Wat voor Churchill is dit?

Hallo Reitze,

Mooie foto en een goede vondst.
Deze zie je niet vaak.
Volgens mij is het een Churchill Great Eastern Ramp.
Hier is meer info met foto's

Groeten
Leon

Laatst bewerkt:
In het boek Cannonshot staat er 1 op pag 144 , zou bij het kanaal bij Apeldoorn zijn .Heb hierover contact met de schrijvers omdat gezegd wordt dat ze niet operationeel zijn gebruikt

Die zou ik nog wel willen bouwen. Alleen zo half verzopen onder water zetten na er een vol jaar aan modelbouwuren in te stoppen gaat me te ver…

fb_img_1779390808484-webp.65306
Dit is een hele goede foto voor wie een AVRE met SBG wil bouwen: Let op hoe de wielen staan — nummer 9 zweeft boven de rupsband, nummer 10 raakt hem maar nét, en dan met de flensen in plaats van met het loopvlak. Op de Churchill hadden die twee wielen een kleinere uitslag naar beneden dan nummers 2 t/m 8, zodat ze door het gewicht van de brug boven de rupsband hangen.

AVRE's met SBG's worden vaak Churchill bridgelayers genoemd , naar mijn mening is dit voorbehouden aan de enige Churchill die hiervoor speciaal is ingericht en zou de naam voir dit voertuig moeten zijn bridgelaying AVRE , dan weet je meteen waar het overgaat .De AVRE op de foto zou bij wijze van spreken s'ochtends dit doen en smiddags matten leggen .

Even een vraag uit nieuwsgierigheid, hoe werd zo’n brug vervoerd ( over langere afstanden😉) ? Op een Scammel met trailer of iets dergelijks?

wow je brengt me weer op ideeen😍🤣
Als je alle combinaties zoals deze door een halftrack werden getrokken, wilt bouwen, begin dan met het reserveren van tijd en ruimte.
Je kunt er bijvoorbeeld ook een munitieaanhamger en 17-ponder achter hangen. 19 meter, dus ruim 54 cm op schaal, lang.

Voor de 17 ponder zit je op 1,4 ton voor de geladen limber en 2,1 ton voor het stuk, samen 3,5 ton. Een volbeladen M14 zit geladen op ruim 8,5 ton.

De SBG brug zou zo'n 3,6 ton wegen. Het kan, maar ik verwacht dat er een vrachtwagen voor heeft gestaan.

3-tonner of 30cwt truck is aannemelijk maar ik kan je verzekeren dat je een halftrack met zoveel contactvlak op de weg niet zomaar in een schaar drukt
Daarom werd ie ook voor de 17 ponder gebruikt als opvolger van de Crusader. Hoewel de Crusader in het terrein verre de baas was.

De Britten hadden ook een aantal 6x4 lorries.

Is die laatste foto ook niet gemaakt in Deventer? Was doen een demonstratie wat er mogelijk was. Maar twee naar vaste land gestuurd begreep ik, dus best wel zeldzaam.
Geen idee, het lijkt ook wel op een testlocatie.

hoe werd zo’n brug vervoerd ( over langere afstanden😉) ?
In principe op een apart voertuig, en ik vermoed gedemonteerd. Als een AVRE er te lang mee rondreed, was het niet helemaal ongewoon dat de voorste wiellagers in de brand vlogen. De small box girder assault bridge Mk. II is eigenlijk grotendeels een standaardbrug van de Britse genie — in feite bestaat hij uit vier oprijdelen en geen middenstukken van de normale brug, met een beetje extra onderdelen eraan om hem aan de AVRE te kunnen hangen:

Small box girder bridge.webp
Small box girder bridge 2.webp

Even een paar uurtjes aan het uitzoeken geweest maar de volgende 2 fotos komen zeker uit Deventer.
Churchill Great Eastern in Deventer, the Netherlands,.webp
Deze foto is gemaakt bij het spoorviaduct aan het noorderplein. De great eastern rijd in de richting van de singel. Ik heb een oude foto gevonden om dit verifiëren daar staan de huizen ook opFB_IMG_1779477197437.webp

De andere foto
1000036516-1.webp
Deze foto is gemaakt bij de tank muur aan de singel net aan de andere kant van het spoorviaduct. Deze kon ik verifiëren met de volgende foto. FB_IMG_1779469950829.webp het gaat om de zelfde spoor viaduct. En achter de overstekende dames in het midden van de foto is de tankmuur te zien en de bomen er naast. Ver komen de uit stekende delen van gehavende spoor viaduct over een met elkaar.

Just my 2 cents.😉

Terug
Bovenaan