Wie weet....

Helemaal juist Eelke. Het valt op dat de TAM wel wat Marder trekken vertoont. Dat kan kloppen want hij was gebaseerd op een Marder met een geschutskoepel daarop.
FD03FB3F-ACF1-4E3E-84CC-BA7C8E8B4C0B.jpeg
Eelke laat beurt even aan ander over. Wie het eerst komt …

Laatst bewerkt:
Zit er aan de achterkant een enorme sleutel waarmee je hem kunt opwinden? Die associatie roept het op (bij mij 🙄)

Het was die vlamdemper die het hem deed: ik kan me niet herinneren dat ik die ooit eerder gezien heb op een Tiger II, dus toen werd het daarop zoeken, en zodoende kwam ik al heel snel uit bij pagina’s die zeiden dat die tank in Zweden te vinden was. Maar zijn dat late Panther-vlamdempers die dwars gemonteerd zijn op de Tiger II-uitlaten (door de Zweden?) of is het een apart ontwerp voor de Tiger II?

De volgende: hoe heet dit voertuig:

2669.jpeg

Geen Callicope volgens mij, als je daarmee een raketlanceerder mee bedoeld. Eerder zo'n instalatie om mijnenvelden en prikkeldraad versperringen op te blazen. De Engelsen gebruiken nog steeds varianten daarvan, er wordt dan een slurf gevuld met explosieven een paar honderd meter over zo'n barriere geschoten en dan tot ontploffing gebracht.
Het resultaat is een "veilig" pad door zo'n mijnenenveld.

Rob bedoelt, denk ik, een Conger:

conger_towed_by_churchill_avre.jpg

Wat dit duidelijk niet is, die werden namelijk vervoerd in een gestripte Universal Carrier zoals op de foto hierboven.

Tip: kijk eens goed welke kant de stellage op staat.

Ik vermoed dat het een soort bruggenlegger oid is, om over een tankmuur te komen ofzo voor infanterie dan... Of een fascine legger? Ik kan m niet vinden 🤔😁

Het is een DD sherman die achteruit iets doet maar vooran houten pantser heeft en een stormram om prikkeldraad mee te ruimen ofzo? Na herbestudering lijkt het alsof het een soort loopbrug is die is opgevouwen, dus bij deze:

Een sherman DD met opvouwbare springschans. Voor als de dukes toch in normandië waren

Jan zit in de richting, maar het is geen brug, en zeker geen fascine — het dinges bovenop is „geladen” op de foto, om het zo te zeggen.

Ik denk dat het iets is wat over prikkeldraad of versperringen heen gelegd kan worden, maar kan niks vinden hierover. Ik geef het op 😭😁

Wat als ik zeg dat op de foto te zien is dat de installatie gebruikt kan worden zonder dat het scherm naar beneden hoeft?

Ik kijk even een dag niet en we zitten weer in de boot - schip - skuut discussie 🙄

Nu moet ik toegeven dat dit een nogal obscure gepantserde vouwkano is, want toen ik erop zocht (om te zien of ik de foto zelf moest scannen of niet) vond ik precies één foto online, en dat was in een bootleg-scan van het AFV Profile boekje waar ik hem uit heb …

Nee, ik bedoel die dunne AFV Profiles van iets van 24 bladzijden en een zachte kaft 🙂

Laat ik nu in bezit zijn van die serie en daarin valt te lezen; een Sherman Ginandit...een experimentele mattenlegger....toch blijf ik van mening dat het een gepantserde vouwkano is maar dan wel met een ingebouwde rode loper uitwerper....altijd handig bij de uitreiking van de maritieme Oscars...

Het onderstel van een 240 mm Howitzer Motor Carriage T92 of 8 inch Gun Motor Carriage T93, zonder de affuit en met latere rupsbanden.

e_S4SH8xGHBFTkieixqbtbs6-NYL9L_TGNsed2zqyBU.jpg

latest

Jakko, die toevoeging "met latere rupsbanden" is wel de kers op de taart! Helemaal correct.....het is de T92 die voorheen in Aberdeen stond en tegenwoordig in Fort Sill, USA.

T92 HMC.JPG
bron: http://the.shadock.free.fr/Surviving_Tank-based_GMC.pdf

Je zou het misschien niet zeggen, maar dit "monster" is een ontwikkeling uit het laatste deel van WO2!

Jakko, aan jou de eer voor een volgend raadsel.

Ik was eerst een beetje in de war door de loopsteun op de voorkant, want met de halfronde delen naar beneden had ik eerst niet goed door wat dat was. Maar het was overduidelijk (voor mij, in elk geval 😉 ) een Amerikaans voertuig met een onderstel afgeleid van de Pershing of een vroege Patton, dus dat was het niet meer zo heel moeilijk om uit te vinden wat.

Met welk voertuig hebben we hier te maken?

2698.jpg

Terug
Bovenaan