die em willen nabouwen een paar setjes met de juiste goodies te gieten oid?

oke, cut the crap, in een woord fantastisch!

Timo

Heren dank u.

@ Boris: Er moeten nog een paar kleine dingetjes op, dan is het duertje echt klaar.

Maar nu ik de YPR zo zit te bekijken kom ik eigenlijk tot de conclusie dat op een paar dingetjes na(stoelen van de commandant, bestuurder etc., wat klein detail en de bekabeling.) dit interieur gedeelte bijna af is 😀 . Toch eens even zien dat ik dit gedeelte voor het eind van het jaar af ga krijgen. De stoelen gata niet lukken, pas in het begin van het nieuwe jaar kan ik weer foto's maken. Maar de rest.....moet lukken denk ik.

Groeten,

Richard

Vandaag heb ik me bezig gehouden met de buitenkant van de benzinetanks en de achterklep.

Het origineel en het bewerkte onderdeel heb ik naast elkaar gelegd zodat goed is te zien wat er is veranderd.
yprbf.jpg

yprbg.jpg

De bovenkant van de deur is een hoekvorm, en dat is fout. Deze hoort een ronde vorm te hebben en met wat schuurwerk is dat heel makkelijk verholpen.
yprbh.jpg

yprbi.jpg

De achterkant van de klep breng ik verder geen detail op. Omdat de klep toch open is als de ypr op de plank staat zie je hier niks meer van.
yprbj.jpg

De achterkant van de zijpantserplaten heb ik weggevijld. deze horen er niet te zitten op de manier zoals ze in de kit zitten.
yprbk.jpg

Nick Elias vertelde mij dat achterop de benzinetanks extra pantserplaten zitten. Dank je Nick 🙂 Had ik toch niet goed genoeg naar mijn foto's gekeken 😳 Daarom heb ik ook dat stukje op de foto hierboven weggehaald omdat de pantserplaat op de zijpantserplaten bijna geheel aansluit. Alleen onderaan zit er een kier.
yprbl.jpg

De pantserplaten heb ik van evergreen gemaakt en gebogen met de Hold & Fold. Gaat prima.
yprbm.jpg

De achterlichten en twee boutjes heb ik met een mesje voorzichtig van het kit onderdeel afgesneden en op de evergreen laat geplakt.
yprbo.jpg

De ypr met zijpantserplaten
yprbn.jpg

De benzinetanks heb ik dichtgemaakt, hierbinnen valt niks te zien.....behalve dan een klein stukje evergreen wat ik erin heb laten vallen 😛

yprbp.jpg

Ondertussen zitten ook de twee brandstofschotten aan de binnekant vast geplakt en ben ik begonnen met de benzineleiding. Foto's hiervan volgen later weer.

Groeten,

Richard

Dank je Jurjen 🙂

De evergreen heb ik niet voorverwarmd voor het buigen. Heb eerst een klein stukje uitgeprobeerd en dat ging prima.

Wat er nu nog in moet komen zijn drie stoelen, een brandblusser, plaatje me snelheidsmeter etc., een gedeelte van de besturing, wat klein detail en de bekabeling. Oh ja, en nog een kastje oid wat rechts naast de toren hoort te ziten maar waar ik nog steeds geen foto van heb en nog steeds niet weet wat het is.

Groeten,

Richard

kastje naast de toren, is dat niet zo'n Motorola set?
Volgens mij moet er ergens een topic over de YPR hier op dit forum zijn uit, als ik het mij nog goed herriner, 2004
Of was dit de vorige versie, vraag het anders eens aan Rob Plas of die nog wat backuops heeft. Marcel Jussen was hier toen volgens mij ook mee bezig, althans met de discussie
BertUS

Richard, het is net alsof ik zo'n 17 jaar terug in de tijd kijk... het begint nu echt op een YPR te lijken 😉
Jan 🙂

@ Bert: Die topics die jij bedoelt zijn idd uit 2004. Deze had ik destijds allemaal uitgeprint maar daar staat het antwoord niet in 🙁 . Het zou idd iets met de motorola te maken kunnen hebben, maar dan vind ik die op een vreemde plek zitten. Maar in het begin van het nieuwe jaar zal ik weer een bezoekje aan 1 van de kazernes brengen(even wachten totdat de limburgse jagers in Oirschot zitten) en dan hoop ik alle resterende foto's te kunnen maken en info te krijgen.

@ Jan: dank je 🙂 Heb je niet toevallig foto's van je diensttijd(voornamelijk de YPR dan 😉 ) die je met ons wilt delen 🙄 😉

Groetjes,

Richard

Sorry Richard, ik was LaRo-piloot, en heb welgeteld 2 foto's van mijn 14 maanden diensttijd 😱 (allemaal zonder YPR)
Jan 🙂

Even weer een kleine update. Bij de achterklep heb ik nu de kabels en leidingen geplaatst. Eigenlijk moeten hier nog een paar kabels bij, maar die komen op de binnenkant van het dak te zitten. De foto's zijn deze keer van iets mindere kwaliteit 🙁

Twee benzineleidingen(afvoer en toevoer) en een kabel.
yprbq.jpg

Houders voor de MAG en haak voor de achterklep
yprbr.jpg

Benzineleidinge(afvoer en toevoer) kabeltje en afvoer van de lenspomp
yprbs.jpg

Afvoer voor de lenspomp en houders voor de MAG
yprbt.jpg

Binnenverlichting
yprbu.jpg

Haak voor de achterklep en daaronder de schakelaar
yprbv.jpg

Op deze plek hoort ook een tie-down te zitten. Vind het een beetje een rare plek. Maar goed, hij hoort er te zitten, dus ik heb hem erop gezet. Aan de andere kant ziet ie ook.
yprbw.jpg

En het geheel
yprbx.jpg

De kabels en leidingen zijn gemaakt van koperdraad en soldeertin. Het is jammer dat soldeertin (voor zover ik weet) niet in 0,3mm verkrijgbaar is. Soldeertin werkt veel fijner met buigen dan koper of messingdraad.

Tot zover weer even een kleine update.

Groeten,

Richard

Echt prachtwerk! Ik kan niet anders zeggen.

Ik heb laatst ergens "lead-wire" gezien in verschillende diktes. Nou kan het natuurlijk zijn dat dit gewoon soldeertin is, die op een "marketing-handige" manier verkocht wordt, maar het was in ieder geval zeer eenvoudig te buigen. Misschien kan je ook wat messingdraad heetstoken (?)......zodat het eenvoudiger te buigen is.

Alex

Man,Man,wat een werk maak je er van.echt prachtig. 😀 leadwire is van plusmodel.en is te krijgen in diktes van0.2mm tot 1.0 mm,ik heb hier 0.3 en 0.4 liggen .ik neem wel wat voor je mee zondag Richard ,ik wou je toch nog wat vragen over het solderen van PE,dus ik spoor je wel op. 😉

groeten jeroen,.

De kabels en leidingen zijn gemaakt van koperdraad en soldeertin. Het is jammer dat soldeertin (voor zover ik weet) niet in 0,3mm verkrijgbaar is. Soldeertin werkt veel fijner met buigen dan koper of messingdraad.

Klopt, ik heb het bij Mol Plasticmodelbouw besteld, 't is echt lood.
Veel diktes verkrijgbaar, ik heb het destijds besteld voor mijn BR52.

@ Richard, erg eng om zoveel detail in 1/35 te zien... 😱
Maar erg mooi gemaakt, ik volg hem al vanaf het begin, super...

Rico

Hey Richard,

Wanneer begin je met het detail werk?
🙂 🙂

Onvoorstelbaar zeg... en dat alles word straks nog met verf bedekt ook...
Waarom maken ze ze in het echt ook niet van PE en evergreen? 🙄

mzzls

boris bakker zei:
Onvoorstelbaar zeg... en dat alles word straks nog met verf bedekt ook...
Volgens mij niet, deze blijf naakt als ik me niet vergis 😉
Richard, ik geniet in stilte van dit juweeltje!
Jan 🙂

Terug
Bovenaan