Wie weet....

wtf_is_this_thing.jpg

take a shot! 😉

precies wat Alex zegt: BT-7 model 1937. Een BT-6 bestaat trouwens niet. Gek eigenlijk dat zo weinig mensen vroege Russische tanks kennen, terwijl ze zo'n grote rol hebben gespeeld in 1941.

Als mijn IS-2 klaar is moet ik toch maar eens verder met mijn eigen BT-7 😳

Yup, ook een BT-7. Je kunt de BT-7 en de BT-5 uit elkaar houden door onder andere de schuin aflopende achterkant van de BT-7. De BT-7 model 1937 had ook een heel andere koepel dan de vorige modellen, met schuin aflopende wanden zoals je op de foto ziet. De tank rechts op de foto zou een BT-7 model 1935 kunnen zijn, met het oude type koepel. Maar de foto is daar nogal geretoucheerd, dus ik weet het niet zeker.

Omdat het hier de laatste tijd nogal rustig is kom ik weer eens met een raadseltje. Deze keer gaat het niet om voertuigen maar zoek ik informatie over WIE? en WAAR? Normandië vind ik trouwens niet precies genoeg 😉 Wie uitlegt wat er allemaal vreemd aan deze foto is krijgt alvast een bonuspunt. 😉

rarawieenwaar.jpg

Amerikaanachtige, Britse munitietassen, ... das het eerste wat me opvalt.
De helm lijkt een combinatie tussen de Amerikaanse M1 en de Britse platte helmpjes. Genoeg voor een bonuspunt???

De 2 heren in het midden zijn Britten of Canadezen uitgerust met de laat-oorlogse Britse Mk III helm, het heerschap rechts is een Amerikaan.
De Britse Mk III helm is niet zo bekend, omdat hij de afwijkende vorm niet echt opvalt, zeker niet met een camo-netje erover, maar aan het einde van de oorlog waren de troepen van het Britse Gemenebest er al voor een vrij groot deel mee uitgerust.

De helm blijkt zelfs zijn eigen wikipedia-pagina te hebben 😱: http://en.wikipedia.org/wiki/Mk_III_Turtle_helmet

Eelke krijgt de eerste punten. Martin zat wel in de buurt.
Inderdaad een combinatie van Britse/Canadese (meer zeg ik niet) en Amerikaanse troepen. Als je goed naar de foto kijkt is over sommige soldaten is trouwens nog wel wat meer te vinden wat niet echt standaard is (kijk nog maar eens beter Martin, je was denk ik erg warm) en dat is al een aardige verwijzing naar het wie en waar.
Succes

De thompson is inderdaad waar ik het over had. Sterker nog, de figuur links op de foto heeft er ook nog eentje. Nu is de indivduele bewapening van Britse/Canadese troepen niet mijn sterkste kant, maar ik meen dat thompsons bij bepaalde eenheden gebruikelijker waren dan bij de meeste troepen. Maar ik kan me natuurlijk vergissen..... 😳
De Duitsers zijn trouwens wel gewoon Duits (al zouden het best ook nog Osttruppen kunnen zijn).

Nog een plaatje met dezelfde jongens:
AmerikaansofBritsezone.jpg

De vraag blijft zijn dit Amerikanen in de Britse zone of Britten in de Amerikaanse zone?
Wie en waar ligt namelijk heel dicht bij elkaar.... 😉

Je hebt eigenlijk wel gelijk dat de Thompson ongebruikelijk is, zeker voor infanterie. in NWE kwamen ze volgens mij alleen voor als persoonlijk wapen voor tankbemanningen, maar de concurrentie van de Sten was groot, zeg maar.

eenheden die op d-day de MkIII helm al hadden waren de 3rd (br) inf div en de 3rd(can)inf.div.,de eenheid die landde in de sectior naast de Amerikanen was de 50th (tees and Tynes)inf div en had deze helmen niet,optie is mannen van 47th royal marines,deze landden op Gold met als doel port and bassin,marines hadden oa thompsons en denisonjacks,ook de MkIII zie je op sommige foto's bij hen,is denk ik de meest voor de hand liggende optie,
groeten,bert

dan zitten we al zo'n beetje bij het sluiten van de falaise-pocket ,alleen heb ik dan weer wat moeite met het inpassen van een royal marine-commando,of de doorbraak eind july ,beter bekend als cobra,
ben benieuwd,
groeten,bert

dr begint een lichtje te branden,(op sommige foto's van Omaha zie je touwens ook een humber heavy utility niet echt amerikaans),staat me iets bij van aan de rangers toegevoegde marines,is dat de hoek waar we het moeten zoeken?
groeten,bert

Nog niet helemaal, maar zo goed ben ik ook weer niet thuis in alle verschillende eenheden.

Ik heb hier nog een vermelding over deze eenheid uit het intel-report van 325gir van 12 Juni.
royalnavyassaulttroops.jpg

Deze 'royal navy assault troops' hadden in de eerste plaats geen gevechtstaak, maar gezien de aard van hun werk was het wel zo handig om overtuigend over te komen.

ha niels,
de marines waren de assaulttroops van de royal navy,dat gaat dus over hetzelfde,aan de rangers die point du hoc aanvielen waren ook van deze mannen toegevoegd,
groeten,bert

Inderdaad, Royal Navy Assault Troops en Royal Marines zijn uiteraard dezelfde troepen. De troepen op de foto's zijn alleen niet de 47th en ook niet in de buurt van Pointe-du-Hoc. Van welke eenheid waren de Marines daar?
Het fragment uit het intel-report geeft trouwens aan in welk gebied deze eenheid actief was en waar de foto's genomen zijn.

ha niels,
de troepen op point du hoc waren ook niet van 47 RM ,moet even opzoeken waarvan wel,de aanduiding peninsula geeft aan dat ze in ieder geval boven carentan opereerden richting cherbourg,maar ik kom niet verder,vind dit soort dingen wel leuk,heel vaak vallen details op foto's je pas op als iemand je dr op wijst,bij marines met denisons had ik ook nooit stil gestaan,jakko westerbeke wees me dr op ,en nu blijken ze al op D-Day algemeen te zijn,
groeten,bert

Cherbourg is inderdaad ook de locate van de foto's. Deze jongens hadden de taak om zo snel mogelijk Duitse HQ's en geheime installaties te inspecteren en veilig te stellen. Hun raporten en buitgemaakte documenten werden direct naar Engeland gevlogen om daar geanalyseerd te worden.

Het juiste nummer van de marines mag je zelf nog even opzoeken.

Zelf vind ik dit soort gevallen ook erg interessant. In sommige boeken over de gevechten op de Cotentin wordt aan de Marines wel één hele zin besteed. Das trouwens wel één zin meer dan in de meeste andere boeken 😉 Daarom vond ik het ook wel aardig om een bericht in het intel-report tegen te komen en deze beelden van British Pathe.

Hoi,

Alex heeft weer wat gevonden hoor... Goed, het chassis is van de MT-LBu familie. Wikipedia heeft een hele waslijst van die dingen, dus ik heb de meest waarschijnlijke nagekeken op Google. SP Designs blijkt een model te hebben, en de foto past 8)

KDKhR-1N “Dalâ€

Alex van Riezen zei:
De achterkant ziet eruit als dat van een T-54. Misschien een door de IDF buitgemaakte Syrische T-54? Ik zie namelijk onder de bovenste laag verf arabische letters/cijfers met in ieder geval groen en zandgele camo en daaronder zie ik westerse cijfers(???). Het kan dan zelfs zijn dat dit nu een Tiran 4 is. 😉
Tot zover klopt 't, maar er is nog een beetje meer uit de foto te halen...

Ik heb 'em even wat groter gemaakt 8)

Olaf

En hier is wat meer over de T-serie tank foto die ik eerder poste:

IMGP2184.JPG.jpg

Het is een zeer vroege Tiran 4. De DShK kan er door Bovington opgezet zijn, de IDF gebruikte deze niet, voor zover bekend. Wat de eigenaars aangaat, het zand-grijs is IDF, daaronder Arabische cijfers met zand/hardgroen, wat op Syrie wijst, en rechts een ander groen, wat Soviet zou moeten zijn.

Groeten,

Olaf

Terug
Bovenaan