Wie weet....

Eelke Warrink zei:
Lijkt mij een davy crockett nucleair terugstootloos wapen op een M38 Jeep.
Inderdaad, de precieze aanduiding is M38A1D (Rico, jij bedoelde denk ik de M38A1C met 106 mm TLV … ?) waarover hier meer info en het plaatje dat ik gebruikt heb te vinden zijn. Verder vond ik nog wat goede foto's van het wapen in "gebruik".
Eelke Warrink zei:
Wat een belachelijk idee trouwens... 😕
Wat, zou je dan niet op 2 km van een 0,25 kiloton kernexplosie willen staan? 😉

naamloos5cg.png

ik had er nog nooit van gehoord maar jullie mss wel!

Hendrik

Zo te zien aan de tracks, en de wielen is het een Japans voertuig. Mijn gok gaat naar de Type 97 Te-Ke tankette ...

Groeten, slaap lekker en 'Amersfoorters' tot morgen, MartinD :idea:

Ik kan hem niet plaatsen, maar de rupsbanden doen mij denken aan een Brits voertuig, en dan dus waarschijnlijk commerciëel want deze foto is zo te zien genomen in Zuidamerika, afgaande op het slecht te lezen bord op het gebouw op de achtergrond. Verder kom ik jammer genoeg niet, want ik kan geen foto's vinden van een tank met dit soort wielen en rupsbanden 🙁

André Jonker zei:
Is het animo weg voor dit topic?

Of weet niemand het?
Ik denk dat het wat levendiger geweest zou zijn als je binnen een paar dagen van de foute antwoorden, het goede gepost had, in plaats van vier weken ermee te wachten 😉

Die vraag van Richard is trouwens zo te zien het rechterachterwiel van een Ferret Mk. 1 of 2 (of een subtype daarvan).

Richard Polderman zei:
😱 was het zo duidelijk 😱 🙂
Nou ja, erg moeilijk was hij niet, moet ik zeggen … Als je het echt wilt weten: het wiel ziet eruit als dat van een na-oorlogse pantserwagen, het spatbord heeft een erg herkenbare vorm, en de grijs-groen met zwarte camouflage is dan duidelijk Brits. Als je daarbij ook nog die (gaatjes in de) opbergkast voor het spatbord meeneemt, kom je al heel erg snel bij een Ferret uit.

@ Jakko, het is niet moedwillig dat het zo lang duurt. Ik kijk zelf meestal alleen bij topics met het oranje puntje ervoor. Dus als er een grijze staat laat ik die meestal links liggen. 😀

Het is de Strijdwagen L60. De Zweed waar de toldi een afgeleide van is 😕 .
En hij rijdt ergens door de straten op de dominicaanse republiek (als ik me niet vergis, want het is al weer een tijdje geleden) 😀
De foto is uit de revolutie van 1965.

Damn, zelfs met de zimmerit erop in een keer geraden 😱
Hier is de hele pic:
zimm62lx.jpg

Jan 😀
aan jouw de eer voor de volgende opgave 😉 ➡️

jan peters zei:
Damn, zelfs met de zimmerit erop in een keer geraden 😱
Ik moet toegeven dat m'n eerste gedachte was "251", gelijk gevolgd door "Maar dat lijkt wel zimmerit … ?" Maar omdat ik weinig voertuigen kan bedenken waarvan de deur achterover helt, kon ik niet bedenken wat het anders zou zijn.

Volgende Opgave
Welk voertuig is dit?
vraag10.jpg

afschuwelijk, en zo te zien geen fruil tracks maar gewoon elastieken rupsbandjes. 🙄

Het lijkt inderdaad amerikaans (ik kan ook lezen 😉 ) verder nog nooit gezien.

Groeten Maarten

Inderdaad, Eelke heeft gelijk, het is een M76 Otter, die in de jaren '50 en '60 door het Amerikaanse leger en Korps Mariniers gebruikt werd. Hij is zelfs in Vietnam ingezet. Eelke, jouw beurt …
afschuwelijk, en zo te zien geen fruil tracks maar gewoon elastieken rupsbandjes. 🙄
Nog mooier: hij had ook nog eens luchtbanden, dus het was één van de weinige rupsvoertuigen waar je ook nog eens een lekke band mee kon krijgen 🙂

En nu heb ik trouwens nog een vraagje, waar ik gok ik geen antwoord op ga krijgen: heeft iemand technische gegevens van dit ding? Zo'n beetje m'n hele kennis van de M76 is hierboven opgesomd, maar ik ben toch op zoek naar de "standaard"gegevens ervan: afmetingen, bereik, hoeveel man konden erin, enz.

Terug
Bovenaan