YPR 765 (update 6-3, koepel)

😀 Haha LOL!!
Deze bakken heb ik nog getekend in Mechanical Desktop voor de MCW.
Ik heb al die onderdelen van de YPR in de computer gezet.
Heb de tekeningen alleen niet 🙁

Gr, peter

Hoi Richard,

Ik neem de foto,s mee ik hb er een paar dubbel die mag je zo hebben ,ze zijn wel iets kleiner van formaat.

En nu je vraag???
Ik weet niet wat het is .ik weet alleen dat die accubak er zat maar de ransoen houder die ken ik niet laat staan dat ding er boven 😕:
Ik denk dat jij foto,s heb van de YPR765 2000 de gereviseerde versie.
Ik heb alleen in de groene versie gereden zeg maar 😉

Ik moet zeggen hoe jij deze interieur maakt is gewoon eng 🤣 zo mooi vind ik het.
Ik wil zelf ook zo,n iterieur maken maar dan bij een verkennings bak.
Dat is voor mij nog wel haalbaar 😕
Maar nu heb ik een vraagje aan jouw zou ik zo,n radio setje van je kunnen kopen 🙂

Gr Nick 😉

@ Bas: Neee, dit is mooi genoeg zo 🙂

@ Peter: jammer, jamme4r jammer 🙁 😉

@ Nick,

Dank je 😀

De foto's die ik heb zijn idd van de 2000 versie. Kom er vast nog wel achter wat dat ding is.

Zal ff kijken of ik nog twee goeie radio's heb liggen en anders giet ik er ff een paar nieuwe. Zal ze meenemen naar overloon.

Groeten,

Richard

Hoi Richard,

Ik heb nog ff gekeken op de foto,s van mijn YPR maar die ruimte waar je de rantsoenen bewaard, dat zat er toen nog niet in.
Wel weet ik dat er wel riempjes/beugeltjes zaten om er iets vast te maken.
Maar meestal pleurde de boortschutter daar zijn spullen neer 🙂

Gr Nick 😉

P.S Bedankt voor radio moet je maar ff zeggen wat je er voor wil hebben.

Weer even een kleine update. Heb nu wat klein detail aangebracht zoals tie-downs en die plastic dingetjes....
yprd.jpg

ypre.jpg

Tevens heb ik een geval gemaakt wat deel uitmaakt van de verwarming. Deze is gesneden en gevouwen uit koperplaat. de rechthoekige gaten die erin zitten zijn erst geboord en daarna bijgeslepen.
yprf.jpg

En een overzichtfototje van bovenaf. Tevens is 1 van de zittingen van de bank bijna klaar. Vanaf de foto zal het niet te zien zijn, maar deze is behoorlijk glad, moet alleen een beetje bijgeschuurd worden.
yprg.jpg

Nu nog zien dat ik voor Overloon de houders aan de rechterkant voor de antitankrakketten klaar krijg.

Groeten,

Richard

Hoi Richard,

Das een mooi wordend model, ff een vraagie,: welke schaal is dit? Reden van mn vraag is t volgende, een collega op mn werk (MCW) heeft zelf een 1 / 4 YPR Pri gemaakt, weegt 35 Kg , alu bak, houten bovenbouw, stalen onderstel / rupsen , stationair motor geluid , schiet , knal + lege huls eruit.... heb m helaas nog niet in actie gezien maar hoop dat zeer snel mee te maken, hij is nog steeds deels wip.... Zal m vragen of ie er een keer foto's van kan maken, heb m al de link hier naartoe gegeven....
Zal t m eens vragen of ie inmiddels hier al lid is .... Veel succes verders , t ziet er errug goed uit!!!

Greetz

Arjan

@ Jurjen: Dat valt toch wel mee 😛 🙂

@ Arjan: Die van mij is 1/35. Maar met de beschrijving die jij van de PRI van je collega neer zet ben ik wel zeer benieuwd geworden naar het model. Zou erg leuk zijn als hij of jij daarvan foto's op het forum plaatst.

Groeten,

Richard

Hoi Richard,

kan niks beloven maar zal t proberen... btw hij heeft ook veel Hen long spul, ook een panter, hij gaat die ZEER natuurgetrouw maken, om wat te noemen : de romp gaat doormidden en wat tussenuit, omdat, zo vindt hij, de romp te breed is( toren zijkant / romp zijkant teveel verschil), de sprockets hebben te veel spaken ( 10 (Tiger I) ipv 5 ( Panter)) dus worden die ook aangepast, tracks zijn van Tiger I , dus te breed... En zo nog tal van , in mijn ogen , kleine details.... Vond mijn modificatie al genoeg voor nu 😛 (Zie de Topic Mijn eigen "Kleine" collectie )

Greetz

Arjan

Wat doet men op 2e pinksterdag? s'ochtends eerst naar de rommelmarkt. Die tijd had ik beter aan het bouwen kunnen besteden want het was dus helemaal niks. Affijn, s'middags tijd genoeg gehad om te bouwen en de houders voor de antitankwapens heb ik afgekregen. deze keer heb ik ook gebruik gemaakt van loodfolie om de zachte beschermingsstukken die in de halfronde houders zitten te maken en zilverfolie voor de riempjes.

ypri.jpg

yprj.jpg

yprk.jpg

Tot zover een kleine update.

Groeten,

Richard

:jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers: :jaloers:

Echt vet kicke man.. ik vind het gewoon zonde dat je er verf over heen gaat spuiten 🙁 NU jij toch met zoveel PE bezig bent.. kan jij mij wat tips geven over hoe ik dat het beste kan behandelen?? en vastlijmen😕? en buigen?? oftewel de hele mikmak??

Thank you 🙂

Hilbert

Echt suuuuuuper mooi dit!!!! 😀
Echt balen dat ik zelf die tekeningen niet heb, maar ik herken alles.
Die platen met de tie downs aan de zijkanten echt super om het zo klein te zien!

Gr, peter

ophouden nou, straks kan ik weer om een nieuw toetsenbord!!! geef deze man astublieft een hobby ofzo, het is to much to handle! of ipv een hobby een dwangbuis!

en bas, verf erover en zonde zeggen? jij doet in mijn ogen precies hetzelfde uiteindelijk met je zweedse ding!

wat een ding, ik heb idd ook in eentje gezeten hier op de open dag van de mok (marinevliegkamp), en wat ik me er van herinner blijkt dus te kloppen aan de hand van de foto's van het model!

Timo

😱 Heren, that's really to much credit 😳 maar toch dank u 🙂

@ Hilbert: Enkele tips;

-Goed gereedschap vind ik zeer belangrijk. Hieronder zie je het gereedschap wat ik voor mijn PE gebruik.
gschap.jpg

Let wel! Behalve de tie-downs zit er in de ypr weinig PE uit de spare part box. Het meeste wat je ziet is gesneden en gevouwen uit dun koperplaat(heet ook wel latoenkoper) De diktes die ik gebruik zijn 0.16-0.10-0.06-0.03mm. de twee dikste maten het meest. em om de onderdelen hier uit te halen is dan gewoon een kwestie van goed opmeten, goed aftekenen en goed snijden en knippen.

Wat het gewone PE betreft heb je ook aan deze gereedschappen genoeg. Het is dus niet gezegd dat je specifiek deze gereedschappen nodig hebt he, ieders zijn eigen voorkeur.

Om PE goed te vouwen is een hold&fold of een etchmate bijna onmisbaar. Met het pincetje wat je ziet(hier heb ik er twee van) en het tangetje lukt het ook, maar mijn arvaring is dat het dan minder nauwkeurig gaat. En moeilijkere onderdelen zullen hiermee niet echt gaan.

Om de onderdelen uit de frames te halen gebruik ik of een scheermesje of een PE schaartje. het scheermesje vind ik vrij nauwkeurig werken, maar het schaartje is helemaal top. Kost ook wel een paar centen, maar dan heb je ook een goed stukje gereedschap.

Voor ronde stukken PE heb je ook nog dit apparaatje(ben ff de naam kwijt)
roller.jpg

Op de achterkant zit een zachtrubberen stuk waarmee je de onderdelen makkelijkker in ronde vorm krijgt. Met dit apparaatje zijn dus de half ronde houders gemaakt. Leuk stukje gereedschap, maar ik denk zelf dat als je een zachtrubber stuk hebt en verschillende diameter boortjes dat je hetzelfde gedaan krijgt.

Overigens, om PE makkelijker te laten buigen kun je het eerst verwarmen totdat het iets roodgloeid. laten afkoelen en daarna buigen.

Het lijmen van PE doe ik met secondelijm. maar ook hier weer ieders eigen voorkeur. makkelijk is om als je twee onderdelen aan elkaar gelijmd wil hebben om het ene onderdeel in een houdertje te plaatsen en daarna de ander erop lijmen. Tevens kun je de PE solderen. Hiermee heb ik nog zeer weinig ervaring. Bas heeft mij dit voorgedaan en daarna zelf laten proberen. Dit werkt super en beter(vind ik) dan lijm. Zelf thuis ook geprobeerd, maar ik moet eerst de goede meterialen aanschaffen. Denk dat bas je over het solderen meer kan vertellen.

Denk dat ik zo wel het meeste heb neergezet over het werken met PE.

Of hier verf overhee gaat komen weet ik nog niet. Zit nog steeds te twijfelen. Maar heb nog tijd genoeg om te beslissen. De ypr zal voor het eind van het jaar nog echt niet klaar zijn denk ik 😉

Misschien dat er voor Overloon nog een kleine update volgt. Deze week wil ik met de IR kast(of warmtebeeld, ik heb geen idee) voor de commandant aan de gang.

Groeten,

Richard

Richard,

Echt een zeer mooi stukje werk!

Ik ga eens rustig naar het model kijken in Overloon (?).

Alex

Mooi, pa en moe zijn weer terug van vakantie en dat betekent dat de digicam ook weer terug is. Afgelopen week was ik ook vrij maar heb niet echt veel tijd besteedt aan de YPR(het huishouden moest ook gebeuren) Ben meer bezig geweest met de sherman dozer. Het enigste wat ik heb gedaan is de kachel gemaakt. Deze zal waarschijnlijk niet helemaal gelijk zijn aan het origineel, maar de foto's die ik heb en de TH waren net niet voldoende. Ennieweej, ik ben er redelijk tevreden mee. de mantel die eromheen zit is gemaakt van Voyager PE wat bedoeld is voor de Toren manden van de Leo2A6. Hier heb ik het meeste nog van over en deze zullen in een later stadium ook gebruikt gaan worden voor de geschutstoren.

De YPR blijft nu heel eventjes in de ruststand staan, de sherman heeft voorrang.

groeten,

Richard

yprl.jpg

Sinds Overloon eigenlijk weinig gedaan aan de YPR, maar een paarw eken geleden voorzichtig weer verder gegaan. Het enigste wat ik heb gebouwd en bijna af heb is de warmtebeeld apparatuur voor de commandant. Hier moet alleen nog een soort van kap op en een lens. De lens heb ik niet, maar daar ga ik zondag ff in Mol voor kijken.

yprm.jpg

yprn.jpg

Zondag naar Mol gaat deze ook mee en ik denk dat ik hem in de NK klasse inschrijf.

Tot zover even en kleinje update.

Groeten,

Richard

Dit is zorgwekkend, duidelijk AMS...

Héél erg mooi.
Ik zou er ook over denken om het model niet te schilderen, zodat je werk goed tot zijn recht komt. Heb je er over gedacht om de gietharsdelen ook te verkopen?

Marc,

Dank je 🙂 . Heb er zekers over nagedacht om de onderdelen te gaan gieten, maar dat gaat niet gebeuren. Een enkel onderdeel zal wel gegoten gaan worden, maar dat gaat nog even duren. De reden waarom de onderdelen niet gegoten gaan worden is omdat er een aantal bijzitten die te complex zijn om te gieten en er zou dan een PE setje voor gemaakt moeten worden. En zelf een PE setje ontwerpen heb ik geen ervaring mee.

Groeten,

Richard

Afgelopen weken weer iets aan de YPR gedaan en afgelopen vrijdag een dagje achter de twenot stand in Soesterberg zitten bouwen. Dat was leuk, behalve het eerste kindje wat aan mijn tafel kwam kijken. "Kijk mama, dat is een tank!" en stoote met haar vingertje 1 van de brandstoftankschotten los 😱 😈 . Gelukkig zat het onderdeel niet vastgeplakt en is er verder niks kapot gegaan, maar schrok me kapot.

Ennieweej, had eigenlijk meer willen doen maar het solderen ging vrijdag voor geen meter en vanavond ook niet en zelfs gewone onderdelen lijmen ging met pijn en moeite. Dus ff een kleine update en dan vol goede moed weer verder......

De zittingen en rugleuning van de bankjes heb ik van magic sculp gemaakt maar ben ik nog niet echt tevreden over. deze zullenw eer overnieuw worden gemaakt.
yprm1.jpg

yprn1.jpg

ypro.jpg

yprp.jpg

De overige zittingen(commandant, bestuurder etc.) komen uit de Academy fitter. Hier heb ik een dun laagje magic sculp overheen gedaan en geprobeerd wat reliëf in te maken. Tevens een stukje plastic eraan gemaakt om ze te gieten met resin omdat ik er hier in de toekomst meerdere van nodig zal hebben.
yprq.jpg

Het gieten van deze onderdelen gaat nog niet helemaal zoals het moet, maar oefening baart kunst. Ooit heb ik eens op ML gelezen dat iets talkpoeder in de mal helpt tegen luchtbelletjes. Dit ga ik ook proberen.
Zoals je ziet zijn er enkele onderdelen goed gegoten.
ypru.jpg

Voor de commandantstoel heb ik alleen nog de houder gemaakt. Deze is volledig gesoldeerd en ging gelukkig wel goed op 1 kier na die ik niet dichtkrijg 😕 .
yprv.jpg

yprw.jpg

Met dit onderdeel kan ik voorlopig niet verder. Op deze kant hoort een sleuf te zitten waar de stoel omhoog en omlaag schuift. maar bij voorlopig gebrek aan fotomateriaal moet dit even rusten.
yprx.jpg

De houders voor de MAG. Aan beide kanten 1. Deze onderdelen bestaan uit twee stukjes messing. Had ze willen solderen, maar omdat dit were niet ging........dan maar met lijm.
yprr.jpg

yprs.jpg

yprt.jpg

Ook heb ik de behuizing voor de kabel gemaakt die de achterklep omhoog trekt.
ypry.jpg

Daar hoort dan ook nog een poulie in te zitten. Heel simpel opgebouwd uit laagjes plastic.
yprz.jpg

En zo hoort het er ongeveer uit te zien met wat extra detail.
ypraa.jpg

Tevens heb ik ff de ieltjes eronder geplakt en de tracks in elkaar gezet en erop gezet. Ze lijkt het al iets meer op een YPR 8)
yprab.jpg

Wat er nu nog moet gebeuren in dit deel van de YPR zijn de verschillende stoelen, eens schakelkast, de korf voor de koepel, wat klein detail en de bekabeling. Kan zijn dat er nog meer in moet, maar daarvoor moet ik toch nog wat meer fotomateriaal hebben. Waarschijnlijk dat ik begin volgend jaar weer naar 1 van d ekazernes ga om foto's te maken.

Voorlopig ga ik bezig het kleine detail af te maken.

Groeten,

Richard

Richard,

Tsja, prachtwerk! Wat je kan doen in een poging om de bellen in je gieting te voorkomen, is de matrijs tegen de tafel tikken. Niet te hard uiteraard, anders zit de resin in je haar.

Als je een Ultrasoon reiniger hebt of zo'n schudder voor reageerbuisjes, dan is het ook een optie om de gevulde matrijs daar even tegenaan te houden.

succes,

Alex

p.s. Je pakje gaat deze week echt op de bus!

Hey Richard,

Ik weet niet wat er in Zutphen in het water zit, maar het heeft zeker iets met obsessie voor detail te maken. Super, hoor.

Ik snap het ook wel dat deze naakt blijft, maar een verfjasje kan ook wel mooi zijn, toch ?

grt

Robert

@ Alex: Dank je voor de tip, ga ik ff proberen. Zal niet te hard tegen de tafel tikken, heb een tijdje geleden al een blouse van m'n werk weg kunnen gooien omdat ik per ongeluk met resin heb lopen knoeien 😳
p.s. Je pakje gaat deze week echt op de bus!
😀

@ Robert: Yep, heeeeel veel kalk 😛 🙂
Een verfjasje zou idd mooi kunnen zijn, maar persoonlijk vind ik dat dan een gedeelte van het detail verloren gaat. En dat is zonde. Maar in de toekomst wordt er nog een YPR gebouwd die wel in de verf komt te staan. Of deze met interieur zal zijn........

Groeten,

Richard

Hoi Richard,

Het ziet er wel weer peppie uit allemaal.....maare zou je niet eens contact kunnen maken met een prof om je conversie op de markt te brengen 😕:
Ik denk dat deze conversie als zoete broodjes over de toonbank gaan.

Mzzljes 😉

Ik zit wel een beetje met de gedachte te spelen om naar een fabrikant toe te stappen, babbelen we zaterdag ff over

Zit je dan niet met het probleem dat je de kit niet als master hebt gebouwd? Volgens mij is niet alles af te gieten 😢

Groeten,

Bas 😉

Met dat probleem zou ik dan wel komen te zitten. Er zou daarom een PE set erbij moeten worden ontworpen. Maar voorlopig is het nog slechts een gedachte.

Groeten,

Richard

p.s., je hebt mail 8)

Even een kleine update. Gisteren achter de Twenot stand in Nieuwegein zitten bouwen. En wat bouw je dan op zo'n dag? niet veel.

Heb een katrolletje gemaakt. Het kleine dingetje wat door het pijltje wordt aangewezen.
yprah.jpg

Tevens een begin gemaakt met de schakelkast en niet verder gekomen als dit
yprai.jpg

Maar dat maakt helemaal niks uit, het was een gezellige dag en met veel bouwers een praatje gemaakt. Volgend jaar weer.

Vandaag weer verder gegaan en op de bekabeling na de schakelkast afgekregen.
ypraj.jpg

En het geval op zijn plaats
yprak.jpg

Tevens heb ik fagelopen week nog deze twee onderdelen gemaakt. Geen idee waar het ronde onderdeel voor is, maar het metalen deeltje wat er naast zit is de kolfhouder voor de diemaco.
ypral.jpg

Tot zover weer even een kleine update.

Groeten,

Richard

ziet er wederom uitstekend uit Richard.

Is die ronde schijf geen houder voor een at raket?

groeten Maarten

Het is vast een warmhoudplaatje voor de koffie 😀

Ziet er weer supermooi uit Richard, nu nog maar 23564 stukjes en je kunt aan de buitenkant beginnen 🙂

Heren dank u 🙂

@ Maarten: Ik heb geen idee wat het is, kan in de TH ook niks vinden. Maar het idee van Eelke vind ik wel wat 🙂

@ Eelke: Nee hoor, nog maar 23563 stukjes 😛 🙂 🙂

Vanavond ook nog zitten plakken en heb ff dit onderdeeltje gemaakt.
Ook hier moet straks nog het e.e.a. aan bekabeling op komen.
ypram-1.jpg

ypran.jpg

Wat het is? Geen idee, weet wel dat het zo ongeveer op deze plek moet zitten 8)
yprao.jpg

Nu eerst een biertje 8)

Groeten,

Richard

Nog even terugkomend op dat ronde dingetje. Maarten je hebt gelijk. Het is de houder voor de TLV 84mm C.G.(of die nu nog wordt gebruikt weet ik niet) Net ff de TH doorgebladerd en het stond er gewoon in 😳

Groeten,

Richard

Richard
Ik vraag me af hoe je denkt dat door een verflaag de details verdwijnen, ik denk juist dat het erg mooi en absoluut erg overtuigend overkan komen met een verflaagje. Je ziet nu wel wat er bij gemaakt is, maar het blijft dan een model. Met een verflaagje wordt het juist uiterst realistisch. Maar das mijn persoonlijke ervaring

Maar absoluut respect voor je werk. tja, een master kit zal het helaas niet kunnen worden omdat je alles heb vast gelijmd, maar als je al de helft zou kunnen gebruiken voor een setje, dan heb je al een hoop mensen gelukkig
BertUS

Bertus,

Om een klein voorbeeldje te noemen. Linksboven het schot van de motorruimte zit een luidsprekertje. Dit is een stukje evergreen met ene kleine uitholling en daaroverheen dunnen stukjes messing gelijmd. Nu zie je dat, maar als daar verf overheen gaat een stuk minder.

De onderdelen zitten overigens niet vastgeplakt, ze worden nu op hun plaats gehouden door dubbelzijdig tape. Op deze manier kan ik de onderdelen eruithalen als het nodig is en hoef ik niet telkens het hele zaakje erin te zetten voor de show. Alleen de bodemplaat zit vastgelijmd.

Groeten,

Richard

Richard,

Ik volg dit model al enige tijd met enige verbazing. Ik ben onder de indruk van het detail dat je er in weet te stoppen. Op de foto ziet alles er altijd eenvoudig uit, totdat je ziet hoe klein alles in werkelijkheid is...
Ik vind trouwens je "geen idee wat het is, maar we maken het zo goed mogelijk na" houding erg grappig (absoluut niet op een negatieve manier).

Ik moet zeggen dat ik zowel Bert als jezelf wel kan begrijpen. Ongeschilderd blijft het een model, terwijl met verf alleen de AMS-ers zien wat je er aan hebt gedaan.
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er geen verflaagje overheen komt, maar het is uiteraard jouw model en jouw keuze. Ik blijf hem volgen in elk geval.

Terug
Bovenaan