Wie weet....

En ik de foto nog spiegelen in een poging het moeilijker te maken....😳
Mijn eerste gedachte was (zoals, denk ik, bij de meesten) dat het een DUKW is, gelijk gevolgd door: „Zo makkelijk zal hij het toch niet maken? Dan is het de Russische, hoe heet die ook alweer?” waarna ik zag dat er al twee me voor waren 🙂 Voor die van Henry heb ik nu helaas geen tijd om op onderzoek te gaan …

Tja, inderdaad heel moeilijk. Is niet de periode waarin mijn hobby zich afspeelt. Gebouw geeft weinig aanknopingspunten voor mij. Typisch 19e eeuwse industriële bouw zoals je overal zag. Uniform is denk ik Nederlands begin 20e eeuw en doet mij in eerste opwelling denken aan infanterie en/of landweer. Vaantje op de auto moet meer info geven maar is te vaag (of mijn ogen te slecht).

Tja, inderdaad heel moeilijk. Is niet de periode waarin mijn hobby zich afspeelt. Gebouw geeft weinig aanknopingspunten voor mij. Typisch 19e eeuwse industriële bouw zoals je overal zag. Uniform is denk ik Nederlands begin 20e eeuw en doet mij in eerste opwelling denken aan infanterie en/of landweer. Vaantje op de auto moet meer info geven maar is te vaag (of mijn ogen te slecht).

U vroeg;
Spaar ons niet zou ik zeggen.

U vraagt wij draaien....😉.

Ik ben heel benieuwd wat we hier zien en ook waar dit is. Vanuit kennis kan ik dit niet raden dus zou het eindeloos vergelijken gebouwen en auto’s worden met afbeeldingen op internet, en dat schiet z’n doel wat voorbij. Maar het was al aangekondigd dat het vrijwel onmogelijk zou worden. Levert in ieder geval mooie plaatjes op!

Militaire historie heb ik hier reeds opgegeven en qua auto blijkt er zoveel variatie dat ik die vermoedelijk ook niet ga vinden.

Vanuit kennis kan ik dit niet raden dus zou het eindeloos vergelijken gebouwen en auto’s worden met afbeeldingen op internet, en dat schiet z’n doel wat voorbij.

De gebouwen hebben niets met de vraag te maken en daar zit ook geen enkele aanwijzing in verboprgen. Het merk is ook niet van belang, het soort wagen is wel een aanwijzing maar je zal toch op een andere manier deze vraagstelling moeten benaderen.....

Volgens mij zie ik twee Nederlandse kapiteins achterin (3 sterren) ….maar welk onderdeel…🙄. Ik denk infanterie maar ik kan geen nummer op de schouder zien waar regimentnummer moet staan.

Laatst bewerkt:
Wat de officieren dragen is niet van belang want het is niet het soort voertuig dat tot een infanterie regiment behoorde😇
Aha, het leerproces is begonnen: hogere officieren werden dus niet in luxere wagens rondgereden bij de infanterie (maar waar dan wel????). Ik meende even Van Daalen te herkennen (donker haar en snor) maar dat valt nu dus direct af omdat hij bij de infanterie zat.

Als je het helemaal zat bent....dan wil ik wel het antwoord geven.........maar omdat niemand het kon beantwoorden zal ik dan een andere vraag stellen.....ik weet natuurlijk niet of je daar blij van zal worden....😇

Ik moet je wel bij de kop en staart de goede richting op sturen......maar wie weet kom je er wel😇
Tja, ik weet op een foto na van mijn overgroot vader uit naar ik meen 1899 verder niets over militaire zaken uit deze periode (behalve het verplichte geschiedenis verhaal van Atjeh)

Hoi Henry,

De auto lijkt me een Renault AG.

Of ik de rest kan scoren vraag ik me af, maar ik ben aan het zoeken.

Groeten, Jan

ach kom nou niet gaan piepen ....dit is WO1....en daar heb je vast op school over gehoord😇
Aha, we krijgen een aanwijzing! WO1. Ik zat een paar jaar eerder te denken (niet dat ik nu veel wijzer ben…)

Laten we deze vraag niet tot in het oneindige open laten.....als niemand het antwoord geeft voor morgen 12.00....dan geef ik de oplossing....maar dan stel ik wel een nieuwe vraag. Iedereen mee eens?
Mee eens wat mij betreft. Ik denk dat ik het voor de tijd niet zal kunnen achterhalen. Ben erg benieuwd wat de herkenningszaken zijn die ons op het spoor (hadden) moeten helpen.

Nu wordt het ingewikkeld: het zijn kaaskoppen (NL) maar er is foto van een Minerva van dezelfde eenheid. Ik dacht dat NL nooit Minerva heeft gebruikt nadat een Belgische hier is terecht gekomen maar hele oorlog in depot heeft gestaan (dat was de streking van een discussie in 2021 voor zover ik deze toen kon volgen). Alleen de grensbrigades van de marechaussee hebben dat voertuig vermoedelijk even gehad bij in beslag name …maar niet van die eenheid. Ik wacht met spanning dus morgen 12:00 uur af voordat ik nog meer onzin ga uitkramen. Ben heel benieuwd.

Nu wordt het ingewikkeld: het zijn kaaskoppen (NL) maar er is foto van een Minerva van dezelfde eenheid. Ik dacht dat NL nooit Minerva heeft gebruikt nadat een Belgische hier is terecht gekomen maar hele oorlog in depot heeft gestaan (dat was de streking van een discussie in 2021 voor zover ik deze toen kon volgen).

Nee hoor, niks is ingewikkeld....Nederland heeft nooit een Minerva Pantserwagen gebruikt, dat was de discussie......een Minerva personenwagen is geen pantserwagen....maar als zelfs jij dit niet begrijpt.....ooh Lord have mercy om mr P.....

Nee hoor, niks is ingewikkeld....Nederland heeft nooit een Minerva Pantserwagen gebruikt, dat was de discussie......een Minerva personenwagen is geen pantserwagen....maar als zelfs jij dit niet begrijpt.....ooh Lord have mercy om mr P.....
Ach ja, vertroebelt hoofd. Bij een Minerva denk ik in dit kader direct aan een pantserwagen …maar inderdaad ….een personenwagen🙄. Dan zal dit wel een stafonderdeel betreffen. In 1914 zijn er veel auto’s gevorderd en ontstond een allegaartje wagenpark. Voor diverse eenheden werden die wagens omgebouwd maar deze is dat niet dus zal een stafwagen zijn. Gok: Generale Staf. Maar goed…bevrijd me maar uit mijn lijden na 12:00 uur.

Laatst bewerkt:
Tik-tok-tik-tok…..het is 12 uur geweest...en niemand kwam met het goede antwoord op de vraag tot welke eenheid dit voertuig behoorde..

tank 278-004.jpg

Een onoplosbare vraag? Ik denk het niet maar je hebt er wel wat meer kennis voor nodig dan google lens je kan bieden……

Wat zien we? Mannen met Kepies, dus is het iets Nederlands en we zien een mix van blauwe en veldgrijze uniformen…..dat is de transitie-periode in WO1 voor Nederlandse uniformen en in het voertuig zitten officieren en ervoor staat een beetje haveloos geklede soldaat, gereed om het voertuig aan te slingeren…..

Conclusie we hebben het dus over het begin van de Eerste Wereld Oorlog in Nederland…...konden in die tijd officieren als kapiteins zich een automobiel veroorloven….nee, niet met de soldij die defensie uitkeerde ...en bijna niemand van de officieren had een rijbewijs. Het bezit van een auto was toen nog iets voor rijke mensen.

In WO1 werden al vrachtwagens en ook personenauto’s gevorderd door het leger. De personenwagens echter werden ontdaan van hun carrosserie en ipv daarvan werd er een houten laadbak op gezet. En legervoertuigen wilde wel eens voorzien zijn van rechthoekige onderdeelsvlaggen.

Kijk nu naar het voertuig zelf; het is een luxe-personenwagen uit het hogere segment. Is dat nu het soort van voertuig dat het bijzonder zuinige Ministerie van Defensie in oorlogstijd zou aanschaffen voor het vervoer van kapiteins?….erg onwaarschijnlijk, niet waar?

Het enigste legeronderdeel dat met zulke dure personenwagens rondreed was het Vrijwillig Militair Automobiel Korps. Het VMAK was in 1913 opgericht door eigenaren van personenauto’s die hun auto en hun persoon als bestuurder beschikbaar stelde ten dienste van het leger. Ze kregen daarvoor de bedrijfskosten van de auto vergoed en kregen meteen de rang van kapitein toebedeeld. Na WO1 is deze organisatie opgeheven want hij kreeg veel kritiek te verduren en de leden ervan werden spottend ‘benzine kapiteins’ genoemd. Een van de kritiek punten was dat veel van de leden, zelf maar zelden achter het stuur zaten en de saaie ritten lieten opknappen door hun privé-chauffeur/monteur (die kregen geen rang, alleen een armband) terwijl ze wel een kapiteins soldij incasseerden.

Het VMAK was dus zoiets als een Uber-taxi voor het leger en bestond uit een ratjetoe aan personenwagens. Het enigste wat die voertuigen militair herkenbaar maakte was het drie-hoekige vaantje dat als ze in dienst waren, op de auto’s gevoerd werd.

Ja Erik en Tini, in die tijd lijken personenwagens heel veel op elkaar en als je geen kenmerkende radiator of iets dergelijks ziet dan zijn ze nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Er zijn veel merken genoemd maar niet Berliet. Dat Franse merk kennen wel beter van hun latere vrachtwagens maar ze hebben ook personenwagens gemaakt.

Een nieuwe vraag dus....

Wat is ook al weer de naam van die, toch wel bijzonder iconisch geworden sukkel, die ten strijde trok….en als gevolg het onderstaande uitgeschakelde voertuig achterliet?

wie.jpg

Hint; dit is niet WO1 en ook niet iets Nederlands……..

Laatst bewerkt:
Tik-tok-tik-tok…..het is 12 uur geweest...en niemand kwam met het goede antwoord op de vraag tot welke eenheid dit voertuig behoorde..

Bekijk bijlage 22559

Een onoplosbare vraag? Ik denk het niet maar je hebt er wel wat meer kennis voor nodig dan google lens je kan bieden……

Wat zien we? Mannen met Kepies, dus is het iets Nederlands en we zien een mix van blauwe en veldgrijze uniformen…..dat is de transitie-periode in WO1 voor Nederlandse uniformen en in het voertuig zitten officieren en ervoor staat een beetje haveloos geklede soldaat, gereed om het voertuig aan te slingeren…..

Conclusie we hebben het dus over het begin van de Eerste Wereld Oorlog in Nederland…...konden in die tijd officieren als kapiteins zich een automobiel veroorloven….nee, niet met de soldij die defensie uitkeerde ...en bijna niemand van de officieren had een rijbewijs. Het bezit van een auto was toen nog iets voor rijke mensen.

In WO1 werden al vrachtwagens en ook personenauto’s gevorderd door het leger. De personenwagens echter werden ontdaan van hun carrosserie en ipv daarvan werd er een houten laadbak op gezet. En legervoertuigen wilde wel eens voorzien zijn van rechthoekige onderdeelsvlaggen.

Kijk nu naar het voertuig zelf; het is een luxe-personenwagen uit het hogere segment. Is dat nu het soort van voertuig dat het bijzonder zuinige Ministerie van Defensie in oorlogstijd zou aanschaffen voor het vervoer van kapiteins?….erg onwaarschijnlijk, niet waar?

Het enigste legeronderdeel dat met zulke dure personenwagens rondreed was het Vrijwillig Militair Automobiel Korps. Het VMAK was in 1913 opgericht door eigenaren van personenauto’s die hun auto en hun persoon als bestuurder beschikbaar stelde ten dienste van het leger. Ze kregen daarvoor de bedrijfskosten van de auto vergoed en kregen meteen de rang van kapitein toebedeeld. Na WO1 is deze organisatie opgeheven want hij kreeg veel kritiek te verduren en de leden ervan werden spottend ‘benzine kapiteins’ genoemd. Een van de kritiek punten was dat veel van de leden, zelf maar zelden achter het stuur zaten en de saaie ritten lieten opknappen door hun privé-chauffeur/monteur (die kregen geen rang, alleen een armband) terwijl ze wel een kapiteins soldij incasseerden.

Het VMAK was dus zoiets als een Uber-taxi voor het leger en bestond uit een ratjetoe aan personenwagens. Het enigste wat die voertuigen militair herkenbaar maakte was het drie-hoekige vaantje dat als ze in dienst waren, op de auto’s gevoerd werd.

Ja Erik en Tini, in die tijd lijken personenwagens heel veel op elkaar en als je geen kenmerkende radiator of iets dergelijks ziet dan zijn ze nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Er zijn veel merken genoemd maar niet Berliet. Dat Franse merk kennen wel beter van hun latere vrachtwagens maar ze hebben ook personenwagens gemaakt.
Boeiend! Is er ook een goede foto van een dergelijk vaantje want ik kan niet ontdekken wat daar nu op is aangegeven.

Een nieuwe vraag dus....

Wat is de naam van de, toch wel bijzonder iconisch geworden, sukkel die ten strijde trok….en als gevolg het onderstaande uitgeschakelde voertuig achterliet?

Bekijk bijlage 22560

Naar het voertuig kijkend is dit een gepimpte humvee. Nu nog van wie …

Speelt zich af in relatie tot Kurdistan zo te zien. Bekend is de Nederlander Sjoerd H. die omkwam maar ik zie niet direct relatie met deze Humvee.

Speelt zich af in relatie tot Kurdistan zo te zien. Bekend is de Nederlander Sjoerd H. die omkwam maar ik zie niet direct relatie met deze Humvee.

tja het is dan wel Koerdistan maar ik heb toch ook de hint gegegeven;

...dus een verband met ene Sjoerd is er dus niet te verwachten😇

tja het is dan wel Koerdistan maar ik heb toch ook de hint gegegeven;

...dus een verband met ene Sjoerd is er dus niet te verwachten😇
🤨…o ja geen Nederlands….

ik kan niet kiezen want er zijn teveel van die sukkels 🤔

Dan vast een of andere Abu nogwat
Aangezien ik niet expliciet om de volledige naam gevraagd heb.....en het goede antwoord Abu Hajaar is....heeft Jan door het geven van zijn voornaam deze vraag correct opgelost;

Abu wie, nou deze Abu
980.png

Die Abu, die stijfgevloekt werd in een door IS gefilmde aanval op een Koerdische stelling. Dat liep niet goed af want het voertuig werd uitgeschakeld en na het verlaten van het voertuig werden de inzittenden gedood. Op het lijk van Abu Ridhwan, een van de andere inzittenden, werd een video camera aangetroffen en de opnames van die aanval die vanuit die pantserwagen waren gemaakt en die ook zijn dood registreerde gingen de hele wereld over. Door het gefoeter op Abu Hajaar werd die het symbool van een stuntelige IS-strijder...

Na die gefaalde aanval maakte een filmploeg van Koerdistan 24 een reportage en toonde de meerdere uitgeschakelde voertuigen, het voertuig in de vraag is het voertuig waar Abu Hajaar in zat. Hun voertuig is in die eigen video geheel gefilmd van binnenuit en na het verlaten zie je er alleen de achterkant ervan, Hoe het voertuig er van voren uitzag is alleen bekend door de reportage van K24.

Jan het is aan jou om een nieuwe opgave te plaatsen, ik hoop dat je een mooie hebt.

Terug
Bovenaan