YPR 765 (update 6-3, koepel)

Heren dank u 🙂

Nu dat Alex zegt dat het looddraad wordt verkocht en jeroen zegt dat plusmodel dit verkoopt bedenk ik me dat ik dat eigenlijk ook wist 😳 😳 😳

Maar kreeg van jelle de tip dat de hengelsport zaak dit ook verkoopt. Dus morgen eerst daar even naar toe 😀

Ondertussen heb ik nog eens de TH erop nageslagen en kom er toch achter dat ik toch nog heel wat fototjes moet maken voor al het detail. Het meeste heb ik nu wel, maar als je de geschutstoren weghaald dat zit daaronder ook nog het e.e.a. Dit is voornamelijk van de verwarming. Maar als het goed is ga ik begin januari naar 1 van de kazernes weer wat foto's maken.

Groeten,

Richard

Laten we er weer eens een update tegenaan gooien 8)

Vorig weekend de ontbrekende foto's op de landmachtdagen kunnen nemen, dit weekend verder met de YPR. Ik ben verder gegaan met de stoel van de commandant.

Hier waren we gebleven:

yprx.jpg

Dit gedeelte klopte dus niet, daar moet een stuk tussenuit en dat resulteert in:

yprby.jpg

Verder de hele middag besteed aan het maken van het stoeltje

yprbz.jpg

Op deze foto zie je twee veertjes zitten, het horen er eigenlijk drie te zijn, maar die passen er niet tussen.

yprca.jpg

yprcb.jpg

alles is gesoldeert en als de veertjes niet moeilijk hadden gedaan kon het stoeltje ook nog omhoog worden geklapt. Het enigste wat me niet is gelukt beweegbaar te maken is de handel om de stoel omhoog en omlaag te zetten.

yprcc.jpg

yprcd.jpg

yprce.jpg

En het stoeltje in de houder. Er moet nog een enkel onderdeeltje op, maar deze heb ik even niet op voorraad.

yprcf.jpg

Het handeltje van het stoeltje beweegt dus niet, maar het stoeltje in de houder kan wel omhoog en omlaag 8)

yprcg.jpg

Het is een kleine update, maar wel van een hele middag/avond werk.

Groeten,

Richard

Freaky

Richard,

ik vind dit lanzaam erg freaky worden 😱 .
Heb jij in Overloon toevallig wat te lang met Staf Snyers gesproken 😉 .

Een diepe buigeng voor zoveel gepriegel.
Respect.

Greetz
Axel repping RHvS

.

Hoi
Fijn om te zien dat je er weer mee verder gaat,dit blijft een meer dan interessant project.Ik blijf het volgen.
(valt me wel een beetje tegen van je dat die derde veer er niet in zit bij de stoel 😉 )...
Succes
Groeten
Eric

Richard,
Je wordt hartelijk bedankt !
Vondt ik mezelf net een hele piet omdat ik na uren vloeken, zweten weggesprongen onderdelen zoeken en rechtbuigen en aan elkaar geplakte vingers schoonvijlen mijn eerste PE setje niet helemaal scheef op mijn M4A1 had zitten, kom ik jouw werk tegen !
Ik geloof dat er ergens ver weg in Thailand nog een leuk klooster staat waar ik me maar eens moest gaan melden.....
Maar serieus, zelden zo'n detail gezien, fantastisch !
Blijf posten,
Cheers,

Victor

Heren dank u 🙂

@ Axel: Zo erg is het toch niet 🙂 Maareh, ik heb niet eens met Staf gesproken, alleen ff goeiendag gezegd.

@ Jurjen: Da kan nie hè, komt geen motortje in 😛

@ Jan: 🙂

@ Eric: ja is ook niet goed dat die derde veer mist, ik weet het 🙂

@ Robert:.....slijmbal 😈 🙂 🙂

@ Eric: Pas op, je brengt me op ideeën 😉

@ Viktor: Graag gedaan 8) 🙂 Nee joh, zo ben ik ook begonnen hè 😉

Groeten,

Richard

Richard,

Zeer indrukwekkend.
😱
Dergelijke graad van detailering heb ik (buiten nus dus) nog nooit ergens gezien !
Uniek stuk !

Veel succes met het vervolg.

Groeten,
Staf

ik speur iedere keer de foto's af om een voorwerp (bv gereedschap) te zien liggen waaruit blijkt dat dit model 1:3 gebouwd is. 🙄

meer heb ik hier niet over te zeggen...

groeten Maarten

Wow, hoe heb ik deze zolang kunnen missen?!

Proficiat Richard! Perfecte beheersing van alle mogelijke bouwtechnieken en -materialen!
Ik kijk al uit naar het schilderwerk. Jij ook? 😈

Beste groeten,

Marijn

Ik zag in overloon nog een YPR staan ik heb egt nog hard getwijfeld ik moest meteen aan deze denken, vind het toevalling dat je nu er weer mee verder gaat, vind hem egt zeer leuk en volg hem zeker!

Gr
Nick

Weer even een kleine update. Deze keer met een SBSje.

Vandaag besteedt aan het maken van de bestuurdersstoel.

Aan de hand van deze foto en e lower hull van de AFV kit bepaal ik de afmetingen van de kolom waar de stoel in komt te zitten.

yprch.jpg

Vervolgens teken ik dat uit op een stukje messingplaat, en snij de lijnen met een mesje. Dit zijn gelijk de vouwlijnen.
yprci.jpg

Tevens moeten hier een aantal gaatjes in komen. Ook dit teken ik weet af en snij het vervolgens in met een mesje. Met een grafeerpen druk ik kuiltjes op de plaatsen waar de gaatjes moeten komen en boor ik het uit met een half milimeter boortje.
yprcj.jpg

Aan de achterkant wel ff bijvijlen.
Het resultaat is dat deze keer niet alle gaatjes netjes op een rij zitten. Helaas, ik ga geen nieuwe maken.
yprck.jpg

Daar komt het PE schaartje weer tevoorschijn om de zaak uit te knippen....
yprcl.jpg

....en de hold en fold gebruiken om de kolom te vouwen en dat resulteert in dit.
yprcm.jpg

Op deze foto is te zien het gedeelte waar de stoel aan vast zit.
yprcn.jpg

Dit maak ik op bijna dezelfemanier als de commandantstoel.
Bij de commandantstoel heb ik 1,5 mm koperrod uitgeboord met een 0,5mm boortje. Dit duurde veeeeeeeel te lang dus bij deze heb ik vier schijfjes afgezaagd. Het Tiger zaagje uit Tsjechie is hier uitstekend geschikt voor.
yprco.jpg

yprcp.jpg

Op dezelfde manier als de kolom wordt het plaatje gemaakt waar de wieltjes aan omen te zitten.
yprcq.jpg

Eenmaal gevouwen en 0,5 mm koperrod in gezet is alles netjes recht uitgelijnd en uiteindelijk met de wieltjes eraan gesoldeerd.
yprcr.jpg

yprcs.jpg

Misschien niet al te netjes gesoldeerd, maar daar zie je niks meer van als het onderdeel in de kolom zit. En ja, hij kan naar boven en beneden 8)
yprct.jpg

En op de manier zoals boven beschreven wordt ook de rest van de onderdelen gemaakt en gesoldeerd.
yprcu.jpg

yprcv.jpg

Het eerste gedeelte van de stoel
yprcw.jpg

Het tweede
yprdf.jpg

En de zitting erop. Deze zijn van academy waar ik met magic sculp een laagje overheen heb gebracht om er wat reliëf in te brengen en daarna met resin een aantal van gegoten.
yprdg.jpg

De rugleuning
yprcx.jpg

yprcy.jpg

Deze zou dus in de achterkant van de zitting moeten passen. En dat doet hij ook 😀
yprcz.jpg

En als alles aan elkaar gesoldeerd(en een beetje gelijmd) is, met een paar extra onderdeeltjes, ziet het er zo uit......
yprdc.jpg

yprdd.jpg

yprde.jpg

.....zo zag het eruit. Bij het opruimen van de tafel(ik heb vandaag beneden zitten bouwen) maakte het geheel een vrije val van tafel naar vloer met als gevolg dat het geheel weer uit elkaar ligt 🙁

Maar het zijn slechts de onderdelen die gelijmd waren die los zijn gegaan dus niks aan de hand 😀

Tot zover weer even.

Groeten,

Richard

Shit! Richard!
Hiervoor hebben ze ergens bij jury's in een kluisje een diamanten
medaille liggen!
Als ik straks een spiegeltje voor de figuurtjes houd...

...zal je zien dat het beslaat 😈 !

René

Mooi Rich!

Wordt het Tiger zaagje niet snel bot als je het koperdraad zaagt? Ik ga het iig zeker is proberen. Ik zit nu elke keer met m'n motortool en slijpschijf het koperdraad te bewerken,... 😕

Jurjen 😀

Heren dank u🙂

@ Jurjen: Die van mij heb ik behoorlijk wat koper rod mee gezaagt en hij is nog steeds niet bot. Heb er al wel een in tweeën gezaagd, dus je moet wel een beetje voorzichtig zagen 8)

@ Bas: Zegt hij die een voertuig vanaf papier bouwt 😛 🙂

Groeten,

Richard

Elk nadeel heb zijn voordeel

@Richard: het mooie van een Tiger zaagje in tweëen breken is dat jij dan twee zaagjes overhoudt 🙂

Effe ergens op lijmen (bijv. op een houten stokje, waterijsstokje o.i.d.) en presto, zaagje erbij voor de rare hoekjes 😉

Elk nadeel heb zo zijn voordeel, of niet dan 😕

Plak ze en de groeten,

Peter.

Bijna een jaar geleden sinds de laatste update 😱 😳

Komt ie dan, een kleine update.

Dit wekeend besteed aan het maken van de stoel voor de groepscommandant. Deze zit zo ongeveer tussen de stoel van de voertuigcommandant en de geschutskoepel in.

yprdh.jpg

In het echte voertuig kan van deze stoel de rugleuning tegen de zitting worden geklapt en dat gedeelte kan dan weer 90 graden opzij worden geklapt.........

......en bij mij ook 8)

yprdi.jpg

Het mand rond de geschutskoepel...of hoe je dit ook wilt noemen...had ik al eens eerder gemaakt. Dit onderdeel heeft d etand des tijds helaas niet overleefd mede doordat ik toen het onderdeel niet goed heb ontdaan van de soldeervloeistof. Dat resulteert dan in roestvorming en uiteindelijk kan het e.e.a. zo uit elkaar worden gehaald wat toch echt niet de bedoeling is.
yprdj.jpg

Daarom weer met een nieuwe versie begonnen en deze wel goed schoongemaakt. Hij is nog niet af, ik heb hiervoor 0,3mm staaldraad nodig voor de scharnieren en die had ik ff niet op voorraac. Morgen ff langs de modelbouwshop en dan hoop ik het geheel morgenavond af te hebben.
yprdk.jpg

Alles is wederom gesoldeerd.

Tot zover weer even een kleine update.

Groeten,

Richard

Amai Richard, dat stoeltje is echt geniaal!
Het lijkt echter wel of er iets te veel soldeer op zit. (bij dat vierkante plaatje onder het zitvlak) maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.
In ieder geval weer iets om van te genieten. 😀
Jammer van die "kooi", maar gelukkig is de nieuwe al weer bijna af.
Je hebt nu natuurlijk wel de voordelen om eventueel ergens rekening mee te houden na de eerste keer.

Groetjes!!

Pa en moe zijn een week in huis en dat betekent dat beneden de eettafel vol ligt met mijn spul. Ondertussen heb ik dus drie dagen aan de YPR gewerkt en daarom weer even een update.

Op de open dagen ben ik er eindelijk achter gekomen wat hier in d ehoek hoort te zitten. Het is gewoon een rek voor munitiekisten voor de torenschutter.

ypre-1.jpg

Dit is de versie die ik heb gemaakt, maar hij is eigenlijk iets te groot en ik ben er niet echt tevreden over. Denk dat ik deze ook overnieuw ga maken.

ypre1.jpg

Tevens heb ik de verwarming op zijn plek geplakt en het e.e.a. aan leidingen erop gezet. Ben er alleen vergeten een close-up foto van te nemen dus moet deze maar even voldoen. Dit gedeelte heeft nog enkele kleine dingetjes die moeten gebeuren. Tevens is hier goed te zien dat het munitierek iets te groot is, het belemmerd de verwarming.

ypre9.jpg

vervolgens de bedrading aan de linkerkant. Dit is echt een wirwar van bedrading en hier zat ik al ene behoorlijk tijdje tegen aan te hikken. Oplossing: papiertje op je snijmat vasttapen, YPR erop tekenen, spelden op d ejuiste plaatsen erin drukken, draden leggen en de zaak vastbinden

ypre2.jpg

Met als resultaat

ypre3.jpg

En dan begint het erinplakken

ypre4.jpg

En als alles enemaal zit

ypre5.jpg

Tot slot heb ik even alles erin gezet wat ik tot nu toe heb. Het zit her en der een klein beetje scheef, maar er zitten een aantal dingetjes nog niet op hun vaste plek.

ypre6.jpg

ypre7.jpg

ypre8.jpg

ypre10.jpg

ypre11.jpg

Zoals te zien is op de foto's zitten de stoel van de voertuigcommandant niet op de goede plek. deze moet een stukje naar achteren. Hierdoor moeten er ook een paar andere onderdelen naar achteren toe. tevens moet er nog wat bedrading recht worden getrokken van de verwarming naar de linkerkant van het voertuig.

Op enkele plekken van het voertuig zal een klein stukje bedrading eruit blijven steken. Dit is bedrading waarvan de onderdelen aan het dak zitten.

de draden die bij het bestuurdersgedeelte los liggen zijn voor het motorcompartiment en het dashboard.

Tot zover even een update. Voor Overloon zal er waarschijnlijk geen nieuwe update komen, maar zal de ypr wel meenemen.

Wat er nu nog moet gebeuren aan dit gedeelte van het voertuig:

-een paar tie-downs
-verplaatsen van de stoel voor voertuigcommandant
-riemen voor de stoelen en bank
-kleine details op de turretbasket
-her en der op de bedrading wat klemmen
-dashboard
-besturing
-kebel om achterklep omhoog te trekken

Valt best mee, denk dat ik dat dit jaar wel af krijg 8)

Groeten,

Richard

Richard Polderman zei:
vervolgens de bedrading aan de linkerkant. Dit is echt een wirwar van bedrading en hier zat ik al ene behoorlijk tijdje tegen aan te hikken. Oplossing: papiertje op je snijmat vasttapen, YPR erop tekenen, spelden op d ejuiste plaatsen erin drukken, draden leggen en de zaak vastbinden
Das een erg goede tip, Richard. Ik heb nog twee projectjes liggen om (ooit) met interieur te bouwen. Jouw werk ziet er zoals altijd erg strak uit.

Ik zal maar niet zeggen, ik zie hem de volgende keer in Zutphen wel. Dat is volgens mij de goden verzoeken 😉

Richard Polderman zei:
Het zit her en der een klein beetje scheef, maar er zitten een aantal dingetjes nog niet op hun vaste plek

Ja dat vind ik dus niet kunnen he..... voordat je de foto's hier laat zien moet het er wel een beetje netjes uitzien...... 🙂

Nee alle gekheid op een stokje... Ik vind het briljant.... echt andere woorden heb ik er niet voor.
Ik ken de YPR nogal goed en als ik naar jou foto's kijk rijd ik voor mijn gevoel al weer in die rammel rolschaats.

Briljant.

Groeten Eric

Heren dank u 🙂

@ Eric: Rammel rolschaats? 🙂 🙂 die kende ik nog niet. De bijnaam Glasbak was mij al wel bekend. Heeft de YPR eigenlijk nog meer bijnamen?

Groeten,

Richard

Re: YPR 765 (update 9-6)

Joh, ik zie dat het bijna 2 jaar geleden is dat ik voor het laatst een update heb geplaatst 😱 Zal weer ff wat laten zien.

Afgelopen weekend twee dagen op Intermodellbau gebouwd en dit is het resultaat. Het tweede gedeelte van de besturing is bijna af, tevens daarbij twee tiedowns en de houder voor de zaklamp bevestigs. En in het voertuig zelf de buis voor de lenspomp.

IMG_0044-1.jpg

IMG_0043.jpg

De houder voor de zaklamp heb ik it messingplaat gemaakt.

Eerst uitgetekend op messingplaat

IMG_0029.jpg

Vervolgens uitgeknipt en na de foto iets bijgeknipt.

IMG_0030.jpg

Ff warm gemaakt en om een boortje in vorm gebracht en de uiteindes aan elkaar gesoldeerd.

IMG_0033-1.jpg

Tot zover een update.

Groeten,

Richard

Re: YPR 765 (update 19-4)

Richard, en ik maar denken dat ik traag bouw............. 🙄

Maar het blijft reuze interessant om te zien hoe mensen als jij en Bas iets kunnen maken van een stukje ijzer of plastic.
Ik mis het inzicht voor dergelijke acties. Ik ben net zo technisch als tien man die het ook niet zijn. 8)

Robert

Re: YPR 765 (update 19-4)

Hoi Richard

Erg goed dat je weer doorgegaan bent met het bouwen aan de YPR Pri.

Ik heb jouw model in het echt gezien, en er zijn weinig sterker nog geen details overgeslagen in het interieur.
Zelf heb ik veel met dit voertuig gewerkt.

Ooit zal er een dag zijn dat ik hoop jouw model in het geheel klaar te zien.

Mocht je het niet meer zien zitten met het model, dan heb ik hier een mooi foto(tje) gemaakt door mijn vrouw van een YPR Pri.
Met mooi bedoel ik de foto algemeen, niet het verhaal achter de foto .

Ga door Richard

dscf1108j.jpg

hpim1872.jpg

Terug
Bovenaan