Wie weet....

CF997B7E-9441-4740-ACB7-4C8C8710AC44.jpeg
Waar kijken we hier naar?

M39 Armored Utility vehicle
Dat klopt. Dit is inderdaad een M39 Buick APC voertuig. De KL ontving er 32 via het MDAP (Mutual Defence Aid Program) van de VS aan Europa. Ze deden van 1952 tot eind jaren vijftig in dienst bij de KL (101 verkenningsbataljon).

Alex mag weer…

Dat klopt. Dit is inderdaad een M39 Buick APC voertuig. De KL ontving er 32 via het MDAP (Mutual Defence Aid Program) van de VS aan Europa. Ze deden van 1952 tot eind jaren vijftig in dienst bij de KL (101 verkenningsbataljon).

Alex mag weer…
Thanks Walter. Dat de KL ze ook heeft gehad, wist ik eigenlijk niet (Zal ongetwijfeld in het boek van Sander Ruys staan, dus wordt tijd die er weer eens bij te pakken!). Ik heb er nog nooit 1 in het echt gezien; wat ik wel weet is dat er de afgelopen jaren 1 gerestaureerd te koop stond in Engeland en er een tweede in Frankrijk gerestaureerd is.

De voorste is ongetwijfeld een Sexton. De achterste is geen Ram maar een Ram ARV bergingstank — afgaande op de grote kisten en de lier achterop. En heeft de middelste een dak? Is het dan wel een Ram Kangaroo? Daar begin ik nu aan te twijfelen …

Ram Armoured Ammunition Carrier, ook wel Ram Wallaby genoemd?
Correct! Een Zeldzame Ram Armoured Ammunition carrier in Nederlandse "dienst" na WO2. Foto van het NIMH.
In de praktijk werden deze Ammunition carriers tijdens WO2 door de Canadezen vaak als "Command" vehicle gebruikt.

Jakko......jouw beurt.

Correct! Een Zeldzame Ram Armoured Ammunition carrier in Nederlandse "dienst" na WO2.
Ik moet toegeven dat ik die niet kende, maar het dak met die soort luchtinlaat erop op wat eerst een Ram Kangaroo leek, deed me al twijfelen (zoals in m’n eerste antwoord al te lezen was). Dan wat meer zoeken en ik kwam uit bij het munitievoertuig, en deze foto ervan:

Ram Wallaby.jpg (via Panzerserra)

… met vermoedelijk diezelfde luchtinlaat zichtbaar.

Laten weer maar eens voor een detail van een museumstuk gaan:

1869.jpeg

Het luik op de foto is niet gedraaid zoals bij de Mk. 10 🙂 Inderdaad is hij eerder dan dat — veel eerder zelfs. Omdat ik de lulligste niet ben reken ik het goed, want ik vermoed dat het best wat moeite en tips zou gaan kosten om uit te komen op:—

6C1D811C-4C9B-47E8-8E7C-3AA0CBC427EF_1_105_c.jpeg234FEE45-F06D-43E6-9B23-20B8737DFA69_1_105_c.jpeg

… de toren van een prototype van de Chieftain zoals die bij Bovington buiten op het gazon stond (staat?) 🙂

Ik heb er even over nagedacht wat ik zal inzetten
Mijn gestaag groeiende voorraad reverensie materiaal doorgespit kwam ik op deze
20230121_151225.jpg

Ik zal daar tot morgen over na moeten denken …

Wel kan ik nu even, voor wie de tank net als Frank niet herkent, uitleggen dat de Olifant 1 de Zuid-Afrikaanse opgewaardeerde versie van de Centurion is. De Olifant 2 is een doorontwikkeling daarvan, en helemaal nieuw gebouwd — in tegenstelling tot de 1, die verbouwd waren uit bestaande Centurions.

Inderdaad 🙂 Nou ja, om precies te zijn was de tekst bij de foto in het boek waarin ik hem vond:
Tank Data 2 zei:
U.S. Marines advance behind a modified King armored car during the Banana Wars
Wat die aanpassingen dan zijn weet ik niet — verwijderen van de motorkap misschien?

Dus jouw beurt 🙂

Zeg het maar…dit keer weer wat moderns.B395317E-5EA4-44B9-AC10-399E28C5B593.jpeg

Dat dacht ik gisteravond ook, maar had geen zin meer om uit te zoeken hoe die precies heet: de cabine is duidelijk die van een Transportpanzer Fuchs, maar hij heeft acht wielen dus het is niet het standaardvoertuig. Ik wist dat er ook 4×4-prototypes van gebouwd waren, maar 8×8 stond me niet meer bij.

O! Wacht eens even … nu snap ik waarom Walter hiermee aankomt:

Fuchs 8×8.jpeg

Precies @Jakko Westerbeke….dat is waarom ik hiermee kwam..KL. Dit is een Thyssen-Henschel Tpz 8x8. Men zocht rond 1980 naar een opvolger van de YP408, het DAF voertuig dat eigenlijk niet geschikt was voor zijn landmachttaak (ontworpen als beveiligings-/vlucht voertuig voor het Koninklijk huis) en niet meer mee kon komen in het veld met Leopard en YPR. De YPR was de opvolger van AMX (beiden rups) en de YPR was niet vanzelfsprekend de opvolger van de YP408. Een bevroevingstest met meerdere voertuigen volgde waaronder dit voertuig. Op het voertuig werd een oerlikon geschutstoren van de YPR-PRI gezet. Het is hem niet geworden. Ook de YP408 werd uiteindelijk vervangen door YPR voertuigen.

Best een aardig voertuig trouwens die met YPR en scratch/3D onderdelen valt te maken uit een Fuchs bouwdoos!DF2E44D5-B184-43F4-B9E1-E703142DDCC8.jpeg

Jakko is wederom..

Fuchs 8x8 prototype?
Bijna goed. Het is niet echt een prototype van de Fuchs maar een speciaal voor de KL gemaakt proefmodel dat is ontwikkeld uit de Fuchs

Terug
Bovenaan