[WIP] vignette Zundäpp KS750 & driver (1/35 tamiya)

N. Drent

Lid van de TWENOT
Ik ga een klein vignette maken voor mijn Zundäpp KS750 motor en zijn bestuurder. Het zal een heel simpel vignette worden, met nadruk voor mij om te oefenen met gras leggen (eerste keer voor mij). Bij de motor en de bestuurder eindigen het bouw/verf stadium redelijk snel, ik moet alleen nog wat dingen bijwerken/decals plaatsen.

Wat info over de Zundäpp KS750:
Wikipedia zei:
Al in de aanloopjaren naar de Tweede Wereldoorlog besefte de Wehrmacht dat er behoefte was aan een licht, terreinvaardig voertuig dat zowel voor verkenningsopdrachten als het snelle vervoer van personen gebruikt kon worden. Motorfietsen, met name zijspancombinaties en tricycles, hadden hun nut al tijdens de Eerste Wereldoorlog bewezen, maar toen waren er nog weinig terreinvaardige militaire voertuigen gebouwd. Dit waren dan ook vrijwel uitsluitend omgebouwde civiele voertuigen geweest, die zelfs als mitrailleurdrager waren ingezet. Overal ter wereld werden nieuwe driewielers ontwikkeld, hetzij als zijspancombinatie, hetzij als driewieler. Deze werden zelfs aangepast om luchtdoelgeschut en mortieren te dragen. In de jaren dertig werden ook in Duitsland proeven genomen met licht verbouwde, civiele zijspancombinaties, gebaseerd op de BMW R12, de BMW R71, de Zündapp KS 600 en de zware viercilinder Zündapp K 800. Uiteindelijk gaf de Wehrmacht zowel BMW als Zündapp de opdracht een militaire zijspancombinatie te ontwikkelen, waaraan een aantal eisen werden gesteld:
-500 kg belading, overeenkomstig met drie soldaten met hun wapens, munitie en bepakking
-een kruissnelheid van 80 km/h en een topsnelheid van 95 km/h, een minimum snelheid van 4 km/h om met marcherende troepen mee te kunnen rijden
-4,5 x 16 inch banden (daarmee waren ze uitwisselbaar met die van de KdF-Wagen en de Kübelwagen)
-150 mm bodemvrijheid en ruimte in de spatborden voor het aanbrengen van sneeuwkettingen
(bron wikipedia)
En daaruit kwam dus de Zundäpp KS750.. Meer info vind je >>>Hier<<<

De kit die ik voor de Zundäpp gebruik is deze:
GuEi.jpg

Helaas kan ik de bouwfoto's en sprue foto's niet meer vinden op het SD-kaartje, hier heb ik dus geen foto's van 😕 .

Het idee
Het idee/verhaal is dat deze bestuurder op verkenning is over een grasland (elke periode/omgeving praktisch mogelijk dus), en is afgestapt omdat hij in de verte wat ziet bewegen wat vijandelijke eenheden zouden kunnen zijn. Helaas is deze bestuurder zijn verrekijker vergeten, dus moet hij dichter bij komen dan hij eigenlijk van plan was. Daarom is hij heel goed in de verte aan het turen, zodat zijn ''hogere'' geen commentaar kan leveren dat hij geen verrekijker bij had.

het plan
plaaik.png

Dit is de plattegrond van het vignette heel grof beschreven, er zullen misschien nog wat kleine accesoires aangebracht gaan worden maar dit is nog niet zeker. Wat info over het plaatje:
-De zwarte lijntjes in een ''patroon'' moet de Zundäpp voorstellen (voor/boven de zwarte ster)
-De zwarte ster is de bestuurder
-Groen is gras
-Lichtblauw zijn langere grassprieten.

CIMG5809_1024x768.jpg

Het linkse en het rechtse zakje ben ik van plan te gaan gebruiken voor het gras. Het linkse zakje is voor de langere grassprieten, het rechtse zakje is voor de kleinere.

De bouw tot nu toe
Dit zijn plaatjes van de bestuurder en de Zundäpp op de basis voor de vignette, aan de vignette zelf is nog niet begonnen eigenlijk:
CIMG5830_1024x768.jpg

CIMG5837_1024x768.jpg

CIMG5838_1024x768.jpg

CIMG5839_1024x768.jpg

CIMG5840_1024x768.jpg

CIMG5841_1024x768.jpg

CIMG5842_1024x768.jpg

Tips/truc's/ideeën/commentaar/feedback etc, heel erg graag welkom omdat dit mijn eerste echte serieuze vignette word!

Gr nicky

Ha die Nicky,

Reactie: ik vind dat je netjes geschilderd hebt. T.o.v. de DUKW en de Sherman is dit een verbetering. Hier en daar nog wel wat kleine puntjes, maar dat mag de pret niet drukken.

Waarom ik reageer: het gras.

Als ik het goed begrijp ben je van plan om met deze twee kleuren gras een vignette te maken met rechtop staand gras. Wees je dan bewust van het feit dat bij het lijmen de zwaartekracht zijn werk doet: het gras gaat dus plat liggen.

Dit kan je oplossen door een oud afwasmiddel-flesje te gebruiken en het gras hier flink mee te schudden. Het gras wordt dan statisch, waarna je het van een kleine afstand op de lijm strooit zodat het rechtop blijft staan. Voor een how to, klik hier. Let op: in de how to gebruiken ze verf als basis. Persoonlijk zou ik bij modelbouw gewoon voor houtlijm kiezen.

Succes!

groeten, Richard.

Andere tip om je gras statisch te maken, je haakt bij de action een klein, metalen zeefje, en een elektrische vliegenmepper, sloopt de vliegenmepper uit elkaar, en doet een van de draadjes aan het zeefje met wat soldeer. De andere draad steek je met een spijkertje in je ondergrondje, welke ingesmeerd moet zijn met natte houtlijm. Toefje gras erin, knopje induwen en strooien maar.

Letop, je kunt er een oplazer van krijgen. Op de juiste modelspoort fora kun je vinden hoe je zond ding precies maakt. Ik heb er intussen meerdere vierkante meters mee gesteooid, en dat bevalt prima.

Op je achterspaatbord zit nog een beetje flash! Net alsop het trommeltje op de benzinetank, verder netjes, en het figuurtje ziet er leuk uit intussen! Handjes en gezichtje kunnen ng wel wat schaduw gebruiken, maar dat is een kwestie van oefenen

Jaah, ik leef nog! Tijdje niet veel gedaan aan dit vignette, maar sinds een paar weken heb ik weer gehad om er aan te werken. Het vignette zelf is eigenlijk al bijna af, met het figuurtje ben ik nog aan het experimenteren enzo. Dus het figuurtje is nog lang niet klaar 😉 😉

Na mijn vorige update heb ik het ondergrondje/lijstje een kleurtje gegeven, die mag ik straks weer opnieuw verven omdat ik er overheen geairbrushed heb :cheesygrin:
CIMG5845.jpg

Toen kwam er het korte gras overheen. Heb eerst zand erop geplakt met houtlijm voor een beetje structuur, en toen heb ik het gras eroverheen gedaan m.b.v deze techniek.
CIMG5998_1.jpg

Daarna heb ik het lange gras toegevoegd, deze heb ik in de gaten gestopt waar op de vorige foto stukjes hout zaten. Het gras heb ik dubbelgevouwen en erin gestopt met een beetje secondenlijm.
CIMG6217_1.jpg

Hierna (gisteren) kwam de verfbeurt van het gras, want het was wel heel erg fel. Het is voor mijn gevoel wel een heel klein beetje donker, maar het is ook een oefenprojectje voor mij! Er zitten ook wat detail foto's tussen.
CIMG6304.jpg

CIMG6303.jpg

CIMG6301.jpg

CIMG6296.jpg

CIMG6308.jpg

CIMG6306.jpg

CIMG6305.jpg

En een foto van bovenaf zonder de Zundapp en de bestuurder:
CIMG6312.jpg

En last but not least, een detail foto van de zundapp:
CIMG6311.jpg

Dit was mijn update om jullie even op de hoogte te brengen 🙂
Gr, nicky!

Hallo Nicky,

ik ben niet echt kapot van dit werk,je hebt met je challenger beter werk laten zien.
Maar ik moet je wel krediet geven dat je probeert bepaalde technieken toe te passen ten aanzien van het figuur en de zundapp.

grt Rinke

Ok, omdat ik met mijn Challenger hele goede resultaten heb laten zien, moet ik dus eigenlijk dat niveau blijven behouden? Nee! Dat gaat dus echt niet gebeuren ja. Ik bouw omdat ik het leuk vind, en dit hele vignette is gewoon om dingen te testen. En omdat het voor testen/dingen uitproberen is hoeft het dus niet gelijk mooi te zijn ja!

Hoi Nicky,

Niks mis met experimenten, doet iedereen en hoeft niet meteen top te zijn.
Maar omdat je best kleine tips wil horen, een paar snelle en makkelijke van mij.

-Shadows, highlights, blenden enz. praten we nog niet over, maar geef het mannetje in elk geval een mondje (wat huidkleur met wat donkerrood mengen), anders lijkt het zo'n simpele roze vlek.

-Je motor lijkt veel "echter" als je er wat bekabeling bijmaakt: gas en remkabel, bougiekabels etc.
Kan makkelijk met dun lood of koperdraad(0,25 tot 0,5 mm) en wat secondelijm.

-Tip de metalen sluitingen van de leren tas even aan met wat gunmetal of mengsel van zwart/zilver.

Oogt het meteen al een heel stuk beter !!

Succes verder !!

Bouwgroeten, Wim

Hoi Nicky,

Dit is al een leuk vignette, maar ik heb nog wat puntjes voor je waar je aan kan werken:

-Ten eerste het figuur. Ik zie dat je bent begonnen met shadows en highlights, en dat doe je goed. Je plaatst ze op de juiste plekken, al sla je er wel een paar over zoals een paar vouwtjes op de mouwen enz., en je lijkt erover te hebben nagedacht. Echter, je shadows zijn veel te donker en je highlights veel te licht. Di moet je veel subtieler aanpakken. Ik zal je uitleggen hoe :
De shadows. Hiervoor meng je jou basiskleur met een donkerdere kleur, het beste kan je hiervoor geen zwart gebruiken omdat je daar al snel teveel van hebt.
Met een groenige basiskleur kun je het beste een donkere groen mengen met de basiskleur. Je verdund ook dit mengseltje, misschien zelfs iets meer dan de basiskleur. Je begint met een beetje van de donkere kleur en ongeveer drie keer zoveel van de basiskleur. Dit strijk je voorzichtig met een penseeltje in de diepe plekken van het figuur, zoals vouwen, lijntjes in de mouwen en rondom knoopjes. Als dit is opgedroogd, meng je nog wat van de donkere kleur met het shadow mengseltje dat je al had. Nu ga je opnieuw met een kwastje de verf in de diepe plekken strijken, maar laat je de ondiepste plekjes onaangeroerd. Je verft de shadows voorzichtig in de diepe plekken, maar je laat aan de randjes het eerste laagje van de shadows zichtbaar, je gaat dus eigenlijk steeds wat dieper. Hierna meng je het shadow mengseltje met nog wat meer van de donkere kleur, en strijk je dit enkel nog op de diepste plekken va het figuur.
mcnavodila26.jpg

Hetzelfde geld voor de highlights, alleen ga je dan steeds lichter en op hogere plekken van het figuur. Daar hoort ook een plaatje bij:
mcnavodila20.jpg

Want wat je nu gebruikt lijkt op bijna puur wit en puur zwart, en dat is niet heel realistisch omdat het een enorm contrast vormt met de basiskleur groen van de regenjas van het figuur.

-Tweede puntje: De chipping op je Zundapp. De krassen heb je wat te groot gemaakt, en ze zijn bijna allemaal horizontaal, terwijl chips van verre eenzelfde richting horen te hebben. Chipping is het eenvoudigst te bereiken met drybrushen. Dit kun je dan weer het beste doen met olieverf, want dat heeft een lange droogtijd en is dus gemakkelijk te corrigeren. Wat ik doe, zoals ik het van Martin Visser heb geleerd, is een heel klein beetje olieverf op een klein kwastje te nemen en dat kwastje zachtjes langs het oppervlak strijken waar je de chips aan wilt brengen. Dit doe je net zolang totdat je een chipje hebt naar e eigen tevredenheid. Ik ben nu bezig met een Sd.Kfz. 254 van het Duitse Afrika Korps (staat niet op het forum), waarop ik vooral chipping oefen, en dat ziet er dan ongeveer zo uit:
foto-1838.jpg

je ziet, de chips zijn heel klein en subtiel, en het mooie van olieverf is dat je het mooi in de basiskleur kan wrijven zodat de chips subtiel overkomen. De chips op mijn Sd.Kfz.254 zijn bruin hoewel de Duitse AK voertuigen een panzergrijze onderlaag hadden, maar dat zijn roestige chips, vandaar de Bruine kleur. Oudere chips zijn dus bruin/rood, terwijl nieuwe chips panzergrijs zijn, of rood, bij Duitse voertuigen. Dat hangt af van de basiskleur van het echte voertuig. Ik zie dat je met een soort wit/groenige kleur diepte hebt aangebracht in de chips:

dat kun je beter met puur wit doen, maar bij een motorfiets is dat eigenlijk niet nodig, omdat de verflaag veel dunner is dan die bij een tank.

-Derde punt: Op je Zundapp kun je best een dikke bruine pinwash aanbrengen, want motorfietsen worden al gauw heel snel vies. Ook kun je rond het dopje van de benzinetank sporen van bezine aanbrengen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Het is even lezen.... 🤣

Greetz

Leuk dat je technieken test en het laat zien, leerzaam voor iedereen.
Knap dat je met een priegel motortje en een manneke aan de gang gaat, maar,

n. drent zei:
Ok, omdat ik met mijn Challenger hele goede resultaten heb laten zien, moet ik dus eigenlijk dat niveau blijven behouden? Nee! Dat gaat dus echt niet gebeuren ja. Ik bouw omdat ik het leuk vind, en dit hele vignette is gewoon om dingen te testen. En omdat het voor testen/dingen uitproberen is hoeft het dus niet gelijk mooi te zijn ja!

Wow, wat een sneer, en da's dan weer jammer.
Je reactie doet afbreuk aan je werk, wat zeker de moeite waard is,

Rico

Laat t chippen voor wat t is gooi je brommertje es opieuw in de verf en probeer eens wat leuks met stofeffecten, is veel sneller realistisch en "makkelijker", geeft veel sneller een aanvaardbaar resultaat, zodat er voor jezelf ook lekker vooruitgang in zit. Schaduwen en highlights zijn bij dit uniformpje redelijk goed te doen. Basiskleur met wat donkerbruin onderin de plooien, verdund, zodat het mooi uitvloeit, maar bij de randen niet helemaal dekt, en de highlights kun je goed drybrushen met wat basiskleur met wat fleshkleur erdoorheen ofzo, heb je meteen een wereld van verschil, je moet ergens eenvoudig beginnen, en dan hou je t voor jezelf ook intressant...

Of je pakt je airbrush, spuit je figuurtje eerst helemaal zwart, dan een iets dunne basis, die je weer met de airbrush opbrengt, dan heb je je eerste schaduw en je basis al te pakken, beetje drybrushen en voila, een leuk figuur!

Als laatste, je figuur heeft veel aardige kleine details, zoals het kinbandje van de helm, de knopen op de jas! De wapenriem en zo zijn er meer details,als je daar nog wat aandacht aan besteed, krijg je een leuk figuurtje. Ik heb em zelf ook ergens staan, afgebouwd alsoefenmodelletje...

Terug
Bovenaan