Wie weet....

In de categorie "echte tank" ga ik voor de Centurion
Inderdaad. Centurion van de KL in transportstand: kanon naar achter en stouwrekken naar voren. Hoe relatief traag hij ook was en hoe beperkend de actieradius, ik blijf het een indrukwekkend voertuig vinden die van de jaren zestig en zeventig in grote mate het beeld van de cavalerie heeft gevormd, Eerst samen met de AMX en later met de Leopard 1.A39A55E4-C692-4883-8883-16520666F726.jpeg

Ik moest even aan een M39 (beute) denken maar dat klopt toch niet wat betreft aantal zaken

Voor de vrijdagavond…F02ABA9A-C663-4E17-A241-F29F4A2A34B8.jpeg

Ik reken hem goed omdat je juiste plaatje hebt gevonden. De YP406 was echter wel een ander prototype voertuig:
F7DA8F9F-06DE-446D-9716-6699F98B806E.jpeg
Bijna de YP408 maar dan is de twee stuurbare maar niet aangedreven as verdwenen.

De foto die ik bedoelde is een zeldzame van een prototype waar niet veel materiaal van is. Deze vond ik ergens onder de naam YP403 maar of dat juist is betwijfel ik omdat het laatste cijfer bij DAF voor het aantal wielen staat. Het eerste cijfer gaat is het laadvermogen in ton. Door de moot die er tussenuit lijkt te zijn lijkt het laadvermogen mij eerder 3 ton (YP306 dus en die aanduiding heb ik eveneens gevonden).
Jij mag weer Frank

Schwere Ladungsträger SdKfz 301 ausf. C…. Dus ja😉

Panjandrum is het inderdaad, en het is om gaten in de Atlantikwall te beuken

Een Jan hoort te weten dat het een Panjandrum is ipv een panjadrum. En dit exemplaar heet 'the great Panjandrum'. Het is niet bedoeld om gaten in de Antlantik wall te beuken maar een Britse anti-invasie maatregel om Duitse landingstroepen op de Britse stranden te bestrijden. Eerlijk gezegd; het was niet zo succesvol....en nooit in ernst ingezet.🤓

Dus Jan, uiteindelijk aan jou de beurt

Laatst bewerkt:
Een Jan hoort te weten dat het een Panjandrum is ipv een panjadrum. En dit exemplaar heet 'the great Panjandrum'. Het is niet bedoeld om gaten in de Antlantik wall te beuken maar een Britse anti-invasie maatregel om Duitse landingstroepen op de Britse stranden te bestrijden. Eerlijk gezegd het was niet zo succesvol....en nooit in ernst ingezet.🤓

Dus Jan, uiteindelijk aan jou de beurt
Ik was te snel met antwoorden en in mijn enthousiasme heb ik het fout gespeld 😄 de functie heb ik trouwens van Wikipedia, en die hebben altijd gelijk, alles wat op internet staat is waar.... 🤔🤣
Nu ga ik weer wat zoeken om te plaatsen 👍🏻

Aha! Betrapt op een historische onjuistheid! Er zijn zelfs beelden van:

😉

Neen, dat klopt niet. ´the great Panjandrum' was niet radiografisch bestuurd. Ford in zijn boek over Britse geheime wapens verklaarde dat na het experiment die ontwikkeling van de Panjandrum gestaakt werd. Het enigste wat het filmpje aantoont is dat die ontwikkeling stiekum wel is doorgegaan en dat er ge-experimenteerd is met een radiografisch bestuurde 'Great Panjandrum mk2'. Die Mk2 versie is herkenbaar aan de antenne die op de echte Panjandrum ontbreekt🤓

Ik denk dat het het verraad van de voorstelling is.

Welk voertuigtype staat er op deze foto?

2388.jpg

Inderdaad, een Nag Missile System, zoals staat op het (op de foto boven afgedekte) bord op de zijkant:

1024px-NAMIS_Republic_day_parade_2023.jpg

Nag zijnde een Indiase antitankraket waarvan de naam „slang” of „cobra” betekent.

Gezien dat Jan eerder was, is het weer zijn beurt.

Japanse Type 97 Se-Ri

Ik wacht even tot de rest ook wakker is …😉 (en moet zelf even hard op zoek gaan …)

Om wakker mee te worden op de zondagochtend ….🤔BE818A6F-8B90-4AA6-BA80-5BF59A97F941.jpeg

Terug
Bovenaan