YP408 update 12-6-2005 ergste vuil verwijdert.

Ik heb de yp vast een beetje kleur gegeven.
Vanavond nog wat foto's bekijken of ik niets over het hoofd heb gezien, en dan beginnen met de volgende uitdaging (het schilderwerk).

Jan.

Arno,

Daar had ik het net met Bert ook over. Leek ons ook een leuk idee.
Overloon misschien.
Eerst maar zien dat we hem in een net jasje krijgen 😉 .

Groet, Jan

Ik sluit me bij Bert aan.
Ik zal het niet laten uitlekken richting Cafe dat jij over deze gaven beschikt 🙂
Tijd voor iets sterks ... Wiskey/wodka maakt niet uit. Moet nog wat yp foto's doorworstelen.
Jan.

Jan: In het achterhoofd houdende dat dit voor 95% scratchwerk is:
MIJN COMPLIMENTEN!!
Maak er wat mooie, scherpe foto's van, en stuur die naar Henk, de webmaster van de YP-site. Zal hij zeker waarderen.
Als je nog hulp nodig hebt met beletteringen enz, hoor ik het wel.

O idd, maar of Henk het droog zal houden (en anderen ook) dit wordt echt een n*tte dr**m voor een aantal
De Open Dagen zullen meer modellen dan echte te zien laten??????
BertUS (die afvraagt wanneer er een Open Dag of YP dag is en of hij welkom is als nooit gediend type)

Bert Takken zei:
O idd, maar of Henk het droog zal houden (en anderen ook) dit wordt echt een n*tte dr**m voor een aantal
De Open Dagen zullen meer modellen dan echte te zien laten??????
BertUS (die afvraagt wanneer er een Open Dag of YP dag is en of hij welkom is als nooit gediend type)
Ik zie, ik zie"Het is geen probleem". Het is soms een gave, soms een vloek. 🙄 Groetjes, Arno

Roel,
Bedankt voor het compliment. Ben zelf ook best tevreden, ondanks dat er zo hier en daar wel wat te vinden is. Mocht je nog op of aanmerkingen hebben, dan hoor ik het graag. Ik zag zelf tot mijn stomme verbazing dat ik nog wat scharnieren vergeten was bij de motorluiken, dus gisteravond nog even gemaakt.
Zodra de YP klaar is, zal ik een aantal grotere foto's maken en die doormailen naar Henk en tevens hier plaatsen.
V.w.b. de belettering e.d.. Advies graag!
Ik heb op de YP site wel een foto van een voertuig gevonden, maar het nummer is helaas niet helemaal compleet KN-.7-09.

BertUS,
De meeste dromen zijn bedrog. en die n*tte dr**m tja.... 😉 🙂

Arno,
Sinds gisteren weten we dat jij meer ziet dan wij, maar doe je dit nu zonder of met zo'n glazen bol 🙂 8)

Jan.

Jan Snippe zei:
Arno,
Sinds gisteren weten we dat jij meer ziet dan wij, maar doe je dit nu zonder of met zo'n glazen bol 🙂 8)

Jan.
Nee het zijn meer van een soort nieuwsflitsen. Nee serieus, gewoon een en een optellen. En dan zeggen het is drie 😱 😱 . Bert en Jan is drie. snap je 😀 . Groetjes, Arno

Bert,

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb nog even op de YP site gekeken en ik denk zelfs dat je 100% gelijk hebt. Onderstaand lijstje kwam ik daar tegen en daar staat de combinatie KN-86-09 niet bij.

Kentekens:
KN 75-02 t/m KN 75-41
KN 75-45 t/m KN 76-10
KN 76-27 t/m KN 76-99
KN 85-00 t/m KN 85-99
KN 87-00 t/m KN 88-49

Ben gisteravond nog wat verder gekomen met het schilderwerk.
Vanavond alvast de nr platen maken, nog wat detailsschilderen en nog wat nieuwe foto's maken.

Jan.

Prachtige gemaakt.
Ik heb ook even je site bekeken.
Ziet er heeel goeduit.
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, hoe heb je die .50 patronen gemaakt?
Ik zoek namenlijk ook zoites voor mijn .50 op de Pershing/Sherman. (1:16)

Groet,
Jan

ik heb eigenlijk maar 1 woord of eigenlijk 2 : ONWIJS GAAF
ik droom er nog wel eens van, van een echte dan .maar ja beetje moeilijk aan te komen. dan bouw ik er wel een schaal 1op6.
ik hou van GROOT.

groeten George 😀

Ik volg nu dit project een tijdje hier.

Mijn petje af voor de moed om dit model zelf te maken het is tenslotte niet het makkelijkste model met al die verschillende hoeken en die wiel ophanging.

Maar wat ik wel erg zonde vind, en raar dat niemand dat opvalt 😱 .

Het is net dat je het model zat werd en het maar gauw heeft afgemaakt.

Dan bedoel ik dat er naden zichtbaar zijn waar normaal een lasnaad zit (denk ik)
Zijkastjes niet allemaal op dezelfde hoogte zitten.
En een stevige partij lijmplekken en stof in je lak, wat wel een voordeel heeft dat hij nu nog wat echter lijkt 😉
En nog wat klein spul.

Gr,
Ronald

Ronald,

Bedankt voor je op- en aanmerkingen.
Het is gelukkig niet zo dat ik het model zat was of ben.
Als ik foto's bekijk van de YP, dan zitten de de voorste en de achterste zijkasten op dezelfde hoogte en de middelste lager.
Ik zal vanmiddag de zijkasten nog eens bekijken. Mocht er inderdaad een verschil in zitten, dan pas ik de hoogte van de kasten nog aan.
Verder ga ik nog iets doen aan de afdichtingsranden aan de binnenkant van de luiken, want die zijn ook nog niet goed.

Wat de mogelijke lasnaden betreft.
Je hebt gelijk dat ze er moeten zijn, want geklonken waren ze niet.
Ik heb echter op de foto's die ik bekeken heb niet echte duidelijke lasnaden kunnen ontdekken. Vandaar dat ik ze ook niet heb gemaakt.
Ik zal vanavond de bril eens wat beter schoonmaken en nog wat beter de foto's bekijken. 😉

De stof en lijmvlekken vallen op de foto's inderdaad duidelijker op dan als je het model zelf bekijkt. Ik denk dat de stof erop gekomen is tijdens het spuiten. Dit is voor mij ook iets waaaraan ik moet werken, aangezien dit mijn eerste model is wat ik met een airbrush doe.
Mijn bedoeling is om, daar waar mogelijk, de vlekken nog weg te schuren.

En als dat allemaal niet lukt. Tja een heel groot camonet 🙂 😉 of ingraven in een bak met zand 🙂 🙂 Als ik dat laatste doe, dan hoef ik alleen nog wat met figuren erbij te doen en ben ik klaar voor het FOC. 😛 😈 😉

Verdere aanwijzingen zijn van harte welkom.

George,

Weet je wel hoe groot 1/6 is.
Voor mij is 1/35 de normale schaal. En dit is een uitstapje, omdat ik het gewoon een prachtig voertuig vind.
En omdat het ook nog allemaal in m'n hobby kamer moet passen.

Jan.

Bert,

't is op zich een goed idee, maar als ik het goed begrijp, moet je eerst je decals zelf ontwerpen en vervolgens kunnen ze ze voor je uitprinten. OF je koopt een blanco decal vel en gaat thuis zelf je decals erop tekenen/schilderen.
Op zich een goede oplossing om decals te maken, maar dan heb je volgens mij meer werk, doordat je eerst de decals moet maken en ze vervolgens nog netjes op je voertuig moet plakken en dan daarna nog de randjes netjes wegwerken.
Ik denk dat ik ze toch gewoon met de hand direct op het voertuig schilder.

Jan

Ja okee, maar tactische tekens krijg je zo wel strak, en als je de voertuignummers en zo heb is dat natuurlijk zo gedaan.
Ik weet niet of er afwrijfletters zijn in de 1/16 schaal
Twas mar un ideetjie
BertUS

Je hebt ook zeker gelijk, want uit de losse hand strak schilderen is ook heel moeilijk. Ik heb nog doorzichtig afplaktape liggen en ga hierin ieder geval de grotere tekens uitsnijden. Vervolgens de kleinere detailleringen erop aan brengen.

Nadat ik m'n bril eens goed gepoetst heb, en nog wat foto's bekeken heb, heb ik een aantal lasnaden gemaakt.

Jan.

vraagje: die witte strepen op je model moeten dat lasnaden voorstellen?
als dat zo is zou ik ze er maar afschuren want er zitten daar geen lasnaden. en zeker niet op de zijplaten die beweegbaar zijn onder de motorkap en op de luchthapper op de motorkap zitten ook geen lasnaden. tis maar wat info verder blijf ik hem heel mooi vinden.
groeten George

George,

Zekers heb ik jou keukenwagen met veel bewondering bekeken. 😱
De panzer 4 en jagdtiger inmiddels ook, maar waar laat je die modellen toch. 😛

Wat de lasnaden betreft, ik had ze in 1e instantie niet gemaakt, omdat ik ze ook niet op de foto's zag. Toen ik Ronald z'n reactie las, heb ik nog wat andere foto's uitvergroot en meende toen kleine lasnaden te zien.
Gelukkig zijn ze makkelijk te verwijderen 🙄
Ik heb de lasnaden bij de zijplaten en de luchthapper inmiddels al weer weg.
Misschien kun jij me hier dan wat duidelijkheid inverschaffen. Heeft de Yp nu wel of geen lasnaden. en zo ja, waar wel en waar niet.

Jan die eerst nog wat andere klusjes te doen heeft en dan weer lekker verder gaat met z'n YP.

Tja, de lasnaden zijn wel erg russisch
De enige echte naad, volgens, mij was die bij bij het neusblok, de naad die halverwege de rookgranaatwerper naar beneden.
De lasnaden zijn bij de YP netjes afgewekr, dus die hoef je niet zo nadrukkelijk te laten zien
Volgens mij werd deYP zelfs in gotendelen gegoten en dan als sub aasemblage aan elkaar zet
BertUS

Hoi Bert,

Russisch 😳 . Op de foto lijkt het erger dan het is. Ik heb de meeste lasnaden inmiddels weer redelijk vlak gemaakt en laat het daar dan ook bij. 😉 Zeker nu er een verf laagje op zit, valt er niet veel meer van te zien.
Het is op de foto's best lastig om dit soort details te bekijken.
Afgelopen meeting in Amersfoort, lag er helaas een laag sneeuw over de YP en ik heb toen wel foto's gemaakt van de wielophanging, de rookgranaten, de achterzijde en de kasten aan de zijkant, maar heb toen verzuimd om te controleren op lasnaden e.d. 😕

Erik,

16 april 2006, da's nog effe wachten dus, maar ik heb het vast in de agenda gezet. Laat maar weten waar het precies is.
Als Bert dan ook komt, dan heb je dus YP's in 3 verschillende schalen, want Bert doet nu iets met braille 🙂

Jan.

Wat heet braille, het is zelfs nog kleiner dan braille, maarre. op www.powestomp.nl staat een reuniefilm over deopend dag bij van Heutz met beelden van een YP, wat voor jouw, Jan?
BertUS

Jan Snippe zei:
Erik,

16 april 2006, da's nog effe wachten dus, maar ik heb het vast in de agenda gezet. Laat maar weten waar het precies is.
Als Bert dan ook komt, dan heb je dus YP's in 3 verschillende schalen, want Bert doet nu iets met braille 🙂

Jan.

Aaaaaah Bert toe, neem ze mee??? 😕 zal ik gaan kijken of ik een 1:1 hiervan kan vinden goed??

Jan wat de lasnaden aangaat : er zijn alleen lasnaden te zien aan de achterkant waar de zij ,boven en onderkant aan zitten je kan dus een lasrups precies in de hoek leggen. aan de voorkant wat bert schreef dat is een naad waar de boel aan elkaar gebout zat

groeten George

Weer wat kleine aanpassingen (lasnaden weer weg, de antenne verplaatst en de Mag een plaatsje gegeven), na nog wat speurwerk ontdekt dat de KN 85-40 een PWI-S PC uitvoering is en verder nog wat aan het schilderwerk gewerkt.

Jan.

Al een stoere bak zo, alleen het schilderwerk voor de unittekens enzo zou op deze schaal wel wat netter kunnen, lijkt mij. Ik weet hoe moeilijk het is maar met mallen snijden zou het denk ik beter uit komen
BertUS

Bert,

Je hebt helemaal gelijk. Ik ga er toch maar eens een paar avonden voor uittrekken om sjablonen uit te snijden.
Het schilderen is toch al geen makkelijke klus. En dat wordt ook nog lastiger als je iedere keer weer dingen tegenkomt waardoor er dingen toch weer anders moeten.

Jan.

In deze schaal is het goed werkbaar om zwarte belettering op nummerborden etc. gewoon met een fijnlijner op de gele verf te maken. Daarna eventueel bij werken met een scherp mesje, matlak erop (spuiten!) en klaar is kees. Mallen uitsnijden voor een nummerbord is ongehoord lastig, en de inktlaag is veel dunner dan een verflaag waardoor je niet ziet dat het twee lagen zijn.

Groetjes, Erik

Rico,
Het bouwen opzich valt eigenlijk best mee. Het verschil met een kit uit de winkel is dat je geen onderdelen in een doos hebt, maar uitsnijdt uit een plastic plaat of maakt van een stukje draad o.i.d.

Erik,
Bedankt voor de tip, ik ga dat inderdaad eerst eens proberen.

Jan.

fietsen en lopen leer je ook niet in 1 keer....je zou mijn eerste airbrush-sessies eens moeten hebben gezien... 🙂

Zolang je de gele laag dik genoeg maakt kun je een hoop wegkrassen hoor. Dat is je vangnet. Trouwens, dat krassen werkt met verf ook, maar is een beetje trickier. Oefening baart kunst.

groet, Erik

En toch, Jan, zou ik eens kijken wat ze op modelbrouwers.nl aanbieden, het kost een paar euro maar dan heb je wel strakke belettering lijkt mij
BertUS

Rico,

Zoals Erik al zegt 'fietsen en lopen leer je ook niet in 1 keer'. 8)
Dit is m'n 2e scratch project en zie ten opzichte van de dingo die ik vorig jaar gemaakt heb al grote verschillen. Ondanks dat bij de yp ook dingen niet helemaal goed zijn. Bij een volgend project probeer ik het nog weer iets beter te doen.
En laten we het dan maar niet over het schilderen hebben, want daar heb ik nog een aantal bijlessen voor nodig 🙂 .

Bert,
Ik heb nog iets liggen om zelf op te printen. Mocht het op de manier zoals Erik aangaf niet lukken, dan gaan ik over op plan .. 😉
Ik heb gelukkig nog even tijd voor de 2e Twenot bijeenkomst.

Jan.

Jan Snippe zei:
Rico,

En laten we het dan maar niet over het schilderen hebben, want daar heb ik nog een aantal bijlessen voor nodig 🙂 .

Als we die lessen dan samen nemen, krijgen we dan quantum-korting... 😕: 😉

Ik heb vanavond weer zitten goochelen met verf,
en het blijft goochelen... 😢

Rico
(die nu ook weer een vraag gaat posten...)

JUST GREAT ! !

als ik straks wat meer ervaring heb met het bouwen is dit zeker een kit die ik wil maken. Mijn pa heeft er jaren aan gesleuteld dus dat zal hij wel leuk vinden 🙂

Groetjes Mark

Jan, ziet er beter uit, wil hem dus graag in het echie zien, hopenlijk heb ik de minibraille YP dan ook klaar maar momenteel staat modelbouw op een laag pitje, het schilderen trouwens ook
BertUS

Hoi Mark,

De YP is inderdaad een mooi voertuig. Zodra je je eraan gaat wagen om er ook een te bouwen, kan ik je de site's van Bert Takken en die van DAF YP408 forgottenhero aanraden om te bekijken.

Bert,

Het laatste wat ik aan de YP gedaan heb is wat opgedroogde regenstrepen en wat gechipt. Nu moet er nog een klein beetje stof overheen en dan nog wat puntjes op de spreekwoordelijke i zetten en dan is hij zo goed als klaar.
Deventer moet in ieder geval wel gaan lukken.

Ik ben zelf de laatste week ook weinig bezig geweest.
We hebben nog een moestuin waar ook het e.e.a. moet gebeuren.

Ik ben bezig geweest met wat chippen en ben ook wat aan het proberen geweest met pigmentpoeder's om de Yp een gebruikt uiterlijk te geven.

Jan.

Terug
Bovenaan