Wie weet....

Het lijkt mij een paar bewegende trackschakels en een spatbord
Toch zit er wel degelijk iets kenmerkends in de foto…en ik heb al een aanwijzing gegeven.
Als morgen om 12 uur nog niet is goed geraden ga ik wat uitzoomen.

Een Leopard 2A4?
Bingo! De bevestiging van de spatlap voor en mijn interesse voor de KL waren aanwijzingen. Daarnaast heeft deze foto recent op het forum gestaan bij een draadje over de Leopard 2A4 NLIMG_9107.jpeg

Blijf me verbazen hoe jullie op basis van een selecte set pixels gewoon versies, types en merken weten te raden..

Hoe dan!?! 😵‍💫
Je vergeet bouwjaar, seizoen en laatst genoten maaltijd..
Maar ik ben het volledig met je eens.
Het doet me denken aan een Battlefield tour in Normandië met het toenmalige Twenot bestuur samen met Ron Volstad en Steve Zaloga ter ere van het 25 jarig bestaan van de Twenot de week na de show in Bunnik.
We zijn in een willekeurig stadje in het Westen van Frankrijk met een tank op ern pleintje.
Ik: heeeee, een Sherman tank, zo te zien Amerikaans..
Marc van Etten: ik denk dat dit een M4 is
Kees Blijleven: Dit is een M4A3 wet stowage met 76mm kanon
Ron Volstad: This is indeed a M4A3 with 76mm gun, from the Detroit Engine factory, early '44 with wet stowage, increased front armour and a coffeebean grinder
Steve Zaloga: Hmmmmm, the turret doesn't belong to this hull, wrong serial numbers, 3 of the roadwheels are from 1943, that part is rewelded upside down, this clamp should be on the left side, they have switched the caps for fuel and cooling liquid, that sign is Canadian and why is there a coffeebean grinder mounted there?
And have you guys noticed that this is a post war Centurion tank?
Heerlijke en vooral indrukwekkende tijden

Blijf me verbazen hoe jullie op basis van een selecte set pixels gewoon versies, types en merken weten te raden..

Hoe dan!?! 😵‍💫
Tja … moeilijk te zeggen hoe je dat doet, behalve dan: je kijkt ernaar en je ziet het. Hoe herken je je familieleden, vrienden en bekenden? Je zegt daar ook niet bewust: „Ze is ongeveer 1,60 m, heeft halflang bruin haar, een bril, blauwe ogen, ergens in de 40, een ietsje scheve neus … Dat moet nicht Annie zijn!” Nee, je ziet iemand en herkent die onbewust als je nicht Annie. Zie je een foto van alleen een oog en een bril met wat bruin haar erbij, dan moet je wat beter nadenken en realiseer je je dat het Annie moet zijn, maar nog kun je je vinger er waarschijnlijk niet op leggen waaróm je haar er precies in herkent.

Genoeg naar foto’s van voertuigen kijken en je hebt daarmee hetzelfde: ik zie een tank en herken daar (bijvoorbeeld) een Leopard 2 in zonder dat ik me dat bewust realiseer. Net als met mensen wordt het moeilijker als je minder ziet: over alleen een rupsband en een stukje van de neus en een spatbord moet ik ook wat langer nadenken, maar door de hoeken en dergelijke die ik erin zag, en het type rupsband, kwam ik al snel tot de conclusie dat het bijna zeker een Leopard was, en vermoedelijk een 2. Maar waarom precies … dat kan ik je niet zo goed uitleggen —behalve dan zoals ik al deed: genoeg naar foto’s van voertuigen kijken 🙂

Rob z’n voorbeeld trouwens geeft goed aan dat sommige mensen er meer ervaring in hebben dan anderen, maar vooral dat ze over bepaalde voertuigen heel veel weten, en ze daarom ook beter kunnen herkennen en determineren (om een term uit de biologie te gebruiken die hier van toepassing is). Grote kans dat als je zo iemand echter een voertuig buiten z’n interessegebied laat zien, de identificatie veel slechter afgaat. Dat kun je ook goed zien als je terugbladert door dit onderwerp: sommige mensen identificeren bijvoorbeeld pantservoertuigen uit de Koude Oorlog feilloos, maar bakken niks van artillerie of ongepantserde voertuigen in het algemeen, terwijl het bij anderen andersom is.

Ik weet ook maar heel weinig wat betreft parate kennis…net van wat voertuigen waar ik meer interesse in heb. Het speuren naar het onbekende vind ik gewoon leuk om te doen. Herken je een bepaald type voertuig, de periode/stijl, de setting, etc. Die dingen kunnen je helpen om bij het onbekende voertuig uit te komen. Maar wat Jakko zegt klopt ook, intuïtie, onderbuik gevoel (vermoedelijk ontwikkeld door vele museumbezoeken, foto’s kijken, etc) helpt vaak ook bij vinden….maar vaak heb ik ook geen flauw idee en leer ik graag van de kennis van anderen.

Hongaarse Straussler V-4

Olifant_Mk_2_Tank_%289689832846%29.jpg
(bron)

Olifant Mk. 2. Alweer 🙂

Shit, helemaal vergeten dat ik aan de beurt was … Bedankt Hilbert 🙂

2872.jpg

Ja, maar ik vond hiervoor een naam die duidelijker slaat op dit type 🙂

Dat zal ik maar goed rekenen, want het is meer dan er onder de foto stond („Latil I”) 🙂

Het is een gepantserde vrachtwagen gebaseerd op het chassis van een Latil (letterlijk vertaald)
Er zijn ook dezelfde voertuigen gemaakt op basis van andere chassis, die Hilbert al noemde, dus hij zat er niet helemaal naast...
Dus wat mij betreft mag Hilbert de volgende plaatsen, dan hoef ik er niet een te zoeken 😆

Een Skoda 24cm M16 kanon die in delen getrokken werd door Austro-Daimler M16 Generatorwagens. Was een indrukwekkende stoet om te zien waarschijnlijk.
Merk: Skoda
Kaliber: 24 cm
IMG_9409.png

Laatst bewerkt:
Wat had dit moeten worden ….
IMG_9410.jpeg

Je komt in de richting maar eigenlijk ook helemaal niet !

Skoda medium tank T-25
Yes! Nooit daadwerkelijk gebouwd. Wel op papier. Zou antwoord op de Russische T34 moeten worden. Na de Duitse bezetting van Tsjechië werd de Skoda fabriek, een belangrijke wapenfabriek, door de Duitsers ingezet voor de ontwikkeling van nieuwe wapens.
IMG_9420.png

Bij deze mijn nieuwe poging om het langer dan vijf minuten vol te houden:
20230519_091458~2.jpg
Tip; het is geen Bedford deze keer 😆

Terug
Bovenaan